handdator

Visa fullständig version : Konditionsträning?


Lellan
2003-04-14, 14:49
Hur mycket är lagomt? Är det väldigt dumt att träna.. säg en timme kondition om dagen? Med en vilodag i veckan (och styrka 3-4 dagar/vecka). Om man vill ha bra återhämtning och inte förlora muskler osv.

Omöjlig fråga, men det måste väl gå att säga på ett ungefär?

Tanman
2003-04-14, 14:55
Vad är syftet? Fettförbränning, kondition eller nåt annat?

Lellan
2003-04-14, 15:13
Det är fett jag vill bli av med, syftet med konditionspassen är att bli av med myror i benen! Å ha skoj! :D

Promenerar nästan aldrig mindre än 3 mil om dagen (oftast mer), tränar styrka 3-4 ggr/vecka och försöker hålla nere konditionspassen till max 4 i veckan - men gör det så mycket om jag konditionstränar varje dag?

Vill behålla muskler och tappa fett (vad unik jag är.. :cool: ).

Tanman
2003-04-14, 15:20
Svarar bara om du kan tumma på att äta MINST 3500kcal om dagen :)
OK?

Lellan
2003-04-14, 15:25
Vad svarar du om jag lovar det då? ;) :D

Tanman
2003-04-14, 15:38
Som det är nu svarar jag att du nåste äta mycket mer än 2000kcal om dagen (enl. din dagbok) om du ens ska fundera på konditionsträning. Taskigt va? :eating:

ivandrago
2003-04-14, 15:38
motion är bara bra så länge du inte skadar dig OCH så länge du ser till att äta ordentligt. Drar mig till minnes att du äter väldigt lite, så se till att inte skapa ett ännu större underskott. Helst ska du inte ha kcal-underskott alls om du motionerar så ofta och vill undvika minskning av muskelmassa, skador och ett dåligt immunförsvar.

Lellan
2003-04-15, 09:58
2500 k igår, skyndar långsamt jäser fort! :eating: :booty:

Om jag gör som så då, att jag räknar på ungefär hur mycket jag förbrukar på ett konditionspass och äter så mycket extra de dagar jag egentligen borde skippat konditionen (dvs utöver max 4 ggr i veckan jag har som gräns).. borde väl vara ok?

Som det är nu har jag inte tid att promenera mer än vad jag gör och jag vet inte om det är det ökade kcalintaget eller främst att jag äter fler kolhydrater som gör att det kryllar av myror i benen.. vill hoppa å skutta! Låter väl inte som något problem kanske, men jag har faktiskt lättare att få saker gjort (plugg osv) om jag slipper vara så rastlös.

Om vi säger såhär då: om vi säger att följande alternativ förbrukar lika mycket energi; vilket är minst nedbrytande?
1) ett hiit-pass 2) jogging 3) box/step/aerobics