handdator

Visa fullständig version : Frågor ang kolhydrater i pulver.


Hwoarang
2007-09-09, 17:24
Funderar på att köpa protein pulvret whey FX neutral mest för att se hur den smakar. Till den hade jag tänkt köpa något pulver för kolhydrater.

Har förstått att om man blandar sin protein med tex maltodextrin direkt efter träningen så är det kanon men vid andra tidpunkter sa någon att det är lika nyttigt som godis. Dvs ingen näring bara tomma kcal?

Är alla kolhydratspulver tomma kcal som bara är till för att hjälpa till direkt efter träning att ta upp proteinet och att öka ens kcal intag om man behöver det för att gå upp i vikt?

I Star Nutritions Gainer Pro vad för kolhydrater finns i den? Är det samma tomma kcal som i maltodextrin?

Vad är skillnaden på Carbo FX och rent maltodextrin (hoppas någon sett produkten Carbo FX nu)?

Av ovanstående produkter vilket rekomenderas?

Rahf
2007-09-09, 17:31
Funderar på att köpa protein pulvret whey FX neutral mest för att se hur den smakar. Till den hade jag tänkt köpa något pulver för kolhydrater.

Har förstått att om man blandar sin protein med tex maltodextrin direkt efter träningen så är det kanon men vid andra tidpunkter sa någon att det är lika nyttigt som godis. Dvs ingen näring bara tomma kcal?

Är alla kolhydratspulver tomma kcal som bara är till för att hjälpa till direkt efter träning att ta upp proteinet och att öka ens kcal intag om man behöver det för att gå upp i vikt?

I Star Nutritions Gainer Pro vad för kolhydrater finns i den? Är det samma tomma kcal som i maltodextrin?

Vad är skillnaden på Carbo FX och rent maltodextrin (hoppas någon sett produkten Carbo FX nu)?

Av ovanstående produkter vilket rekomenderas?

Neutral smak på proteinet brukar inte uppskattas av vad jag har märkt på de som provat. Största fördelen är att det inte är något sötningsmedel eller liknande.


Ja kolhydrater efter träning är bra.

Ja snabba kolhydrater utanför träningstid är lite slöseri med kalorier som hellre finnes tillsammans med mer näringsämnen i mat.

Ja alla kolhydratspulver är i regel tomma kalorier.

Det är nog antingen dextros eller maltodextrin. Ja det är tomma kalorier.

Endera av dem är snabbare. För de som inte orkar leta så är ingredienserna för Carbo FX "enzymatiskt hydrolyserad stärkelse med varierande molekylvikt bestående av huvudsakligen polysackarider samt disackarider och glukos" Skillnaden märker du knappast av, ta den billigare.

Kolozzeums produkter rekommenderas.

Eddie Vedder
2007-09-09, 17:35
Har förstått att om man blandar sin protein med tex maltodextrin direkt efter träningen så är det kanon men vid andra tidpunkter sa någon att det är lika nyttigt som godis. Dvs ingen näring bara tomma kcal?

Är alla kolhydratspulver tomma kcal som bara är till för att hjälpa till direkt efter träning att ta upp proteinet och att öka ens kcal intag om man behöver det för att gå upp i vikt?

Det där med godis var troligtvis jag som skrivit.:D

Kolhydratpulver är alltid tomma kcal, ja. Begreppet "tomma kcal" betyder ungefär energi fritt från mikronutrienter och fibrer.

Det innebär inte att det är dåligt vid vissa tidpunkter, absolut inte. Precis efter träning kan det som sagt vara lämpligt med snabba kolhydrater i pulverform för snabb glykogeninlagring om du känner att det behovet finns.:)

Så om du har problem att få i dig all mat du vill för att öka i vikt är det ju bra för det ändamålet också precis som du säger. Du blir ju inte direkt mätt om man säger så och dessutom är du som mest tolerant för så snabba kolhydrater efter fysiskt hård anstränging.:thumbup:

gibfel
2007-09-09, 17:56
Vet någon här om det är sant att sucrose (?)/vanligt socker är bra direkt efter träning?

Eddie Vedder
2007-09-09, 18:04
Vet någon här om det är sant att sucrose (?)/vanligt socker är bra direkt efter träning?

Sackaros är en sämre källa till kolhydrater än malto och dexropur, p.g.a. att hälften är fruktos. För dig som hockeylirare kan det vara lite bättre dock för vid konditionskrävande idrott behöcs även lite påfyllnad av leverglykogen dit fruktosen går med samma.

Men det krävs inte mycket och vanligt strösocker är definitivt sämre. Att tillsätta lite vanligt socker i en drink med t.ex. malto kan vara en idé dock.

TylerDurden84
2007-09-09, 18:07
Vet någon här om det är sant att sucrose (?)/vanligt socker är bra direkt efter träning?


Sucrose? Menar du sackaros kanske? Det finns bättre alternativ än rent socker efter träningen, tex malto/druvsocker/vitargo eller varför inte kolhydratrik mat!!

gibfel
2007-09-09, 20:22
Sucrose? Menar du sackaros kanske? Det finns bättre alternativ än rent socker efter träningen, tex malto/druvsocker/vitargo eller varför inte kolhydratrik mat!!


Som du kanske såg skrev jag ett frågetecken inom parentes=möjligt stavfel. Jag undrar eftersom jag har hört det men själv inte tror vanligt socker är särskilt bra efter träning. Jag ser inte riktigt nyttan i det.

WHITEFOLKS
2007-09-09, 21:03
Sackaros är ju 50/50 glukos/fruktos och precis som Eddie säger kan det nog vara användbart om man tränat något konditionskrävande då levern gärna töms en del.

Hwoarang
2007-09-10, 10:00
Okej tack för alla svaren känner mig lite visare nu :)

Alla kolhydratspulver är tomma kcal men de kan vara olika "snabba"?
Direkt efter träningen vill man ha de snabbaste men om man tänker dricka lite extra under dagen, spelar det någon roll vilket kolhydratspulver man har? Vill man ha ett pulver som har långsammare kolhydrater då (om det finns)?

Ps. Förstod att av de snabbaste skulle man gå efter pris pga minimal skillnad.

WHITEFOLKS
2007-09-10, 10:20
I samband med träning så funkar maltodextrin/druvsocker bäst. Maltodextrin har en neutral smak och behöver inte lika mycket vätska medans druvsocker har en söt smak.

I stort sett är det en "smaksak" vad man föredrar.

Angående kolhydrater vid andra tillfällen än träning så blir det bättre om du använder något annat som kolhydratkälla som t.ex. havregryn eller frukt.

Morty
2007-09-10, 10:30
Måste bara låna tråden... Whats the deal med tomma kalorier? Kalorier som inte ger någon näring? Jag fattar inte, kolhydrater, BORTSETT från fibrer, kommer ju alltid att innehålla 4kcal. Det enda som jag skulle se som tomma kalorier är ju fibrer....

Kurash
2007-09-10, 10:33
Måste bara låna tråden... Whats the deal med tomma kalorier? Kalorier som inte ger någon näring? Jag fattar inte, kolhydrater, BORTSETT från fibrer, kommer ju alltid att innehålla 4kcal. Det enda som jag skulle se som tomma kalorier är ju fibrer....

Du blandar ihop näring och energi.

Morty
2007-09-10, 11:25
förklara gärna skillnaden i så fall!

Rahf
2007-09-10, 12:20
förklara gärna skillnaden i så fall!

Energi = Kalorier

Näring = Vitaminer, mineraler osv.

Lite mer klarlagt nu? kolhydratspulver innehåller energi men ingen näring.

Eddie Vedder
2007-09-10, 15:36
förklara gärna skillnaden i så fall!

Du får inte i dig någonting essentiellt från socker, enbart rena kolhydrater. Sedan är det väl mer en subjektiv uppfattning om man vill kalla rena kolhydrater näring, det är ju trots allt ett makronäringsämne så visst. Vill man är det ju inte "fel".

Hursomhelst är det som sagt 100% fritt från mikronutrienter och någonting essentiellt överhuvudtaget (nej kolhydrater är inte essentiella).

Fibrer ger för övrigt energi, uppskattningsvis 2kcal per gram.