handdator

Visa fullständig version : Frukost - Dålig aptit

-Viper-
2007-09-06, 14:20
Hej! Heter Adam och är ny i den här forumet.

Har ett ganska jobbig problem nu. Under sommarlovet hade jag ingen problem med att äta frukost, vaknade dock ganska sent och var relativt pigg då. Nu när jag börjat skolan, sista året på gymnasiumet så är dagarna ganska långa och en mycket bra frukost krävs för att jag ska orka hela skoldan samt vara pigg under lektionerna.

Jag vaknar runt 06.30, och problemet är att jag verkligen, verkligen inte har någon aptit alls. Och då menar jag det, ibland men inte ofta känns det som att jag kommer spy så jag klarar inte få i mig något nästan. Sedan när jag sitter i T-banan på väg till skolan så mår jag illa då också för att jag knappt fått i mig nått. Förra året hade jag också lite av det här problemet men då fick jag iaf in mig en eller två smörgåsar. Nu klarar jag inte en tugga, nästa gång jag äter är väl runt kl 12.00, skollunchen alltså. Jag gick upp ca 3-4 kilo under sommarn och nu mellan 1-2 veckor har jag redan gått ned 1½ kilo.

Vad kan problemet vara att jag har fått så dålig aptit ? Vad kan göras åt saken, finns det något sätt att öka aptiten ? Eftersom jag inte klarar av att få i mig något mat kanske det är bättre att byta ut det mot något flytande tex protein drink ?

Värt att påpeka är att det är bara under frukosten jag har problem och inget annat, jag kan äta vad som helst annars. Det är detta som hindrar mig att gå upp i vikt.

Är 17 år och väger 57 kg. Jag har ingen typ av sjukdom eller problem med mat, kan sätta in vad som helst. Problemet är bara frukosten, några tips ?

HoppeR
2007-09-06, 14:28
Hade också problem med frukosten i början, vet ej om det var psykiskt eller fysiskt men hade hur som helst verkligen stora problem med att få i mig "ordentligt" med frukost. Det jag gjorde var att jag började med en t.ex. proteindrink + banan. Efter ett tag blev jag van vid det och utökade frukosten därefter. Efter ett tag var det inga problem med att få ner ordentliga mängder.

Så mitt tips är att börja lugnt, kanske äta en frukt / macka o sedan utöka när aptiten blir bättre och man blir mer van vid att äta någonting på morgonen.

* Jag började även att gå upp tidigare för att ha ordentligt med tid att äta, då frukosten brukar gå ner ganska långsamt.

z_bumbi
2007-09-06, 14:31
Bred mackorna hemma men ät dem när du kommer till skolan, då får du en stund extra för kroppen att vakna till liv. Annars gäller det att hitta något som du får i dig, att dricka något har funkat för mig när jag gått upp riktigt tidigt och inte haft någon större lust att tugga i mig något men alla är olika så det gäller som sagt att testa sig fram.

-Viper-
2007-09-06, 14:58
Tack för de snabba svaren. Jo som sagt, har väldigt svårt att få mig i mat. Hade en proteindrink förr som jag använde när jag tränade 2-3 ggr i veckan. Har också märkt att den håller mig ganska mätt ett tag, finns det någon protein drink ni kan rekomendera ? Tänker ta till mig båda era tips, även fast jag har verkligen har svårt att få i mig mat så måste kroppen vänja sig till slut. Som jag nämnde innan så var det sena nätter under sommarn och jag vaknade ganska sent då, och nu är jag tvungen att vakna 06.30, det krävs nog lite tid tills jag blir van med det.

Men iaf, finns det någon slags proteindrink eller liknande ni kan rekomendera om jag skulle tycka dricka är bättre. Eller som du Z bumbi nämde, att man kanske inte känner för något annat. En sak är säker, frukost aptiten måste ändras för mig om jag ska lyckas nå de kilon jag vill.

Alfred Nobel
2007-09-06, 15:25
Släng i allt möjligt i blendern!

Havregryn, kesella, keso, frukt, bär, nötter, mjölk, yougurt, sylt, proteinpulver osv... kreativitet och allting funkar!

Sen är det bara å häla i sig påväg till skolan, medan du klär på dig eller what so ever :)

Nadreas
2007-09-06, 18:51
Jag gjorde mackorna hemma och åt i skolan. Som bumbi sade =)

Rahf
2007-09-06, 19:32
Att vakna till innan man äter är ett tips, z_bumbi nämnde det också.

Beroende på hur din morgonrutin ser ut så kan du lägga duschning och sånt före frukosten så hinner du piggna till rätt rejält innan du ska äta. Se också till att du har tid till att äta så det inte blir någon brådska. Morgontidningen och en bra frukost funkar bra ;)

Koloftw
2007-09-06, 19:43
Sen så är det ju inget måste att äta frukost. Det blir inte sämre för det, det gäller bara att äta mer vid något annat tillfälle :thumbup:!