handdator

Visa fullständig version : Fettbränning på sidorna av magen


hampee92
2007-09-05, 18:25
Tjenare, rätt ny på forumet..
är 15 bast och börjat gymma för drygt 2 veckor sen med 2 polare som tränat i drygt ett år.

185 lång och väger 83 kg, började med 1 timmes promenader regelbundet varje dag vid skolstarten men tyckte inte det tog så mycket så har börjat jobba några ggr i veckan med men tänkte om det tar på sidorna av magen nå vidare bra,(lite för bred där över tycker jag*rolleyes*) tänkte även träna sidorna under 2 av de tre omgångar som vi tränar för tillfället.

biceps/triceps
bröst/mage
axlar/rygg<-- tänkte klämma in lite träning på sidorna av magen med då det ser bättre ut om man är lite smalare där nere och sedan lite bredare över axlarna. (ni förstår säkert vad jag menar)

ska träna på 2 veckor till, åka te grekland en vecka och hade även tänk börja men protein tillskott som mina kompisar gör.

så efter allt detta skrivande som ni för hoppningsvis inte tycker är nonsens undrar jag helt enkelt om detta är rätt metod. alltså löpning och träning av mage 3 ggr veckan. äter helsosamt och aldrig snacks lr dricka, gick ner 9 kg under sommarlovet pågrund av det och tänker fortsätta i samma riktning:cool:

Koloftw
2007-09-05, 18:28
Du går ner i vikt av ett energiunderskott. Tyvärr så kan du inte välja varifrån fettet ska tas, det är individuellt.

Guddi
2007-09-05, 19:11
Bra jobbat med viktnedgången. Angående sidorna så är det som koloftw skrive inget du kan göra åt direkt. Det enda som hjälper mot dem är att du fortsätter göra av med fett.

Om du är nubörjare när det gäller träning så är träning av hela kroppen det absolut bästa du kan göra. Att lägga för stor vikt vid en eller ett par muskler leder oftast till skador som många gånger leder till dålig motivation till att träna och sköta kosten.

hampee92
2007-09-05, 19:41
okej men när jag nu tränar både under och över armen, bröst, mage, axlar, rygg och dessutom löper borde jag ändå träna vader och lår på gymmet? räcker det inte med jogging några ggr i veckan för att bygga upp lite muskler i benen? dessutom borde väl fettet sakta men säkert bytas ut mot muskler på det ställe man tränar, thx sidorna av magen. är dock inte så bra på det där med träning än men jag håller på att lära mej :)

Raggis
2007-09-05, 19:48
okej men när jag nu tränar både under och över armen, bröst, mage, axlar, rygg och dessutom löper borde jag ändå träna vader och lår på gymmet? räcker det inte med jogging några ggr i veckan för att bygga upp lite muskler i benen? dessutom borde väl fettet sakta men säkert bytas ut mot muskler på det ställe man tränar, thx sidorna av magen. är dock inte så bra på det där med träning än men jag håller på att lära mej :)

Jag skulle rekommendera att du tränar ben lika seriöst som resten av kroppen. En fettcell kan aldrig bli en muskelcell. Så, ett utbyte är inte att tänka på. Dessutom är det svårt att bygga muskler medans man går ner i vikt. Vet ej hur det är i den åldern dock.

lectris
2007-09-05, 20:02
dessutom löper borde jag ändå träna vader och lår på gymmet?

Ett stort fett JA. Benmusklerna är utomordentliga "fettugnar" då de är stora muskelgrupper som kräver mycket energi. Bortprioritera inte benträningen, det blir bara fel i slutändan. Kör hårt och grymt under ditt träningspass, fisa inte
omkring med småövningar, utan satsa på övningar som tränar stora muskelgrupper över hela kroppen, effektivt. Marklyft, chins, dips, knäböj och utfall är basövningar som du kommer långt med. Ja, de är jobbiga, men ack så effektiva. :D

hampee92
2007-09-05, 20:04
låter kanon, tack för tipsen. funderar då på att lägga nått sånt här

Mån:Biceps/triceps
Tis:Bröst/mage
Ons:vila
Tors:axlar/rygg
Fre:vila
Lör:lår/vad
Sön:får se om det blir vila lr nått annat här.

ser det okej ut? :)

Rex
2007-09-05, 20:35
Lör:lår/vad

Lägg in ben där istället.. sen kör du: Knäböj, rakbensmarklyft och lite vadpress.

Jaive
2007-09-05, 21:00
Fast du kan nog skita i en 4-split och köra helkropp eller 2 split på sin höjd, som nu när det gäller träning på gym så är det antagligen bättre.

PiNG.
2007-09-05, 22:17
låter kanon, tack för tipsen. funderar då på att lägga nått sånt här

Mån:Biceps/triceps
Tis:Bröst/mage
Ons:vila
Tors:axlar/rygg
Fre:vila
Lör:lår/vad
Sön:får se om det blir vila lr nått annat här.

ser det okej ut? :)

Du tränar triceps både mån o tis. (Bänkpress= bröst+triceps) Gärna 48 timmars vila på triceps innan du kör bröst, om du nu inte ska köra flyes bara. Annars kanske du inte pallar köra bröstträningen ordentligt om du har träningsvärk i Triceps. Och som de andra sa: Träna BEN:hbang:

Lycka till :thumbup:

Raggis
2007-09-05, 22:25
Du tränar triceps både mån o tis. (Bänkpress= bröst+triceps) Gärna 48 timmars vila på triceps innan du kör bröst, om du nu inte ska köra flyes bara. Annars kanske du inte pallar köra bröstträningen ordentligt om du har träningsvärk i Triceps. Och som de andra sa: Träna BEN:hbang:

Lycka till :thumbup:


Lår/vader/hamstrings är väl ben? Och, hur vet du att han ska köra bänk? *whistle* Och, om han nu kör bänk på tisdagen, så tror jag knappast att det gör någon märkbar skillnad. Tycker upplägget ser ganska standard ut.

morbido
2007-09-06, 01:12
Du går ner i vikt av ett energiunderskott. Tyvärr så kan du inte välja varifrån fettet ska tas, det är individuellt.


Punktförbränning funkar. Du bränner mer fett vid muskeln du tränar samt att konditionsträning bränner mer fett från magen än vila vid samma kcal minus. Hur mycket vet jag ej.

Sen tycker jag att du borde köra mer helkroppspass om du är nybörjare. Jag tycker det bättre att träna upp musklerna lite innan man börjar köra 30-40min på t.ex bara biceps. Man kan skada sig om man är för otränad.
Det är så jag brukar köra iaf.:thumbup:

hampee92
2007-09-06, 06:30
med helkropps pass menas övningar man tränar många muskeldelar eller att man kör lite av varje tex någon triceps övning och sedan går vidare till mage etc?

Eddie Vedder
2007-09-06, 06:33
Punktförbränning funkar. Du bränner mer fett vid muskeln du tränar samt att konditionsträning bränner mer fett från magen än vila vid samma kcal minus. Hur mycket vet jag ej.

Varför nämna en sån extremt onödig detalj? Den skillnaden är inte möjlig att genomföra i praktiken, inte särskiilt många som ligger i timmar och kör sit-ups för at få en liten liten skillnad i förlust av fett runt magen.

Så det är verkligen inget för trådskaparen att ta till sig.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=79152&highlight=punktf%F6rbr%E4nning

nutz
2007-09-06, 14:11
Punktförbränning funkar.

Nej, inte i praktiken. Punktförbränning är mätbar med instrument, visst, men i praktiken kommer du aldrig, aldrig, aldrig, aldrig att uppleva någon skillnad. I stort sett så kommer du att nolla effekten som dina 1000 sit-ups har gjort bara du tänker på mat.

hampee92
2007-09-06, 14:17
okej, efter alla dessa svar har jag kommit fram till att det bästa nog bara är att löpa bort det.. tänker nog även köra på med tex biceps/triceps på månagar och något annat på tisdagen istället för helkropps träning, är rätt kraftigt byggd så ska nog klara av det utan att köra helkropps träning i någon månad för att bygga upp musklerna lite.

PiNG.
2007-09-07, 21:09
Lår/vader/hamstrings är väl ben? Och, hur vet du att han ska köra bänk? *whistle* Och, om han nu kör bänk på tisdagen, så tror jag knappast att det gör någon märkbar skillnad. Tycker upplägget ser ganska standard ut.

Jo tjena... bara poängtera att det är viktigt att köra ben. Inget du behöver bli upprörd över.*whatever*

Och jag skulle ändå tro att han ska köra bänk. Det brukar bli så. Om han inte ska det så har jag ändå upplyst han om hur det ligger till. JAG hade aldrig kört triceps dagen före bröst. Men det är jag det. Jag ger han bara tips på hur jag hade gjort. Det är väl det folk vill veta...Hur andra gör för att få lite tips på vägen. Har aldrig sagt att han ska göra som jag säger. Ett tips är ett tips. Sen behöver inte du spela allan.*rolleyes* För det var väl inget fel i det jag skrev. Eller du hitta nåt som jag inte själv märkte när jag skrev :confused:

Raggis
2007-09-07, 21:34
Jo tjena... bara poängtera att det är viktigt att köra ben. Inget du behöver bli upprörd över.*whatever*

Och jag skulle ändå tro att han ska köra bänk. Det brukar bli så. Om han inte ska det så har jag ändå upplyst han om hur det ligger till. JAG hade aldrig kört triceps dagen före bröst. Men det är jag det. Jag ger han bara tips på hur jag hade gjort. Det är väl det folk vill veta...Hur andra gör för att få lite tips på vägen. Har aldrig sagt att han ska göra som jag säger. Ett tips är ett tips. Sen behöver inte du spela allan.*rolleyes* För det var väl inget fel i det jag skrev. Eller du hitta nåt som jag inte själv märkte när jag skrev :confused:

Det är bra att du ger tips :) Var inte alls meningen att konfrontera dig sådär. No pun intended my friend :thumbup:

Scratch89
2007-09-07, 22:42
Jag tror ju iofs inte att du ens har något fett på sidan av magen, och att detta bara är någon slags inkörsport till ett knepigt ideal.

hampee92
2007-09-08, 09:11
Jag tror ju iofs inte att du ens har något fett på sidan av magen, och att detta bara är någon slags inkörsport till ett knepigt ideal.
Som du kanske såg att jag skrev i första inlägget är att jag varit rätt överviktig tidigare i en lång del av mitt liv och äntligen tagit tag i det och gått ner mycket samt börjat gymma... om du nu står och påstår saker du inte har en aning om borde du ge fan i o skriva i tråden över huvudtaget. har du en aning om hur jag ser ut?

hampee92
2007-09-08, 14:55
iallafall, läste just deff guiden och hade några små funderingar jag inte rikigt fick klart för mej vad som var bäst.
för det första funderade jag på om det är lika viktigt att få i sej proteient vid varje måltid ÄVEN om man dricker proteintillskots drink? undrar även när man ska dricka den på dagen? ska man ta en vid morgon och en vid kvällen eller borde man lägga dom närmare tränings passet?
undrar även om man ska vila hela kroppen under vilodagen eller kan man vila från gym träningen (armar/bröst/mage etc) men ändå ut och löpa? undrar detta eftersom att vi vilar på typ fre/lör och är helgen jag har bäst möjlighet att sticka ut och jogga på då man har läxor och gym på veckor efter sena skoldagar.
funderade även på om man bränner mer fett om man joggar utan att äta något och sedan bara ta någon frukt efteråt eller så.

hoppas jag fick med det mesta jag funderade på och att ni kan ge mej klara besked =)

Eddie Vedder
2007-09-08, 15:02
för det första funderade jag på om det är lika viktigt att få i sej proteient vid varje måltid ÄVEN om man dricker proteintillskots drink? undrar även när man ska dricka den på dagen? ska man ta en vid morgon och en vid kvällen eller borde man lägga dom närmare tränings passet?

Att få i sig protein vid varje måltid kan du knappast undvika, det får vara en alldeles extremt konstig kost i såna fall. Socker och olja?
Men en bra proteinkälla vid varje måltid är ju lämpligt, det totala proteinintaget är ju det väsentliga med det bör ju utgöras av proteinkällor från kosten och inte från pulver.
Fisk, kött, ägg ocj mjölk etc. bidrar ju knappast enbart med protein. Dessutom räknas alla källor in i ditt totala proteinintag, inte bara köttprodukter och pulver.

När du väljer att ta din drink är också oväsentligt men det är ju klokt att ta en av dom direkt efter träningen iaf.

undrar även om man ska vila hela kroppen under vilodagen eller kan man vila från gym träningen (armar/bröst/mage etc) men ändå ut och löpa? undrar detta eftersom att vi vilar på typ fre/lör och är helgen jag har bäst möjlighet att sticka ut och jogga på då man har läxor och gym på veckor efter sena skoldagar.
funderade även på om man bränner mer fett om man joggar utan att äta något och sedan bara ta någon frukt efteråt eller så.

Visst kan du gå ut och löpa, beroende på hur intensivt du springer kommer det ju inverka på återhämtningen förstås men det får du ju prioritera. Konditionsträning är hälsosamt och bra samt förbrukar mycket energi och på så sätt kan du ju ligga på underskott trots ett lite högre matintag (=möjlighet att få i sig mer näringsämnen).

Om du äter mindre hamnar du på större underskott så ja. Men annars är det dumt att skippa att äta, ja för att inte säga direkt korkat.

hampee92
2007-09-08, 18:10
okej, kanon med alla dina svar Eddie, sidan ska vara glad som har dej :)

Eddie Vedder
2007-09-08, 18:15
okej, kanon med alla dina svar Eddie, sidan ska vara glad som har dej :)

Oj tack så mycket.:em:

Raggis
2007-09-08, 18:16
okej, kanon med alla dina svar Eddie, sidan ska vara glad som har dej :)

Tro mig, alla uppskattar Vedders kompetens. :thumbup:

hampee92
2007-09-08, 19:30
hehe, ja men du har ju rätt bra tips du med så en liten guldstjärna i kanten till dej med Raggis =) men iallafall.. nått jag kom ihåg att jag skulle fråga när jag var ute och sprang för en 30 min sen var om det är normalt att känna värkningar i främre armens undersida eller hur det ska beskrivas när man tränat bicepsen i vissa maskiner. kan få ruskigt ont där när jag kör vissa övningar. Min kompis kan känna samma sak ibland har han sagt. är detta normalt eller bör jag lätta lite på vikterna?

Eddie Vedder
2007-09-08, 19:34
hehe, ja men du har ju rätt bra tips du med så en liten guldstjärna i kanten till dej med Raggis =) men iallafall.. nått jag kom ihåg att jag skulle fråga när jag var ute och sprang för en 30 min sen var om det är normalt att känna värkningar i främre armens undersida eller hur det ska beskrivas när man tränat bicepsen i vissa maskiner. kan få ruskigt ont där när jag kör vissa övningar. Min kompis kan känna samma sak ibland har han sagt. är detta normalt eller bör jag lätta lite på vikterna?

Det där är ingen fråga för den här delen av forumet.

hampee92
2007-09-08, 19:48
oki, får hitta en annan del av forumet till den frågan då