handdator

Visa fullständig version : Räcker Enbart Knäböj för benträning?


jojjep91
2007-09-07, 08:39
Som sagt,

räcker det att bara köra knäböj under benpasset, eller ska man slänga in nåt annat?

just nu kör jag knäböj 5+set

benpress 3set

eller sackar baksida lår efter senare då?

Rahf
2007-09-07, 09:02
Du kan ju alltid slänga in raka marklyft, utfall, frontböj osv.

jojjep91
2007-09-07, 09:03
Tänkte ändra mitt schema te,

Knäböj, rakbensmarklyft, benpress, lårcurl.

Knabb
2007-09-07, 09:39
Baksida ben kommer efter om du bara kör knäböj.

jojjep91
2007-09-07, 09:40
Baksida ben kommer efter om du bara kör knäböj.

okej ,tack.

Fatalist
2007-09-07, 12:17
Jag har kört 24 set knäböj i veckan de senaste tre veckorna och ser redan en visuell utveckling av låren, jag ska våga mig på att mäta dem snart också. Det bevisar förvisso inte att det ger optimalt med volym, men åtminstonde att det fungerar på mig och borde i viss mån gå att applicera på dig. Troligen är det en god idé att köra rakmark och lite lårcurl för att få en bra balans mellan fram- & baksida lår för att undvika skador.

stevebc
2007-09-07, 13:28
Baksida ben kommer efter om du bara kör knäböj.Jag tycker faktiskt den nästan tar mer på baksidan pga höftextensionen. Men kombinera böj med marklyft då.

Nitrometan
2007-09-07, 14:00
Baksida ben kommer efter om du bara kör knäböj.
Nej?

Om det är nåt som kommer på efterkälken i de perioder jag bara kör böj så är det framsida lår. Om jag kombinerar med med frontböj så blir framsidan bättre den med.

major Pectoralis
2007-09-07, 14:32
Om ambitionen är att utveckla en fysik som håller för tävlingsscenen så är bara knäböj inte nog. Dessutom anser jag övningen vara något överskattad av följande anledningar:
1) Det krävs att man har en bra/funktionell teknik för att övningen skall vara effektiv (för detta krävs en god rörlighet).
2) Det krävs att man äter bra med mat för att övningen skall vara effektiv.
3) Jag tror att det dessutom krävs att man har ett visst "startkapital" vad gäller muskelmassa för att att övningen skall vara effektiv.

Dessutom kan knäböj utföras på flera olika sätt och bereonde på hur man gör får man olika träningseffekt. Om man exempelvis lutar överkroppen mycket framåt kommer övningen att ta mera på musklerna som arbetar vid en höftextension eller i det här fallet "ryggresning" (dvs. rumpa, baksida lår och rygg). Om man däremot har en relativt lodrät överkropp under rörelsen så kommer framsida lår att ta över mer av arbetet. Bereonde på hur djupt man går så kommer även muskelrekryteringen att variera.

eandersson
2007-09-07, 17:28
Baksida ben kommer efter om du bara kör knäböj.

Och även vader.

Diggler
2007-09-07, 18:00
jag skulle kört lårcurl om jag brydde mig om min knähälsa för att kompensera knäböjandet. Vill man bara ha lite grövre lår så räcker enbart knäböj alldeles utmärkt.

jojjep91
2007-09-07, 18:10
Jag tycker marklyft tar grymt! på baksida lår! har fett träningsverk nästan jämt, kanske för ja lutar mej lite framåt tror jag.

Knäböj tar överallt känns jävligt skön, ska börja köra rakbensmarklyft också. Så tror jag att allt blir bra.

marklyft,
knäböj
rakbensmarklyft,
benpress

de borde räcka för att utveckla benen bra.

obesogen
2007-09-09, 21:20
jag skulle kört lårcurl om jag brydde mig om min knähälsa för att kompensera knäböjandet. Vill man bara ha lite grövre lår så räcker enbart knäböj alldeles utmärkt.

Skulle du kunna utvecka påståendet att lårcurl skulle vara bra för knähälsan?

Erik__
2007-09-09, 21:22
Skulle du kunna utvecka påståendet att lårcurl skulle vara bra för knähälsan?

att han vill försöka träna knäleden i båda riktningarna någorlunda balanserat kanske :confused:

petersson
2007-09-09, 21:25
Nej?

Om det är nåt som kommer på efterkälken i de perioder jag bara kör böj så är det framsida lår. Om jag kombinerar med med frontböj så blir framsidan bättre den med.

Det kanske helt enkelt beror på om man har upprätt böjstil eller om man kör stilen där man lägger ner ryggen?

Rahf
2007-09-09, 21:57
att han vill försöka träna knäleden i båda riktningarna någorlunda balanserat kanske :confused:

Jaha och vad är det i knäleden som man tränar effektivt med lårcurl/benspark?

Nehej du, jag föredrar nog böj och raka mark i det fallet.

major Pectoralis
2007-09-09, 22:09
Jaha och vad är det i knäleden som man tränar effektivt med lårcurl/benspark?

Nehej du, jag föredrar nog böj och raka mark i det fallet.

Du får med korta lårbikeps i lårcurl/knäflektion. Det får du inte om du bara kör höftextension.

http://www.exrx.net/Muscles/Hamstrings.html

Erik__
2007-09-09, 22:27
Jaha och vad är det i knäleden som man tränar effektivt med lårcurl/benspark?

Nehej du, jag föredrar nog böj och raka mark i det fallet.

benspark är en plåga ?? fattar inte vad den ska vara bra för,

lårcurl tränar flextion i knäleden, det gör inte raka mark, men tror inte det är nått man måste syssla med särskilt mycket, men jag tyckte det var guld efter min korsbandsoperation.

Knabb
2007-09-10, 10:32
Jag tycker faktiskt den nästan tar mer på baksidan pga höftextensionen. Men kombinera böj med marklyft då.

Nej?

Om det är nåt som kommer på efterkälken i de perioder jag bara kör böj så är det framsida lår. Om jag kombinerar med med frontböj så blir framsidan bättre den med.

Det skulle kunna tänkas att det förekommer visa individuella skillnader, men jag har svårt att tro att de är jätte stora. Titta själv och se vad ni tycker.

http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstract.00005768-199704000-00016.htm;jsessionid=Gk6JZzcBbnKVJ2vV0hL6LxVh0GbLK BrKRSh8xN3yrRnpYTKJkRLy!999532630!181195629!8091!-1

This low level of hamstring EMG activity was interpreted to reflect the low demand placed on the hamstring muscles to counter anterior shear forces acting at the proximal tibia.

http://apt.allenpress.com/perlserv/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=013&issue=02&page=0168

We conclude that LC and SLDL involve the hamstrings to a similar degree; however, the back squat involves only about half as much hamstring integrated EMG activity as LC and SLDL.

Popeye
2007-09-10, 11:56
Knabb> Intressant med länkar men det är som att jämföra äpplen och päron.
Länk 1) Obelastad vikt
Länk 2) Jag har betydligt mer vikt vid böj än vid lårcurl och man använde samma vikter, dvs 70% 1RM Lårcurl.

Vad händer om jag har dubbelt så hög vikt i Böj som i curl?

-S-T-
2007-09-10, 14:01
Kan någon peka på studier som säger att baksida lår och vader halkar efter om man bara kör knäböj? Jag hävdar inte motsatsen men vill gärna ha mer kött på benen (hö hö) i frågan.

Nu har jag precis börjat med marklyft också, men har i något års tid kört knäböj som enda benövning. Jag noterar ingen skev utveckling och har ofta rejäla känningar i hela underkroppen: lår, baksida lår, skrev, röv, smalben och vader. Hela benen växer känns det som.

Vill förstås inte felträna mig eller hamna i obalans...

Knabb
2007-09-10, 14:56
Knabb> Intressant med länkar men det är som att jämföra äpplen och päron.
Länk 1) Obelastad vikt
Länk 2) Jag har betydligt mer vikt vid böj än vid lårcurl och man använde samma vikter, dvs 70% 1RM Lårcurl.

Vad händer om jag har dubbelt så hög vikt i Böj som i curl?

Nja, du överdriver lite där. Det går att dra lite mer slutsatser i frågan än äpple och päron. Furutsatt att man använder samma teknik kommer rekyrterings mönstert bli liknande.

Knabb
2007-09-10, 14:58
Kan någon peka på studier som säger att baksida lår och vader halkar efter om man bara kör knäböj? Jag hävdar inte motsatsen men vill gärna ha mer kött på benen (hö hö) i frågan.

Nu har jag precis börjat med marklyft också, men har i något års tid kört knäböj som enda benövning. Jag noterar ingen skev utveckling och har ofta rejäla känningar i hela underkroppen: lår, baksida lår, skrev, röv, smalben och vader. Hela benen växer känns det som.

Vill förstås inte felträna mig eller hamna i obalans...

Vaderna säger sig nog själv, har visat på två studier som pekar i den riktningen redan. Här kan du få en till som analyserar knäböjen.

http://www.collectionscanada.ca/obj/s4/f2/dsk2/ftp01/MQ58097.pdf

major Pectoralis
2007-09-10, 20:05
Kan någon peka på studier som säger att baksida lår och vader halkar efter om man bara kör knäböj? Jag hävdar inte motsatsen men vill gärna ha mer kött på benen (hö hö) i frågan.

Tror du på allvar någon skulle göra en seriös forskning för att uteda detta?

UEIS
2007-09-10, 21:46
Intressant läsning :thumbup:

stevebc
2007-09-11, 11:26
Det skulle kunna tänkas att det förekommer visa individuella skillnader, men jag har svårt att tro att de är jätte stora. Titta själv och se vad ni tycker.

http://www.acsm-msse.org/pt/re/msse/abstract.00005768-199704000-00016.htm;jsessionid=Gk6JZzcBbnKVJ2vV0hL6LxVh0GbLK BrKRSh8xN3yrRnpYTKJkRLy!999532630!181195629!8091!-1

This low level of hamstring EMG activity was interpreted to reflect the low demand placed on the hamstring muscles to counter anterior shear forces acting at the proximal tibia.

http://apt.allenpress.com/perlserv/?request=get-abstract&issn=1533-4287&volume=013&issue=02&page=0168

We conclude that LC and SLDL involve the hamstrings to a similar degree; however, the back squat involves only about half as much hamstring integrated EMG activity as LC and SLDL.Jo men det väsentliga i knäböj är höftextensionen där gluteus självklart gör det mesta av arbetet, men har för mig att bakre lår funkar som en "dynamisk stabilisator" och därför kanske inte ger lika stort utslag på EMG'n som i lårcurl där den arbetar dynamiskt fullt ut.

Sen kan man ju jämföra vem som är starkast i knäböj; bodybuilders som lallar i bensparken eller styrkelyftare som tränar bakre lår genom höftextensionövningar.

-S-T-
2007-09-12, 09:08
Vaderna säger sig nog själv, har visat på två studier som pekar i den riktningen redan. Här kan du få en till som analyserar knäböjen.

Tack, men enligt titeln handlar den studien om en parallell böj. Kopplas inte baksidan in mer ju djupare man går?

Tror du på allvar någon skulle göra en seriös forskning för att uteda detta?

Jag vet inte? Vore det så konstigt? :confused:

Popeye
2007-09-12, 09:17
Hur är det med SL folket? Tränar de mycket komplementövningar för baksda lår?

sailor-boy
2007-09-12, 09:24
Om ambitionen är att utveckla en fysik som håller för tävlingsscenen så är bara knäböj inte nog. Dessutom anser jag övningen vara något överskattad av följande anledningar:
1) Det krävs att man har en bra/funktionell teknik för att övningen skall vara effektiv (för detta krävs en god rörlighet).
2) Det krävs att man äter bra med mat för att övningen skall vara effektiv.
3) Jag tror att det dessutom krävs att man har ett visst "startkapital" vad gäller muskelmassa för att att övningen skall vara effektiv.

Dessutom kan knäböj utföras på flera olika sätt och bereonde på hur man gör får man olika träningseffekt. Om man exempelvis lutar överkroppen mycket framåt kommer övningen att ta mera på musklerna som arbetar vid en höftextension eller i det här fallet "ryggresning" (dvs. rumpa, baksida lår och rygg). Om man däremot har en relativt lodrät överkropp under rörelsen så kommer framsida lår att ta över mer av arbetet. Bereonde på hur djupt man går så kommer även muskelrekryteringen att variera.

Håller med "major Pectoralis" med att det är en teknisk övning. Den mer fällande stilen är nog ganska vanlig om man kör med helt fria vikter. Det tar som sagt hårt på baksida lår och korsrygg. Man ska nog se till att man har tillräckligt bra bålstabilitet innan man ger sig på detta. Annars tror jag att man pajjar ryggen.

jwzrd
2007-09-12, 09:27
Hur är det med SL folket? Tränar de mycket komplementövningar för baksda lår?

Ja.

jojjep91
2007-09-12, 19:41
ok

Spene
2007-09-13, 17:29
Vad tror ni skulle sacka efter om jag kör fronböj, och någon/några vadövningar som enda rena benövningar om jag kör en hel del marklyft?

Marklyften borde ju ta en del på baksida. Nu pratar jag om 8-10 set mark i veckan och kanske 4 frontböj och 6 vader.

Jonny_88
2007-09-14, 12:19
Vad tror ni skulle sacka efter om jag kör fronböj, och någon/några vadövningar som enda rena benövningar om jag kör en hel del marklyft?

Marklyften borde ju ta en del på baksida. Nu pratar jag om 8-10 set mark i veckan och kanske 4 frontböj och 6 vader.
Den korta lårbicepsen. Spelar ingen roll hur mycket du kör de övningarna, då just den muskeln arbetar med flexion i knäleden (och du drar inte ihop benen i de övningarna). Det står redan om det i tråden.

Annars tycker jag marklyft tar välldigt bra på baksidan.

Spene
2007-09-14, 14:10
Tack Jonny, jag menade mer baksida vs. framsida men känns tryggt att du också känner av baksidan i marken. Korta bicepsen känns inte direkt som något jag behöver prioritera så mycket ifall jag hobby-gymmar för allroundfysik direkt.

gibfel
2007-09-14, 21:07
Håller med "major Pectoralis" med att det är en teknisk övning. Den mer fällande stilen är nog ganska vanlig om man kör med helt fria vikter. Det tar som sagt hårt på baksida lår och korsrygg. Man ska nog se till att man har tillräckligt bra bålstabilitet innan man ger sig på detta. Annars tror jag att man pajjar ryggen.

Räddningen för oss ALLA heter MAQ-träning;)

jojjep91
2007-09-15, 10:27
jepp, bra teknik känns viktigt om man kör knäböj, för att den ska kunna vara effektiv.

Jag började köra knäböj direkt, och har fått ganska bra teknik fort, kanske pga av att jag har en ganska bra bål och koncentrerar mig mkt,

mina kompisar där emot klarar knappt köra på 30kg för att dem viker fram ryggen så mycket.

Man måste nog redan ha lite styrka och sånt i benen redan från början annars tar de nog lång tid att bli bra i knäböj.

major Pectoralis
2007-09-15, 12:06
Räddningen för oss ALLA heter MAQ-träning;)

*rolleyes* Vad får dig att tro det?

Depzon
2007-09-16, 16:21
Vad tror ni om man kör två set knäböj med skivstång, med mer fällande stil för baksida lår, och tre set i smith där man står mer upprätt och tar mer på framsida lår? Och sen inget mer för låren. Räcker det för en som inte har några kroppsbyggarambitioner men som inte vill att benen ska halka efter? Tänker förstås köra vader också.

major Pectoralis
2007-09-16, 19:35
Vad tror ni om man kör två set knäböj med skivstång, med mer fällande stil för baksida lår, och tre set i smith där man står mer upprätt och tar mer på framsida lår? Och sen inget mer för låren. Räcker det för en som inte har några kroppsbyggarambitioner men som inte vill att benen ska halka efter? Tänker förstås köra vader också.

Låter inte så bra i mina öron. Kör riktiga knäböj och komplettera med GM, rakmark eller hyperextensions, beroende på hur stark du är. Om du känner dig bekväm med frontböj så tar dessa mer på framsidan, speciellt ner mot knäna.
Om du inte kan köra riktiga knäböj så är det långt mycket bättre att köra benpress om man bara är intresserad av benstyrka.

Depzon
2007-09-16, 20:19
All right... bara benstyrka, till skillnad från vad? Tja, man kan ju kanske lära sig göra bättre knäböj. Det vore härligt att få till det.

Deceiver85
2007-09-16, 20:36
Vad tror ni skulle sacka efter om jag kör fronböj, och någon/några vadövningar som enda rena benövningar om jag kör en hel del marklyft?

Marklyften borde ju ta en del på baksida. Nu pratar jag om 8-10 set mark i veckan och kanske 4 frontböj och 6 vader.

Tror inte något skulle sacka nämnvärt...om man aldrig börjar prioträna så kommer man aldrig behöva det i framtiden heller.

major Pectoralis
2007-09-16, 23:01
All right... bara benstyrka, till skillnad från vad? Tja, man kan ju kanske lära sig göra bättre knäböj. Det vore härligt att få till det.

Med risk för att somliga kommer att "kasta verbala tomater" på mig*rolleyes* :

Den stora vinsten med knäböj är att man blir bra på knäböj, vilket är högst intressant för en tyngdlyftare och en styrkelyftare eftersom momentet finns med i deras tävlingsgren, direkt eller indirekt. Tillika är benträning med fria skivstänger/vikter nödvändigt för idrottare som önskar förbättra sin RFD-förmåga ("explosivitet") eftersom man då behöver träna med möjlighet till fri fart.
Om man däremot bara är intresserad av stora och starka benmuskler så kan man lika gärna köra benpress istället för knäböj. I många fall är t.o.m benpress att föredra eftersom
1) Man är inte begränsad av eventuellt dålig/bristfällig teknik
2) Man är inte begränsad av eventruellt dåligt psyke (man kan vara "skivstångsrädd")
3) Man är inte begränsad av styrkan i muskelkorsetten.
4) Man är inte lika begränsad av stelhet (hör i mycket ihop med punkt 1).

Deceiver85
2007-09-16, 23:19
Med risk för att somliga kommer att "kasta verbala tomater" på mig*rolleyes* :

Den stora vinsten med knäböj är att man blir bra på knäböj, vilket är högst intressant för en tyngdlyftare och en styrkelyftare eftersom momentet finns med i deras tävlingsgren, direkt eller indirekt. Tillika är benträning med fria skivstänger/vikter nödvändigt för idrottare som önskar förbättra sin RFD-förmåga ("explosivitet") eftersom man då behöver träna med möjlighet till fri fart.
Om man däremot bara är intresserad av stora och starka benmuskler så kan man lika gärna köra benpress istället för knäböj. I många fall är t.o.m benpress att föredra eftersom
1) Man är inte begränsad av eventuellt dålig/bristfällig teknik
2) Man är inte begränsad av eventruellt dåligt psyke (man kan vara "skivstångsrädd")
3) Man är inte begränsad av styrkan i muskelkorsetten.
4) Man är inte lika begränsad av stelhet (hör i mycket ihop med punkt 1).
Jag tror det du skriver stämmer i stort, det finns ju många byggare som inte kör knäböj utan satsar stenhårt på benpress, hacklift och benspark osv.

Men jag tror det kan finnas en fördel med att lära sig knäböj tidigt ifall man vill ha en bra grundövning i sitt benschema, och att kunna variera mellan de båda övningarna (knäböj och benpress) tror jag i längden kan leda till bra resultat.

pragmatist
2007-09-16, 23:26
Med risk för att somliga kommer att "kasta verbala tomater" på mig*rolleyes* :

Den stora vinsten med knäböj är att man blir bra på knäböj, vilket är högst intressant för en tyngdlyftare och en styrkelyftare eftersom momentet finns med i deras tävlingsgren, direkt eller indirekt. Tillika är benträning med fria skivstänger/vikter nödvändigt för idrottare som önskar förbättra sin RFD-förmåga ("explosivitet") eftersom man då behöver träna med möjlighet till fri fart.
Om man däremot bara är intresserad av stora och starka benmuskler så kan man lika gärna köra benpress istället för knäböj. I många fall är t.o.m benpress att föredra eftersom
1) Man är inte begränsad av eventuellt dålig/bristfällig teknik
2) Man är inte begränsad av eventruellt dåligt psyke (man kan vara "skivstångsrädd")
3) Man är inte begränsad av styrkan i muskelkorsetten.
4) Man är inte lika begränsad av stelhet (hör i mycket ihop med punkt 1).

1. Jag tycker man ser lika mycket dålig teknik i benpress som i knäböj.
2. Man kan vara rädd för att bli mosad av benpressen också.
3. Knäböj är å andra sidan en ganska bra övning just för att stärka denna korsett.
4. Ganska många har stora problem med stelhet även i benpress. För egen del har jag inga problem att knäböja ATG, men betydande svårighet att få vettig rörelselängd i benpress.

Men i princip tycker jag du har rätt, om man bara är ute efter biffiga lår så finns det inget "magiskt" med just knäböj. Man kan lika gärna ta den benövning som känns mest bekväm och sedan bara "kötta på", det må vara knäböj, någon form av benpress, hacklift eller frontböj.

Depzon
2007-09-17, 08:16
Man har ju hört så mycket gott om knäböj, att det nästan ska vara oumbärligt o.s.v. Det känns ju lite rejälare för kroppen att köra knäböj än benpress, men om nu benpress funkar lika bra att köra så är jag inte sen att hoppa på. Känns som att tanken på knäböjen skulle kunna få en att skippa träningen den dagen om man är extra trött. Känner mig slut i hela kroppen och får ont i skallen av knäböj redan på uppvärmningen, vet inte om det är positivt eller negativt.

bubbe
2007-09-17, 08:47
Man har ju hört så mycket gott om knäböj, att det nästan ska vara oumbärligt o.s.v. Det känns ju lite rejälare för kroppen att köra knäböj än benpress, men om nu benpress funkar lika bra att köra så är jag inte sen att hoppa på. Känns som att tanken på knäböjen skulle kunna få en att skippa träningen den dagen om man är extra trött. Känner mig slut i hela kroppen och får ont i skallen av knäböj redan på uppvärmningen, vet inte om det är positivt eller negativt.

Beror väl på vilka resultat man vill få ut av träningen. Antingen biter man i kudden och känner sig stolt efter träningen eller så kör man mindre jobbiga övningar för det är lättare.

Doctor Snuggles
2007-09-17, 08:58
Beror väl på vilka resultat man vill få ut av träningen. Antingen biter man i kudden och känner sig stolt efter träningen eller så kör man mindre jobbiga övningar för det är lättare.

Eller så är man realist och inser att det är lättare att anpassa träningen så att det passar en (och fortfarande ger bra resultat) än att anpassa sig själv efter träningen.

jwzrd
2007-09-17, 09:11
Eller så är man realist och inser att det är lättare att anpassa träningen så att det passar en (och fortfarande ger bra resultat) än att anpassa sig själv efter träningen.

Det kursiva är nyckelbegreppet i sammanhanget. Benpress ger inte lika bra resultat för låren. Jag kan inte bestämma mig, helt ärligt alltså, för vilken av övningarna som är svårast att utföra på ett effektivt sätt. Vissa har mycket svårt för tekniken i knäböj i början och kan behöva många veckors stretchande och kompletterande träning av olika moment och duktig hjälp, andra fixar det rätt snabbt.

I benpressen är det svårt på ett annat sätt, där kommer man snabbt upp i tunga vikter eftersom man sitter fast i maskinen. Det blir som att maxa i bensparken varje vecka och även om det svider bra i framsidan av låren så verkar det inte ge några särskillda resultat. Man ligger och tar spjärn mot bänken, som är för högt uppställd, med fötterna högt upp och smalt på pallen. Ska man få ut bra effekt av benpressen så måste man i princip kunna knäböja djupt också eftersom man behöver ha fötterna lågt och lite bredare än folk brukar ha, för att sträcka ut både över höften och runt knät så att rörelsen blir lång. I början brukar folk inte komma förbi kring 90 grader i knät eftersom de är för svaga i låren och för korta/stela i ljumsk-hamstring-röv-partiet. Lägger man till den frakkrummade ställningen i länden så är man eventuellt på god väg att skaffa sig ryggproblem.

Benpress tycker jag sen själv är dubbelt så jävla jobbigt både psykiskt och fysiskt som knäböj. Om man ska köra med ett effektivt ROM och på effektiva vikter alltså. Vill man bara stilla samvetet med ett par 10:or på 400 i tron att det ger något så går det givetvis också bra. Om inte annat har man hela gymmets hockeylandslag med sig.

major Pectoralis
2007-09-17, 09:16
1. Jag tycker man ser lika mycket dålig teknik i benpress som i knäböj.
2. Man kan vara rädd för att bli mosad av benpressen också.
3. Knäböj är å andra sidan en ganska bra övning just för att stärka denna korsett.
4. Ganska många har stora problem med stelhet även i benpress. För egen del har jag inga problem att knäböja ATG, men betydande svårighet att få vettig rörelselängd i benpress.

Men i princip tycker jag du har rätt, om man bara är ute efter biffiga lår så finns det inget "magiskt" med just knäböj. Man kan lika gärna ta den benövning som känns mest bekväm och sedan bara "kötta på", det må vara knäböj, någon form av benpress, hacklift eller frontböj.

1. Jo, det finns dem som "lyckas med det omöjliga", t.ex. att misslyckas med en benpress. Det håller jag med om. Dock är min upplevelse att det är vanligare att folk utför undermåliga böj.
Möjligen är det dock lättare att skada sig av riktigt dåligt utförd benpress eftersom vikterna här lätt kan bli överdrivet stora till skillnad från normalfallet i en tekniskt begränsad böj?
2. Mja, möjligen. I en normal benpress finns dock skyddsspärrar. Dessutom finns även benpressar där man själv sitter på släden och trycker mot ett viktmagasin, dvs. med noll risk att bli klämd.
3. Ganska bra ja, men inte oumbärlig. Dessutom får man tänka efter: vill jag träna ben eller muskelkorsett med mina benövningar?
4. Ja, fast en benpress kan oftast lätt justeras genom att man ändrar lutningen på ryggstödet och/eller fotplattan.

bertbert
2007-09-17, 09:20
Benpress tycker jag sen själv är dubbelt så jävla jobbigt både psykiskt och fysiskt som knäböj. Om man ska köra med ett effektivt ROM och på effektiva vikter alltså. Vill man bara stilla samvetet med ett par 10:or på 400 i tron att det ger något så går det givetvis också bra.

Jag håller med, utom det där med 10or på 400. Jag tycker benpress är mycket jobbigare än knäböj - rent psykiskt. Inte ens de allra tyngsta böjarna är för mig lika påfrestande som ett set benpress.

Sen har jag själv oerhört svårt att få en vettigt ROM med benpress utan att lyfta röven och därmed riskera en krummad rygg och där tillhörande problem.

Jag kör själv benpress som ett komplement. Huvudbenövningen är (SL-)knäböj, inkl varianter som frontböj, OL-böj, boxböj etc.

I jämförelsen mellan benpress och knäböj ska man ju även minnas att knäböj stärker bålen på ett sätt som inte går med benpress. Måste man välja är knäböj en mer komplett övning.

(Och nej, en massa fikande i crunchmaskinen efter benpressen ger inte samma resultat som knäböj eller frontböj utan bälte)

Doctor Snuggles
2007-09-17, 09:22
So there ya go. Personligen tycker jag SL-knäböj är grymt påfrestande både psykiskt och fysiskt, medan däremot ATG eller GMs inte är det. Skumt.
Benpress är väl ingen dröm heller. Personligen föredrar jag utfall, då det för mig ger en bra allround-träning av hela benet. Jag har misstankar om att vissa övningar är jobbigare iaf delvis pga anatomisk ineffektiva parametrar.

jwzrd
2007-09-17, 09:24
Jag håller med, utom det där med 10or på 400. Jag tycker benpress är mycket jobbigare än knäböj - rent psykiskt. Inte ens de allra tyngsta böjarna är för mig lika påfrestande som ett set benpress.

Sen har jag själv oerhört svårt att få en vettigt ROM med benpress utan att lyfta röven och därmed riskera en krummad rygg och där tillhörande problem.

Jag kör själv benpress som ett komplement. Huvudbenövningen är (SL-)knäböj, inkl varianter som frontböj, OL-böj, boxböj etc.

I jämförelsen mellan benpress och knäböj ska man ju även minnas att knäböj stärker bålen på ett sätt som inte går med benpress. Måste man välja är knäböj en mer komplett övning.

(Och nej, en massa fikande i crunchmaskinen efter benpressen ger inte samma resultat som knäböj eller frontböj utan bälte)

Jag ser nu att jag kanske sågade benpressen mer än nödvändigt. Sätter man den bra så är det en mycket bra övning definitivt. Jag menar bara att det faktiskt verkar vara rätt svårt att få till det effektivt. De som är stela och överger knäböjen av den anledningen har typ ingenting att hämta i benpressen, deras problem kommer att vara ännu värre där eftersom man redan i startläget har sträckt i höften ett par grader.

bertbert
2007-09-17, 09:24
So there ya go. Personligen tycker jag SL-knäböj är grymt påfrestande både psykiskt och fysiskt, medan däremot ATG eller GMs inte är det. Skumt.
Benpress är väl ingen dröm heller. Personligen föredrar jag utfall, då det för mig ger en bra allround-träning av hela benet. Jag har misstankar om att vissa övningar är jobbigare iaf delvis pga anatomisk ineffektiva parametrar.

Om man ska bokstavstolka, och bara ha EN benövning, är väl utfall den mest kompletta? Den involverar ju vaden i viss (liten) utsträckning också.

Angående att SL-böj är påfrestande: kör det minst en gång i veckan i något år så är det bara roligt! :D

bertbert
2007-09-17, 09:26
Jag ser nu att jag kanske sågade benpressen mer än nödvändigt. Sätter man den bra så är det en mycket bra övning definitivt. Jag menar bara att det faktiskt verkar vara rätt svårt att få till det effektivt. De som är stela och överger knäböjen av den anledningen har typ ingenting att hämta i benpressen, deras problem kommer att vara ännu värre där eftersom man redan i startläget har sträckt i höften ett par grader.

Jag är 100% enig.

Doctor Snuggles
2007-09-17, 09:34
Om man ska bokstavstolka, och bara ha EN benövning, är väl utfall den mest kompletta? Den involverar ju vaden i viss (liten) utsträckning också.

Angående att SL-böj är påfrestande: kör det minst en gång i veckan i något år så är det bara roligt! :D

Heh, jag fick vääääldigt långsamma ökningar på SL-böj när jag väl körde det. Typ inga nybörjarökningar ens. ATG var bättre rent mentalt sätt, d.v.s jag fasade inte inför att lägga stången på axlarna, men det gav inte speciellt bra ökningar det heller. Förutom att utfall kändes bra, så gav det konsekventa styrkeökningar också. Hur länge sen det skulle hålla i sig det vet man aldrig. Har varit med om totala omvändningar ang. uppskattning och ökningar av olika lyft förut, så.

major Pectoralis
2007-09-17, 11:34
I benpressen är det svårt på ett annat sätt, där kommer man snabbt upp i tunga vikter eftersom man sitter fast i maskinen. Det blir som att maxa i bensparken varje vecka och även om det svider bra i framsidan av låren så verkar det inte ge några särskillda resultat. Man ligger och tar spjärn mot bänken, som är för högt uppställd, med fötterna högt upp och smalt på pallen. Ska man få ut bra effekt av benpressen så måste man i princip kunna knäböja djupt också eftersom man behöver ha fötterna lågt och lite bredare än folk brukar ha, för att sträcka ut både över höften och runt knät så att rörelsen blir lång. I början brukar folk inte komma förbi kring 90 grader i knät eftersom de är för svaga i låren och för korta/stela i ljumsk-hamstring-röv-partiet. Lägger man till den frakkrummade ställningen i länden så är man eventuellt på god väg att skaffa sig ryggproblem.

Benpress tycker jag sen själv är dubbelt så jävla jobbigt både psykiskt och fysiskt som knäböj. Om man ska köra med ett effektivt ROM och på effektiva vikter alltså. Vill man bara stilla samvetet med ett par 10:or på 400 i tron att det ger något så går det givetvis också bra. Om inte annat har man hela gymmets hockeylandslag med sig.


Men har du någon gång provat att köra bara benpress, legextensions etc. under en längre träningsperiod utan att köra knäböj under densamma?

Annars håller jag med om att man kan vara för stel även för en benpress men det finns olika benpressar och i flera av dem kan man justera lutningen på ryggstöd och fotplatta så att man får gynsammare vinklar.
Jag anser det vara fullt tillräkligt om man kan nå ett djup där rumpan är under knäna utan att rumpan eller fötterna lyfter från sitt stöd och utan man kobenar ihop eller hjulbenar isär.

Timme
2007-09-17, 11:43
Kloka ord av Jwzrd och rövslick av mig. Det skiter jag dock i. Bra skrivet som vanligt :thumbup:

jwzrd
2007-09-17, 11:47
Men har du någon gång provat att köra bara benpress, legextensions etc. under en längre träningsperiod utan att köra knäböj under densamma?

Annars håller jag med om att man kan vara för stel även för en benpress men det finns olika benpressar och i flera av dem kan man justera lutningen på ryggstöd och fotplatta så att man får gynsammare vinklar.
Jag anser det vara fullt tillräkligt om man kan nå ett djup där rumpan är under knäna utan att rumpan eller fötterna lyfter från sitt stöd och utan man kobenar ihop eller hjulbenar isär.

Ja, för typ 10 år sedan eller så körde jag ett program som bestod av benspark, benpress, hacklift och benspark igen i superset med sissy squats. Svårt att veta vad som gav vad, men den benpressen pressade man nästan rakt upp i. Den effektivaste benpressrörelse jag någonsin kört. Det fiffiga med den maskinen var att den bara hade ett ryggstöd, ingenting mot röven så man kunde justera in sig precis där man har smidigast pressläge.

Timme
2007-09-17, 11:57
Ja, för typ 10 år sedan eller så körde jag ett program som bestod av benspark, benpress, hacklift och benspark igen i superset med sissy squats. Svårt att veta vad som gav vad, men den benpressen pressade man nästan rakt upp i. Den effektivaste benpressrörelse jag någonsin kört. Det fiffiga med den maskinen var att den bara hade ett ryggstöd, ingenting mot röven så man kunde justera in sig precis där man har smidigast pressläge.

Lika effektiv röresle som böjen? Jag vill också prova en sådan benpress!

Ram Dass
2018-02-24, 22:14
Som trådens topic lyder, hur ställer ni er idag till den frågan?

Jag funderar själv på knäböj som enda benträning. Jag tänker att gluteus och framsida lår får tillräckligt med träning, men räcker det åt baksidan också?

StarkaUlf
2018-02-24, 22:21
Jag funderar själv på knäböj som enda benträning. Jag tänker att gluteus och framsida lår får tillräckligt med träning, men räcker det åt baksidan också?

Nej, du får lägga till någon övning för baksidan om du vill ha en bra utveckling av den muskeln.

vicarious
2018-02-24, 22:29
Jag funderar själv på knäböj som enda benträning. Jag tänker att gluteus och framsida lår får tillräckligt med träning, men räcker det åt baksidan också?

Nej. Jag skulle nog lagt till benspark också.

delta_mats
2018-02-24, 23:04
Jag skulle hellre kört utfallsgång som enda benövning om jag var tvungen att välja. Variera mellan lättare vikt med långa steg och tyngre vikt med kortare steglängd.

Ram Dass
2018-02-24, 23:49
Nej, du får lägga till någon övning för baksidan om du vill ha en bra utveckling av den muskeln.

Nej. Jag skulle nog lagt till benspark också.

Jag skulle hellre kört utfallsgång som enda benövning om jag var tvungen att välja. Variera mellan lättare vikt med långa steg och tyngre vikt med kortare steglängd.

Tack för input.

Baksidan är jag med på, men benspark?

Är utfallsgång i princip komplett benträning förutom för korta huvudet på baksidan?

StarkaUlf
2018-02-25, 00:10
Tack för input.

Baksidan är jag med på, men benspark?


Rectus femoris aktiveras inte jättebra i böj/benpress, men däremot i t.ex benspark.

Ram Dass
2018-02-25, 01:01
Rectus femoris aktiveras inte jättebra i böj/benpress, men däremot i t.ex benspark.

Det är väl tvärtom, vid sittande benspark är rectus femoris ännu mer förkortad (då den fäster i höften) och därav blir det ännu sämre tränad än vid knäböj?

Andrew_1982
2018-02-25, 16:57
Om man tränar hemma och bara har powerrack. Vad tycker ni man då ska köra förutom knäböj. Utfall tycker jag är svårt med balansen. Men vill satsa på att bli stark och även volym.

Ram Dass
2018-02-26, 21:04
Om man tränar hemma och bara har powerrack. Vad tycker ni man då ska köra förutom knäböj. Utfall tycker jag är svårt med balansen. Men vill satsa på att bli stark och även volym.

Om du har svårt med balansen vid utfall, är det kanske precis den övningen du bör göra i mitt tycke. :-)

Rahf
2018-02-26, 21:45
Rectus femoris aktiveras inte jättebra i böj/benpress, men däremot i t.ex benspark.

Det är väl tvärtom, vid sittande benspark är rectus femoris ännu mer förkortad (då den fäster i höften) och därav blir det ännu sämre tränad än vid knäböj?

Jag vill tro att Stulf syftar på lårcurl, men skrev benspark.

Jhammar
2018-02-27, 10:12
Som trådens topic lyder, hur ställer ni er idag till den frågan?

Jag funderar själv på knäböj som enda benträning. Jag tänker att gluteus och framsida lår får tillräckligt med träning, men räcker det åt baksidan också?

Hamstrings får knappt någon träning som kommer att leda till hypertrofi i böj, såvida man inte kör brytböj, alltså extenderar höften väldigt mycket.

A study by Weiss et al provides direct evidence that squats don’t do much for hamstrings muscle growth. Subjects performed four sets of squats to approximately parallel depth using either a low, medium, or high rep range. Training was carried out 3 days a week for 7 weeks. At the end of the study, results showed significant increases in hypertrophy of the quads for all conditions studied. The hammies: no changes from baseline seen in any of the conditions.

Bottom line: If you want to maximize hamstrings development, you need to incorporate single-joint exercises that directly target the musculature into your routine. Both exercises originating at the hip joint (SLDL, good morning, etc) and exercises originating at the knee (leg curls) are viable choices. Ideally, both types of movements should be combined to optimize growth of the muscle complex.

http://www.lookgreatnaked.com/blog/are-squats-all-you-need-to-maximize-hamstrings-development/

Om man tränar hemma och bara har powerrack. Vad tycker ni man då ska köra förutom knäböj. Utfall tycker jag är svårt med balansen. Men vill satsa på att bli stark och även volym.

Bulgariska splitböj där du även har den främre foten lite eleverad genom att stå på en eller ett par viktskivor för att komma under parallellt.

shut teh face
2018-02-27, 11:20
Jag har hoppat över lårcurlen senaste månaderna och jag har haft problem med ena knät och gått runt och klurat på vad detta beror på, det har triggats av att jag sprungit endel. Jag fick ont bara av att gå en liten promenad till slut. :smash:

Nu har jag kört lårcurl igen och det har försvunnit, jag tror jag varit för stark i framsida lår jämfört med baksida och det har blivit konstigt belastning när jag sprungit.

Paltkoma
2018-02-27, 12:27
Är det konsensus att det är onödigt att komplettera med träning av utsida och insida lår för ökad stabilitet? Löpare behöver (väl?) dessa muskler för att inte få problem, men det kanske inte spelar någon roll för muskelbygge?

Peter.B
2018-02-27, 13:41
Om man kör böj och mark, får baksidan sitt då? Missar man någon annan viktig underkroppsmuskel? Jag tränar väldigt minimalistiskt och kör (praktiskt taget) bara dessa två för underkroppen - bänk, militärpress, chins och sälrodd för överkroppen.

1x0
2018-02-27, 13:57
Om man kör böj och mark, får baksidan sitt då? Missar man någon annan viktig underkroppsmuskel? Jag tränar väldigt minimalistiskt och kör (praktiskt taget) bara dessa två för underkroppen - bänk, militärpress, chins och sälrodd för överkroppen.
Kör du hög eller låg stångplacering i böjen?
Smal- eller sumomark?

Låg stångplacering kopplar på mer baksida (posterior chain). Hur det är hamstringaktivering för de två olika markstilarna vet jag inte? Någon? Sumo kopplar på mer underkropp, så kanske hamstrings får mer träning där?

Undrar alltså samma som du. Jag har styrketränat i strax över fyra år och har aldrig kört någon annan benträning än knäböj (mest lowbar) och marklyft (mest sumo).

Peter.B
2018-02-27, 14:12
Kör du hög eller låg stångplacering i böjen?
Smal- eller sumomark?

Låg stångplacering kopplar på mer baksida (posterior chain). Hur det är hamstringaktivering för de två olika markstilarna vet jag inte? Någon? Sumo kopplar på mer underkropp, så kanske hamstrings får mer träning där?

Undrar alltså samma som du. Jag har styrketränat i strax över fyra år och har aldrig kört någon annan benträning än knäböj (mest lowbar) och marklyft (mest sumo).

Mittemellan är nog närmast sanningen. Smalmark alltid. Testat sumo sammanlagt kanske 4-5 gånger.

Jhammar
2018-02-27, 14:54
Om man kör böj och mark, får baksidan sitt då?

Nej, läs länken jag bifogade i tidigare inlägg gällande böj, när det kommer till marklyft så tränas ingen av dom involverade musklerna genom en full rörelsebana och hamstrings är endast en synergist i den övre halvan av rörelsen.
Så mitt tips är att du slänger in en knäflektion, som t.ex. lårcul.

Av ren nyfikenhet så måste jag även fråga, varför begränsar du dina resultat genom att köra så minimalistiskt?:confused:

oscarovegren
2018-02-27, 22:42
Om man kör böj och mark, får baksidan sitt då? Missar man någon annan viktig underkroppsmuskel? Jag tränar väldigt minimalistiskt och kör (praktiskt taget) bara dessa två för underkroppen - bänk, militärpress, chins och sälrodd för överkroppen.

Marklyft är främst röv när det gäller underkroppen. Knäböj är främst framsida lår och röv. Baksida lår kan komma lite efter men det beror i vilket syfte du tränar

Ozziking
2018-02-27, 22:52
Primärt:

Knäböj / Frontböj
Marklyft / raka mark

Sekundärt:

Good-mornings / raka mark
Utfall / variant av utfall / splitböj / Enbens-övning
Benpress / Hacksquat

Tertiärt:

Benspark

Lårcurl

typ

Peter.B
2018-02-28, 00:09
Nej, läs länken jag bifogade i tidigare inlägg gällande böj, när det kommer till marklyft så tränas ingen av dom involverade musklerna genom en full rörelsebana och hamstrings är endast en synergist i den övre halvan av rörelsen.
Så mitt tips är att du slänger in en knäflektion, som t.ex. lårcul.

Av ren nyfikenhet så måste jag även fråga, varför begränsar du dina resultat genom att köra så minimalistiskt?:confused:För att jag tränar annan idrott och har rätt lite tid och energi till gymmet. Vill inte vara för sliten från gympass men ändå ha så mycket bang for the buck son möjligt från den investerade tiden och då tror jag på basövningar. Marklyft är främst röv när det gäller underkroppen. Knäböj är främst framsida lår och röv. Baksida lår kan komma lite efter men det beror i vilket syfte du tränarFör att bli starkare, explosivare, stabilare och som prehab. Främst. Och för att i längden bli bättre på MMA och snyggare naken.

Skickat från min SM-G930F via Tapatalk

svenbanan
2018-02-28, 00:59
Är det konsensus att det är onödigt att komplettera med träning av utsida och insida lår för ökad stabilitet? Löpare behöver (väl?) dessa muskler för att inte få problem, men det kanske inte spelar någon roll för muskelbygge?

Ifall man inte har nån typ av problem sedan tidigare och inte har en knasig teknik så behöver man nog ingen styrketräning alls för att hålla sig skadefri som löpare. Ifall man progredierar i vettig takt så tränas de berörda musklerna upp av löpandet.

Så det finns inget som säger att man som löpare nästan automatiskt kommer skada sig ifall man inte tränar någon muskelgrupp extra.

Att insidan skulle vara särskilt utsatt är inget jag hört talas om. På utsidan sitter ju TFL och IT bandet som ju kan ha en tandens att bli lite nedkortade och griniga och ge upphov till löparknä. Men det får man väl främst bukt med genom rörlighetsträning.

För balans och knäkontroll är det väl främst gluteus medius man brukar tänka på. Det lär ju inte skada att träna denna (utfall och hip-hitches mm) men det är knappast ett krav om man inte har problem.

Sen finns det ju lite jox i underbenen som ju inte lär skada att träna för alla, men som väl egentligen mest blir nödvändiga ifall man faktiskt har ett problem.

Sen kan man ju kanske eventuellt förbättra sig så man blir snabbare/uthålligare om man lyckas träna upp nån typ av "flaskhals" i gymmet på ett effektivare sätt än man skulle lyckats med i löparspåret.

Dock kan det ju också vara så att denna extraträning kan göra att man inte klarar av att löpa maximalt mycket varje vecka, eftersom man redan är trött i benen. Det kan ju då leda till att man istället utvecklas långsammare som löpare. Jag skulle säga att det är större risk för detta än motsatsen eftersom den överlägset viktigaste faktorn för att utvecklas som löpare är att springa så mycket som möjligt. Ifall man gör nåt som förhindrar maximal mängd löpning så är det stor risk att man inte tjänar nåt på detta.

Ifall man är elitlöpare och i princip maximerat all träning under ett decienium eller två men inte kört nån särskild styrketräning så kanske det går att tjäna nån procent extra på att göra det.

Sen kan det ju vara så att man ändå inte springer maximalt mycket varje vecka, pga alla möjliga andra anledningar och då kommer ju hela grejen i ett annat sken.

Osäker på om det råder nåt koncensus dock...

svenbanan
2018-02-28, 01:13
Jag vill tro att Stulf syftar på lårcurl, men skrev benspark.

Lårcurl ger väl inget för rectus femoris?
Du tänker på biceps femoris (som är en del av hamstrings)?

Jag tror mig ha hört att knäböj inte är effektivt för rectus femoris eftersom den både vill räta i knät och böja i höften. Dvs även om den förkortas tack vare knärätningen så kommer den samtidigt förlängas eftersom man ju samtidigt rätar i höften. Så i princip behåller RF samma längd och gör inte mycket jobb i en knäböj.

I en benspark så förändras ju inte höftvinkeln om man inte gör nåt konstigt och därför kan RF hjälpa till med arbetet. Kanske skulle RF kunna aktiveras ännu bättre om man körde stående (dvs helt uträtad höft).

Paltkoma
2018-03-05, 13:52
Ifall man inte har nån typ av problem sedan tidigare och inte har en knasig teknik så behöver man nog ingen styrketräning alls för att hålla sig skadefri som löpare. Ifall man progredierar i vettig takt så tränas de berörda musklerna upp av löpandet.

Så det finns inget som säger att man som löpare nästan automatiskt kommer skada sig ifall man inte tränar någon muskelgrupp extra.

Att insidan skulle vara särskilt utsatt är inget jag hört talas om. På utsidan sitter ju TFL och IT bandet som ju kan ha en tandens att bli lite nedkortade och griniga och ge upphov till löparknä. Men det får man väl främst bukt med genom rörlighetsträning.

För balans och knäkontroll är det väl främst gluteus medius man brukar tänka på. Det lär ju inte skada att träna denna (utfall och hip-hitches mm) men det är knappast ett krav om man inte har problem.

Sen finns det ju lite jox i underbenen som ju inte lär skada att träna för alla, men som väl egentligen mest blir nödvändiga ifall man faktiskt har ett problem.

Sen kan man ju kanske eventuellt förbättra sig så man blir snabbare/uthålligare om man lyckas träna upp nån typ av "flaskhals" i gymmet på ett effektivare sätt än man skulle lyckats med i löparspåret.

Dock kan det ju också vara så att denna extraträning kan göra att man inte klarar av att löpa maximalt mycket varje vecka, eftersom man redan är trött i benen. Det kan ju då leda till att man istället utvecklas långsammare som löpare. Jag skulle säga att det är större risk för detta än motsatsen eftersom den överlägset viktigaste faktorn för att utvecklas som löpare är att springa så mycket som möjligt. Ifall man gör nåt som förhindrar maximal mängd löpning så är det stor risk att man inte tjänar nåt på detta.

Ifall man är elitlöpare och i princip maximerat all träning under ett decienium eller två men inte kört nån särskild styrketräning så kanske det går att tjäna nån procent extra på att göra det.

Sen kan det ju vara så att man ändå inte springer maximalt mycket varje vecka, pga alla möjliga andra anledningar och då kommer ju hela grejen i ett annat sken.

Osäker på om det råder nåt koncensus dock...

Tack för detta svar! Låter rimligt!

Klagarn
2018-03-06, 09:31
Nej, läs länken jag bifogade i tidigare inlägg gällande böj, när det kommer till marklyft så tränas ingen av dom involverade musklerna genom en full rörelsebana och hamstrings är endast en synergist i den övre halvan av rörelsen.
Så mitt tips är att du slänger in en knäflektion, som t.ex. lårcul.

Av ren nyfikenhet så måste jag även fråga, varför begränsar du dina resultat genom att köra så minimalistiskt?:confused:

Om man inte dopar sig är allt annat än de tre heliga basövningarna helt bortkastat förstår du :)

Peter.B
2018-03-06, 09:33
Om man inte dopar sig är allt annat än de tre heliga basövningarna helt bortkastat förstår du :)

Ja precis, det är min anledning. Det är precis vad jag tror och vad jag skrev.

Klagarn
2018-03-06, 09:42
Ta't lugnt nu. Det var bara ett skämt. :)

Peter.B
2018-03-06, 09:43
Ta't lugnt nu. Det var bara ett skämt. :)

Hehe, kejrå, jag är lugn :)

Klagarn
2018-03-06, 09:52
Men bara knäböj kanske inte är en sån bra idé. Du vill väl inte se ut som han långa killen:laugh:

Men allvarligt talat, så tycker jag du skiter i knäböj och ben överhuvudtaget. Några set böj i veckan gör varken till eller från. Du är så pass vältränad ändå. Lägg tiden på något du tycker är roligare istället...

Peter.B
2018-03-06, 11:05
Men bara knäböj kanske inte är en sån bra idé. Du vill väl inte se ut som han långa killen:laugh:

Men allvarligt talat, så tycker jag du skiter i knäböj och ben överhuvudtaget. Några set böj i veckan gör varken till eller från. Du är så pass vältränad ändå. Lägg tiden på något du tycker är roligare istället...

Haha :D

Jag tror faktiskt att mina fåtal set knäböj i veckan gör lite till, upplever mig ha fått både större och starkare ben i perioder där jag tränar knäböj mot perioder då jag inte kunnat träna ben utöver kampsportsträningen.

Andrew_1982
2018-03-29, 10:26
Hamstrings får knappt någon träning som kommer att leda till hypertrofi i böj, såvida man inte kör brytböj, alltså extenderar höften väldigt mycket.





Bulgariska splitböj där du även har den främre foten lite eleverad genom att stå på en eller ett par viktskivor för att komma under parallellt.

Hej igen,
jag körde bulgariska splitböj idag som du skrev om. Jag har svårt för balansen och jag höll med handen i mitt powerrack för att inte tappa balansen. Det är okey ändå medan jag försöker träna upp balansen? Har början på tennisarmbåge och inflamation i händerna så kan inte träna med en vikt i vardera hand. Annars kanske det hade hjälpt med balansen. Blir bara ben i 2 månader framöver skulle jag gissa på.

Jag undrar även hur ett bra benpass kan se ut om jag vill köra hemma i powerrack.

3 benpass i veckan vill jag köra.

Hur ser detta ut? Tränat i ca 12 år. Ingen nybörjare. Tycker jag växer bäst vid tungt. Dock har jag kört i maskiner på gymmet först och främst. Tar bara 120kg i knäböj medan jag klarar 5x700kg i benpressen på gymmet. Men nu har jag inget gymkort.

Mån
Knäböj 5x3-6
Bulgarisk splitböj 4x12-20
Vader

ons
Knäböj 5x8-12
Bulgarisk splitböj 4x12-20
Vader

fre
Knäböj 5x3-6
Bulgarisk splitböj 4x12-20
Vader

Ozziking
2018-03-29, 13:12
Felpost

smerk
2018-03-29, 13:15
Felpost

Sneaky bump?

Ozziking
2018-03-29, 13:51
Sneaky bump?



Råkade logga journalpasset här lol


Skickat från min iPhone med Tapatalk