handdator

Visa fullständig version : Vitlök/Omega/Waran...?!

Superwind
2007-09-05, 13:59
Läste just på Msn Hälsa om att blanda olika läkemedel med naturläkemedel..
Då jag äter Waran fastnade blicken på detta:

"#Vitlök ska inte kombineras med det blodförtunnande medlet Waran; det gäller oxå fiskoljor (Omega), som inte heller ska kombineras med acetylsalicylsyremedel, men inga biverkningsfall är kända."

Vet inte om jag är analfabet eller vad, men.. Ska man inte blanda vitlök med Omega eller Omega med Waran..?! Hmmm... Och inte Omega med typ Treo ??

Nån..?!

z_bumbi
2007-09-05, 14:23
Fiskolja/omega-3 är blodförtunnande vilket även waran är, så äter du waran så tar du (som alltid upp) vad du äter för kosttillskott med din läkare.

Xerxex
2007-09-05, 14:24
Det är med warran. Omega 3 kan göra att blodet tar längre tid på sig att koagulera. Det kan göra tillsammans med warran att man blöder kraftigare än normalt.

Tolkia
2007-09-05, 14:28
Acetylsalicylsyran nämns av samma anledning; jag har för mig att den i viss utsträckning ges som blodförtunnande (annars är den ju mest känd som smärtlindrare).

Överhuvudtaget kan det vara en god idé att ta upp sin kosttillskottskonsumtion med sin läkare när man får medicin utskriven, det finns ju även andra tillskott som interagerar med läkemedel, t.ex. med p-piller.

z_bumbi
2007-09-05, 14:28
Det är med warran. Omega 3 kan göra att blodet tar längre tid på sig att koagulera. Det kan göra tillsammans med warran att man blöder kraftigare än normalt.

Så var det ja.

Superwind
2007-09-05, 14:38
Tackar för alla svar !!
Man blir bara lite förvirrad ibland... Och det är inte alltid man kan få ordentliga svar av en "vanlig" läkare.
I fass står det att effekten av naturläkemedel och hälsokostpreparat tillsammans med Waran är ofta ofullständigt utredd och försiktighet bör iakttas.
Jaja...får väl hysta Omegan o lägga ner vitlöken då...

pragmatist
2007-09-05, 16:39
Det är väl mer en teoretisk risk, jag tror inte det finns några dokumenterade fall där folk har förblött eller fått t.ex. hjärnblödning p.g.a. kombinationen omega-3 och waran.

Tyvärr är läkare ofta dåligt insatta i hur t.ex. omega-3 påverkar kroppen. Bara 1(!) poäng av 220 på läkarlinjen handlar om kost- och näringslära senast jag kollade, så i viss mån är man utlämnad till om läkaren i fråga råkar vara intresserad av sådana saker eller inte.

Schroder
2010-11-28, 12:45
Skulle höra med er ifall det finns något liknande waran man kan ta ifall man nu tar denna medicin för behandling av proppar. Finns en del biverkningar med waran och bör ju finnas något säkrare ute på marknaden tycker om. försökt hitta lite info om Dabigatran som skall vara någon nyare medicin för samma behandling osv

hertzman
2010-11-28, 13:38
Skulle höra med er ifall det finns något liknande waran man kan ta ifall man nu tar denna medicin för behandling av proppar. Finns en del biverkningar med waran och bör ju finnas något säkrare ute på marknaden tycker om. försökt hitta lite info om Dabigatran som skall vara någon nyare medicin för samma behandling osv

Tror det är mer lämpligt att du tar upp detta med din läkare än på ett träningsforum. Det vore lite dumdristigt att börja ordinera dig en annan medicin över internet. Tror du att det finns bättre alternativ som din läkare inte informerar om så vänd dig till en annan läkare med frågan.

Schroder
2010-11-28, 13:51
absolut, men den ena saken utesluter inte den andra, kan säkerligen vara någon som har någon bra infallsvinkel,syn även på detta forum. och tyvärr är enstaka läkaren man går till oftast väldigt väldigt dålig.

Tolkia
2010-11-28, 14:59
Har du stora besvär av biverkningar, så är det läge att ta upp det med läkaren. Något biverkningsfritt ersättningspreparat lär dock knappast finnas (frågan är om det ens är möjligt att tillverka ett), med tanke på vad Waran gör i kroppen.

salmiak
2010-11-30, 00:00
Det kan bli lite klurigt med blödning och antikoagulanter och särskilt som kvinna får man vara extra vaksam.

Jag tror läkaren har lite svårt med extrakunskapen som vitlök, då den inte nämns under hemostas-avsnittet :)

Men, tack och lov finns det prover man kan ta som kollar upp blodets benägenhet att kladda ihop sig, samt om ens warandos är lagom.
Det gör man bra på sjukhus och inte på internet, då forumkillen och msn hälsa inte alltid kan applicera sin statistik på just dig.