handdator

Visa fullständig version : Äta skräp efter måltid


Larsson85
2007-09-08, 17:15
Satt och funderade på en sak. Man säger ju att t.ex när man dricker vassle efter träning så ska man försöka hålla sig borta från att stoppa i sig andra långsamma prylar, eftersom det blandas i magen och upptaget blir inte så snabbt som det hade blivit med bara vassle.

Då kommer min fråga, gäller samma sak med skräpmat och godis. Dvs att om man först äter en nyttig måltid, och direkt efter äter ett choklad eller liknande så blir effekten av chokladet inte så negativ eftersom den blandas med maten och tas upp under en längre period och "shockar" inte systemet på samma sätt som det hade gjort om det hade ätits ensamt. Kalorierna kan man så klart inte trolla bort, men extra kalorier är bara välkommet för mig.

King Grub
2007-09-08, 17:21
Skräp är skräp. Upptagets hastighet påverkar inte näringsinnehållet (och choklad är inte "snabbt" eller onyttigt överhuvudtaget).

Larsson85
2007-09-08, 17:24
Men blir inte många saker klassade som skräp pga av att de ger en plötslig insulin peek, blodsockerhöjning och andra effekter som du säkert vet mer om än jag? Jag vet inte, jag spånar bara.

Edit: Nej, choklad är inte snabbt, men det var bara ett exempel, det finns många saker som är skräp som är snabba.
(Trodde faktiskt choklad klassades som skräp, iaf de man normalt köper på ica, snickers, möjölkchoklad mfl.)

King Grub
2007-09-08, 17:27
Nej, insulinfrisättning betyder inte i sig att ett livsmedel är onyttigt. Då skulle yoghurt och All-Bran vara onyttigare än sockerkaka. Det är näringsinnehållet som är av vikt. Kraftigt insulinfrisättande livsmedel kan ingå som en del i vilken normal, blandad kost som helst, även om snask och raffinerade produkter inte bör utgöra basen, utan toppen.

TylerDurden84
2007-09-08, 17:32
Men blir inte många saker klassade som skräp pga av att de ger en plötslig insulin peek, blodsockerhöjning och andra effekter som du säkert vet mer om än jag? Jag vet inte, jag spånar bara.

Edit: Nej, choklad är inte snabbt, men det var bara ett exempel, det finns många saker som är skräp som är snabba.
(Trodde faktiskt choklad klassades som skräp, iaf de man normalt köper på ica, snickers, möjölkchoklad mfl.)

Pga den rätt höga fetthalten i choklad + att sackaros inte är överdrivet snabbt så blir det ingen enorm höjning av blodsockret.

Om det är skräp kan ju diskuteras. Misstaget många gör är att överäta det och strunta i måltider, det är ju onekligen energirikt. Är man en aktiv människa som har koll på resten av dagsbehovet så är choklad ingen fara. Kakao i sig innehåller även en del nyttiga ämnen.

Slartibartfast
2007-09-08, 18:33
Jag har funderat på att göra Marabou Daim till ett bestånde inslag i min dagliga diet under uppbyggnad då det annars kan vara knepigt att få i sig tillräckligt med energi. Svårigheten ligger i att begränsa sig till lite på hundra kalorier om dagen och inte klämma hela kakan på en gång. :)

Koloftw
2007-09-08, 18:49
Nej, insulinfrisättning betyder inte i sig att ett livsmedel är onyttigt. Då skulle yoghurt och All-Bran vara onyttigare än sockerkaka. Det är näringsinnehållet som är av vikt. Kraftigt insulinfrisättande livsmedel kan ingå som en del i vilken normal, blandad kost som helst, även om snask och raffinerade produkter inte bör utgöra basen, utan toppen.

Är pannkakor raffinerade? :S

Eddie Vedder
2007-09-08, 18:50
Är pannkakor raffinerade? :S

Gör du dig bara till nu?

Det beror ju på vilket mjöl du använder såklart. Och dessutom extremt offtopic.

Koloftw
2007-09-08, 19:28
Jag trodde att du hade förstått, jag gör mig sällan till ... Jag kan bara ganska lite.

Men okej, offtopic, slutdiskuterat.

Cashew
2007-09-09, 10:34
Den "gamla skolan" i näringslära säger ju att om man ska äta något sött bör man göra det efter maten, alltså en efterrätt, eftersom blodsockerhöjningen då inte blir jättehög. Förr hade man ju nästan alltid efterrätt, typ kräm eller frukt med grädde eller lite glass, det hörde liksom till och inte var folk särskilt stora för det, man åt ju i lagom mängd, behöver ju inte goffa i sig av det där skräpiga!

syrén
2007-09-09, 10:47
Den "gamla skolan" i näringslära säger ju att om man ska äta något sött bör man göra det efter maten

Precis. Sägs även att nyttigheterna man äter skall man äta så tidigt som möjligt av en måltid, därför är det bra exvis att äta sallad och grönsaker till förrätt.

Eddie Vedder
2007-09-09, 13:30
Den "gamla skolan" i näringslära säger ju att om man ska äta något sött bör man göra det efter maten, alltså en efterrätt, eftersom blodsockerhöjningen då inte blir jättehög. Förr hade man ju nästan alltid efterrätt, typ kräm eller frukt med grädde eller lite glass, det hörde liksom till och inte var folk särskilt stora för det, man åt ju i lagom mängd, behöver ju inte goffa i sig av det där skräpiga!

Ja men "inget godis före maten" är ju knappast något som har att göra med när godiset är mer eller mindre onyttigt utan att man helt enkelt skall äta ordentligt mat och sedan lite efterrätt, och inte tvärtom så man blir mätt p åglass för att sedan avsluta med lite lasagne.