handdator

Visa fullständig version : Någon som shottat habanero med vodka?


Stoltz
2007-09-07, 15:12
Jag hörde nyss om en "utmaningsshot" någonstans här i Skåne som består av 50% pressad habanero chili och 50% vodka. Någon som har erfarenhet av detta monster till shot?

Jag börjar bli lite nyfiken på om jag skulle palla den efter att min polare föreslagit att vi skulle anta utmaningen.

Fatalist
2007-09-07, 15:21
Lycka till ;)

regus
2007-09-07, 15:23
Antagligen kommer du klara 2-3 stycken ;).
Körde en snällare variant med vodka, tabasco och en annan spritsort (tror det var tequila). Det var rätt hårt.
Men macho

Danne
2007-09-07, 15:35
Har provat "Cowboy killer" med hälften tabasco och hälften tequila.. starkt...
Den var rätt inne ett tag och trissades bara upp (vi kände bartendern) så tillslut var det ren Tabasco med Cayennepeppar i.

jwzrd
2007-09-07, 15:44
Blir nog mer spännande när det där ska ramla ut dagen efter.

backflash
2007-09-07, 15:49
Blir nog mer spännande när det där ska ramla ut dagen efter.

:D

z_bumbi
2007-09-07, 15:57
Vad har man att skölja ner med? Svavelsyra?

Tricklev
2007-09-07, 15:58
:laugh:

Underbar tråd

cain
2007-09-07, 16:28
Finns ju många sånadär idiotgrejer, jag själv blev ilurad en "Flat line" på en fylla förra året.

Det var först sambuca, sen ett lager tabasco, sen tequila högst upp.
Det var ingen höjdare. *gah!*

Wain
2007-09-07, 16:31
Flatliner smakar skit, avskyr shots med tabasco.
*spy*

bolt
2007-09-07, 16:34
ARGH, hata flatliner.. *mini*

egge
2007-09-07, 16:34
Kechup/peppar-shot var ingen höjdare direkt.

Frippe_L
2007-09-07, 17:28
Har provat två varianter:

Prairie-Fire, Vodka eller Tequila som man lagt i massa piri-piri eller chili i och låtit stå tills det blivit rött. Starkt som fan och sitter i länge i mun/hals/mage.

TnT. Tequila&Tabasco inte lika farligt starkt och isittande men det beror väl på storlek och mängd tabasco.

Lycka till och jag tänker på dig när du ska skita dagen efter. :cool:

PowPow
2007-09-07, 17:30
Antagligen kommer du klara 2-3 stycken ;).
Körde en snällare variant med vodka, tabasco och en annan spritsort (tror det var tequila). Det var rätt hårt.
Men macho

Har testat med sambuca och tabasco. Lär väl vara ungefär samma styrka (beroende på hur mycket tabasco man tar såklart). Det var inte honungslent. Var alldeles varm i munnen resten av kvällen. Men det var roligt att se på när andra testade :)

Zakath
2007-09-07, 17:41
Habanero är väldigt starkt, skulle vilja se lite folk dricka den där shotten. :D

Beror iof på vilken sorts habanero man använder, men även de svagare varianterna är så starka att munnen känns som ett enda stort sår om man inte är van. :thumbup:

Fast här hemma odlar jag en habanerosort helt utan styrka, de har nämligen en mycket god smak! :)

regus
2007-09-07, 18:08
Har testat med sambuca och tabasco. Lär väl vara ungefär samma styrka (beroende på hur mycket tabasco man tar såklart). Det var inte honungslent. Var alldeles varm i munnen resten av kvällen. Men det var roligt att se på när andra testade :)

Att man luktade gammal tabascoburk var bara ett pluss i kanten. :D

Liten Men Fet
2007-09-07, 18:17
Finns ju många sånadär idiotgrejer, jag själv blev ilurad en "Flat line" på en fylla förra året.

Det var först sambuca, sen ett lager tabasco, sen tequila högst upp.
Det var ingen höjdare. *gah!*

Flatliner är ett sattyg, tog en sån på fyllan i baren och jag fick nog svälja den sju gånger eller så. Blä. *spy*

Diggler
2007-09-07, 18:27
Nej, däremot har jag shottat Pisangabon eller vad den nu heter med ett stort gäng krossade sukketer i. fan vem som helst kan shotta något starkt testa nåt riktigt riktigt sött....riktigt vidrigt.

joriice
2007-09-07, 18:41
Coola Krappar som dricker så starkt. B(

Prova Festis päron, den svider som bara den!

Bronkitkorv
2007-09-07, 18:56
Habanero är väldigt starkt, skulle vilja se lite folk dricka den där shotten. :D

Beror iof på vilken sorts habanero man använder, men även de svagare varianterna är så starka att munnen känns som ett enda stort sår om man inte är van. :thumbup:

Fast här hemma odlar jag en habanerosort helt utan styrka, de har nämligen en mycket god smak! :)

Tyst med dej din nykterist... Haha :)

Jag drack en gång nåt som hette åsnespark(tabasco och sprit), mest för att han bjöd men det var inte så farligt. Det var ju iofs bara EN st.

mangs
2007-09-07, 19:08
Att ens nämna Tabasco i samma mening som Habanero. Habanero är så grymt mycket starkare men beroende på hur de är odlade så skiljer det en del sinsemellan. Jag har en tvättäkta Mexikanare som brukar ta med sig riktigt starka Habaneros. Vi brukar utmana honom att äta mer och starkare grejor.

Habanero-shots kanke är något för en framtida Kolozzeum-träff?

Krille 87
2007-09-07, 19:20
Antagligen kommer du klara 2-3 stycken ;).
Körde en snällare variant med vodka, tabasco och en annan spritsort (tror det var tequila). Det var rätt hårt.
Men macho

What! De kan omöjligen vara 50 % ren habanero. Om man inte smakat det så har man ingen aning!!!!!!!!!

Rahf
2007-09-07, 19:36
Ok då mina vänner. För att förtydliga hur dumt det är att stoppa i sig Habanero så kan vi börja med "Hettskalan" som är ett ungefärligt mått på hur stark pepparn är. Cayenne har ett värde på 40. Habanero ligger i toppskiktet med 250. Det räcker med en tesked för att göra en större gryta soppa riktigt stark.

Naga morich är dock starkast med ungefär 1 miljon Scoville poäng.

Det är inte ens kul att stoppa i sig den. Är man ovan vid starka saker så är det en förbannad mardröm. Se till att ha öl tillhands eftersom det är bra neutralisering mot pepparn.

Ytterliggare förtydliganden (obs, killen är en fjolla men du fattar poängen iaf :D):

L8ip5oGlMfU

Stoltz
2007-09-08, 00:11
Tillbaks from "The Quest".

Vi tog tåget från Lund till Kristianstad 17:42, pris 67 kr. 18:50 kom vi till Kristianstad och tog stegen mot puben som sålde "Mandomsprovet".
Självklart hade vi en guide med oss från korridoren som skulle visa oss vägen, och vi var fullt beredda - Laktosfri kaffegrädde i innerfickan, in case of emergancy.

Hur som, vi kommer fram och ser att de tar inträde, 30 kr! Fy sjutton. Som tur är slår vakten en sjua på toaletten, så vi glider in utan större problem.

Väl där, går vi fram till baren och ber ödmjukt om "Två 'mandomsprovet'!". Sagt och gjort, killen flinar lite och vi ser ett gäng som drar vars en "Mandomsprovet" medan bartendern fixar våra shots. Det som skedde skulle gjort sig bra på youtube:

Person A - Föll ner på knä och kippade efter andan.

Person B - Grät av smärta.

Person C - Sprang raka vägen in och lade en pizza på toaletten. :MrT:

Som ni ser, så blev vi jävligt peppade, och när vi väl fick shotsen... Ni måste alla förstå, att jag är van vid 4:or och 6:or. Det som nu stod framför oss 8:or fulla med vodka och habanero. Jag hade aldrig shottat 8:or förut. Detta var outforskat område.

Vi letar hur som helst upp ett bord och sätter oss, och detta var tydligen en rätt stor grej för bartendern tittade på oss, ett gäng som var där och söp tystnade och tittade på oss. Kort sagt - "Mandomsprovet" är nog en rätt stor grej i Kristianstads publiv.

Jag och min gode vän blir först filmade med vår guides mobilkamera, och han är noga med att fånga våra ansiktsuttryck genom hela proceduren, då han sett väldigt många falla under "Mandomsprovet".

Sagt och gjort, det var dags att shotta. I ett svep gick det ner, och både jag och min kompis stirrade på varandra efteråt för att se hur det gick för den andre. Min upplevelse kan beskrivas som följande:

Först känns ingenting. Den mjuka vodkan smeker gommen på ett sätt endast en minimal oskuld skulle kunna göra, om hon fick plats i min mun och hals.
Detta försvinner snart, och habaneron tar över. Det brände. De som smakat en flatliner ska veta att flatlinern är väldigt graciös och behaglig jämfört med "Mandomsprovet".

Dock! Till allas förvåning (och besvikelse förmodligen, i alla falll vår guides) blir vi de första som vår "guide" visat dit, som inte visar någon större reaktion. Både jag och min kompis klarar oss undan med en nätt grimas, och får skaka hand med fyllegänget och därmed förklarade "män".

Nu, i efterhand inser jag en sak. Priset för att åka till Kristianstad var 134 kr tur och retur. Shotten kostade 35 kr.
Vi betalade 169 kr för en shot, mer eller mindre, som vi förväntade oss skulle slå oss ner på våra bara knän. Men nej, Lundabor är hårdare än så.

Men jag rekomenderar inte den för någon som inte pallar en flatliner. Testa det först.