handdator

Visa fullständig version : SM-kval 2008 SL


z_bumbi
2007-09-07, 13:12
"För styrkelyft gäller att fyra lyftare är garanterad kvalplats, ex ifall endast två klarat kvalgränsen i en viktklass får de två nästkommande i rankingen deltaga på SM. Vid Göteborgs Cup 2008 gäller som tidigare B-SM, de första okvalificerade i varje viktklass får delta på SM."

http://www.styrkelyft.se/t2.aspx?p=110553

Blev kvalgränserna för högt satta när man höjde dem tidigare?*whistle*

Hallberg
2007-09-08, 14:22
Blev kvalgränserna för högt satta när man höjde dem tidigare?*whistle*

Känns lite så, ja... Sen kan man ju hoppas att det leder till att det blir lite fler deltagare i en del (läs: de lättare) klasserna. Blir ju lätt fånigt när det ibland är färre än tre deltagare i en del klasser.

Nitrometan
2007-09-08, 15:20
Det var väl många som undrade varför de satte gränser som ingen av de lätta lyftarna klarade t.ex.

Sen var det väldigt få lyftare i de lätta klasserna förra året. Kan det finnas ett samband?

Bra att de tittar på rankingen. En dynamisk gräns baserad på rankingen känns vettig.

bubbe
2007-09-08, 16:33
Jag vet inte om jag skulle ha så stor lust att ställa upp i SM, ifall det är en bit kvar till kvalgränsen. Beror den lilla mängden lyftare på SM i lätta klasserna på för hårda gränser eller för lite aktiva som väger lätt?

z_bumbi
2007-09-08, 18:36
Jag vet inte om jag skulle ha så stor lust att ställa upp i SM, ifall det är en bit kvar till kvalgränsen. Beror den lilla mängden lyftare på SM i lätta klasserna på för hårda gränser eller för lite aktiva som väger lätt?

Bristen på lätta lyftare finns både i tyngdlyftning och styrkelyft då svenskar i genomsnitt är bra bit längre och därmed tyngre inom styrkesporterna, kollar man på siffrorna från mönstringen så är det ganska få som väger under 65 kg.
Men är lyftaren rankad bland de fyra bästa i Sverige så bör lyftaren platsa på ett SM, det är ju en tävling för de bästa i Sverige och det tillhör ju en sådan lyftare om han/hon kvalar in enligt den nya regeln. Sen kan man ju inte vara säker på att få ställa upp innan sista tävlingen innan SM är avgjord så kvalgränsen tillför ju en extra säkerhet och underlättar planeringen avsevärt.