handdator

Visa fullständig version : vad menas med att det inte gör nån nytta att köra mer set utan att det är HUR du....


piraten99
2007-09-07, 16:49
kör som spelar roll?

vad menas med det? hur kör man då?

GymTT
2007-09-07, 16:54
kör som spelar roll?

vad menas med det? hur kör man då?

t.e.x så ger det troligen mer att ge allt i tre set än att halvjucka i tre set.
Då kan man inte räkna de 6 seten som lika hårda.

krellik
2007-09-07, 17:25
Ja i din träning får du resultat genom att du gör det progresivt svårare. Finns massa olika sätt att göra detta på, tyngre vikter, fler repetitioner, kortare vilotider, fler set, etc...

Av alla dessa är att höja den totala volymen, att köra fler set ett av de "billigaste" sätten att höja ansträngningen. I regel är det dock inte det bästa utan det ger mkt mer att tex höja vikten på stången. Det är en mer kvalikativ progression.

piraten99
2007-09-07, 17:39
t.e.x så ger det troligen mer att ge allt i tre set än att halvjucka i tre set.
Då kan man inte räkna de 6 seten som lika hårda.

men om man verkligen kör hårt i alla sett??

då menar jag 1 rep från failure och en del set till failure

piraten99
2007-09-07, 17:41
Ja i din träning får du resultat genom att du gör det progresivt svårare. Finns massa olika sätt att göra detta på, tyngre vikter, fler repetitioner, kortare vilotider, fler set, etc...

Av alla dessa är att höja den totala volymen, att köra fler set ett av de "billigaste" sätten att höja ansträngningen. I regel är det dock inte det bästa utan det ger mkt mer att tex höja vikten på stången. Det är en mer kvalikativ progression.

jag är sån som värmer upp sen går jag all in och köra tungt och sen tar av stången annars slutar det med att man inte orkar ens ett rep på den vikten man börja på

GymTT
2007-09-07, 17:42
men om man verkligen kör hårt i alla sett??

då menar jag 1 rep från failure och en del set till failure

Då kan du inte göra så mycket mer, kör hårt och ge det tid, glöm inte äta givetvis.

krellik
2007-09-07, 18:18
jag är sån som värmer upp sen går jag all in och köra tungt och sen tar av stången annars slutar det med att man inte orkar ens ett rep på den vikten man börja på

Japp allt beror ju på vad man har för syfte. Förmodligen en bättre variant att köra om det främst är muskelmassa du vill bygga och en sämre variant att köra om det främst är styrka du är ute efter...