handdator

Visa fullständig version : Pulvermos vs Pommes frites

big_silencer
2007-09-09, 15:45
Om man någon gång hamnar på en grill, vad skall man då ta som tillbehör till hamburgaren alt. korven mm.. Pulvermos eller Pommes? Och hur stor skillnad är det mellan dom, på en skala 1-5. Så man har lite humm..

Sökte lite på pulvermos och tyckte det verkade få rätt bra kritik. Men det är väl mer den man köper i affären, antar att den är aningen nyttigare än de som serveras i grillen..

Eddie Vedder
2007-09-09, 15:47
Jag personligen skulle föredra mos, gillar inte alls pommes frites faktiskt. Skulle nog bli mättare också.

Det värsta med pommes frites är ju att det är friterat, ingen katastrof att käka friterad mat då och då men pulvermos är ju fortfarande ett bättre alternativ om man skulle välja mellan dom väldigt ofta.

Alfred Nobel
2007-09-09, 15:50
Tag det som är godast! Blir du det minsta tveksam skippar du båda alternativen och tar något annat.

Annars tror jag att pulvermoset har mindre kcal, fast mängden är det mest relevanta i frågan. Lagom är bäst.

big_silencer
2007-09-09, 15:56
Tackar! Då fortsätter jag med pulvermos!

King Grub
2007-09-09, 15:58
Jag hade valt pommes. :eating:

Lägst GI, lägre än kokt potatis, mos eller inte, och som alla vet, är det GI:t som avgör om något är nyttigt eller inte! :D

Scratch89
2007-09-09, 16:10
och som alla vet, är det GI:t som avgör om något är nyttigt eller inte! :D

:thumbup:

Guybrush
2007-09-09, 17:10
Lägst GI, lägre än kokt potatis, mos eller inte, och som alla vet, är det GI:t som avgör om något är nyttigt eller inte! :D

Japp!

Dessutom handlar jag aldrig mat från en grill om jag inte är full! Då är valet självklart pommes för det kan man slafsa i sig med händerna ;)

big_silencer
2007-09-09, 19:27
Så det verkar alltså inte spela så stor roll. Pommes frites friteras i höga temperaturer och skadar fettsyrorna medan moset har "högre" GI.

Men pulvermos har väl ett GI på runt 118 och Pommes Frites ligger väl runt 107. Är det verkligen så stor skillnad? Tycker båda två är rätt höga.

King Grub
2007-09-09, 19:30
Pommes frites har inte ett sådant GI.

French fries resulted in a significantly lower glycaemic response (glycaemic index (GI)|[equals]|77) than boiled potatoes either with or without addition of oil (GI|[equals]|131 and 111, respectively). No differences were found in subjective satiety response between the products served on carbohydrate equivalence.

The lowered GI for french fries, showing a typical prolonged low-GI profile, could not be explained by the fat content per se.

Eur J Clin Nutr. 2007 Feb 28;

big_silencer
2007-09-09, 19:37
Okej!
Fick det från pauluns näringscenter men är väl som du säger gammal fakta.

Då får jag väl ha lite citron i moset =P

King Grub
2007-09-09, 19:55
Nej, Paulun har aldrig gjort några GI-studier, utan tagit siffror från gamla studier gjorda från 1980 och framåt och sammanställt dessa i tabeller.

Morty
2007-09-09, 22:19
Jag hade valt pommes. :eating:

mmmm.... nutella <3

skaparn
2007-09-10, 13:49
Men hur gör man om man är göteborgare då? Det kan ju knappast kallas en special om det är pommes istället för mos. Svälter man i Götet?

Krabban
2007-09-11, 10:33
Mos givetvis! Men vi ska komma ihåg att det är skillnad på mos och mos. Det godaste moset är pulvermos! Och förr visste jag två Sibyllor som hade det där pulvermoset. Nu vet jag en och moset smakar likadant som det gjorde för över 15 år sedan. Minns när man var liten och sjuk å morsan kom hem med en tallrik mos å en 200 grammare. Och det gott folk, det är sann kärlek. Fruntimmer kan man byta men ge fan i mitt mos.

Cashew
2007-09-11, 19:34
Men vi ska komma ihåg att det är skillnad på mos och mos. Det godaste moset är pulvermos!

Hallå, pulvermos det godaste?? Har man en gång smakat riktigt hemgjort mos gjort på stötta potatisar, varm mjölk, lite smör och muskot (heaven!) kan man ju inte äta pulvermos längre...:)

Sheogorath
2007-09-11, 20:21
Hallå, pulvermos det godaste?? Har man en gång smakat riktigt hemgjort mos gjort på stötta potatisar, varm mjölk, lite smör och muskot (heaven!) kan man ju inte äta pulvermos längre...:)

+5

Raggis
2007-09-11, 21:05

+4764.