handdator

Visa fullständig version : Ögonlaser behandling.


-Niklas-
2007-09-06, 10:28
Någon som blivit opererad med lasik/lasek, ska göra min operation om 3 veckor och undrar om några personer kan dela med sig om sin upplevelse.
Skriv gärna vilken typ av operation du hade, lasik eller lasek.

mvh

Vinter
2007-09-06, 10:54
Opererad med lasik ett par år sedan, vad vill du veta?

-Niklas-
2007-09-06, 10:58
Opererad med lasik ett par år sedan, vad vill du veta?

Framför allt hur tiden precis efter operationen var, dock ska jag opereras med lasek och den sägs vara värre dagarna precis efter operationen.

Vinter
2007-09-06, 11:08
Direkt efter kommer det att svida och vara allmänt irriterat, rekommenderar dig inte att typ åka kommunalt själv direkt efter vilket jag gjorde(dumt).

Sen får man de första 1-2 dagarna tår attacker där det bara forsar tårar ur ögonen okontrollerat. Blandat med en obehaglig känsla och lite irriterat svidande. Men egentligen är det inte värre än att ha ordentlig träningsverk, dvs tar man det lugnt så känns det ganska bra men man känner ändå av smärtan lite latent. Men det går bort med lite värktabletter. Men egentligen är det inga större problem, kunda köra på som vanligt efter 3 dagar. Men köp ett par mycket bra solglasögon tills dagarna efter och senare när det är starkt soljus ute.

Hoppas du har tur och får ett perfekt resultat :thumbup:

-Niklas-
2007-09-06, 11:15
Direkt efter kommer det att svida och vara allmänt irriterat, rekommenderar dig inte att typ åka kommunalt själv direkt efter vilket jag gjorde(dumt).

Sen får man de första 1-2 dagarna tår attacker där det bara forsar tårar ur ögonen okontrollerat. Blandat med en obehaglig känsla och lite irriterat svidande. Men egentligen är det inte värre än att ha ordentlig träningsverk, dvs tar man det lugnt så känns det ganska bra men man känner ändå av smärtan lite latent. Men det går bort med lite värktabletter. Men egentligen är det inga större problem, kunda köra på som vanligt efter 3 dagar. Men köp ett par mycket bra solglasögon tills dagarna efter och senare när det är starkt soljus ute.

Hoppas du har tur och får ett perfekt resultat :thumbup:

Tack så mycket för informationen, är väldigt förväntansfull :)

Handcuff
2007-09-06, 12:00
Been there done that....mitt livs värsta smärta dagarna efter. Blev faktiskt blind i tre dygn *gah!* Återkommer med mera senare då jag slutat jobba...

Ignatius72
2007-09-06, 12:48
Tänkte göra det för något år sedan men prognoserna var ju väldigt vaga. De kommer förhoppningsvis bli bra, men jag skulle räkna med sämre syn än vad jag har med linser/glasögon idag. Det lät helt enkelt som för lite säkerhet för pengen och risken. Känner dessutom folk som är ordentligt missnöjda.
Däremot så skaffade jag för ett par veckor sedan linser man har dygnet runt. Förvånandsvärt bra.

Solros
2007-09-06, 14:41
Det var någon på forumet som skulle göra en i veckan. Hades?

Slartibartfast
2007-09-06, 14:46
Min sambos farsa är läkare och han avråder bestämt alla från att genomföra Lasek/Lasik. Han säger att han känner till flera fall där patienten förlorat synen helt.

Värt att ta i beaktande.

Rahf
2007-09-06, 16:05
ELSA = Lasek?

NiXPhoenix
2007-09-06, 16:09
Min sambos farsa är läkare och han avråder bestämt alla från att genomföra Lasek/Lasik. Han säger att han känner till flera fall där patienten förlorat synen helt.

Värt att ta i beaktande.



Oj.

Frågan är dock hur många det egentligen rör sig om, känner han till ett par fall i hela Finland allmänt som att han läst om det i en läkartidsskrift eller har det hänt mer nära så att säga.

Doozer
2007-09-06, 16:10
Det finns läkare som inte rekommenderar detta eftersom det faktiskt är ett riskfyllt ingrepp som kan innebära total synförlust. Tänk på det en liten stund. Samtliga kirurgiska ingrepp ska tänkas igenom noggrant och måste vara sista utvägen.

Jag är dock generellt mycket skeptiskt till dagens sjukvård eftersom allt handlar om mediciner, mediciner och mediciner. Mediciner botar tillfälligt men kan på lång sikt ge mycket mer problem. Forskningen handlar om pengar.

Lever man ett sunt liv, som innebär förändringar inom kost, motion, sömn och avkoppling, kan man faktiskt lindra eller rent utav elimenera det som anses som dödliga sjukdomar inom sjukvården. Det finns många bevis på detta.

Nu kom jag lite off topic här. Jag hoppas på bästa resultat för dig dock! :thumbup:

DanielF
2007-09-06, 16:12
Kan hälsa från min bror, han gjorde en lasekoperation i morse. Nu ligger han hemma i mörkret med solglasögon på, men i övrigt är allt bra.

Han har inte ont, men har en skyddslins i som skaver lite...

Rahf
2007-09-06, 16:13
Det finns läkare som inte rekommenderar detta eftersom det faktiskt är ett riskfyllt ingrepp som kan innebära total synförlust. Tänk på det en liten stund. Samtliga kirurgiska ingrepp ska tänkas igenom noggrant och måste vara sista utvägen.

Jag är dock generellt mycket skeptiskt till dagens sjukvård eftersom allt handlar om mediciner, mediciner och mediciner. Mediciner botar tillfälligt men kan på lång sikt ge mycket mer problem. Forskningen handlar om pengar.

Lever man ett sunt liv, som innebär förändringar inom kost, motion, sömn och avkoppling, kan man faktiskt lindra eller rent utav elimenera det som anses som dödliga sjukdomar inom sjukvården. Det finns många bevis på detta.

Nu kom jag lite off topic här. Jag hoppas på bästa resultat för dig dock! :thumbup:

Man kan inte direkt lindra synfel med förändringar i kost, motion och sömn. Som förebyggande kanske men inte direkt. Samma sak som att man inte kan medicinera fram bättre seende på direkten. Vilket är förbannat synd.

Slartibartfast
2007-09-06, 16:19
Oj.

Frågan är dock hur många det egentligen rör sig om, känner han till ett par fall i hela Finland allmänt som att han läst om det i en läkartidsskrift eller har det hänt mer nära så att säga.

Det är nog fråga om fall och personer som han känner personligen eller via kolleger.

Jag skulle inte göra det.

NiXPhoenix
2007-09-06, 16:26
Det är nog fråga om fall och personer som han känner personligen eller via kolleger.

Jag skulle inte göra det.



Okej.

Jag har inga större problem med mina glasögon egentligen, men ibland är de i vägen. Man råkar stöta till dem och vissa gånger sitter de helt snett efter det, asjobbigt. Så det där med laseroperation är ju trots allt nåt man tänkt en del på.

Handcuff
2007-09-06, 17:26
Det är nog fråga om fall och personer som han känner personligen eller via kolleger.

Jag skulle inte göra det.

Men lol vad tror du dom gör egentligen? Plockar ut ögat och kör det i en svarv?
Fel% ser ut som för alla typer av ingrepp. Opererar du blindtarmen kan du dö osv. Lika stor risk. Nu kanske man inte vill ta den minimala risken för en frivillig operation.

Den metod dom använde på mig för 3år sedan innefattade inte ens ett kirurgiskt ingrepp (snitt) utan det gjordes bara en "polering" med laser = i princip riskfritt, visst doktorn kan ju tappa sin penna i ögat på mig osv. Men ändå.

Tyvärr fick jag ändock komplikationer. Lyckades skava fram nerverna i ögat då jag skulle ta bort min bandagelins som hade torkat fast då jag gått från bussen i storm och sedan somnat framför tv´n. Den smärtan då nerverna i ögat var blottade önskar jag inte ens min värsta fiende :cryout:

Idag: Perfekt syn och klart förhöjd livskvalitet :thumbup:

-Niklas-
2007-09-06, 17:53
oj här har det hänt grejjer sen man kollade nyss. Klart att man inte vill bli blind men fantiserat om bra syn de senaste åren ganska flittigt och hur skönt de kommer blir.
Jag är väldigt närsynt, ligger på runt -5.5 så kommer förhoppnings vis bli en skön känsla. Dock ska man inte ropa hej innan operationen är färdig och man ser resultatet.


DanielF, Är de som dom sa till mig ang lasek, att man inte vill öppna ögonen de närmaste 2 dagarna efter operationen?

DanielF
2007-09-06, 18:48
DanielF, Är de som dom sa till mig ang lasek, att man inte vill öppna ögonen de närmaste 2 dagarna efter operationen?

Vet inte, det var min bror som opererat sig, men när jag pratade med honom så nämnde han inget i den stilen. Han hade ögonen öppna och så, bara att han skall vara försiktig med att anstränga dem, som att titta på tv och sånt...

Mvh

Doozer
2007-09-06, 19:45
Man kan inte direkt lindra synfel med förändringar i kost, motion och sömn. Som förebyggande kanske men inte direkt. Samma sak som att man inte kan medicinera fram bättre seende på direkten. Vilket är förbannat synd.

Har du provat? Betakaroten i morötter, Zink, C och E-vitamin har dokumenterad effekt på synen. God sömn är en självklarhet för skarp syn under dagen. Träning av ögonen med hjälp av ögonrörelser. Jag är övertygad av att synen förbättras av detta!

Rahf
2007-09-06, 19:59
Har du provat? Betakaroten i morötter, Zink, C och E-vitamin har dokumenterad effekt på synen. God sömn är en självklarhet för skarp syn under dagen. Träning av ögonen med hjälp av ögonrörelser. Jag är övertygad av att synen förbättras av detta!

Den mängd betakaroten jag inmundigat skulle kunna göda en kaninkoloni under 10 generationer. Då har vi räknat med att de ynglar av sig friskt också.

Ok så illa kanske det inte är men jadå, jag har testat och min syn har bara blivit gradvis sämre *gah!*

oggen
2007-09-06, 20:01
Har du provat? Betakaroten i morötter, Zink, C och E-vitamin har dokumenterad effekt på synen. God sömn är en självklarhet för skarp syn under dagen. Träning av ögonen med hjälp av ögonrörelser. Jag är övertygad av att synen förbättras av detta!

Snacka inte om att mitt synfel skulle bli bättre av att äta lite annorlunda.. Kanske lite bättre mörkersyn men fan inte bättre syn!

Går också i tankar om operation, så jag kommer följa denna tråd med intresse. Fick höra idag av en klasskamrat att man inte kan göra några ingrepp efter man har blvit laseropererad t.ex. operation mot starr, stämmer detta?

egge
2007-09-06, 20:03
Har du provat? Betakaroten i morötter, Zink, C och E-vitamin har dokumenterad effekt på synen. God sömn är en självklarhet för skarp syn under dagen. Träning av ögonen med hjälp av ögonrörelser. Jag är övertygad av att synen förbättras av detta!

I mina öron låter det konstigt att dessa ämnen kan ändra linsens "böjning".

Humanist
2007-09-06, 20:03
Min sambos farsa är läkare och han avråder bestämt alla från att genomföra Lasek/Lasik. Han säger att han känner till flera fall där patienten förlorat synen helt.

Värt att ta i beaktande.

Har en nära anhörig som är läkare som säger samma sak. Då ska man minnas många läkare inom reguljär sjukvård bestämt avråder för "onödiga" ingrepp. En läkare ser sådant som infektionsrisker e.t.c. och bedömer helt enkelt ett sådant ingrepp som onödigt.

Har du provat? Betakaroten i morötter, Zink, C och E-vitamin har dokumenterad effekt på synen. God sömn är en självklarhet för skarp syn under dagen. Träning av ögonen med hjälp av ögonrörelser. Jag är övertygad av att synen förbättras av detta!

Öh? Vet du ens vad synnedsättningar beror på? Är skrattretande att tro att man kan förändra sin synskärpa genom att mumsa i sin morötter (såvida nu inte man vill förbättra sitt mörkerseende).

En fråga; Vad betalar folk för en ögonoperation i dagsläget? Inom vilka prisintervaller rör man sig?

-Niklas-
2007-09-06, 20:12
En fråga; Vad betalar folk för en ögonoperation i dagsläget? Inom vilka prisintervaller rör man sig?

25.000kr kostar ingreppet jag kommer att göra. Ingen billig peng men ack så värt att, skulle betalat de dubbla om det var så.

egge
2007-09-06, 20:16
25.000kr kostar ingreppet jag kommer att göra. Ingen billig peng men ack så värt att, skulle betalat de dubbla om det var så.

Båda ögonen? Funderar själv på att göra det på mitt sämsta öga. Skulle det då gå fel undr operationen så har jag ju iaf kvar ett öga med hyffsad syn. Får man förresten köra bil om man bara har syn på ett öga?

Rahf
2007-09-06, 20:19
Båda ögonen? Funderar själv på att göra det på mitt sämsta öga. Skulle det då gå fel undr operationen så har jag ju iaf kvar ett öga med hyffsad syn. Får man förresten köra bil om man bara har syn på ett öga?

I Norge iaf :D säg hej då till djupseendet dock.

egge
2007-09-06, 20:21
I Norge iaf :D säg hej då till djupseendet dock.

Gott, skiter det sig så är det ju bara att flytta.

-Niklas-
2007-09-06, 21:16
Båda ögonen? Funderar själv på att göra det på mitt sämsta öga. Skulle det då gå fel undr operationen så har jag ju iaf kvar ett öga med hyffsad syn. Får man förresten köra bil om man bara har syn på ett öga?

Ja för båda ögonen då på en gång.

Ignatius72
2007-09-06, 21:19
oj här har det hänt grejjer sen man kollade nyss. Klart att man inte vill bli blind men fantiserat om bra syn de senaste åren ganska flittigt och hur skönt de kommer blir.
Jag är väldigt närsynt, ligger på runt -5.5 så kommer förhoppnings vis bli en skön känsla. Dock ska man inte ropa hej innan operationen är färdig och man ser resultatet.


DanielF, Är de som dom sa till mig ang lasek, att man inte vill öppna ögonen de närmaste 2 dagarna efter operationen?

Ju sämre syn man har desto sämre är prognoserna. Läste det i en Råd&Rön för ett eller två år sedan. Kolla bibblan.

Man and Machine
2007-09-06, 21:27
Jag va på undersökning igår och allting såg bra ut. Har dock inte bokat tid än, fast felfrekvensen va låg känns det som det är ett ganska stort beslut. Kul liv men omfg vilken frihet att slippa kladda med linser. Jag har ungeför samma synfel som trådskaparen och fyfan vad jag blir disorienterad utan synhjälpmedel.

joonah
2007-09-06, 21:57
Jag opererade mig med lasik med vågfrontsteknik för 3 år sen ungefär samtidigt som två kompisar till mig. Idag lite mer än tre år senare har vi alla "perfekt" syn och är skitnöjda. Jag hade ungefär -4 på bägge ögonen, ena kompisen hade -9 på bägge ögonen och han fick också perfekt syn efter operationen.

Kan inte säga annat än att jag tycker lätt det var värt pengarna för att slippa brillorna, vet att jag kollade runt hur stora risker det var för komplikationer innan operationen och uppfattade dem som rätt små, kommer dock inte ihåg exakt hur stor riskerna var.

LarsK
2007-09-07, 04:13
Min sambos farsa är läkare och han avråder bestämt alla från att genomföra Lasek/Lasik. Han säger att han känner till flera fall där patienten förlorat synen helt.

Värt att ta i beaktande.

Precis, de kliniker som gör operationerna berättar aldrig om de som misslyckas. På ett annat forum är det en som gjort operation, och ena ögat blev kasst. Nu har han skitstarkt glas på ett öga, och knappt eller inget på andra. Det är jobbigt som fan.

Hades
2007-10-09, 20:47
Det var någon på forumet som skulle göra en i veckan. Hades?

Oj, den här tråden har jag ju missat helt.

Nu har det gått fem veckor sedan min operation (LASIK) och jag ser i stort sett perfekt, bättre än vad jag gjorde med glasögon eller linser innan. Sån otrolig frihet att slippa greja med glasögon eller linser.

Största risken vid LASIK är att man får en infektion under locket som de öppnar i hornhinnan. Om jag minns rätt har detta hänt i ca 1 fall på 10 000, och inte alls i Sverige. Att folk skulle kunna bli blinda låter inte alls troligt, med tanke på ingreppets natur. Min klinik var väldigt tydlig med att upplysa om riskerna innan och det skulle vara väldigt svårt att mörka sånt här i Sverige. Kvällspressen skulle ju kasta sig över första bästa möjlighet att smutskasta laseroperationer om det framkom något större misslyckande.

Jag kan helt klart rekommendera detta för alla som funderar.

Solros
2007-10-09, 20:51
Jag har funderingar på LASIK. Jag skulle tjäna in pengarna ganska snabbt, eftersom mina linser är custom-made, och jävligt dyra.

Men fan, hålla på och operera i ögonen, känns läskigt.

Rahf
2007-10-09, 21:01
Jag har funderingar på LASIK. Jag skulle tjäna in pengarna ganska snabbt, eftersom mina linser är custom-made, och jävligt dyra.

Men fan, hålla på och operera i ögonen, känns läskigt.

Tänk såhär: Det finns alltid någon som är mesigare och som har gjort det.

Vinter
2007-10-09, 21:04
30min innan operationen tar man en smärtstillande och sätter sig och väntar. Sedan går man in får en fixerings rigg runt ögat, ögat bedövas med dropp. Ögat sugs sedan fast med vakum i den mekaniska kniven, en otroligt obehaglig känsla i 1 sec sen är locket skuret. Sedan petas locket upp med en liten plast pensel. Man får titta in i lasern x(5-10) antal minuter beroende på synfel, efter det penslas locket igen och läkaren kontrollerar om locket sitter bra. Sen är det klart och man kan gå ut och vila ett tag eller röra sig hemmåt.
Synskärpan förändras direkt och man ser skillnaden direkt efter operationen.
Totalt tar det en timma kanske.

Jag hadde ok syn men ganska kraftig astigmatism vilket gjorde att de inte behövde operera specielt mycket, handlade mer om att släta ut ytan på linsen.

Måste säga att operera ut en nål ur foten var mer dramatiskt för mig.

Råland
2007-10-09, 21:50
Jag gjorde LASEK för ungefär en månad sedan, allt gick bra och nu ser jag kanon!

Lallle
2007-10-09, 22:17
Vad är skillnaden på LASEK och LASIK?

Vinter
2007-10-09, 22:24
Vad är skillnaden på LASEK och LASIK?

Lasik- skär i ögat med mekanisk kniv, bäst för grövre synfel och astigmatism. Endel menar att locket aldrig läks till 100% och därför försvagar ögat något.

Lasek- Skrapar och löser upp ytter skicktet på hornhinan, funkar på mindre synfel och kräver alltså inget rent kirurgiskt ingrepp, dvs mindre risk.

Typ så.

Lallle
2007-10-09, 22:40
Lasik- skär i ögat med mekanisk kniv, bäst för grövre synfel och astigmatism. Endel menar att locket aldrig läks till 100% och därför försvagar ögat något.

Lasek- Skrapar och löser upp ytter skicktet på hornhinan, funkar på mindre synfel och kräver alltså inget rent kirurgiskt ingrepp, dvs mindre risk.

Typ så.

Tack.

Noodles
2007-10-10, 07:30
Lasek- Skrapar och löser upp ytter skicktet på hornhinan, funkar på mindre synfel och kräver alltså inget rent kirurgiskt ingrepp, dvs mindre risk.

Typ så.

Men har inte Lasek risken att såret som blir på hornhinnan riskerar att bli infekterat? Dessutom blir väl läkeprocessen värre (mer smärta) när hornhinnan ska läka.

Jag har länge funderat på laseroperation men är fortfarande för feg. Ekonomiskt skulle jag vara villig att betala det dubbla om jag skulle få perfekt syn utan risk för komplikationer.

-Niklas-
2007-10-10, 17:19
Kan informera om att operationen är gjord nu o sitter här och ser näst intill perfekt syn :)

z_bumbi
2007-10-10, 17:23
Kan informera om att operationen är gjord nu o sitter här och ser näst intill perfekt syn :)

Kul!

Hades
2007-10-10, 19:15
Man får titta in i lasern x(5-10) antal minuter beroende på synfel,


Hm, jag kollade max 30 sekunder i lasern på vardera öga.

Grattis Niklas!

pe11e
2007-10-10, 19:15
Jag gjorde LASEK för ungefär en månad sedan, allt gick bra och nu ser jag kanon!
På Koskelas eller?

Handcuff
2007-10-10, 19:17
Hm, jag kollade max 30 sekunder i lasern på vardera öga.

Grattis Niklas!

Samma här...om ens det.

Vinter
2007-10-10, 20:17
Hm, jag kollade max 30 sekunder i lasern på vardera öga.

Grattis Niklas!

Ah, jag räknade in dropp,pensling,laser och allt. Skrev listan ganska snabbt.
För mig tog det ca 15-20 sek på varje öga jag var tvungen att fokusera på ljuset.

Grattis till ditt nya liv utan glasögon och annat otyg Niklas!

Vinter
2007-10-10, 20:30
Men har inte Lasek risken att såret som blir på hornhinnan riskerar att bli infekterat? Dessutom blir väl läkeprocessen värre (mer smärta) när hornhinnan ska läka.

Jag har länge funderat på laseroperation men är fortfarande för feg. Ekonomiskt skulle jag vara villig att betala det dubbla om jag skulle få perfekt syn utan risk för komplikationer.

Det är ju en operation så det finns alltid en infektionsrisk. Lasek är fortfarande mycket mindre smärtsam än den äldre typen av operation där man brände bort ytskicktet(PRK).

Själv tvekade jag i 4år medans jag väntade på den nya tekniken med wavefront, pga min astigmatism. Skulle jag inte haft astigmatism hadde jag valt ICL som korrigering eftersom det inte är en permanent förändring av ögat och man bränner inte heller bort något lager på hornhinnan.

Länken till stället där jag gjorde min Lasik:
http://www.medocular.se/beh_av_synfel/metoder/index.html

Noodles
2007-10-10, 21:52
Det är ju en operation så det finns alltid en infektionsrisk. Lasek är fortfarande mycket mindre smärtsam än den äldre typen av operation där man brände bort ytskicktet(PRK).

Själv tvekade jag i 4år medans jag väntade på den nya tekniken med wavefront, pga min astigmatism. Skulle jag inte haft astigmatism hadde jag valt ICL som korrigering eftersom det inte är en permanent förändring av ögat och man bränner inte heller bort något lager på hornhinnan.

Länken till stället där jag gjorde min Lasik:
http://www.medocular.se/beh_av_synfel/metoder/index.html

Jag har som tur var ingen astigmatism. En kompis gjorde med PRK och det gjorde helvetiskt ont efteråt. Resultatet är hon däremot helnöjd med.

Det känns som att tekniken borde vara rätt säker idag. Å andra sidan krävs det inte många sekunder på Google för att hitta skräcksidor om ögonoperationer som får mig att älska mina glasögon.

Vinter
2007-10-10, 22:03
Jag har som tur var ingen astigmatism. En kompis gjorde med PRK och det gjorde helvetiskt ont efteråt. Resultatet är hon däremot helnöjd med.

Det känns som att tekniken borde vara rätt säker idag. Å andra sidan krävs det inte många sekunder på Google för att hitta skräcksidor om ögonoperationer som får mig att älska mina glasögon.

Du skulle kunna se närmare på ICL då, eftersom ICL går att åtgärda vidare eftersom det inte är en permanent operation.

Råland
2007-10-11, 00:28
På Koskelas eller?

Japp! :thumbup:

ChrisDEFC
2008-08-04, 20:11
Någon som händelsevis gjort en ögonopperation i Karlstad på deras nya klinik? Eller någon annan memiraklinik? Är riktigt sugen.

Hades
2008-08-04, 21:01
Någon som händelsevis gjort en ögonopperation i Karlstad på deras nya klinik? Eller någon annan memiraklinik? Är riktigt sugen.

Jag gjorde min på Opticare i Linköping, som sedemera har blivit Memira.

NiXPhoenix
2008-08-04, 21:21
Oj, den här tråden igen. :)


Jag frågade inte om det förra gången ser jag så tar det nu:

Är det inte möjligt att operera in linser som man har permanent på något sätt? Jag har ingen koll på ögats uppbyggnad så fråga mig inte hur det går till men tycker mig ha hört nåt om det.

ChrisDEFC
2008-08-05, 11:28
Oj, den här tråden igen. :)


Jag frågade inte om det förra gången ser jag så tar det nu:

Är det inte möjligt att operera in linser som man har permanent på något sätt? Jag har ingen koll på ögats uppbyggnad så fråga mig inte hur det går till men tycker mig ha hört nåt om det.

har åxå hört/läst nått om det men det är väl vid speciellt synfel eller ovanliga iaf. men googla på ögonlaser så hittar du snabbt en massa ställen sen kan du söka vidare på dom sidorna.

ChrisDEFC
2008-08-07, 11:18
beställt tid för undersökning inför ögonlaserbehandling. återkommer med hur det går! undersökning 13de och ifa jag är lämpad för behandling blir det den 26e.

ChrisDEFC
2008-08-26, 14:22
Tänkte komma med en uppdatering nu när jag är mitt uppe i allt detta för att berätta lite mer. Kan åxå berätta att jag har ganska markerade pannben vid ögonbrynen så det komplicerade det hela bara så ni tänker på det.

Gjorde behandlingen LASIK idag vilket är den mildare varianten. Fick lugnande 30-40min före behandlingen. sen fick jag komma in i behandlingsrummet och blev tvättad runt ögonen. sen fick jag lägga mig på en brits med huvudet i en skålformad kudde så att man inte skulle vrida sig för mycket åt sidorna under själva behandlingen. Dom tejpade igen ögat som inte skulle operaras (tog ett öga i taget) och även tejpade upp ögonlocken. sen droppade dom rikligt med bedövningsdroppar i ögat och även en hel del andra droppar som det verkade. efter detta spärrade dom upp ögat med nån sorts grej, såg inte riktigt hur den såg ut men den pressade upp ögat rejält och va lite obehglig.
Nu började dom själva behandlingen som inleddes med att vacumsuga fast som en ring (såg ut så från där jag låg :) ) för att kunna placera ut skärutrustningen så den inte flyttas om man rör på ögat. denna vacumgrej va det mest obehagliga med hela operationen och blev försvårat av min ansiktsform så jag fick verkligen koncentrera mig att spärra upp ögat ännu mer än vad "manicken" redan gjort och det tog 3försök innan han fick den på plats och eftersom den sugen så hårt så är jag rejält röd i det ögat nu efteråt, dessutom så tryckte kirurgen rejält hårt för att få den att sitta. Sen la dom ett litet snitt som jag fattade det som va datorstyrt och det låt bara lite och jag kännde knappt något av det, tog ca 2-3sek. sen rulla han in britsen under själva lasern, där pillade han bort locket som han hade skurit upp, sen droppa han i lite saker igen och gned runt med nån salva fattade jag det som. sen började själva laserbehandlingen. jag tittade bara på en för mig då suddig rödprick, såg även nått grönaktigt svischa förbi. sen smattarade det i apparaten i några sekunder, sen tyst sen smattrade det igen nån enstaka sekund sen va det klart och nu luktade det lite brännt. Det sa dom innan att det skulle göra eftersom man skjuter bort en liten del av det yttersta lagret på linsen. Efter detta pillade han tillbaka locket (obs detta känns inte alls varken pillet eller själva laserbehandligen) sen gled han på salva runt om i ögat och droppade lite droppar. sen samma procedur på andra ögat som dock gick smidigare med vacumsugen som han fick på plats direkt så är inte riktigt lika öm i det ögat.

Uräkta att jag inte skrev i stycken men vill bara få ner allt nu och är trots allt bara 4h sen operationen(=suddigt). I alla fall så efter behandlingen fick jag gå med och kolla ögonen så kirurgen kontrollerade så allt såg bra ut, sen vänta/vila med ögonen stängda i 30min sen kollade han ögonen igen och eftersom det såg bra ut va det bara att åka hem. Jo förresten så la han efter operationen på en kontaktlins som skydd skom jag ska ta ut på kontrollen imorgon. nu när jag kommit hem har jag 3 olika droppar för ögonen. 1. antibiotika liknande för att undvika infektion, 2 smärtstillande som bara ska tas första dagen, 3 återfuktande. Nr 1 och 3 ska jag ta 6ggr/dag i 5-6dagar sen är jag helt klar och efter en vecka ska jag ha nått perfekt syn men jag ska se skapligt bra redan nu fösta dagen. Nu ser jag bättre än jag gjorde innan operationen men fortfarande lite suddigt men det kan bero på allt jag droppat i ögonen plus en liten svullnad som blir av operationen.

Skriver detta för att det kan vara bra att vara förberedd på vad det innebär och att jag vet att många är intresserade av att göra en operation. hoppas inte detta avskräcker er för allt som allt tog det bara 1½h och då räknar jag in att drygt 1h av detta var vila och väntan. Sen är ju inte säkert att proceduren är exakt samma på alla kliniker. Blev iaf bra omhändertagen och en snäll sköterska som höll min hand under dom mest obehagliga momenten och det va rätt snällt tycker jag även om man som machoman inte gärna erkänner sånt =) återkommer med rapportering i änmet efter några dagar. har ni några frågor så svara jag gärna på dom.

maaherra
2008-08-26, 20:37
Vad fick du punga ut för operationen chris?

ChrisDEFC
2008-08-27, 23:03
Vad fick du punga ut för operationen chris?

eftersom dom är hyfsat nya (memira) i karlstad så fick jag 3k i rabatt. ord pris är 14k per öga och jag betalade 25k för båda. såhär dagen efter så har jag nästan perfekt syn på vänster öga men är fortfarande suddigt på höger. höger öga är åxå mycket rödare i ögonvitan och dom va nog lite mer hårdhänta med det. anledningen till att det är suddigt är att själva operationen gör ju att det blir lite svullet och det tar några dagar för att den svullnaden ska lägga sig helt så väntar med spänning på hawkeyes!

Vinter
2008-08-27, 23:10
Kan vara en ide att köpa lite ögondroppar och en par bra mörka solglajjer nu. Endel får torrare ögon efter operationen, då svalkar dropparna bra.

ChrisDEFC
2008-08-28, 14:25
Kan vara en ide att köpa lite ögondroppar och en par bra mörka solglajjer nu. Endel får torrare ögon efter operationen, då svalkar dropparna bra.

fick med ögondroppar och har alltid glasögon när jag vistas utomhus, iaf nu dom första dagarna. idag verkar svullnaden i höger öga laggt sig lite för jag ser bättre där nu och snart ser jag väl perfa på båda ögonen :D fan så skönt!

pialia
2011-09-19, 15:34
Tänkte bumpa tråden lite.

Någon som blivit behandlad med FS-LASIK metoden? Planerar att få min syn fixad i höst/vinter någon gång, blir förmodligen FS-LASIK hos Memira.

agazza
2011-09-19, 15:47
Jag är nyfiken ifall man gjort framsteg, jag har också behov av laser.


Går det att få genom någon försäkring eller liknande?

kaer
2011-09-19, 15:52
Jag är nyfiken ifall man gjort framsteg, jag har också behov av laser.


Går det att få genom någon försäkring eller liknande?

Hos oss kan man bruttolöneväxla, vilket blir rejält mycket billigare.
Det räknas alltså som skattefri förmån.

hallar
2011-09-19, 16:30
Min sambos farsa är läkare och han avråder bestämt alla från att genomföra Lasek/Lasik. Han säger att han känner till flera fall där patienten förlorat synen helt.

Värt att ta i beaktande.

+1

En av mina goda vänner är ögonkirurg och han säger att han skulle aldrig rekomendera det så länge man kan få glasögon och linser att fungera bra.

kaer
2011-11-17, 14:42
Jag bumpar igen, tänkte försöka komma till skott med det här asap.
Funderar på att ta Memira, de är stora och kända är väl ungerfär min motivation.

Har egentligen inte läst på särskilt mycket ännu så jag skulle vara tacksam om någon fler vill dela med sig av sina tankegångar/erfarenheter.

Grahn
2011-11-17, 15:35
Gjort operationen och fått göra om den en gång.

Operationen i sig är inte så farlig, jobbigt med att hålla ögat stilla och det luktar brännt hår.
Första dagarna är väldigt jobbiga och man har ont, ögonen rinner och det är svårt att sova längre perioder. Dessutom vill man inte direkt öppna ögonen och man måste dit med droppar och annat. Rekommenderar att ha någon bra ljudbok och någon som kan assistera till hands. Samt ordentligt med smärtstillande, sömnhjälp etc

Sen blir det gradvis bättre och om de lyckats bra så ser du utmärkt men det kan ta ett bra tag innan du ser bra, inte ovanligt med en månad eller två.




Angående läkarna som säger att folk förlorat synen så är det första gången jag hört detta, så vitt jag vet anses det relativt riskfritt. Däremot har väl vissa haft problem med resultatet som inte alltid varit perfekt.

AronP
2011-11-17, 15:42
Memira verkade proffsiga och snabba. Jag anmälde mig för konsultation, fick tid en vecka senare och kunde få tid för operation ytterligare en vecka senare, valde dock att vänta få jag ska tävla. Så jag opererar mig den 28e istället. Som på Memira var förtroendeingivande och verkade kunniga, även noggranna med att förklara hur det skulle gå till. fs lasik verkade smidigt också, jobb redan dagen efter lät bra. Får se hur det blir. Slutar tänk och bara för det, det gjorde jag :) Kom på idéen för typ två veckor sen när jag läste den här tråden, går varit inne på det tidigare dock.

Förstörd syn är nog svårt att få då man inte är på synnerven, missköter man en uppkommen infektion kan det ju dock gå illa.

Grahn: vad gjorde du för typ?

Grahn
2011-11-17, 15:50
http://www.cityakuten.se/ogonlaser/om-behandlingen.php

Första gången med metoden där de bara använder lasern och bränner, andra med att de löser upp hornhinnan med alkohol och "skrapar" bort den.

kaer
2011-11-17, 15:54
Slutar tänk och bara för det, det gjorde jag :) Kom på idéen för typ två veckor sen när jag läste den här tråden, går varit inne på det tidigare dock.

Jo, men det känns ju instinktivt fel att lägga ner 10ggr så mycket research när jag köper ett nytt grafikkort än på en sån här grej *slap*

Nitrometan
2011-11-17, 16:10
Förstörd syn är nog svårt att få då man inte är på synnerven, missköter man en uppkommen infektion kan det ju dock gå illa.

De är ju inne och lasrar på linsen, klart att det kan gå åt pipan om man har otur.

Grahn
2011-11-17, 16:12
De är ju inne och lasrar på linsen, klart att det kan gå åt pipan om man har otur.

Fast numera kan man ju tom byta lins, ser inte varför man skulle bli blind ens om de sliper fel...även om man skulle kunna få kraftiga synfel....

Nitrometan
2011-11-17, 16:17
Fast numera kan man ju tom byta lins, ser inte varför man skulle bli blind ens om de sliper fel...även om man skulle kunna få kraftiga synfel....

Nej, just blindhet kanske blir svårt att åstadkomma, men man ska inte förringa riskerna. Alla ingrepp innebär risker.

Grahn
2011-11-17, 16:21
Nej, just blindhet kanske blir svårt att åstadkomma, men man ska inte förringa riskerna. Alla ingrepp innebär risker.

Absolut är det så.

AronP
2011-11-17, 18:47
Jo, men det känns ju instinktivt fel att lägga ner 10ggr så mycket research när jag köper ett nytt grafikkort än på en sån här grej *slap*
Fast där är det ju så mkt att bestämma över. Här är det mer; vill jag opererar ögonen? Finns inte så många val utöver det, jo lasek eller lasik då.

De är ju inne och lasrar på linsen, klart att det kan gå åt pipan om man har otur.
Jo visst i absolut värsta fall så kan det ju hända saker, lasern kan ju dock inte bränna så djupt så det ska till något extremt. J Som vanligt så är det ju säkert farligare att gå över gatan, än värre att springa över den för att man är sen till bussen.

tigerofsweden
2011-11-17, 18:51
Som jag skrev i en annan tråd så har jag gjort FS-Lasik och timmarna efter operationen var jobbiga, men redan på kvällen var det mycket bättre. Läkningsprocessen gick sen löjligt fort och jag hade perfekt syn redan ett par dagar efter operationen. Jag hade gjort om det alla dagar i veckan för den underbara känslan att slippa linser och glasögon!

kaer
2011-12-01, 16:46
Har bokat tid för första undersökningen nu. Gissar att de rekommenderar FS-Lasik i de allra flesta fallen.
Hur lång tid brukar de rekommendera att man ska avhålla sig ifrån idrott efter operation? Funderar lite på när jag kan boka skidresa nämligen.

tigerofsweden
2011-12-01, 20:03
Har bokat tid för första undersökningen nu. Gissar att de rekommenderar FS-Lasik i de allra flesta fallen.
Hur lång tid brukar de rekommendera att man ska avhålla sig ifrån idrott efter operation? Funderar lite på när jag kan boka skidresa nämligen.

1 vecka var det för mig.

AronP
2012-01-18, 13:52
Efter att ha skjutit upp min operation två gånger pga tävling och sjukdom fick jag till slut den gjord och min upplevelse är mycket som tigerofswedens

Som jag skrev i en annan tråd så har jag gjort FS-Lasik och timmarna efter operationen var jobbiga, men redan på kvällen var det mycket bättre. Läkningsprocessen gick sen löjligt fort och jag hade perfekt syn redan ett par dagar efter operationen. Jag hade gjort om det alla dagar i veckan för den underbara känslan att slippa linser och glasögon!

Redan dagen efter hade jag 1.5 i syn (jämfört 1.0 som räknas som fullgod syn). Såhär en vecka senare så är jag lite torr i ögonen, samma känsla som när man haft i linserna ett längre tag, emellanåt så jag får ta med mig ögondroppar om dagarna. Lite problem upplever jag på i svagt ljus, typ morgonar och kvällar i göteborg när det är disigt och mörkt. Ögonen känns bättre för varje dag så det är en av de bästa sakerna jag bestämt mig för att köra på länge. Själva operationen tog ju bara ca 15min från väntrum till väntrum också. Enda jag kan klaga på är att jag stundtals känner mig naken :)

Jag frågade fö om säkerheten kring FS lasik och det fanns visserligen en teoretisk risk men inget dokumenterat fall av förstörda ögon under operationen. Däremot kan man få infektion i ögat efteråt om man sköter det dåligt. Memira erbjöd även fria uppföljande operationer om man inte fick fullgod syn efter den första.