handdator

Visa fullständig version : Kritik mot svensk kriminalpolitik (kan en rubrik bli tråkigare?:) )


Handcuff
2007-09-09, 12:36
Får väl först säga att jag inte är helt överens med författaren. Ser detta mer som ett underlag till diskussion.

www.yesdeathpenalty.com (http://www.yesdeathpenalty.com/galenskaper.htm)

ErikWrestlingFreaket
2007-09-09, 12:43
Författaren har helt och hållet rätt.:thumbup:

tp_88
2007-09-09, 13:12
Bra sida - sjukt system.

NiXPhoenix
2007-09-09, 13:58
Problemet med dödsstraff är ju att det kostar så satans mkt pengar i de flesta västländer, det låter konstigt men i t ex USA så håller de på och överklagar och utreder i flera år efter att domen utdelats. Sånt kostar pengar.

Jämför med Kina där de har speciella bussar som åker ut direkt till byar och verkställer dödsstraffet. Det är nog väldigt kostnadseffektivt.

Handcuff
2007-09-09, 13:59
Problemet med dödsstraff är ju att det kostar så satans mkt pengar i de flesta västländer, det låter konstigt men i t ex USA så håller de på och överklagar och utreder i flera år efter att domen utdelats. Sånt kostar pengar.

Jämför med Kina där de har speciella bussar som åker ut direkt till byar och verkställer dödsstraffet. Det är nog väldigt kostnadseffektivt.

Ja sidans titel låter ju sjuk. ställer mig absoult inte bakom dödsstraff och det är inte heller vad sidan vill förmedla. Mer för att väcka debatt.

Mago
2007-09-09, 14:01
Nej till dödsstraff av flera anledningar, men det räcker med den enkla anldeningen att det också drabbar oskyldigt dömda och det är väldigt irreversibelt.

Handcuff
2007-09-09, 14:03
Nej till dödsstraff av flera anledningar, men det räcker med den enkla anldeningen att det också drabbar oskyldigt dömda och det är väldigt irreversibelt.

Vem vill ha dödstraff? Klicka på länken. :confused:

NiXPhoenix
2007-09-09, 14:05
Ja sidans titel låter ju sjuk. ställer mig absoult inte bakom dödsstraff och det är inte heller vad sidan vill förmedla. Mer för att väcka debatt.


Jo, det gör den väl visst, har du gått in på sidan från start så att säga?


http://www.yesdeathpenalty.com/svenska.htm

"Kapitel 2

17 argument för dödsstraff"

Handcuff
2007-09-09, 14:07
Jo, det gör den väl visst, har du gått in på sidan från start så att säga?


http://www.yesdeathpenalty.com/svenska.htm

"Kapitel 2

17 argument för dödsstraff"

Jo jag vet. Men det var inte den jag länkade.

Tricklev
2007-09-09, 14:11
Hur många av hans källor består inte av aftonbladet eller expressen? Är det ens 3 stycken?

För övrigt är sidan sådär.

jwzrd
2007-09-09, 14:17
Amen kom igen nu. Liiiiiiiiiiiiiiiiite kritiskt tänkande är ni väl ändå kapabla till?

Handcuff
2007-09-09, 14:18
Hur många av hans källor består inte av aftonbladet eller expressen? Är det ens 3 stycken?

För övrigt är sidan sådär.

Jag antar att du har bättre insikt i hur t ex svensk kriminalvård bedrivs?

Men håller med om att källhänvisningarna i 9/10 fall är till kvällspressen. Tycker inte heller att hans budskap är så bra förmedlat.

Min personliga åsikt är att det är sunt med samhällskritik.

Tricklev
2007-09-09, 14:20
Jag antar att du har bättre insikt i hur t ex svensk kriminalvård bedrivs?

Men håller med om att källhänvisningarna i 9/10 fall är till kvällspressen. Tycker inte heller att hans budskap är så bra förmedlat.

Min personliga åsikt är att det är sunt med samhällskritik.

Jag ställer mig emot hans lösning på det hela också, resten av diskussionen hänvisar jag till Jwzrd som för en diskussion mycket bättre än mig.

Jaive
2007-09-09, 14:43
Känns som att det var ett ganska dåligt diskussionsunderlag, no offence.

Allan
2007-09-09, 14:53
Känns som att det var ett ganska dåligt diskussionsunderlag, no offence.

+ Hur många som helst på den. Och så bra han skrev..... *rolleyes*

Shakemynuts
2007-09-09, 15:08
Jag fick bara en väldigt stark obekväm känsla av det han skrev.
Att varenda våldsbrott ska bestraffas med dödsstraff är ju ganska vrickat.

Anledningen till att brottslingar får aktiviteter och underhållning är väl för att inspirera och försöka få de på rätt bana?
Självklart ska de behandlas humant och få tillgång till detta.

Men samtidigt kan jag tycka att staten behöver ta hand om offren mer.

Farzan
2007-09-09, 15:13
Det är väldigt svårt att ta honom seriöst när han uppenbarligen inte kan hålla en objektiv diskussion. De flesta av hans rubriker är överdrivna och det skulle inte förvåna mig om han jobbade för aftonbladet.

jwzrd
2007-09-09, 15:30
Det är väldigt svårt att ta honom seriöst när han uppenbarligen inte kan hålla en objektiv diskussion. De flesta av hans rubriker är överdrivna och det skulle inte förvåna mig om han jobbade för aftonbladet.

Det jobbiga i sammanhanget är dock alla som sväljer allt han säger eftersom han säger det milt aggressivt och lite generellt riktat åt alla som inte är perfekta. Nu är man kanske ursäktad som 18-årig baddibilder men jag har ändå en känsla av att riktigt många tycker att textsamlingen URL:en går till för allt de vet och kan är välformulerade godisbitar av visdom.

ErikWrestlingFreaket
2007-09-09, 15:32
Självklart ska de behandlas humant och få tillgång till detta.



Varför?

Mago
2007-09-09, 15:39
Varför?

För att de ska inspireras och hamna i rätt bana.

jwzrd
2007-09-09, 15:41
Varför?

Vet du någonting om kriminalvård? Man vill att fångar ska ha det bra så att de kan få en nystart och komma tillbaka till samhället som något mer fungerande medborgare än innan. Du vet... det där med att behandla människor som människor och inte som djur bara för att de begått misstag.

ErikWrestlingFreaket
2007-09-09, 15:43
Varför ska en person som inte har behandlat en annan människa som en människa, förtjäna att behandlas som en människa?

Shakemynuts
2007-09-09, 15:48
Varför ska en person som inte har behandlat en annan människa som en människa, förtjäna att behandlas som en människa?

Det gör saken bättre att behandla denne som ett djur under fängelsevistelsen. *rolleyes*

ErikWrestlingFreaket
2007-09-09, 15:50
Det gör saken bättre att behandla denne som ett djur under fängelsevistelsen. *rolleyes*


Igenom att göra sig av med dom, så ser man till att dom inte längre kan skada någon :thumbup:

Allan
2007-09-09, 15:55
Igenom att göra sig av med dom, så ser man till att dom inte längre kan skada någon :thumbup:

Nej. Det finns tvärtom ett klart samband mellan hårda straff och återfall. Och historien om dödsstraff fullkomligt kryllar av oskyldigt dömda.

Jaive
2007-09-09, 15:56
Igenom att göra sig av med dom, så ser man till att dom inte längre kan skada någon :thumbup:

"ok"

ErikWrestlingFreaket
2007-09-09, 15:57
Nej. Det finns tvärtom ett klart samband mellan hårda straff och återfall.

Finns ett klart samband mellan klena straff och återfall.


Och historien om dödsstraff fullkomligt kryllar av oskyldigt dömda.


Allt kan vara dåligt om det utförs dåligt.

Jaive
2007-09-09, 16:01
Finns ett klart samband mellan klena straff och återfall.





Allt kan vara dåligt om det utförs dåligt.

Snälla visa mig denna statistik eftersom den verkar ha undgått alla som jobbar med seriös kriminalvård i Sverige.

Så du menar att dödsstraff inte är lämpligt innan man lyckas eliminera alla möjligheter till att oskyldiga döms?

ErikWrestlingFreaket
2007-09-09, 16:12
Snälla visa mig denna statistik eftersom den verkar ha undgått alla som jobbar med seriös kriminalvård i Sverige.

Fanns bland annat statistik på hemsidan. *whistle*


Så du menar att dödsstraff inte är lämpligt innan man lyckas eliminera alla möjligheter till att oskyldiga döms?


Nej. Man kan göra dödstraff bra igenom att inte döma till dödstraff om bevisen är otillräckliga. Sen kan man bland annat titta på personens brottregister och se om han har gjort något tidigare.

Jaive
2007-09-09, 16:20
Fanns bland annat statistik på hemsidan. *whistle*





Nej. Man kan göra dödstraff bra igenom att inte döma till dödstraff om bevisen är otillräckliga. Sen kan man bland annat titta på personens brottregister och se om han har gjort något tidigare.

Jag tänker inte läsa igenom hela hemsidan efter statistik utan det är DU som hävdar att den finns som får ge mig en direktlänk.

Visst så kan man ju tycka, själv anser inte jag att det hör till saken egentligen. Jag anser att en människas liv är okränkbart vilket för min del innebär att vad man än gör och på vilket sätt man än gör det så måste man behandlas humant och rättvist. Ingen har rätta att begå överlagt mord och då menar jag INGEN inkluderat staten.

stevebc
2007-09-09, 16:25
Jag tycker det är fel att kriminalpolitiken fokuserar på vård och inte på skydd. Först och främst tycker jag att allmänheten bör skyddas, sen kan man tala om vård och tillbakagång till samhället för de som begått misstag. Fritagningarna som har ägt rum är så jävla pinsamma så man skäms för att bo i det här landet.

skaparn
2007-09-09, 16:35
Jag tycker det är fel att kriminalpolitiken fokuserar på vård och inte på skydd. Först och främst tycker jag att allmänheten bör skyddas, sen kan man tala om vård och tillbakagång till samhället för de som begått misstag. Fritagningarna som har ägt rum är så jävla pinsamma så man skäms för att bo i det här landet.

Kan det inte vara så att man skyddar samhället bäst genom att rehabilitera människor som dömts för brott istället för att bara ytterligare visa dem hur de inte är - och aldrig kan bli - en del av samhället?

Shakemynuts
2007-09-09, 17:31
ErikWrestlingFreaket:

Alla dina argument i tråden är ju under dagisnivå. Skärp dig.

Jaive
2007-09-09, 17:47
ErikWrestlingFreaket:

Alla dina argument i tråden är ju under dagisnivå. Skärp dig.

Kan vara därför han valt att inte skriva mer. Han har ju iofs rätt att använda de argument han använder utifrån sina åsikter, dock kommer han inte att tas allt för seriöst för dem. Också ganska svårt att argumentera emot då jag (vi) helt klart har en annorlunda människosyn än honom och helt olika mål med kriminalvården.