handdator

Visa fullständig version : Skakningar efter löprundan?


Kattis00
2007-09-06, 11:23
Hej,

Jag sprang i 40 min i morse utan att ha ätit något innan, drack endast en kopp kaffe innan jag kom i väg, hela rundan gick bra men när jag väl var hemma så upplevde jag att jag blev lite skakig...Kan detta ha något med att göra att jag inte åt något proteinrikt innan min löpning?

Jag åt dock frukost (havregrynsgröt) när jag kom hem. Brukar gå morgonpromenader på tom mage, endast kaffe + vatten och det går bra, upplever inte något sådant här då....

Vad beror skakningarna på? Något jag bör tänka på i fortsättningen?

Tacksam för svar!
Vänligen K

Rahf
2007-09-06, 11:44
Har du aldrig fått det förut? Jag får det ofta efter ett intensivt pass av vad som helst. Det är nog ingen fara alls.

Kaffet kan vara en bov i dramat också.

champion
2007-09-06, 11:52
Jag brukar få det när jag springer. Men då tar jag i så mycket så jag orkar knappt stå upp och då känner man hur kroppen skakar lite. Har jag otur så *spy* kommer dagensmål upp.

Kanske ska säga att jag springer på kvällen och ej på morgonen så detta inlägg kanske inte hjälper?

maRRtin
2007-09-06, 13:47
Det kan ha att göra med att du kände en tillfällig dip i ditt blodsocker.

Kattis00
2007-09-07, 13:22
Skönt o höra att det inte är någon fara, blev lite orolig ett tag.....jag har som sagt aldrig fått det förut - upplevt skakningar.

Jag löpte i lätt takt, 6,5 km på 40 min...har "hoppat på" ett program som jag ska följa i 10 veckor och där var rekommendationen att
-Gå 5 min raskt takt
-Löpa 10 min i lätt takt
- Gå raskt 1 min
- Löpa 12 min lätt takt
-Gå 1 min raskt takt
-Löpa 10 min lätt takt
Gå 2 min raskt takt

Som sagt, första löprundan på länge men det borde ju inte spela någon roll, om man är nybörjare eller ej? (skakningarna) Själv är jag nöjd med tiden och sträckan med tanke på att jag ej är van vid det*flex*

Ha det gott alla! ;)

Kattis00
2007-09-07, 13:28
Kom o tänka på en sak - kan det vara så att jag håller på att bryta ned kroppen (ang skakningar) är det därför jag upplever det?

Hur ska man veta om det har gått "så långt"? Nu äter jag sunt, tränar sunt så har svårt att tro att det skulle bero på något sådant.

Vad säger ni som kan?

regus
2007-09-07, 14:51
Hur mycket äter du?

Kattis00
2007-09-07, 15:03
Jag äter frukost, mellis, lunch, mellis, middag, kvällsmål

Till Frukost blir det oftast havregrynsgröt med mjölk
Lunch Lyckling, fisk, kött med ris/pasta/bulgur, med grönsaker
Middag, samma som ovanstående

Mellis, avokado, nötter, yoghurt med musli, frukt, smörgås osv.Inte allt, väljer något av dessa:)

Eddie Vedder
2007-09-07, 15:05
Det där är vad du äter, inte hur mycket du äter. Har du koll på kcalmängden i maten samt förhållandet till ditt kcalbehov?

Kattis00
2007-09-07, 15:25
hehe.....jag missförstod...

nä jag vet faktiskt inte, jag väger inte maten..halva tallriken är fylld med grönsaker, halvan som återstår är delat på protein/kolhydrater :)

det säger dig kanske inte så mycket.....? jag äter mig mätt vid varje måltid iaf! :)

z_bumbi
2007-09-07, 15:36
Ligger du still i vikt efter en månad så äter du troligtvis tillräckligt för din aktivitetsnivå (förutsatt att du inte är väldigt underviktig). Att bli skakig av att just ha börjat träna hårdare är inget konstigt och det bör bli bättre när kroppen är mer van men om du äter för lite kolhydrater och/eller energi så kan du fortsätta bli skakig och då får du nog se över kosten lite mer noga.

Kattis00
2007-09-07, 15:45
"Ligger du still i vikt efter en månad så äter du troligtvis tillräckligt för din aktivitetsnivå (förutsatt att du inte är väldigt underviktig). Att bli skakig av att just ha börjat träna hårdare är inget konstigt och det bör bli bättre när kroppen är mer van men om du äter för lite kolhydrater och/eller energi så kan du fortsätta bli skakig och då får du nog se över kosten lite mer noga."

Skönt o höra att det inte är något konstigt....jag vill ju gå ned lite i vikt så det gör ingenting om vågen visar lite minus men jag vill ju gå ned på rätt sätt. Jag är inte underviktig och det strävar jag inte efter att bli heller, ser inte det som attraktivt - jag vill ha fasta/fina/tonade muskler men förlora lite fett, eller rättare sagt få bort lite överflöd runt magen! :)

Jag ska fortsätta springa o köra styrka så får vi se vad som händer, om jag fortsätter med mina skakningar så ska jag verkligen se över mitt intag av mat igen.

Tack för alla svar!:hbang: