handdator

Visa fullständig version : proteintillskott vs. protein i mat


Milla
2007-09-07, 10:40
Är det skillnad rent hypotetiskt på upptaget i kroppen utav ett protein i tillskottsform, exempelvis hampa, mot vad det är om man äter proteinerna ifrån en bit fisk t.ex?
Vad jag menar är, är det lättare för en kropp som har svårt att spjälka, och ta upp aminosyror, att få dessa ifrån ett proteintillskott, än vad det är om man äter det från fisk, fågel, kött etc? Och hur blir uptaget från dem två olika sätten, snabbare med ett tillskott än från mat?
Tack på förhand.

demode
2007-09-07, 10:55
Det beror nog på tillskottets kvalité om det är lika fullvärdigt som protein från t.ex. fisk. Proteintillskott upptas snabbare än mat eftersom mat måste brytas ned.

Milla
2007-09-07, 12:03
Om vi tar hampa? Vad jag undrar är;
Är ett hampaproteintillskott skillnad på vad gällande upptag av aminosyror i kroppen, mot vad det är om man äter fisk? Är det lättare för en kropp som har lite svårt med upptaget, att få i sig alla aminosyror om man använder ett protientillskott till skillnad från mat?
Måste ett proteintillskott också brytas ner till amoinosyror, eller är dem redan nedbrytna? Som hampa t.ex.
Det är väl bara fria aminosyror (EAA) som redan är nedbrytna aminosyror, eller är t.ex hampapproteintillskott också det?

Eddie Vedder
2007-09-07, 12:14
Om vi tar hampa? Vad jag undrar är;
Är ett hampaproteintillskott skillnad på vad gällande upptag av aminosyror i kroppen, mot vad det är om man äter fisk? Är det lättare för en kropp som har lite svårt med upptaget, att få i sig alla aminosyror om man använder ett protientillskott till skillnad från mat?

Eftersom hampa inte är fullvärdigt vilket fisk är så kommer proteinabsorbtionen troligtvis vara bättre från fisk, men det beror ju på skillnaden i kvalité mellan protein och protein och inte mellan tillskott och mat om du förstår hur jag menar.

Om man t.ex. äter keso kommer ju inte vasslet tas upp lika snabbt som det gör i en ren vassledrink eftersom det dessutom finns fyra gånger då mycket kasein, lite fett samt kolhydrater med i keson och vassledrinken är nästintill "ren".

Måste ett proteintillskott också brytas ner till amoinosyror, eller är dem redan nedbrytna? Som hampa t.ex.
Det är väl bara fria aminosyror (EAA) som redan är nedbrytna aminosyror, eller är t.ex hampapproteintillskott också det?

Ja ett sammansatt protein är just ett sammansatt protein så det måste spjälkas till aminosyror. Fria essentiella aminosyror finns i tillskottsform även det, men då är det inte ett protein utan just fria EAA.

Hampa är ett protein, således uppbyggt av en massa aminosyror i olika mängd och måste sönderdelas för att kroppen skall ta upp aminosyrorna.

Danny Devito
2007-09-07, 12:24
Eftersom hampa inte är fullvärdigt vilket fisk är så kommer...

Enligt Kingen är Soja och Hampa fullvärdigt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1145927&postcount=4

Eddie Vedder
2007-09-07, 12:29
Enligt Kingen är Soja och Hampa fullvärdigt.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1145927&postcount=4

Ja där ser man, jag vet dock inte riktigt hur "gränsdragningen" görs där. Det är möjligt att även hampa anses fullvärdigt men faktum kvarstår att det inte är lika "bra" som fiskprotein iaf.

Hursomhelst intressant, jag visste inte om det. Sojaprotein visste jag, dessutom håller ju svampprotein ett högt BV (Quorn består ju t.ex. av mestadels svampmassa).

Milla
2007-09-07, 12:36
Eftersom hampa inte är fullvärdigt vilket fisk är så kommer proteinabsorbtionen troligtvis vara bättre från fisk, men det beror ju på skillnaden i kvalité mellan protein och protein och inte mellan tillskott och mat om du förstår hur jag menar.

Om man t.ex. äter keso kommer ju inte vasslet tas upp lika snabbt som det gör i en ren vassledrink eftersom det dessutom finns fyra gånger då mycket kasein, lite fett samt kolhydrater med i keson och vassledrinken är nästintill "ren".



Ja ett sammansatt protein är just ett sammansatt protein så det måste spjälkas till aminosyror. Fria essentiella aminosyror finns i tillskottsform även det, men då är det inte ett protein utan just fria EAA.

Hampa är ett protein, således uppbyggt av en massa aminosyror i olika mängd och måste sönderdelas för att kroppen skall ta upp aminosyrorna.

Tack för ett så utförligt svar!
Jag visste att hampa är fullvärdigt redan, men frågan är om man har en dåligt fungerande matsmältning och upptag, är kanske hampa (trots lite sämre protienkvalité)ändå bättre än vad det är om jag skule äta t.ex fisk? Alltså inte för en frisk person som bryter ner protenerna i mat fullt ut, om du förstår hur jag menar.
Det är det jag funderar på, om ett protein i tillskottform är lättare för kroppen att bryta ner till alla aminosyror mot vad det är om jag hade ätit det ifrån, säg fisk i detta fallet då.
Vad är bäst helt enkelt?*popcorn*

Eddie Vedder
2007-09-07, 12:40
Törs inte svara, men hursomhelst avgör ju digererbarheten hos ett protein dess kvalité så fiskprotein med bättre proteinkvalité än hampaprotein är ju såklart bättre om båda kommer i matform men hur det ser ut för en person med bristande upptag som du om man jämför fiskprotein från en måltid med fisk eller proteinupptaget från en proteindrink på hampaprotein vet jag inte och vågar inte svara på.

Är helt enkelt lite restriktiv mot att säga saker jag inte vet iom att det är en form av hälsotillstånd i ditt fall, hoppas du har överseende med det eftersom det är för din skull.:)

Milla
2007-09-07, 12:45
Absolut har jag det:)
Kan man kanske inte bara rent hypotetiskt då jämföra två lika bra proteinkvalitétskällor mot varandra och säga generellt vad som är lättast för kroppen av ta upp?
Om vi säger att vi tar en makrillfilé och jämför upptaget av den med ett proteintillskott i pulverform (ngn variant som iaf räknas som fullvärdigt, hampa eller nåt annat), kan man inte säga då vilket av dessa som generellt utliliseras bäst i en kropp? Eller är det kanske ingen skiillnad? Borde ju finnas studier på det kan man tycka...

Sverker
2007-09-07, 17:24
Eftersom hampa har ett BV kan vi alltså använda det som källa till aminosyror;)

Till sak.
Hur det är med hampa vet jag just inte men generellt så är vegetabiliska proteiner mer av en typ som kallas fibröst protein. Fibrösa proteiner ligger som tvinnade rep och är lite svårare för våra matspjäkningsenzymer att klippa upp till aminosyror.

Animaliska protein är mer av globulär struktur vilket betyder att de ser ut som fluffiga garnnystan. Dessa är lättare att klippa upp.
Samtidigt så är det lättare att denaturera globulära protein så att de viker ut och blottar sig :naughty: :D för matspjälkningsenzymerna.

En del vegetabilier ( läs bönor ) innehåller protein som blockerar våra enzymer sk trypsininhibitorer. Dessa trypsininhibitorer kan man denaturera med en rejäl värmebehandlig och därmed komma åt bönproteinet.

Milla
2007-09-07, 19:52
Sverker: You´re my man!:D
Jag behöver lära mig om allt sånt här, för att förstå min kropp och hälsa på bästa sätt, så tack för att du är så utförlig! Såna här kloka svar får man inte från läkare så jag blir jättetacksam, verkligen.

Jag har vetat innan själv att animalier är lättare för oss människor att ta upp och tillgodogöra oss. Specielt till skillnad från bönor med sina lektiner(plus ofullvärdiga aminosyror osv.) Jag är ju liksom lite "tvungen" till att äta bönor iaf, ist för animalier pga allergier som nämnts tidigare osv.
Hur är det med bönorna när dom väl är kokta (försvinner dessa trypsininhibitatorer då?) , det blir ju lättare för matsmältningen att bryta ner proteinerna till aminosyror då förstår jag, men är det likvärdigt i upptag som med animalier då eller?
Sen har man ju den saken att animalier faktiskt kräver en del saltsyra för att brytas ner, viket vissa (läs: jag) har lite för lite produktion utav, så då kanske tillgängligheten av aminosyror ändå lyckas bli bättre med bönor iaf? Skulle hemskt gärna dock vilja kunna äta mer animalier (pga högre mängd protein och vitaminer/minerler) igen dock:(

Men vad det gäller mitt hampaprotein jag har hemma, så är det kallbehandlat för att vara så "oförstört"som möjligt. Kanske inte så bra då med andra ord?
Nu är det så att jag tappar inte fullt lika megamkt hår+ögonfransar längre sen jag la till så lite som 1/3 portion av hampaprotenpulvret... Vet ej om det är anledningen, men så det iaf. Till skillnad från när jag försöker och har försökt med en liten bit fisk, fågel etc, då jag får starkare allergiska reaktioner (svidande ögon, vaglar i ögonen, lite svullen i ansiktet, tappar ögonfransar:confused: osv) Jag reagrar på hampan med, men ej så mkt som med aniamalier. Så vad kan man göra liksom...
Som jag nämt tidigare så söker jag hjälp för detta, typ hela tiden för såhär orkar jag inte ha det mer. Men sjukvården är..ja, sjukvården med dess tillhörande underbemannade personal, som gör att sjuka perosner inte får den fullt tillräckliga vård dom behöver tyvärr. Och pratar jag med en läkare om detta så tittar denne mest konstigt på mig, och förstår inte hur man kan ha såna problem jag faktiskt har...(tack för det liksom.)

Sverker
2007-09-07, 20:53
Ja, jag har läst en del av vad du skrivit på andra ställen.

Hoppas att du verkligen får den hjälp du behöver. Jag kan bara skriva lite uppmuntrande ord på vägen.

- Det är energi som du behöver. Får du energi från fett och kolhydrat kan du säkert utnyttja det protein du får i dig från maten. Helt enkelt minimera förlusterna av proteinet eftersom du får riktig energi. Du behöver inte förbränna proteinet utan använda det som byggstenar till din kropp.





Ja, trypsininhibitorerna förstörs när bönorna kokas.

Milla
2007-09-07, 21:27
Jo, det förstår ju jag också. Men jag får ju liksom i mig tillräckligt med energi eftersom jag står stil i vikt( 52kg/1.60cm lång, eller kort snarare.)
Så detta har nog mer med ett utpumpat system med att göra, vilket inefattar många olika funktioner i kroppen. Men immunförsvaret och matsmältningsorganen är några utav dessa, varpå jag hoppas att det ska finnas iaf några små saker som jag själv kan göra som kan underlätta.


Jag minns att du skrev om hydrolysat tidigare, jag har ockå sett att man kan köpa fria aminosyror i kapsleform, som också innehåler de icke esentiella (de kanske är hydrolysat?), fast det är i mg-mängder så det kanske å andra sidan inte är så mkt att hänga i julgranen precis...

Tack för ditt stöd hursomhelst! (Det värmer.)

Endura
2007-09-07, 21:33
har du provat amino-tillskottet som apoteket gjort reklam för nyligen att de har? ska väl vara deras svar på esapro, dvs eea..?

Milla
2007-09-07, 21:38
Nej? Jag tittade på apotekets hemsida för en tid sen men hittade inget aminosyretillskott. Vet du vad den heter? (Om man får skriva det vill säga.) Det bästa vore nog just nu, ett med både essentiella och icke essentiella. Tror jag.

Lizard
2007-09-07, 22:38
Nej? Jag tittade på apotekets hemsida för en tid sen men hittade inget aminosyretillskott. Vet du vad den heter? (Om man får skriva det vill säga.) Det bästa vore nog just nu, ett med både essentiella och icke essentiella. Tror jag.

Proteiner behövs, i alla dess konstiga former, för kroppens funktioner. Sprutten i det hela är 8 st livsnödvändiga som gör att hela processen rusar med allt högre hastighet ju mer eller jämnare de finns i blodet. Tre stycken, varav en (Leucin) tycks vara den som lurar igång hela midevitten, kör upp trycket på ett avgörande sätt och de benäms som BCAA på fikonsnack. De känner du säkert igen som Grenade Aminosyror? Vill du kicka på systemet kan du alltså pilla i dig sådana tillsammans med ditt hampa eller din träning eller både och eller....
För, jag antar att din fråga är två; hur får jag i mig fullvärdigt protein och hur får jag en anabol effekt med tanke på de kostrestriktioner som jag lever under?

För övrigt, och utan annat vetenskapligt stöd än min känsla, så tror jag att ljust och lättlösligt fiskprotein som ångad torsk t ex, ger lika stor eller större proteinfyllnad i plasma som ett mjölkprotein som vassle. Det är bara det att ingen har provat det vetenskapligt ännu.

Lizard

Tolkia
2007-09-07, 22:46
Nej? Jag tittade på apotekets hemsida för en tid sen men hittade inget aminosyretillskott. Vet du vad den heter? (Om man får skriva det vill säga.) Det bästa vore nog just nu, ett med både essentiella och icke essentiella. Tror jag.
Kan det vara "essamino" du tänker på?

Sverker
2007-09-08, 06:13
Du får kolla på apoteket. Jag vet att det funnits rent lysin eller en produkt med rejäl mängd lysin. Den produkten vänder sig personer som äter vegetariskt, eller mer riktigt, endast olika cerialier som ris och vete.

Ceralier har stort underskott på lysin så en normalaktiv person kan klara sig på det.







Uppriktigt Lizzard, låter som om lutfisk är produkten du vill få ut som byggarmat.

Anders The Peak
2007-09-08, 07:25
Nej? Jag tittade på apotekets hemsida för en tid sen men hittade inget aminosyretillskott. Vet du vad den heter? (Om man får skriva det vill säga.) Det bästa vore nog just nu, ett med både essentiella och icke essentiella. Tror jag.
Mittval TIllval Amino
http://www.mittval.se/uploads/pics/prodSida_amino_left_final.jpg
En storsäljare bland löparna/friidrottarna idag....

z_bumbi
2007-09-08, 07:34
Jag hittar inte någon innehållsförteckning för TillVal AMINO? Förut var det bara de essentiella aminosyrorna som man tillförde vilket var utmärkt för folk med njurproblem etc.

Milla
2007-09-08, 10:54
Stort tack för alla svar!
Lizard: Japp, en fråga är alltså hur jag ska få i mig fullvärdigt protein, eller snarare så lättupptagligt (är ute efter aminoysrorna) som möjligt. Så kroppen inte behöver "kämpa" så mkt med att bryta ner proteinerna jag äter till just aminosyror. Med tanke på min matsmältning och allergierna.
Därför tror jag det bästa just precis nu skulle vara ett tillskott som innehåller alla aminosyror, både exssentiella och icke sådana. Just för att kroppen ska få chansen att så lätt som möjligt göra lite "vad den känner för". (Låter jag helt ologisk nu?)

Men tror du jag skule få bättre efekt alltså, av att ta BCAA tillsammans med t.ex ett hampaproteintillskott? Eller kanske än hellre, ett EAA-tillskott? Hampan är ju fullvärdig redan, men däremot är hampan inte ett nedbrytet aminosyretillskott som t.ex EAA är.

Tolkia: Jag vet inte vilket Endura menade, men det verkar vara Mittval tillval amino antar jag. Hittar inte heller någon innehållsförteckning på denna.


Men visst skulle det väl rent hypotetiskt vara bättre i min situation om ett sådant aminosyretillskott innehöll essentiella och icke essentiella med tanke på att syntetiseringen och upptget av aminosyror (plus många andra ämnen) är nedsatt hos mig, vilket gör att man inte kan jämföra upptaget och syntetiseringen av aminosyror(de icke essentiella) hos mig, som hos en normalaktiv frisk person.

Jag äter fisk nu, men vill ändå få i mig nåt som kroppen har som lättast att använda sig utav utan att behöva bryta ner det i mindre beståndsdelar allt för mkt. Helt enkelt så lätt som möjligt, och minst allergiframkallande för immunförsvaret. Jag vet, många krav min kropp har*slap*

Milla
2007-09-08, 10:57
Jag hittar inte någon innehållsförteckning för TillVal AMINO? Förut var det bara de essentiella aminosyrorna som man tillförde vilket var utmärkt för folk med njurproblem etc.

Så perosner med svag njurfunktion mår inte bra med alla aminosyror, bara de essentiella i tlilksottform? Blir det för tufft för njurarna med de icke essentiella också? Det kan väl inte likställas med en person som har problem med syntetiseringen och omsättningen av aminosyror(alla inräknade)?

Sverker
2007-09-08, 14:39
Det är utsöndringen av kvävet från aminosyrorna i form av urinämne/urea som frestar på. Med nedsatt njurfunktion kan kroppen ibland bara klara av så lite som 20 g protein per dag. Då gäller det att dessa 20 g är fullvärdiga.


Du får tänka på att 100 g protein kräver nästan 1 liter vatten för att kroppen ska utsöndra allt urinämne.