handdator

Visa fullständig version : Renovera/Fixa till lägenhet inför försäljning


Mehdi
2007-09-09, 13:40
Okej, då ska vi se om det går att förklara situationen på ett enkelt sätt.
Jag vill veta lite mer om renovering och råd inför försäljning av lägenheter. Som det ser ut nu så står en etta på 39kvm helt tom och dammar. Valet är antingen hyra ut eller sälja bostaden. Och som det är nu blir det med största sannolikhet att vi säljer av den.

Frågan är dock hur mycket som är värt att lägga ned på lägenheten. Vinsten blir rätt stor oavsett renovering eller ej, med tanke på att den kostade ~30k vid inköp och utgångspriset (vid bud) för liknande lägenheter, som är av samma skick, i samma område ligger på runt 95-110k.

Vad som är ögonfallande dåligt med lägenheten är hela badrummet. Det inkluderar handfat (sprucket), våttapeter (fula/omoderna) och badkar. I köket är det kyl&frys och spis som är slitna och defekta.

Den egentliga frågan är vart man ska investera kronorna och ifall det höjer värdet nämnvärt. Kommer t.ex 20k i nya vitvaror höja värdet med 20k eller mer, eller blir det rentav en fjantig höjning av några få tusen kronor?

Finns det några riktlinjer att följa om det hela? Budgeten kan vi låta vara obegränsad tills vidare. Vi är ju förstås intresserade av att maximera vinsten här så för mycket pengar kan ju inte läggas ned.


Mehdi

Mental
2007-09-09, 13:45
När det är för lägenheter sett så pass små summor tror jag inte home styling kommer löna sig.

Musselbank
2007-09-09, 13:51
Jag "har hört" att renovering av kök och badrum i stort sett aldrig betalar sig.

Men heldåligt handfat tex kanske kan bytas mot ett acceptabelt begagnat eller nåt? Lätt jobb och billigt.

Andra kanske "har hört" annorlunda...

Allan
2007-09-09, 13:56
Nya vitvaror betalar sig alltid inför en försäljning, liksom allmän uppfräschning. Styling är dock enligt de flesta rätt onödigt. Det visade sig t ex i Hammarby Sjöstad att kostnaden för professionell styling inte motsvarades av slutpriset, när man jämförde med likadana lägenheter som såldes samtidigt men utan uppiffning

Doctor Snuggles
2007-09-09, 13:57
Renovering av kök och badrum ÄR det som lönar sig, för det är det som märks mest. Eller snarare, ett ofräscht kök och/eller badrum kan dra ner priset ordentligt. Iaf i stockholm.

z_bumbi
2007-09-09, 13:58
Ett begagnat handfat som inte är sprucket kan å andra sidan inte kosta många kronor så det kan kanske lönar sig att kolla upp (det beror självklart på hur det ser ut runt handfatet om det bara är att byta), det är lite samma sak med vitvaror men där är det kanske svårare att hitta rätt grejer lika snabbt och så pass billigt att det lönar sig.

StefanC
2007-09-09, 13:58
Varför inte ta upp detta med mäklaren?

Allan
2007-09-09, 14:01
Men ge fan i att kakla om och ha dig - det är sånt en ny köpare hellre tar itu med själv, istället för att stå där med sprittnytt och inte i deras smak. Ett handfat kan man också med fördel lämna till den nye köparen, medan däremot en ny frys/kyl brukar emottagas tacksamt

Allan
2007-09-09, 14:01
Varför inte ta upp detta med mäklaren?

De säljer nog privat.

Mehdi
2007-09-09, 14:20
Intressant. Jag har fått mycket bekräftad hittills. Badrummet kostar en jävla massa så det lutar nog åt att hålla det minimalt, så det blir förmodligen nytt handfat och ev. nytt badkar.

Har ni några råd om golvläggning och val utav tapeter? Jag tänker mig att det ska va så neutralt och opersonligt som möjligt. Men samtidigt vill man inte för tråkigt heller.

Metal_boy_
2007-09-09, 14:31
Intressant. Jag har fått mycket bekräftad hittills. Badrummet kostar en jävla massa så det lutar nog åt att hålla det minimalt, så det blir förmodligen nytt handfat och ev. nytt badkar.

Har ni några råd om golvläggning och val utav tapeter? Jag tänker mig att det ska va så neutralt och opersonligt som möjligt. Men samtidigt vill man inte för tråkigt heller.

Du har ingen kontakt med Ante fortfarande? Han är ju målare vet du.:thumbup:

Allan
2007-09-09, 14:40
Byt vare sig golv eller tapeter, om de inte är för jävliga. Det är sånt folk gillar att göra själva (det brukar synas också!)

Mehdi
2007-09-09, 14:43
Du har ingen kontakt med Ante fortfarande? Han är ju målare vet du.:thumbup:

Nej, inte direkt. Men jag känner ett antal andra målare, någon murare, elektriker och så plåtslagare.

Mehdi
2007-09-12, 13:48
Bump + extra. Undrar om man på något sätt kan ta reda på hur mycket lägenheter har sålts för? Dvs få ett hum om vad den är värd.

delta_mats
2007-09-12, 13:58
Jag håller med Allan här. Gör inte för mycket. Golv och väggar gör man gärna om själv efter egen smak och tycke. Badkar tycker jag är onödigt då de som flyttar in kanske inte ens vill ha ett badkar.

Mehdi
2007-09-16, 12:04
Finns det några smarta råd om hur man får en jämn yta vid bredspackling av väggar? Efteråt går det iof att sätta en lampa jämns väggen för att se ifall det uppkommer några skuggor vid ev. ojämnheter.

Blir att trycka upp lite bilder framöver när det börjar hända lite. Just nu så har bara tapeterna åkt bort.

Metal_boy_
2007-09-16, 12:31
Nej, inte direkt. Men jag känner ett antal andra målare, någon murare, elektriker och så plåtslagare.

Varför pratar du inte med dom för då? :)

KniveN
2007-09-17, 01:58
Bump + extra. Undrar om man på något sätt kan ta reda på hur mycket lägenheter har sålts för? Dvs få ett hum om vad den är värd.

Kolla på hemnet.se

Tror att man kan måla våttapeter de kan nog ge en del. Jag skulle välja ljusa färger i lägenheten.

sonicc
2007-09-17, 04:59
Bump + extra. Undrar om man på något sätt kan ta reda på hur mycket lägenheter har sålts för? Dvs få ett hum om vad den är värd.

www.e-bud.nu

PiNG.
2007-09-17, 06:57
Min sambo som är mäklare säger renovera. Nu vet hon inte vilket område etc det ligger i, men generellt. Ett äckligt badrum kan dra ner priset (höjer det definitivt inte) och finns de nya vitvaror så betalar det sig oftast. Kör neutralt i badrum.

Hoppas du får bra betalt ;)

Yip_man
2007-09-17, 07:25
www.e-bud.nu

En liknande sida som klarar även skåne hade varit klart intressant.