handdator

Visa fullständig version : Håravfall av stress, men med bra fettintag - påverkade fettet hormonerna?


Endura
2007-09-07, 10:33
Jag hade nyligen en period som blev orsak till en för stor mängd psykisk stress, jag mådde rent ut sagt pyton. Orsaken var en väldigt jobbig flytt i samband med en ovanligt krävande period på jobbet - inte kul.
Kontentan av det hela blev att jag tappade extrema mängder hår, varje duschning innebar ett igenpluggat avloppshål i princip.

Nu är den jobbiga perioden över och jag mår bra, med resultatet att jag inte tappar lika mycket hår mer. Dock känns håret mycket tunnare *suck*

Min fundering var kring hormonerna i samband med stressen och faktumet att jag under den här perioden var väldigt(!) skötsam med kosthållningen och med det även det totala fettintaget. Jag höll mig till de rekommenderade 2g protein/kg kroppsvikt samt 1g fett/kilo kroppsvikt och fyllde upp resten med kolh. Det blev alltså minst 60 g fett per dag och dessa fetter kom från främst fet fisk, avokado, havre, nötter och rapsolja. Mao bara "schyssta fetter".

Jag har läst på många ställen att fettintaget påverkar hormonerna och undrar hur? Kan man utnyttja det mer?
Kan mitt fettintag ha haft en positiv inverkan på hormonerna eller är det möjligt att det försämrade/accelererade något?
Är det skillnad för tjejer resp. killar?
Hade jag haft en fördel av att ha ätit ännu högre andel fett eller hade det helt enkelt inte gjort någon skillnad, var stressen för nedbrytande ivf?

Jag har fö anledning att tro att jag är väldigt känslig för hormonrubbningar...

Skulle vara jättetacksam om nån med koll på området kunde svara :)

Honken
2007-09-07, 15:52
Nu är jag inte så värst insatt i ämnet, men om du fixat till kosten och fått i dig bra mängder med essentiellt fett så borde det ju snarare bli tvärtom?

Tror nog det handlar om stressen och inte fettintaget eller kombinationen av båda.

Endura
2007-09-07, 21:20
Tror nog det handlar om stressen och inte fettintaget eller kombinationen av båda.

Jojo, det hade jag inga tvivel om heller.

Jag undrade mer vilken påverkan det är som fett egentligen har på hormonerna och om jag isf kunde (eller kanske t.o.m har) utnyttjat den i en positiv utsträckning... Hade jag kanske farit mer illa av stressen utan det fettintaget?
Var jag mer tydlig nu? :)

Tolkia
2007-09-07, 21:24
Med ett för lågt fettintag brukar åtminstone könshormonproduktionen fara rätt illa oavsett stress.