handdator

Visa fullständig version : Omega-3 överskott?


Saikyou
2007-09-05, 17:44
Tja tja, har under en längre period tagit omega-3 tillskott då jag knappt äter någon fisk. Läste doseringen endast en gång dum som jag var :smash: Det står "1-3 kapslar per dag, dosen bör ej överskridas" men jag har lyckats klämma i mig runt 6-10 kapslar per dag då jag trodde det var per måltid :smash: Antar att detta kan vara en källa till dålig sömn, "tungt" huvud när jag reser mig osv eftersom det är blodförtunnande? Vad kan hända vid överskott? Har haft överskott i runt 8-9 månader nu :Virro

Och en någerlunda offtopic fråga, vilken omega-3 är "bäst" eller vad för innehåll ska man mestadels kolla på? Har 2 olika burkar nu med väldigt olika EPA/DHA-innehåll så blev lite fundersam xD

z_bumbi
2007-09-05, 17:49
När du nu drar ner på överdoseringen så kommer kroppen att ändra fettsammansättningen i sina depåer och så är det inte så mycket mer med det, det som jag vet kan hända vid överdosering är att immunförsvaret försämras men det är ett tillfälldigt tillstånd.

Saikyou
2007-09-05, 18:11
När du nu drar ner på överdoseringen så kommer kroppen att ändra fettsammansättningen i sina depåer och så är det inte så mycket mer med det, det som jag vet kan hända vid överdosering är att immunförsvaret försämras men det är ett tillfälldigt tillstånd.

Okej tack ;) Vad exakt händer när fettsammansättningen ändras då? :Virro Samt om bieffekten endast är tillfällig, varför är det då negativt att överdosera:confused:

SweLabs
2007-09-05, 18:47
Låt oss säga att du intar 10st 1000mg omega-3. De alra flesta märken har en 30-35% omega-3 halt. Du får då i dig 3-3,5g omega-3 per dag. Inte i närheten av överdosering så kör på du.

Sverker
2007-09-05, 18:54
Överdosering ger främst längre blodningstider. Alltså en teoretisk risk att förblöda.

Det finns ju en tråd uppe just nu om att kombinera Omega-3 och blodförtunnande läkemedel.

He-man
2007-09-05, 23:20
Brukar inte 5g per dag vara en ganska lagom nivå?

Men när man läser om eiselts omega-3 här i shopen står det att det inte är bra med för hög dos i förhållande till omega-6 under en lång tid, vad är nackdelen med underskott av omega-6? Det är ju inte bra med överskott av det heller.

Sverker
2007-09-06, 06:22
Att få relativ brist på Omega-6 är svårt med den västerlänska dieten. Brist slår först på nybildningen av hudceller. Du får en tunnare och torrare hud vid brist.

krellik
2007-09-06, 09:53
Det är ju en del av författarna på testosterone som kör verkliga mega doseringar på omega 3 har jag märkt. Berardi är uppe på rätt höga nivåer på sina rekomendationer, men jag har för mej det var Poliquin som körde med sjuka mängder, har för mej det var något i stil med 40gram fiskolja om dagen han hade sina atleter att inta, blev ett jävla liv om det på forumen...

Skeptisk till så höga nivåer är bra men det säger samtidigt lite om att det är svårt att "överdosera" på omega3... 5 gram om dan tror jag är rätt bra personligen om man är atlet...

Saikyou
2007-09-06, 10:31
Tack för alla svaren, verkar som jag kan köra på som jag gjort hittils;)

krellik: Tror du att du kan fixa fram en länk till det? :D

krellik
2007-09-06, 12:15
Får ju inte direktlänka till den siten tyvär och knappt värt att skicka pm för jag har dom inte bokmärkta så det är bara att gå till den sidan och leta runt bland de författarnas artiklar så kommer du att hitta vad jag snackar om...

Saikyou
2007-09-06, 12:56
Får ju inte direktlänka till den siten tyvär och knappt värt att skicka pm för jag har dom inte bokmärkta så det är bara att gå till den sidan och leta runt bland de författarnas artiklar så kommer du att hitta vad jag snackar om...

Okej, tackar för det :thumbup: