handdator

Visa fullständig version : Nybörjare i nöd


fajiwara
2007-09-09, 00:13
Tjena,

Som titlen lyder är jag i ganska stort behov av hjälp , eller snarare feedback på min träning.

Jag är 18 år och har tränat i 3 veckor. Har alltid varit väldigt smal eftersom jag tidigare koncentrerat mig på fotboll. men nu ska det byggas muskler.

I dagsläget är jag 192 cm lång och väger 76kg, innan jag började träna så vägde jag endast 70 kilo så visst har träningen gett resultat.

Såhär ser det ut (sorry för att jag inte vet exakt vad alla övningar kallas, men jag försöker) :

Måndag : Vader - Framsida lår - Baksida lår - Rygg - Biceps
Vader - Vadpress med stång
Lår - Benpress + bencurl
Rygg - chindips + sittandes på en bänk där jag drar (V-hantag) emot magen(vet ejj vad övningen heter) + vänster ben och vänster arm på en bänk sedan vikten i högerarm, sen drar jag vikten upp emot mitt bröst.
Biceps - Sittandes hantelcurl med handleden mot mig + sittandes hantelcurl med handleden vriden åt sidan + curl med stång

Tisdag : Bröst - Axlar - Mage - Triceps
Bröst - Bänkpress + Lutande bänkpress + Hantelpress
Axlar - stång bakom ryggen och press uppåt + V hantag, rak i ryggen och drar hantaget upp emot brösten.
Mage - Situps + Magpress
Triceps - 90 graders press bakom huvudet liggandes på en bänk + Dips

Onsdag : Vila

Torsdag : samma som måndag

Fredag : samma som tisdag



Vet om att jag verkligen har förklarat detta bra, det beror på att jag är ny inom detta. Vet om hur övningarna ska utföras och hur ryggen skall vara rak och allt det där , men om det finns nån som kanske har något tips. Hade verkligen uppskattat om någon mer erfaren tagit del av detta och hjälpt mig lite på traven.

PS. Ser helst att ingen skämtar om min okunnighet (lol) , men som sagt , jag är ny.

Ha d fint ! hoppas på svar.

beckman88
2007-09-09, 12:10
Måndag : Vader - Framsida lår - Baksida lår - Rygg - Biceps
Vader - Vadpress med stång
Lår - Benpress + bencurl
Rygg - chins + Sittande Rodd + handtelrodd
Biceps - Sittande hantelcurl+ Sittande hantelcurl(Annat grepp) + Stångscurl

Tisdag : Bröst - Axlar - Mage - Triceps
Bröst - Bänkpress + Lutande bänkpress + Hantelpress
Axlar - Press bakom nacken (fri) + Drag till hakan
Mage - Situps + Magpress
Triceps - Tricepsextension + Dips

Här har du alla övningarna, Vad deras namn är. Jag tycker att du ska ha fler övningar, Kroppen gillar olika övningar, Tex triceps på din tisdag kanske du kan ha som du har nu, Sen nästa tisdag så kan du ju ha, Smalbänk + Dips.

fajiwara
2007-09-09, 12:17
okej , tack. Ska testa mig fram. Brukar också byta övningar och grepp när jag tränar, men som fortf tar samma muskelgrupp.. Tror det är bäst att inte köra på samma hela tiden.

Oxion
2007-09-09, 15:52
tjena.
Jag började tränna för 3 år sen.
Min tränning bestod av första halvåret av väldig enkel tränning.
I början är det svårt att köra övningar och få kontakt med den muskeln man trännar utan att använda andra muskler. Därför är det bra att i början köra bas övningar ex bänkpress, benböj, marklyft ha dessa övningar som grunden till din tränning

Därför rekomenderar jag dig starkt att när du kör ex bröst, kör då bänkpress båda rak och sne mycket viktigt att du kör båda. hantelpress är bra, flyers är bra kör mindre cabel cross och maskiner.
Ben ex tung benböj sen en - två kompliterande övningar till benen.
Rygg ex marklyf och en två kompliterande övningar till ryggen.
Axlar behöver inte så mycket tränning eftersom du använder dom så mycket när du trännar alla andra muskelgrupper dok inte i ben tränning men annars använder du som hela tiden. kör kanske två max tre övningar på axlarna så du får en bra form på dom.
Armar trännar jag personligen max en gång i veckan. och då är det bara två övningar på biceps och två på triceps, armarna använder du också mycket när du kör andra muskelövningar och felet blir att om du blir stark i armarna så är chansen stor att armana dra och trycker åt dig i dom andra övningarna som du kör när du kör ex bröst, bänkpress så trycker du med triceps är då triceps väldigt utvecklade så använder du mer triceps än bröst och då blir det fel allt ihop fel

Det har jag gått efter och gör det fortfarande
idag lyfter jag 120 i bänk 140 mark och 140 i benböj men det har tagit mig tre år att komma hit och jag är fortfarande inte nöjd.
Om det är nåt som du undrar eller inte fårstår hör av dig
Hej !

KaptenKnäsvag
2007-09-09, 17:47
Tjena,

Som titlen lyder är jag i ganska stort behov av hjälp , eller snarare feedback på min träning.

Jag är 18 år och har tränat i 3 veckor. Har alltid varit väldigt smal eftersom jag tidigare koncentrerat mig på fotboll. men nu ska det byggas muskler.

I dagsläget är jag 192 cm lång och väger 76kg, innan jag började träna så vägde jag endast 70 kilo så visst har träningen gett resultat.

Såhär ser det ut (sorry för att jag inte vet exakt vad alla övningar kallas, men jag försöker) :

Måndag : Vader - Framsida lår - Baksida lår - Rygg - Biceps
Vader - Vadpress med stång
Lår - Benpress + bencurl
Rygg - chindips + sittandes på en bänk där jag drar (V-hantag) emot magen(vet ejj vad övningen heter) + vänster ben och vänster arm på en bänk sedan vikten i högerarm, sen drar jag vikten upp emot mitt bröst.
Biceps - Sittandes hantelcurl med handleden mot mig + sittandes hantelcurl med handleden vriden åt sidan + curl med stång

Tisdag : Bröst - Axlar - Mage - Triceps
Bröst - Bänkpress + Lutande bänkpress + Hantelpress
Axlar - stång bakom ryggen och press uppåt + V hantag, rak i ryggen och drar hantaget upp emot brösten.
Mage - Situps + Magpress
Triceps - 90 graders press bakom huvudet liggandes på en bänk + Dips

Onsdag : Vila

Torsdag : samma som måndag

Fredag : samma som tisdag



Vet om att jag verkligen har förklarat detta bra, det beror på att jag är ny inom detta. Vet om hur övningarna ska utföras och hur ryggen skall vara rak och allt det där , men om det finns nån som kanske har något tips. Hade verkligen uppskattat om någon mer erfaren tagit del av detta och hjälpt mig lite på traven.

PS. Ser helst att ingen skämtar om min okunnighet (lol) , men som sagt , jag är ny.

Ha d fint ! hoppas på svar.

Du är som jag, väldigt lång (jag slår dig visserligen med en decimeter), och jag vägde runt 70 innan jag började träna. I början gick det inte särskilt snabbt frammåt, men tillslut insåg jag hur mycket man är tvungen att _äta_, och då kom resultaten. Idag väger jag 104 kg ;P

Så mitt tips till dig är att lära dig vad man skall äta, och ät mycket av det.

fajiwara
2007-09-09, 18:49
Du är som jag, väldigt lång (jag slår dig visserligen med en decimeter), och jag vägde runt 70 innan jag började träna. I början gick det inte särskilt snabbt frammåt, men tillslut insåg jag hur mycket man är tvungen att _äta_, och då kom resultaten. Idag väger jag 104 kg ;P

Så mitt tips till dig är att lära dig vad man skall äta, och ät mycket av det.

aa okej , äter på som fan tycker jag. och har gått upp 7 kilo på 3 veckor nu. Vet ejj om det är bra eller dåligt men jag känner mig nöjd. Haha , jo ska försöka lägga på mig rätt många kilon :), tack !

KaptenKnäsvag
2007-09-09, 21:35
aa okej , äter på som fan tycker jag. och har gått upp 7 kilo på 3 veckor nu. Vet ejj om det är bra eller dåligt men jag känner mig nöjd. Haha , jo ska försöka lägga på mig rätt många kilon :), tack !

Se till så att kilona inte kommer ifrån pringles och folköl bara.

fajiwara
2007-09-09, 22:37
Se till så att kilona inte kommer ifrån pringles och folköl bara.

hahahahha , nej , verkligen inte.

Brukar äta vanlig husmanskost, med grönsaker osv. försöker inte som jag ser att många andra gör, lägga på keso på mackorna eller äter böner osv. Känns som en overkill, tror att äta 4-6 gånger lagad mat per dag + gransöker och frukt räcker långt, iaf för mig.