handdator

Visa fullständig version : Mary Roach-bisarr författarinna


H.Emanuel
2007-09-09, 09:48
Jag blev smått fascinerad av denna kvinna efter att ha läst ett reportage om henne. Hon är helt besatt av bisarra saker, såsom likfarmen i tenessee (stavning?) där man placerar ut döda kroppar i en stor park för att sedan studera förruttnelseprocessen i olika miljöer. Hon skriver också om andra bisarra saker och för den som är intresserad sådant rekomenderas hennes bok "Stiff" som på svenska fått titeln "Kroppens sällsamma liv efter döden- Likets kulturhistoria"

pony
2007-09-09, 23:15
Efter att jag såg din tråd blev jag väldigt nyfiken och sökte runt efter info om författaren ifråga. Så fort jag får tid över imorgon ska jag gå och försöka få tassarna på just "Stiff" eftersom det verkar vara den mest intressanta av hennes böcker. Notera nu att jag inte läst den ännu, däremot urdrag ur boken.

Vad jag inte kan förstå är dock vad som skulle vara så "bisarrt" med att skriva om hur människolik behandlas i vården och annars.

En faktabok skriven i en avslappnad och underhållande stil. Som med många andra obskyra ämnen plockar man mycket poäng endast på att välja ett subjekt som få har tillträde till. Även om allt inte ska tas på blodigt allvar är det intressant att läsa om små kuriosa och få insyn i sådant som annars är oss civila dolt.
And cudos to her som gör oss den tjänsten.

H.Emanuel
2007-09-10, 07:43
Efter att jag såg din tråd blev jag väldigt nyfiken och sökte runt efter info om författaren ifråga. Så fort jag får tid över imorgon ska jag gå och försöka få tassarna på just "Stiff" eftersom det verkar vara den mest intressanta av hennes böcker. Notera nu att jag inte läst den ännu, däremot urdrag ur boken.

Vad jag inte kan förstå är dock vad som skulle vara så "bisarrt" med att skriva om hur människolik behandlas i vården och annars.

En faktabok skriven i en avslappnad och underhållande stil. Som med många andra obskyra ämnen plockar man mycket poäng endast på att välja ett subjekt som få har tillträde till. Även om allt inte ska tas på blodigt allvar är det intressant att läsa om små kuriosa och få insyn i sådant som annars är oss civila dolt.
And cudos to her som gör oss den tjänsten.
Jag håller med dig där. Hoppas du finner nöje i boken. Men jag tycker ändå att den är bisarr, pratar man om den med kolleger etc så rynkar de på näsan. Sen att rent skönlitterära böcker ofta har smått bisarra inslag är en annan sak. Men jag läste iaf boken med stor behållning. Nu vet jag exempelvis vad som händer med en kropp som faller i vatten från hög höjd och jag är insatt i hur dödförklaring gick till innan stetoskopet uppfanns i mitten av 1800talet, tack vare denna kvinna

pony
2007-09-30, 21:00
Nu har jag läst ut denna... bok.
Vill man inhandla en kopia så huserar den under "faktalitteratur, medicin" på bokhandeln. Vilket känns lite udda iom att den mest är för att roa snarare än att utbilda. Och då menar jag inte roa på det-där-visste-jag-inte-sedan-tidigare-sättet utan på garva-som-en-häst-åt-morbid-humor-sättet.
Rolig och lättsam, lite Illustrerad Vetenskap över det hela. Ok tidsfördrift när man måste sitta på ett plan 15 timmar.

Och om DEN inte får en att vilja donera sitt lik till forskning - nothing will!

Mental
2007-09-30, 22:23
Då lägger jag en order på adlibris för 111kr, och håller dig personligen ansvarig om jag inte gillar den.

Stiff: The Curious Lives of Human Cadavers Är den engelska titeln, tar den på engelska.

pony
2007-10-01, 23:21
Menar du att det är möjligt att läsa böcker på annat än originalspråk?! Blasphemy!

(jag läste den också på engelska, tror inte att skämten blir så bra annars)

Mental
2007-10-02, 07:44
Menar du att det är möjligt att läsa böcker på annat än originalspråk?! Blasphemy!

(jag läste den också på engelska, tror inte att skämten blir så bra annars)

Om orginalspråket är franska/hebreiska/danska eller något annat obegripligt språk så får det allt bli översatt ;)

ahz
2007-11-05, 15:59
An artikel i ämnet för den som är intresserad av likfarmen i Tennessee

http://www.damninteresting.com/?p=924