handdator

Visa fullständig version : Situps/crunches med vikt ovanför huvudet


Johan86
2007-09-09, 08:43
Har sett att hockeyspelare ofta tränar situps/crunches med medicinboll eller vanliga vikter ovanför huvudet på raka armar. Tränar det dom inre magmusklerna? Jag tycker att det känns effektivare än vanliga situps/crunches

Rahf
2007-09-09, 09:46
Det blir tyngre eftersom du placerar vikten längst ut i rörelsebanan. Det kan bita dåligt i ryggen om man är svag och/eller tar för hög vikt.

Guddi
2007-09-09, 10:18
Om man trycker upp biten en bit så att axlarna rundas lite när man går upp så får man även lite träning av serratus anterior. Ingen monstereffekt men om man har begränat med tid att lägga på styrketräningen så är oftast alla extra muskler man kan blanda in i en övning positivt.

major Pectoralis
2007-09-09, 11:58
Har sett att hockeyspelare ofta tränar situps/crunches med medicinboll eller vanliga vikter ovanför huvudet på raka armar. Tränar det dom inre magmusklerna? Jag tycker att det känns effektivare än vanliga situps/crunches

Om man har armarna över huvudet och skapar rörelseenergi med dem så blir övningen lättare än vid traditionellt utförande (händerna vid öronen). Om man har armarna över huvudet utan att skapa rörelseenergi så blir övningen tyngre eftersom man får en längre hävarm.

Durre
2008-07-19, 09:50
Det blir tyngre eftersom du placerar vikten längst ut i rörelsebanan. Det kan bita dåligt i ryggen om man är svag och/eller tar för hög vikt.

BUMP!
För mig känns det ganska obehagligt i ryggen när jag kör situps med vikt, känns som att ryggen ska falla bakåt och svanken ska gå av, antagligen något som är för svagt, men vad?

Inge Enveten
2008-07-19, 11:55
BUMP!
För mig känns det ganska obehagligt i ryggen när jag kör situps med vikt, känns som att ryggen ska falla bakåt och svanken ska gå av, antagligen något som är för svagt, men vad?

Hur har du fötterna placerade? Vilken vikt?

über
2008-07-19, 12:05
Jag har ett liknande problem i benlyft.
Det känns väldigt mycket i nedre ryggen/korsryggen/svanken.
Jag är ändå hyfsat stark i marklyft. Men klen i mage iofs.
Vad kan det bero på?

Durre
2008-07-19, 13:12
Hur har du fötterna placerade? Vilken vikt?

Som i situps. Vikt vet jag inte riktigt men runt 10-20kg.

jwzrd
2008-07-19, 13:28
BUMP!
För mig känns det ganska obehagligt i ryggen när jag kör situps med vikt, känns som att ryggen ska falla bakåt och svanken ska gå av, antagligen något som är för svagt, men vad?

Det är för att du är för svag i magen för att träna den övningen med extrabelastning. Dina höftböjare drar upp trunken mot benen och de fäster i lårbenen och på framsidan av ryggraden (bland annat). Resultatet blir att du lyfter dig själv med "framsidan av svanken".

Lägg ifrån dig vikten (eller gör endast det yttersta fåtal du orkar korrekt per set) och lär dig känna hur du ska göra först.

ProteinKreatin
2008-07-25, 21:35
Jag har ett liknande problem i benlyft.
Det känns väldigt mycket i nedre ryggen/korsryggen/svanken.
Jag är ändå hyfsat stark i marklyft. Men klen i mage iofs.
Vad kan det bero på?

Det beror på att du är för svag i magen och kopplar in M. Iliopsoas som då sköter jobbet. Sen hur en övning som benlyft ska koppla in magen på ett sånt sätt att den är värd att köra för någon förklara för mig.

über
2008-08-01, 22:07
Det beror på att du är för svag i magen och kopplar in M. Iliopsoas som då sköter jobbet. Sen hur en övning som benlyft ska koppla in magen på ett sånt sätt att den är värd att köra för någon förklara för mig.

Är inte benlyft en bra övning mao?

Vad har ni för rekommendationer på bra övningar som tar på den nedre delen av magen?

Soulrivers
2008-08-03, 02:50
Är inte benlyft en bra övning mao?

Vad har ni för rekommendationer på bra övningar som tar på den nedre delen av magen?

Bump! Vill gärna veta.

Rex
2008-08-03, 05:31
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=11626&highlight=magtr%E4ning

:)