Visa fullständig version : Vart går gränsen för att undvika ketosis?
Knowledge
2007-09-06, 17:36
Säg att man vill ligga precis ovanför gränsen, hur många gram kolhydrat/dygn skulle det innebära, ungefär?
Jag antar att aktivitetsgraden påverkar ganska rejält också, men säg de dagar man inte tränar, dvs vid relativt låg fysisk aktivitet (t.ex stillasittande arbete, kanske nån lugn promenad etc)?
När jag vägde 68kg så kunde jag ligga på 50g kolhydrat/dag utan att vara i ketos.
Ola Wallengren
2007-09-06, 17:47
Det går inte riktigt att svara på eftersom det är några olika faktorer som spelar roll. Stort energiunderskott och högt proteinintag kan göra att knappt några ketoner dyker upp i urinen, de som bildas förbrukas helt enkelt. Jag har ibland inte fått utslag på urinstickorna fastän kolhydratintaget har varit under 10g/dag.
Knowledge
2007-09-06, 17:53
Ok!
"Stort energiunderskott och högt proteinintag kan göra att knappt några ketoner dyker upp i urinen, de som bildas förbrukas helt enkelt."
känner man till _minimum_ mängd kolhydrat som krävs för att ketonerna inte ska bildas ö.h.t?
Eddie Vedder
2007-09-06, 18:15
Även proteinmängden i kosten lär spela roll då glukogena aminosyror oxiderar till glukos om inte tillgång finns från kolhydrater. Då blir ju glukos den främsta energikällan ändå, inte ketoner.
Eller har jag fattat den delen fel Ola?
Din fråga går inte att svara på. Helt enkelt för att det är förstor variation på svaret.
Det som styr ketonkroppsbildningen är mängden fria fettsyror i blodet. Fettsyrorna får du fram när halten insulin sjunker i blodet och mängden glukagon stiger. Lägger du därefter stress/aktivitet ovanpå så att du får en frisättning av adrenalin så kommer det ut mer fettsyror från fettdepåerna.
Mycket protein ger glukos plus en insulinsignal. Alltså motverkar ett stort proteinintag ketiosen. Kolhydrater i sig gört ju att det frisätts insulin och kroppen går över till att förbränna glukosen.
Knowledge
2007-09-06, 18:57
Tackar för svaren. hittade en del intressant på
http://www.bodyrecomposition.com/Articles/howmanycarbs.html
Physiological requirement: 0 g/day
Practical minimum to avoid excessive muscle breakdown: 50 g/day
Practical minimum for individuals who function poorly in ketosis: 100 g/day
Note: all above values assume no exercise.
Varför undvika ketos om du tänker ligga lågt med kolhydraterna? Ska man väl ligga lågt med kolhydraterna är det väl lika bra att se till att man hamnar i ketos? eller missar jag något?
Ingen ketos tillsammans med väldigt lite kolhydrater borde vara ordentligt nedbrytande jämfört med ett kaloriunderskott med de klassiska 20-30-50 proportionerna.
Varför ska man inte äta kolhydrater över huvudtaget ?
Är prövat vid epelepsi och extrem övervikt, men annars ?
Jag kan inte se ett enda vettigt skäl alls*mini*
Måste vara helt omöjligt att inte producera ketonkroppar när man går över på en fettdiet utan kolhydrater. Det ena är en effekt av det andra.
Calle Siren
2007-09-07, 07:21
Är prövat vid epelepsi och extrem övervikt, men annars ?
Jag kan inte se ett enda vettigt skäl alls*mini*
Måste vara helt omöjligt att inte producera ketonkroppar när man går över på en fettdiet utan kolhydrater. Det ena är en effekt av det andra.
Energi in/Energi ut är det som gäller om man ska lyckas med en diet, och det tror jag i princip alla har förstått nu. Men jag kan personligen säga att jag tycker logkolhydratsdieter (Högt protein och fett) fungerar bättre på mig än att ligga högt på kolhydrater och protein. Jag får känslan av att min testosteronproduktion sjunker kraftigt när jag drar ner på fettet för mycket.
Ketosis är oundvikligt vid lågt kolhydratsintag i kombination med högt protein/fett-intag precis som du säger.
Mvh Calle Sirén
Knowledge
2007-09-07, 08:20
Jag påstod aldrig att man inte ska äta kolhydrater, och jag håller med. faktum är att jag fungerar väldigt kasst under ketosis, varpå jag undrade över mängden kolhydrat som sätter en precis ovanför 'gränsen' så att säga, ser bara ingen anledning till att inta mer kolhydrater än vad som 'behövs' under vilodagar. :)
Jag påstod aldrig att man inte ska äta kolhydrater, och jag håller med. faktum är att jag fungerar väldigt kasst under ketosis, varpå jag undrade över mängden kolhydrat som sätter en precis ovanför 'gränsen' så att säga, ser bara ingen anledning till att inta mer kolhydrater än vad som 'behövs' under vilodagar. :)Att äta lite kolhydrater men samtidigt mer än vad som behövs för att börja bilda ketonkroppar är bland det mest nedbrytande man kan göra. Kroppen har ont om snabb energi men gör inget för att anpassa sig till att istället använda ketoner. Slutsumman blir att kroppen istället bryter ner protein för att använda det som snabb energi. Visst kan man säkert kompensera det en hel del genom ett tillräckligt stort proteinintag men varför?
Knowledge
2007-09-07, 09:13
Visst kan man säkert kompensera det en hel del genom ett tillräckligt stort proteinintag men varför?
Periodisk fasta + kalorirestriktion, passar mig bäst osv.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.