handdator

Visa fullständig version : Fluffa upp smaklökarna?


Lellan
2007-09-05, 22:01
Ibland blir min mun lite småless, lite deppad och oinspirerad.

Då brukar jag väcka den med tex stekt ägg med massa chili å lite salt, några oliver +fetaost, en god lakrits, lite god choklad + rödvin, smakrikt bröd + bonnsmör, varm nykokt lingonsylt, en skiva citron.. Typ en smakrik munsbit och så blir mun + Lella gladare.

Ja, ni kanske fattar? Inte moffa-tips nu.. utan typ ovanstående.

Har du någon sån där smak-fluffare? *drool* Tipsa här!

Lellan
2007-09-09, 22:05
Nähä..? :confused: Era kanske funkar utan underhåll iofs. :)

LadyG
2007-09-09, 22:32
salta kex + gräddädel (eller gorgonzola)
kardemummaskorpor + västerbottenost (eller brännsvinsost)
Leksandsknäcke + västerbottenost (eller brännsvinsost)

Eller bara en bricka med olika ostbitar, en tandpetare (eller rena fingrar) och något gott att dricka till.

Ost öht gör mig och munnen på gott humör :)

Bitar av feta, någon av ostarna jag nämde ovan, extralagrad prästost, Svarta Sara, Gamle Ole, Mozzarella, Brie (smält brie i toast är lite för gott för att vara bra för figuren!) eller tunna spån parmesan är jättegott.

Kombinera det med tunna skivor salami av olika sorter, gärna på samma kex (behöver stora kex) så blir lyckan komplett.

Lellan
2007-09-10, 20:08
Cheesus! :D Du verkar frälst, ja.. den där Ole har jag inte testat. Ska hålla utkik nästa gång jag är på osthumör.

Tack! :)

LadyG
2007-09-10, 20:33
Bara så du vet... Gamle Ole stinker lika illa som han är god, luktar väldigt säreget måste jag erkänna men när man vant sig är det en smakrik och underbar ost. :)

Flexbert
2007-09-10, 20:35
Ett svenskt äpple smakar också otroligt mycket! Det finns lite olika höstäpplen i affären nu!

Eddie Vedder
2007-09-10, 20:55
Ett svenskt äpple smakar också otroligt mycket! Det finns lite olika höstäpplen i affären nu!

Samt på träd överallt, har jag en påse till hands när det är mörkt ute pallar jag äpplen som en liten snorunge.:D

Raggis
2007-09-10, 21:08
Samt på träd överallt, har jag en påse till hands när det är mörkt ute pallar jag äpplen som en liten snorunge.:D

Fyfan vad omoralisk du är Nicke :(

Eddie Vedder
2007-09-10, 21:10
Fyfan vad omoralisk du är Nicke :(

Omoraliskt?

Jämför min miljöpåverkan av att palla dom äpplena jämfört med att köpa fraktade och besprutade äpplen i affären. Jag är en hjälte skulle jag själv påstå:D

Mental
2007-09-10, 21:21
Ett tips till eddie, så du slipper åka på en 500 i böter, villket man gör om man torskar på att palla.
Gå dit på dagtid och fråga om du får plocka, nästan alla vill bli av med lite äpplen och blir bara glada, somliga blir lite förvånade över att man vågar fråga, men det leder ofta till roliga diskutioner.

Återvände även med en burk plomonmarmelad åt en trevlig gubbe, frågade honom om jag fick plocka lite körsbär från ett träd han hade (jag älskar körsbär, och han hade massor som var bara dagar från att bli övermogna) han blir jätteglad och hänger med ut och snackar medans jag plockar.
Sen visar han på ett plomonträd med massor av frukt som han låter mig ta, och de var helt sjukt söta och goda.

Jag var bara tvungen att återkomma och återgälda vänligheten, han vart jävligt glad och bjöd på kaffe.
Fan, blir glad bara jag tänker på det :)

Knowledge
2007-09-10, 21:22
ett granatäpple gör susen, granny smith funkar också (de mörkgröna, sötsura) :hbang:

MyungChul
2007-09-10, 21:30
ett granatäpple gör susen, granny smith funkar också (de mörkgröna, sötsura) :hbang:

Granny smith är ljusgröna och väldigt väldigt gröna. Annars är det något fel på dom.

Mental, du får mig verkligen att tänka på typ en sån där äckligt(no offense) genomreko snubbe som man bara vill klappa på huvudet och bjuda på muffins. :thumbup:

Mental
2007-09-10, 21:41
Granny smith är ljusgröna och väldigt väldigt gröna. Annars är det något fel på dom.

Mental, du får mig verkligen att tänka på typ en sån där äckligt(no offense) genomreko snubbe som man bara vill klappa på huvudet och bjuda på muffins. :thumbup:

mm, muffins!

Måste baka pekannötsmuffins nu i dagarna känner jag.
Om jag hinner, fan vad kul att man får laga massa mat på dietistprogrammet :D

Men nu kommer jag måsta skaffa induktionshäll, fan villken skillnad!

MyungChul
2007-09-10, 21:46
Do it!

Induktionshäll, billigt och bra. :)

Mental
2007-09-10, 22:10
Do it!

Induktionshäll, billigt och bra. :)

Billigt är det helt klart inte, men bodde jag inte i studentlya så vore detta köp givet.

http://www.tretti.se/hb330550s-eh775501e

Knowledge
2007-09-10, 22:40
Granny smith är ljusgröna och väldigt väldigt gröna. Annars är det något fel på dom.

http://eastkelownacidercompany.com/i/apples/Granny_Smith%5B1%5D.jpg

ljusgrönt nog? dom jag har i köket ser ut så ungefär, delikata.

MyungChul
2007-09-11, 00:29
Billigt är det helt klart inte, men bodde jag inte i studentlya så vore detta köp givet.

http://www.tretti.se/hb330550s-eh775501e

Nu orkade jag inte mer än skumma igenom det, men den ser ju helt okej ut.

Knowledge; Ja det där är ljusgrönt. Att påstå något annat är ..

machine gun
2007-09-14, 12:07
Om jag hinner, fan vad kul att man får laga massa mat på dietistprogrammet :D

Men nu kommer jag måsta skaffa induktionshäll, fan villken skillnad!

Jag kände likadant när jag gick kost B. Fast ni har betydligt bättre storkök uppe i Ume har jag hört.

Induktionshäll är grymt. Var lite skeptisk i början, men nu när man använt det i skolan har jag insett att det är hur bra som helst. Min mamma har skaffat en sån, så man får åka dit och laga mat emellanåt ;) Vår egen spis här hemma börjar så sakteliga ge upp och när vi köper ny blir det garanterat en induktionshäll. Lär ju vara miljövänligt också, allt värms snabbt och ingen som helst spillvärme.