handdator

Visa fullständig version : Omvänd stångcurl känns konstigt


Johan86
2007-09-09, 08:05
Jag har ökat rejält dom senaste veckorna i omvänd stångcurl. Men ibland känns det "skumt" vid handleden. Det känns alltså i handleden, om ni tänker er att ni går rakt ner från pekfingret/långfingret. Ungefär där känns det. Det känns bara i den negativa fasen. Kan det vara så att jag jag har blivit för stark på kort tid så att senor och ligament inte växt lika fort? Kan det bero på att jag är stel? Vilka andra orsaker finns det? Det känns inte alls när jag kör omvänd underarmscurl

Sheogorath
2007-09-09, 09:31
Jag har ökat rejält dom senaste veckorna i omvänd stångcurl. Men ibland känns det "skumt" vid handleden. Det känns alltså i handleden, om ni tänker er att ni går rakt ner från pekfingret/långfingret. Ungefär där känns det. Det känns bara i den negativa fasen. Kan det vara så att jag jag har blivit för stark på kort tid så att senor och ligament inte växt lika fort? Kan det bero på att jag är stel? Vilka andra orsaker finns det? Det känns inte alls när jag kör omvänd underarmscurl

Det kan säkert bero på att du ökat för fort, men kör man med rak stång är det en övning som stressar handlederna en del. Vissa klarar det, andra inte. Du kan pröva att köra med en z-stång istället, så att du får supinera händerna lite mer när du håller i stången. Får du problem även när du kör handledscurl längre fram kan du börja köra den med hantlar, så sköter det sig själv eftersom du automatiskt vrider dig ifrån de mest utsatta lägena.

Sheogorath
2007-09-09, 09:43
En annan fördel med z-stång som jag kom på, eller hammer-stång för den delen, är att vikten till till större del kommer "hänga" i tummen så att du inte aktivt måste arbeta med tumgreppet för att inte tappa stången. Kör jag omvänd curl med rak stång blir det lätt tummarna som begränsar, och det är väl inte riktigt det jag vill. Övningen som sådan syftar till att lägga fokus på M. Brachio-radialis och för det syftet behövs inte nödvändigtvis rak stång. Z-stång eller hammer-stång (eller hammgrepp med hantlar) är i min mening bättre alternativ.

beckman88
2007-09-09, 12:02
Testa olika stänger bara :thumbup:

Deceiver85
2007-09-09, 14:33
En annan fördel med z-stång som jag kom på, eller hammer-stång för den delen, är att vikten till till större del kommer "hänga" i tummen så att du inte aktivt måste arbeta med tumgreppet för att inte tappa stången. Kör jag omvänd curl med rak stång blir det lätt tummarna som begränsar, och det är väl inte riktigt det jag vill. Övningen som sådan syftar till att lägga fokus på M. Brachio-radialis och för det syftet behövs inte nödvändigtvis rak stång. Z-stång eller hammer-stång (eller hammgrepp med hantlar) är i min mening bättre alternativ.
Håller med till fullo, om trådskaparen har tillgång till EZ- eller hammerstång så bör han pröva dessa, grymt sköna.

Johan86
2007-09-09, 15:07
Tack för tipset med EZ stången. Ska jag vrida handflatorna mot kroppen alltså? Tar detta mindre på underarmar och mer på biceps eller är det tvärs om?

Sheogorath
2007-09-09, 21:15
Tack för tipset med EZ stången. Ska jag vrida handflatorna mot kroppen alltså? Tar detta mindre på underarmar och mer på biceps eller är det tvärs om?

http://www.fitstep.com/Misc/Newsletter-archives/graphics3/reverse-grip-barbell-curls4.jpg

Do like thiiiis *arnold voice*

Ju mer twistad stången är desto bättre i mitt tycke. Det är möjligt att det rent teoretiskt blir relativt sett större belastning på biceps än med rak stång, men det finns inte på kartan att det skulle spela någon roll i praktiken. Som sagt, t.o.m. med rent hammergrepp är det främst en övning för armböjaren på underarmen och inte så mycket biceps.

http://www.abcbodybuilding.com/magazine/hammerbar.jpg

Arne Persson
2007-09-09, 21:48
Skall man få maximal effekt av omvänd curl så skall man ha ett smalt grepp (ca 10-15 cm mellan tummarna som skall hållas under stången) och en rak stång.

Johan86
2007-09-13, 00:49
Jag testade med EZ stång. Den kändes mer i biceps. Men vanlig stång så känns det som att det tränar handlederna mycker bättre. För det är en stor anledning att jag köra denna övning, för att stärka upp handlederna

För övrigt så testade jag att stretcha underarmarna ordentligt innan jag körde då kände jag inte alls lika mycker i underarmen. Vet inte om jag hade tir eller om underarmarna är stela

ramagoen
2007-09-13, 08:02
Tror smärtan försvinner efter ett tag. Som när man kört med ez-curl stång förut sen gick över till rak stång så gjorde de ont men de tränades bort. :)