handdator

Visa fullständig version : Kostens påverkan på Mitokondrier


Nadreas
2007-09-05, 20:24
Kan kosten påverka mitokondrierna?

Tolkia
2007-09-05, 20:53
Det blir nog en defintionsfråga. Om du är väldigt undernärd t.ex., lär det nog påverka allt i kroppen och alltså även mitokondrierna. Kan du utveckla lite, tror du?

Nadreas
2007-09-05, 21:34
Mest intressefråga, inget jag tänker experimentera med med tanke på hur farligt det hade varit=)

Utveckla säger du. Jag kan väl förklara bakgrunden istället. Mitokondierna är ju tillverkare av ATP, cellens energi. Desto mer ATPproduktion desto längre explosivitet i musklerna. Right? Mer mitokondrier -> längre explosivitet.

Inzza
2007-09-05, 21:35
Mest intressefråga, inget jag tänker experimentera med med tanke på hur farligt det hade varit=)

Utveckla säger du. Jag kan väl förklara bakgrunden istället. Mitokondierna är ju tillverkare av ATP, cellens energi. Desto mer ATPproduktion desto längre explosivitet i musklerna. Right? Mer mitokondrier -> längre explosivitet.

inte mer, men fler mitokondier får du om du blir större :D

Guddi
2007-09-05, 22:41
Mest intressefråga, inget jag tänker experimentera med med tanke på hur farligt det hade varit=)

Utveckla säger du. Jag kan väl förklara bakgrunden istället. Mitokondierna är ju tillverkare av ATP, cellens energi. Desto mer ATPproduktion desto längre explosivitet i musklerna. Right? Mer mitokondrier -> längre explosivitet.Nja, mitokondrierna måste ha syre för att fungera. De har med andra ord en väldigt liten del i de mer anaeroba övningarna som man utför på gymmet.

Mängden ATP som finns fritt i ens muskler påverkas inte av träning. Det som man kan påverka är den mängd kreatinfosfat (vilket är det första energilagret för att återskapa ATP) som kroppen klarar av att bryta ner under en viss tid. En snabbare kratinfosfat nedbrytning -> mer explosivitet. Man kan även påverka mängden kreatinsfosfat genom att äta kreatin som tillskott. En ökad mängd kreatinfosfat gör att man kan jobba mer anaerobt och därför kan man klara någon extra repetition.

När det gäller din fråga om kost så är det självklart att kosten påverkar återhämtningen och anpassningen till träning. Om du tränar för att få fler mitokondrier (belastar det aerob systemet) så kommer du att få bättre effekt (bla fler mitokondrier) om du sköter din kost.

Sverker
2007-09-06, 06:20
Du måste alltså träna aerobt, dvs konditionsträning för att få fler mitokondrier. De växer till i antal beroende på belastningen.

Doctor Snuggles
2007-09-06, 08:49
Verkar möjligt:
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/sites/entrez?cmd=Retrieve&db=PubMed&list_uids=8647306&dopt=AbstractPlus

"Effect of organic synthetic food colours on mitochondrial respiration.

Reyes FG, Valim MF, Vercesi AE.
School of Food Engineering, State University of Campinas, São Paulo, Brazil.
Eleven organic synthetic dyes, currently or formerly used as food colours in Brazil, were tested to determine their effect on mitochondrial respiration in mitochondria isolated from rat liver and kidney. The compounds tested were: Erythrosine, Ponceau 4R, Allura Red, Sunset yellow, Tartrazine, Amaranth, Brilliant Blue, Blue, Fast Red E, Orange GGN and Scarlet GN. All food colours tested inhibited mitochondrial respiration (State III respiration, uncoupled) supported either by alpha-ketoglutarate or succinate. This inhibition varied largely, e.g. from 100% to 16% for Erythrosine and Tartrazine respectively, at a concentration of 0.1 mg food colour per mitochondrial protein. Both rat liver and kidney mitochondria showed similar patterns of inhibition among the food colours tested. This effect was dose related and the concentration to give 50% inhibition was determined for some of the dyes. The xanthene dye Erythrosine, which showed the strongest effect, was selected for further investigation on mitochondria in vivo."

Koloftw
2007-09-06, 09:10
Du måste alltså träna aerobt, dvs konditionsträning för att få fler mitokondrier. De växer till i antal beroende på belastningen.

Vad är skillnaden på aerob och anaerob träning?

Guddi
2007-09-06, 10:06
Vad är skillnaden på aerob och anaerob träning?
aerob
http://en.wikipedia.org/wiki/Aerobic_exercise

anaerob
http://en.wikipedia.org/wiki/Anaerobic_exercise