Visa fullständig version : Ny studie visar åter koppling mellan aspartam och cancer
King Grub
2007-09-07, 16:05
Publicerad i dag, där man upprepar den tidigare upptäckta ökade cancerfrekvensen.
In a previous study conducted at the Cesare Maltoni Cancer Research Center of the European Ramazzini Foundation (CMCRC/ERF) , we demonstrated for the first time that aspartame (APM) is a multipotent carcinogenic agent when various doses are administered with feed to Sprague-Dawley rats from 8 weeks of age throughout the life span.
The aim of this second study is to better quantify the carcinogenic risk of APM, beginning treatment during fetal life.
We studied groups of 70–95 male and female Sprague-Dawley rats administered APM (2,000, 400, or 0 ppm) with feed from the 12th day of fetal life until natural death.
Our results show a) a significant dose-related increase of malignant tumor–bearing animals in males, particularly in the group treated with 2,000 ppm APM ; b) a significant increase in incidence of lymphomas/leukemias in males treated with 2,000 ppm and a significant dose-related increase in incidence of lymphomas/leukemias in females, particularly in the 2,000-ppm group ; and c) a significant dose-related increase in incidence of mammary cancer in females, particularly in the 2,000-ppm group.
The results of this study, our second long-term carcinogenicity bioassay on APM, not only confirm but also reinforce our first experimental demonstration (Belpoggi et al. 2006; Soffritti et al. 2005, 2006) of APM's multipotental carcinogenicity at a dose level close to the human ADI. Furthermore, the study demonstrates that when life-span exposure to APM begins during fetal life, its carcinogenic effects are increased.
As soon as we perceived the carcinogenic effects of APM during the elaboration of the data in our first mega-experiment (Belpoggi et al. 2006; Soffritti et al. 2005, 2006), we planned an integrated program of long-term bioassays, beginning treatment from prenatal life, on > 4,000 rats and mice in order to better quantify the carcinogenic risks of aspartame. In this report we present the results of a second study on APM in which male and female Sprague-Dawley rats were exposed to very low doses of APM in feed (100 or 20 mg/kg bw) from fetal life until natural death.
On the basis of the present findings, we believe that a review of the current regulations governing the use of aspartame cannot be delayed. This review is particularly urgent with regard to aspartame-containing beverages, which are heavily consumed by children.
http://www.ehponline.org/members/2007/10271/tab3.jpg
http://www.ehponline.org/members/2007/10271/fig2.jpg
Life-Span Exposure to Low Doses of Aspartame Beginning during Prenatal Life Increases Cancer Effects in Rats. Environmental Health Perspectives Volume 115, Number 9, September 2007. (http://www.ehponline.org/members/2007/10271/10271.pdf)
Ajdå. Man får väl tagga ner på sina 5l funlight om dagen då ...
Rör inte mitt aspartam! (Visserligen dricker jag det bara vi ca 1 tillfälle/vecka)
Handcuff
2007-09-07, 16:25
Rör inte mitt aspartam! (Visserligen dricker jag det bara vi ca 1 tillfälle/vecka)
Närdå närdå närdå? :D
Det var väl rätt så jättestora mängder för en liten råtta? Inget att oroa sig för om man inte drar 10 liter cola zero om dagen?
King Grub
2007-09-07, 16:43
Det var väl rätt så jättestora mängder för en liten råtta? Inget att oroa sig för om man inte drar 10 liter cola zero om dagen?
Nej, det är inte stora mängder. 20 mg / kg kroppsvikt är bara hälften av dagens ADI för människa. Skulle studieresultaten visa sig överförbara på människa, och dagens ADI skulle revideras därefter, skulle det nya ADI:t bli 0 mg per dag.
ADI skall sättas med en säkerhetsfaktor på 100, och om en dosering på 50% av ADI visar sig cancerframkallande, är det ytterligt små mängder. Doser som ger cancer får inte vara i närheten av ADI, om alls.
Blir det då förbjudet att använda aspartam?
Eller bara rekommendationer?
OM ADI blir 0mg/kg.
King Grub
2007-09-07, 16:55
Med största sannolikhet kommer studien att ignoreras av beslutande organ och rekommendationer att vara oförändrade.
Musselbank
2007-09-07, 17:01
Hur misslyckades man flera gånger att påvisa cancerrisk med 8g per kilo kroppsvikt, kan man undra...
( jag ögnade bara livsmedelsverkets sida å http://www.slv.se/templates/SLV_Page.aspx?id=11372&epslanguage=SV )
BigForre
2007-09-07, 17:12
Gjorts några långtidsstudier på människor?
King Grub
2007-09-07, 17:20
Bara via självrapportering och frågeforumulär (där man inte funnit en koppling). Man kan inte göra sådana här studier på människor. Dels lever människor för lång tid, och dels kan man inte under många år proppa i människor något man misstänker kan vara cancerframkallande.
King Grub
2007-09-07, 17:27
Om FDA skulle göra bedömningen att aspartam orsakar cancer hos djur, skulle man vara tvungen att förbjuda ämnet i USA.
If the U.S. FDA were to conclude that exposure to aspartame causes cancer in rodents, the agency would be required by law to revoke its approval for the popular sweetener.
Environmental Health Perspectives Volume 115, Number 9, September 2007.
Slartibartfast
2007-09-07, 21:18
Tur att vi har sucralos! :thumbup:
Scratch89
2007-09-07, 22:34
Tur att vi har sucralos! :thumbup:
Ja, och det dära japanska, vad hette det?
Ja, och det dära japanska, vad hette det?
Stevia ;)
Eddie Vedder
2007-09-08, 07:39
Ajdå. Man får väl tagga ner på sina 5l funlight om dagen då ...
Men kära nån, du menar väl inte att du gör det? Det är ju sjuka mängder i vilket fall, en publicerad studie ska väl inte krävas för att du inte ska dricka 5l FUN Light om dagen?
Jag minns när samma grupp gjorde den förra studien och fick resultat som tydde på att det var rejält carcinogent. Jag är så dålig på att bedöma evidensen i studier tyvärr, men inte känns det som om det finns någon anledning att förkasta sånt här (om vi bortser från den ekonomiska aspekten för läskindustrin).
Att det särskilt riktar sig mot att intag från tidig ålder är väldigt farligt får ju iaf mig att aldrig gambla och bjuda mina framtida barn på aspartamsötad dryck när dom är jättesmå.
Alfred Nobel
2007-09-08, 08:45
Är det aspartam i Cola Zero och sucralos i Cola Light?
[QUOTE=Eddie Vedder;2503647]Men kära nån, du menar väl inte att du gör det? Det är ju sjuka mängder i vilket fall, en publicerad studie ska väl inte krävas för att du inte ska dricka 5l FUN Light om dagen?
/QUOTE]
Jo, inte oblandad iofs.
Men ska sluta med det nu, 2l/dag är väl OK?
Jo, inte oblandad iofs.
Det är ju en avvägning du måste göra själv. När det gäller cancer finns inga absoluta gränsvärden "över det här är det säkert" eller "under det här är det kört". Det är en fråga om ökande och minskande risk.
Är det aspartam i Cola Zero och sucralos i Cola Light?
japp.
Eddie Vedder
2007-09-08, 08:57
Det kan ingen i hela världen svara på. Du kan dricka dina 5 liter om dagen och det är på intet sätt en garanti för cancer, du kan undvika allt vad aspartam, nikotin, alkohol, transfett, stekt mat etc. heter men ändå drabbas av cancer.
Aspartam är absolut inget som någon behöver och lightläsk kommer aldrig bli "nyttigt". Det kan vem som helst hålla med om, dock är det ju gott och vill man njuta av söt dryck utan att få i sig knappt några kcal är det ju ett lämpligt val.
Hur många riskfaktorer och hur mycket av dessa man väljer att exponera sin kropp inför är upp till var och en och måste ju samtidigt vägas mot vad man gör för sin kropp, d.v.s. hälsomässigt fördelaktiga saker såsom att vara aktiv och hålla vikten, äta bra o.s.v.
Ett ADI för aspartam finns, enligt italienarnas studier kan det tänkas vara på tok för lågt eller kanske inte ens borde tillåtas. Man litar på det man vill och sedan får ju framtiden utvisa vad som sker.
Jag tänker iaf inte sluta dricka aspartamsötade drycker men jag kommer för allt i världen aldrig dricka mängder varje dag. Sukralos undviker jag mer dock, det tros ha negativ miljöpåverkan och jag tänker inte låta naturen bli lidande för att jag inte vill dricka sockerläsk.
Aww. Okej.
Synd bara att Fun-light inte ger ut hur mycket aspartam.
Hoppas de kommer på något nytt sötningsmedel snart :).
Alfred Nobel
2007-09-08, 09:04
Så om jag får ett sug efter Coca Cola (Vi leker med tanken att orginal är slut och jag blir tvungen att välja light produkt) är Light(sucralos) att föredra framför Zero(aspartam)?
Inte för att jag överkonsumerar lightprodukter, bara allmänt intresserad.
King Grub
2007-09-08, 09:06
[QUOTE=Eddie Vedder;2503647]Men kära nån, du menar väl inte att du gör det? Det är ju sjuka mängder i vilket fall, en publicerad studie ska väl inte krävas för att du inte ska dricka 5l FUN Light om dagen?
/QUOTE]
Jo, inte oblandad iofs.
2 liter saft om dagen är jättemycket, oavsett vad som används som sötningsmedel.
King Grub
2007-09-08, 09:07
Så om jag får ett sug efter Coca Cola (Vi leker med tanken att orginal är slut och jag blir tvungen att välja light produkt) är Light(sucralos) att föredra framför Zero(aspartam)?
Inte för att jag överkonsumerar lightprodukter, bara allmänt intresserad.
Det finns inga i dag dokumenterade och signifikanta hälsomässiga bieffekter med sukralos. Den enda kända är att sötningsmedlet kan agera huvudvärks- och migräntrigger. Men det är ju i alla fall inget som kommer smygande obemärkt.
crosstjeck
2007-09-08, 09:08
I studien fick alltså råttorna doser som var hälften av dagens ADI för människa, men redan från 12 dagen i fosterstadiet om jag förstått det rätt? Rätta mig om jag har fel men att introducera ett främmande ämne med potentiellt cancerogena egenskaper så tidigt i utvecklingen hos ett foster kan väl inte leda till annat än ganska påtagliga effekter?
Alfred Nobel
2007-09-08, 09:09
Det finns inga i dag dokumenterade och signifikanta hälsomässiga bieffekter med sukralos. Den enda kända är att sötningsmedlet kan agera huvudvärks- och migräntrigger. Men det är ju i alla fall inget som kommer smygande obemärkt.
Okej, tackar för den.
King Grub
2007-09-08, 09:10
I studien fick alltså råttorna doser som var hälften av dagens ADI för människa, men redan från 12 dagen i fosterstadiet om jag förstått det rätt? Rätta mig om jag har fel men att introducera ett främmande ämne med potentiellt cancerogena egenskaper så tidigt i utvecklingen hos ett foster kan väl inte leda till annat än ganska påtagliga effekter?
Poängen är att ett cancerogent ämne inte får förekomma i produkter som allmänheten, inklusive barn, häller i sig obehindrat av.
Dagens ADI är 40 mg per kilo kroppsvikt och dygn. Den siffran är satt med en säkerhetsmarginal på 100, dvs 4000 mg per kilo kroppsvikt skulle fortfarande vara säkert. Betänk då, om 20 mg per dag plötsligt skulle bedömas vara cancerogent. Det skulle vara en fruktansvärt dramatisk skillnad.
2 liter saft om dagen är jättemycket, oavsett vad som används som sötningsmedel.
På grund av sötningsmedlet då, eller av andra skäl?
King Grub
2007-09-08, 09:13
Både och. 2 liter saft varje dag är inte några normala mängder överhuvudtaget. Vad kan "normal" saftkonsumtion vara? Hade det varit "deci" före liter, kanske.
Jojo ... får väl fortsätta minska på det nu då. Jag känner redan absitensen krypa på ...
Eddie Vedder
2007-09-08, 09:17
Jojo ... får väl fortsätta minska på det nu då. Jag känner redan absitensen krypa på ...
Det där är ju sjukt, varför vara extrem? Menar du på allvar att du aldrig nånsin ifrågasatt din egen aspartamkonsumtion eller ens ditt saftintag på 5 LITER PM DAGEN!?
Jo, självklart ifrågasätter jag det, varje dag.
Men vatten är så tråkigt.
Cola-light är inte farligt för kroppen va? Förutom calorierna som är otroligt lite.
Eddie Vedder
2007-09-08, 09:21
Cola-light är inte farligt för kroppen va? Förutom calorierna som är otroligt lite.
Ja men drick på då,
Angående Cola light kan du ju testa att läsa tråden.
King Grub
2007-09-08, 09:26
Även icke-aspartamsötad läsk ger acesulfam-k, där ADI i dag ligger på... är det 9 mg per kilo kroppsvikt och dygn?
Sökte på det, men hittade inga siffror på hurmycket acesulfam-k det var i lightläsk utan aspartam?
Aspartam är absolut inget som någon behöver och lightläsk kommer aldrig bli "nyttigt". Det kan vem som helst hålla med om, dock är det ju gott och vill man njuta av söt dryck utan att få i sig knappt några kcal är det ju ett lämpligt val.Gäller det ävan om man dricker Diet Coke Plus? :Virro :laugh: :laugh:
En fantastisk produkt! Jag har hört att den håller på att ersätta mjölken i USA ;)
http://upload.wikimedia.org/wikipedia/en/a/a4/Dietcokeplus.jpg
King Grub
2007-09-08, 09:45
Sökte på det, men hittade inga siffror på hurmycket acesulfam-k det var i lightläsk utan aspartam?
Dom exakta recepten är hemliga. Läsk och saft får som mest innehålla 350 mg acesulfam k per liter.
I läsk där acesulfam-k ingår tillsammans med annat sötningsmedel är mängderna mycket lägre än vad som är tillåtet att användas, ner till 15% av tillåtna mängder, vilket gör att det är 4 L läsk till ADI för en 60-kilosperson, varje dag, hela livet. Och den kroniska lagrande effekt aspartam skulle kunna tänkas ha finns som sagt inte på samma sätt hos acesulfam-k.
Jippi! :D:D:D
King Grub
2007-09-08, 09:48
När jag skrev det var inte studierna som visade på en koppling mellan aspartamintag och cancer gjorda.
Dagens ADI är baserat på studier från 70- och 80-talen. Senaste årtiondet har en lång rad studier gjorts där aspartam har visat sig ha en neurotoxisk effekt, och då inte bara en cancerogen, utan även påverka minne och mental hälsa.
Om man dagligen intar ca 100 g proteinpulver med aspartam som sötningsmedel, hamnar man då i riskzonen?
När jag skrev det var inte studierna som visade på en koppling mellan aspartamintag och cancer gjorda.
Dagens ADI är baserat på studier från 70- och 80-talen. Senaste årtiondet har en lång rad studier gjorts där aspartam har visat sig ha en neurotoxisk effekt, och då inte bara en cancerogen, utan även påverka minne och mental hälsa.
Det sistnämnda om att det påverkar minne och mental hälsa, exakt vad påverkar det? Försämras minnet? Mår man allmänt psykiskt sämre?
Jag har sökt lite om det men hittar inget relevant.
King Grub
2007-09-09, 11:47
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17684524&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16129618&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15159141&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Handcuff
2007-09-09, 11:48
Om man dagligen intar ca 100 g proteinpulver med aspartam som sötningsmedel, hamnar man då i riskzonen?
Då är man i riskzonen att börja läsa på lite och fundera varför man intar 100g proteinpulver/dag.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=17684524&ordinalpos=1&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=16129618&ordinalpos=2&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?Db=pubmed&Cmd=ShowDetailView&TermToSearch=15159141&ordinalpos=5&itool=EntrezSystem2.PEntrez.Pubmed.Pubmed_ResultsP anel.Pubmed_RVDocSum
Tack för länkarna!
Jag förstår dock inte vad ACHE aktivitet är?
King Grub
2007-09-09, 12:25
Acetylkolinesterasaktivitet; kolinesteras katalyserar hydrolysen av acetylkolin till kolin och etansyra för att kolinergiska neuroner skall kunna återta homeostas efter aktivering.
ManuelIT
2007-09-09, 12:51
5L fun light varje dag, glöm cancern, det måste väl vara ett helvete för tänderna?!
King Grub
2007-09-09, 13:00
Fun Light påverkar inte tänderna.
Metal_boy_
2007-09-09, 14:09
Jag skiter i sötningsmedel totalt istället. Har en känsla av att det aldrig kommer vara säkert med manipulerade och kemiskt framställda produkter sådär.
Acetylkolinesterasaktivitet; kolinesteras katalyserar hydrolysen av acetylkolin till kolin och etansyra för att kolinergiska neuroner skall kunna återta homeostas efter aktivering.
.. say what? :Virro:
Har alltd försökt undvika aspartam, därför jag dricker cola light om jag nu skall dricka någon läsk. Ändå sjukt om det bevisas att det är cancerframkallande på djur men USA skiter i det bara pga hur stor industrin är, även om det finns lagar som ska reglera det.. Invånarna ska lyda, företagen kan skita i vissa lagar om dom vill.
Närdå närdå närdå? :D
Va? haha :D Varför är det så intressant att veta när jag dricker det?
Brukar bli på lördagar :)
Åse Columbus
2007-09-09, 15:26
Med största sannolikhet kommer studien att ignoreras av beslutande organ och rekommendationer att vara oförändrade. Här är det big business.
har för mig att det är ett förbjudet ämne i Japan o Danmark....eller så var det transfetter som var det.....????
Då är man i riskzonen att börja läsa på lite och fundera varför man intar 100g proteinpulver/dag.
100 g proteinpulver är ju inget alls, två drinkar per dag (mellanmål) tillsammans med gröt och frukt.
Eddie Vedder
2007-09-09, 15:54
100 g proteinpulver är ju inget alls, två drinkar per dag (mellanmål) tillsammans med gröt och frukt.
Det går ju självklart inte att säga att du befinner dig i riskzonen för cancer på si eller så mycket aspartamsötad proteindrink.
Person A dricker en proteindrink och en halvliter Coke Zero om dagen.
Person B dricker tre proteindrinkar men ingen annan aspartamsötad dryck.
Person C röker ett paket cigaretter om dagen.
Person D gör inget av ovanstående men har en väldigt cancerdrabbad släkt på båda föräldrarnas sida.
Vem ligger mest i riskzonen? Det har redan nämnts i tråden även om du frågar om proteindrink och det har svarats på i fråga om läsk/saft. Riskfaktorer utsätts man för ständigt, ju fler du plockar bort desto mindre risk för bieffekter. Ingen vet ju hur mycket aspartam varje dag som egentligen är väldigt farligt, ingen vet exakt hur mycket aspartam du får i dig från dina drinkar. OM du varje dag överstiger farliga doser är inte ens det en garanti för cancer och om du aldrig tittar åt aspartam är det ingen garanti för att du slipper.
Det går ju självklart inte att säga att du befinner dig i riskzonen för cancer på si eller så mycket aspartamsötad proteindrink.
Person A dricker en proteindrink och en halvliter Coke Zero om dagen.
Person B dricker tre proteindrinkar men ingen annan aspartamsötad dryck.
Person C röker ett paket cigaretter om dagen.
Person D gör inget av ovanstående men har en väldigt cancerdrabbad släkt på båda föräldrarnas sida.
Vem ligger mest i riskzonen? Det har redan nämnts i tråden även om du frågar om proteindrink och det har svarats på i fråga om läsk/saft. Riskfaktorer utsätts man för ständigt, ju fler du plockar bort desto mindre risk för bieffekter. Ingen vet ju hur mycket aspartam varje dag som egentligen är väldigt farligt, ingen vet exakt hur mycket aspartam du får i dig från dina drinkar. OM du varje dag överstiger farliga doser är inte ens det en garanti för cancer och om du aldrig tittar åt aspartam är det ingen garanti för att du slipper.
Sant, menade bara om proteinpulver är i nivå med tex. fun light eller överlag brukar innehålla mindre sötningsmedel.
King Grub
2007-09-09, 15:57
Då får du försöka ta reda på hur mycket aspartam ditt proteinpulver innehåller.
Då får du försöka ta reda på hur mycket aspartam ditt proteinpulver innehåller.
Ja, det är ju jätte lätt att få reda på.
Eddie Vedder
2007-09-09, 16:13
Eftersom du har skaffat dig ett konto på kolo har du ju en mailaddress eller hur?
King Grub
2007-09-09, 16:48
Nej. Men vad får dig att tro att vi andra vet det, om du inte gör det själv?
Nej. Men vad får dig att tro att vi andra vet det, om du inte gör det själv?
Tja, du verkar ju veta det mesta ;)
Är det bara jag som tycker Fun light är som ett gift, jag kan fan inte dricka annat hemma. Visst ute går men hemma, det har blivit som en del av själen, jag och fun light. Men jag brukar dricka 2 glas a 33cl till varje måltid. Så blir väl 3-4L om dagen. Men jag blandar bara ut med en viss del, efter så långt användande så ser man med ögat den rätta satsen så man bara får den där smaken, inte för starkt inte för svag, utan perfekt. Att de dessutom slutat med min smak gör inte saken bättre, vad gör jag sen när jag hamstrat slut på mitt lager? Kan för övrigt säga att jag drack mjölk förut, men magen klarar nog inte det längre, har iaf inte gjort det på några år nu.
Är det bara jag som tycker Fun light är som ett gift, jag kan fan inte dricka annat hemma. Visst ute går men hemma, det har blivit som en del av själen, jag och fun light. Men jag brukar dricka 2 glas a 33cl till varje måltid. Så blir väl 3-4L om dagen. Men jag blandar bara ut med en viss del, efter så långt användande så ser man med ögat den rätta satsen så man bara får den där smaken, inte för starkt inte för svag, utan perfekt. Att de dessutom slutat med min smak gör inte saken bättre, vad gör jag sen när jag hamstrat slut på mitt lager? Kan för övrigt säga att jag drack mjölk förut, men magen klarar nog inte det längre, har iaf inte gjort det på några år nu.
+1.
Jag har lovat mig själv att endast dricka 2l funlight om dagen nu, förut kunde det bli 5l/dag ...
Ska nog lägga ner missbrukandet en vacker dag.
Hur lyckas man? Speciellt när 3% mjölken är så himmelskt god? ^^
Vissa risker tar jag. Jag dricker inte röker inte och äter hyggligt bra, tränar så någon last anser jag mig kunna ha kvar. Solarium och cola med aspartam kan jag inte rubba på. Sukralos smakar skit. Jag vet att jag dricker alldeles för mycket cola så lite ska jag försöka dra ner på det när jag kan träna klokt igen men nu blir det 2 liter om dagen vilket är för mycket. Jag blir så uttråkad när jag inte kan träna.
Ena sekunden är aspartam ofarligt, och sen är det farligt? jag är förvirrad :/
King Grub
2013-08-26, 14:44
Studien har blivit avfärdad; det var inte cancer.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=6597132&postcount=9
Masterpan
2013-08-26, 23:55
Fan vad uppskrämd man blir, och sen ser man att tråden är från 2007 och studieslutsatsen reviderad :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.