handdator

Visa fullständig version : Kaffe vs koffeintabletter


Saikyou
2007-09-06, 12:58
Kom ihåg nånting (grub tror jag) att koffein från kaffe och koffeintabletter är helt olika, nån skillnad var det iallafall. Vad exakt är denna skillnaden? Antar att det har något med upptaget att göra, men effekten bör väl vara densamma fast kaffe borde vara ha snabbare upptag? Sökt runt men inte hittat något vettigt svar så svar uppskattas ;)

ramagoen
2007-09-06, 13:03
Ingen ergogen(prestations) ökande effekt av koffein från kaffe men från tabletter får du det

Danny Devito
2007-09-06, 13:07
http://www.kolozzeum.com/forum/search.php?searchid=85670

Saikyou
2007-09-06, 13:10
Ingen ergogen(prestations) ökande effekt av koffein från kaffe men från tabletter får du det

Har exprimenterat en hel del med koffein för att försöka få ut någon effekt, lite kaffe (1tesked kaffe/2DL vatten), mycket kaffe (3tesked kaffe/2DL vatten), extremt mycket kaffe (1DL kaffe/4DL vatten, blir faktiskt rätt gott, mysiga ansiktsryckningar :D ), 30mg tabletter, 100mg tabletter, 200mg, 2 st 200mg på olika tider på dygnet osv men fortfarande inte märkt någon prestationseffekt, dock väldigt uppiggande effekter :D Har hållt uppe med koffein helt nu i ~2 månader pga sömnproblem (inte koffeinet som verkar vara problemet) så ska snart pröva igen för att se om jag blivit för tolerant för det. Blir nog att satsa på tabletterna, tack :thumbup:

ramagoen
2007-09-06, 13:39
Det är lätt att bli tolerant, jag är det, även om jag tar det sällan, 600-800mg för att jag ska bli piggare.

Kaffe är gott, jag dricker dfet ibland, som nu. Blir lite mer pigg av kaffe än tabletter. Det jag svarar bäst på är dock tabletter + alvedon, vilket inte är bra att ta tråkigt nog pågrundav förhöjd hjärtsattacksrisk.

SweLabs
2007-09-06, 14:10
the caffeine-containing supplement may be an effective supplement for increasing upper-body strength and, therefore, could be useful for competitive and recreational athletes who perform resistance training.
PMID: 16937961

Caffeine may work, in part, by creating a more favourable intracellular ionic environment in active muscle. This could facilitate force production by each motor unit.
PMID: 11583104

Ökad styrka och pigghet tycker jag är utomordentliga argument för att använda koffein i samband med träningen.

Eddie Vedder
2007-09-06, 17:39
SweLabs: Visar båda studierna du tagit citat ur resultat av enbart koffeinsupplementering eller även kaffe?

Doris
2007-09-06, 17:40
Koffein innan träning (1-2timmar) 400-600mg ger mig en ganska fin boost, dock kör jag långpass så låter jag bli pga att jag får kramper av det.

SweLabs
2007-09-06, 21:57
SweLabs: Visar båda studierna du tagit citat ur resultat av enbart koffeinsupplementering eller även kaffe?

De gäller nog enbart rena tillskott och inte kaffe.

The ingestion of caffeine as coffee appears to be ineffective compared to doping with pure caffeine.

Detta var ett citat från den nedre studien.