handdator

Visa fullständig version : Få bättre tider på 2km genom att inte löpträna?


Johan86
2007-09-07, 11:05
Lite luddigt trådnamn kanske. Men jag undrar om det är möjligt att förbättra tider på tex 2km eller kanske tom 10km om man inte joggar utan håller på med andra motionsformer som cykling, inlines, skidåkning, innebandy osv? Ökar "löpkonditionen" med dessa sporter? Jag antar att det bästa är att löpträna men det är så fruktansvärt mycket roligare med andra motionsformer

tntballe
2007-09-07, 11:14
ja, så länge du får bättre kondition så kommer du förbättra tiderna. Men visst är löpning det bästa.

hgus
2007-09-07, 11:21
Innebandy och fotboll osv där man springer mycket hjälper utan tvivel löpningen.

Hurvida annan träning hjälper beror nog på din nuvarande kondition. Jag var i skolåren ute och sprang med en klasskamrat som var ungdomslandslagscyklist, han var bedrövligt långsam men han tröttnade aldrig. Så min tro är att annan träning gör dig uthålligare men inte mycket snabbare på kortare sträckor.

LadyG
2007-09-07, 11:23
Sanning med modifikation, eftersom t ex cykling belastar en del av de muskler som är involverade i löpning men inte alla. Dessutom får du ju inte bättre löpteknik av att åka skidor. Löpsteget blir ju bättre och bättre ju mer man springer och löpskolar det. Du lär dig springa mer avslappnat om du sprungit en massa. Jag är inte säker på att du lär dig något av det inom de andra idrotterna, inte så löpningen tjänar på det.

Det heter att man blir bra på det man tränar. Vill du bli bra på löpning är det nog trots allt just löpning du ska träna.

Eddie Vedder
2007-09-07, 14:24
När du pratar om en förbättring, kan du vara lite mer specifik vad du menar då Johan86?

Om man i dagsläget orkar jogga milen på 1:15 och sen stupar och vill klara milen under 40 minuter inom ett halvår så är det ju just det man måste träna på, precis som LadyG säger blir man ju bra på det man tränar på.

Om du däremot helt enkelt menar att du vill orka med milen lite lättare och fila några minuter samt känna dig mindre trött lär ju all form av konditionsträning hjälpa dig på vägen.

Så om t.ex. cykling "räcker" för att bli bättre beror ju på vilken nivå du siktar mot.

machine gun
2007-09-07, 15:57
Längdskidåkare är ofta även bra löpare då de som regel har bäst kondition av alla konditionsidrottare. Det är därför man brukar varna motionärer som springer på sommaren och åker skidor på vintern för att gå på för hårt med löpningen på våren och därmed riskera att skada sig. Detta eftersom konditionen kommer vara all time high efter skidsäsongen och det är lätt att förivra sig.

Johan86
2007-09-07, 19:48
Vedder: Jag menade att jag vill kunna springa milen under 60min utan problem samt förbättra min tid på 2km en aning samt som du skrev att känna mig mindre trött

z_bumbi
2007-09-07, 20:01
Kör du mycket löpning idag?

Om du inte gör det så kommer antagligen en ren konditionsförbättring att ge resultat.

Kör du mycket löpning idag så behåll några kvalitetspass där du ser till att löpningen flyter på och kör annat för att förbättra konditionen allmänt, när du sen ska sätta en bättre tid så kan du öka löpdosen någon månad innan och dra ner på den andra träningen men detta behöver du nog endast göra om du ska sätta en för dig riktigt låg tid. Milen under 60 är iofs inget högt krav så toppningsträning kan vara överdrivet.

Johan86
2007-09-07, 22:23
Jag har inte löptränat på ett antal veckor pga fotproblem så jag har cyklat ganska mycket. Tycker att löpning gör för ont för foten så därför kör jag lite andra motionsformer än löpning + att det är roligare än löpning

Eddie Vedder
2007-09-08, 08:43
Jag har inte löptränat på ett antal veckor pga fotproblem så jag har cyklat ganska mycket. Tycker att löpning gör för ont för foten så därför kör jag lite andra motionsformer än löpning + att det är roligare än löpning

Får du ont av löpning och tycker löpning är tristare känns det gjutet att du bör välja en alternativ konditionsform.
Inget krav på att konditionsträning måste involvera att man springer. Om milen på 60 minuter är målet så är det bara att lyssna på z_bumbis råd. Att få allmänt bättre kondis hjälper vid den nivån, om du sen vill bli riktigt bra på t.ex. cykling eller löpning så är det prioritering av den ena som krävs.:)

Inzza
2007-09-08, 10:01
När du pratar om en förbättring, kan du vara lite mer specifik vad du menar då Johan86?

Om man i dagsläget orkar jogga milen på 1:15 och sen stupar och vill klara milen under 40 minuter inom ett halvår så är det ju just det man måste träna på, precis som LadyG säger blir man ju bra på det man tränar på.

Om du däremot helt enkelt menar att du vill orka med milen lite lättare och fila några minuter samt känna dig mindre trött lär ju all form av konditionsträning hjälpa dig på vägen.

Så om t.ex. cykling "räcker" för att bli bättre beror ju på vilken nivå du siktar mot.

Fast om du drar av 20 mil på cykel varje dag så tror jag nog att din tid på milen kommer att förbätttras en del ändå.

Eddie Vedder
2007-09-08, 10:15
Fast om du drar av 20 mil på cykel varje dag så tror jag nog att din tid på milen kommer att förbätttras en del ändå.

Ja det är väl klart man gör om man tidigare knappt orkade en mils löpning men numera pallar 20 mils cykel om dagen? Vad vill du ha sagt?

Johan86
2007-09-22, 19:26
Om man kör mycket cykel och inlines träning och sen hoppar över till löpning. Finns det en risk då att man har "för bra" kondition så att inte fötterna och knäna klarar av belastningen?

skaparn
2007-09-22, 19:45
Om man kör mycket cykel och inlines träning och sen hoppar över till löpning. Finns det en risk då att man har "för bra" kondition så att inte fötterna och knäna klarar av belastningen?

Det finns risk at du har en vana att träna i sådana volymer att du överbelastar leder med mera ifall du överför detta direkt till löpning utan att stegvis trappa upp träningen. Ja.

Personligen är jag inte långt från att falla isär just nu, men tänker att "bara en vecka till". Sen får jag ta hand om knät och benhinnorna.

GurraGo
2007-09-22, 20:10
Ytterliggare en sak som jag tror att någon var inne på är att intervallträning, som är en sorts kvalitétsträning (precis som snabbdistans, fartlek etc) ger bäst förbättring av konditionen. Detta enligt en dansk studie som publicerades nyligen. Den handlade om fotbollsträning vs jogging. Media publicerade den självklart med rubriker som "fotboll bättre än löpning" vilket egentligen inte alls var resultatet. Den visade bara att om du joggar 3 ggr/vecka eller spelar fotboll 3 ggr/vecka så får fotbollsspelarna bättre kondition. Detta är ju inte så konstigt eftersom alla som har läst ens en notis om löpning vet att intervallträning är en av huvudingredienserna i receptet för bättre kondition. T.om forskarna antydde att om nu löparna (joggarna skulle jag nog säga) hade ägnat sig åt intervallträning också så hade de fått liknande konditonsförbättring. (Därmed inte sagt att de hade fått de andra positiva effekterna som fotbollsträningen gav). Lycka till!

TV4:s "vinkling": http://tv4nyheterna.se/1.160124/nyheter/2007/08/24/fotboll_ar_battre_traning_an_lopning

Springer du inte jätteofta så kan fartlek (egentligen bara "ostrukturerad" intervallträning där hastighet/vilolängd etc inte är så bestämt) vara ett bra alternativ.

Eddie Vedder
2007-09-22, 20:25
Ja den där fotboll-kontra-löpning studien diskuterades i den här tråden, om än bara en kort diskussion:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100023&highlight=fotboll

Har troligtvis både med det fysiologiska, d.v.s. fördelen med intervaller, men mest är det nog helt enkelt att gemene medelålders gubbe tycker fotboll är mer kul och har lättare att springa sig andfådd för lagkompisarnas skull än att bara jogga från A till B helt ensam.

GurraGo
2007-09-22, 23:18
Ja den där fotboll-kontra-löpning studien diskuterades i den här tråden, om än bara en kort diskussion:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=100023&highlight=fotboll

Har troligtvis både med det fysiologiska, d.v.s. fördelen med intervaller, men mest är det nog helt enkelt att gemene medelålders gubbe tycker fotboll är mer kul och har lättare att springa sig andfådd för lagkompisarnas skull än att bara jogga från A till B helt ensam.

Ah, hade missat det. Som du säger så kan det ju ha varit så i den här studien. Men frågan är generellt sett, alltså om vi ser till hur aktiviteterna ser ut i grunden (och inte ser vad resultatet blir av att de genomförs då testpersoners glädje påverkar hur mkt de kämpar) så måste det avgörande momentet vara intensiteten? Vilket egentligen gör studien ganska meningslös enligt mitt tycke . Detta då 1) man kanske kommer fram till att folk kämpar mer om de kämpar för ngt de tycker är kul (surprise, surprise) 2) intervalleträning förbättrar konditionen/(bränner mer fett?) än enbart löpning i vad som kallas "lätt distanslöpnig" (inget nytt där heller?)

Ok, nu var det ju jag som drog upp artikeln men mest för att visa att intervallträning är bra och inte för att komma in på det här sidospåret. Men jag undrar ändå egentligen om det fanns något nytt man visade med artikeln/studien (som jag missat) ? :confused:

Eddie Vedder
2007-09-23, 07:00
Men jag undrar ändå egentligen om det fanns något nytt man visade med artikeln/studien (som jag missat) ? :confused:

Nej det kan man väl egentligen inte påstå, men så uppfattade jag heller inte riktigt syftet. Jag tror mest det handlade om att göra en jämförelse mellan en typisk motions-/bantningsaktivitet och något som mer är en lek- och umgängensaktivitet och se vilket av detta som de facto ger mest för kondition och energiförbrukning.

Så på så sätt tycker jag den säger en hel del nytt iom att målgruppen inte direkt är dom som är jättemotiverade att träna och som redan vet att intervallträning är konditionshöjande.
Jag menar, skulle man berätta för fotbollsgubbarna att ett intervallpass ger lika bra effekt som deras fotboll skippar dom nog inte fotbollsmatchen för att köra intervaller istället.;)

Så rent fysiologiskt var det ju inget supernytt men ändå intressant tycker jag, alla ser ju inte fotboll som träning i första hand men dom flesta har nog den synen på joggning. Så visar det sig att den "roligare" varianten som man gör för skojs skull är precis lika bra, om inte bättre.:)

Jax
2007-09-23, 07:28
2) intervalleträning förbättrar konditionen/(bränner mer fett?) än enbart löpning i vad som kallas "lätt distanslöpnig" (inget nytt där heller?)
Frågan är ju varför man ska jämföra intervallträning med lätt distanslöpning. Bara kvällstidningarna som kan komma på tanken att låga intensiteter skulle ge mer effekt.