handdator

Visa fullständig version : Ont i halsen, utan att vara sjuk?


kalle_banan
2007-09-05, 11:05
Jag har haft ont i halsen flera dagar nu utan att vara sjuk. Hur kan sånt uppstå? Och hur tar jag bort det?

LunaSpice
2007-09-05, 12:38
Hur definierar du sjuk? Feber? Allmäntillstånd?

champion
2007-09-05, 12:40
Jag har haft ont i halsen i 2v. Och blev av med det igår så nu ska man ner och träna *flex*

kalle_banan
2007-09-05, 15:26
Hur definierar du sjuk? Feber? Allmäntillstånd?

Är man sjuk har man influensan, feber, en förkylning, aids osv. Nått sånt saknar jag men har ont i halsen ändå, så frågan är: Vad orsakar min halsvärk?

XroW
2007-09-05, 15:29
Är man sjuk har man influensan, feber, en förkylning, aids osv. Nått sånt saknar jag men har ont i halsen ändå, så frågan är: Vad orsakar min halsvärk?

Har du endast ont i halsen inget mer?

Rex
2007-09-05, 15:31
Jag hade det för ett par dagar sen,
kändes bara konstigt.. "sved" som fan när jag andades osv.

Köpte halstabletter och nu är det borta :D

Raggis
2007-09-05, 15:33
Känn om halsmandlarna är svullna.

brill
2007-09-05, 16:19
Känn om halsmandlarna är svullna.

Hur gör man det? Jag har nämligen också lite ont i halsen, känns som nåt har svullnat upp lite.

Raggis
2007-09-05, 16:30
Hur gör man det? Jag har nämligen också lite ont i halsen, känns som nåt har svullnat upp lite.

Precis under käkbenet, i början av struphuvudet, sitter 2 "knölar" på varsin sida. Tryck lite lätt på knölarna, och känn om du känner något.

kalle_banan
2007-09-05, 18:13
Precis under käkbenet, i början av struphuvudet, sitter 2 "knölar" på varsin sida. Tryck lite lätt på knölarna, och känn om du känner något.

Dom är normala, men jag har ont i "the sternal head of sternocleidomastoid muscle": http://www.daanspanjersberg.nl/site/16632/spiergroepen/photo30.jpg
Och bara på höger sida, och såvitt jag kan känna är den muskeln det enda som smärtar, bortsett från halsen, kan det vara kopplat?

redbrigade
2007-09-05, 18:15
druckit för lite vatten?

machine gun
2007-09-05, 19:26
Det finns väl virus som orsakar halsont utan att orsaka några andra förkylningssymtom. Ta det lugnt ett tag, så går det säkerligen över.

sleep is the enemy
2007-09-05, 19:44
Ja har hostat å haft svårt att prata i snart tre veckor nu, utan att ha haft de minsta ont i halsen... lustigt då ja i vanliga fall alltid brukar få ont i halsen när ja blir sjuk. Brukar inte hostan komma efter man haft ont i halsen? Märkligt är det iaf. särskilt att ja aldrig kan bli bra... :(

Racso
2007-09-05, 21:01
Visst kan man ha ont i halsen utan infektion. Tex irriterad hals efter att ha druckit något olämpligt, rökt eller skrikigt lite mer än vanligt...

Doozer
2007-09-05, 21:02
Jag har haft ont i halsen flera dagar nu utan att vara sjuk. Hur kan sånt uppstå? Och hur tar jag bort det?

Undvik att anstränga dig för mycket så länge du har detta symtomet. Det är trots allt ett virus i kroppen.

kalle_banan
2007-09-06, 10:12
Undvik att anstränga dig för mycket så länge du har detta symtomet. Det är trots allt ett virus i kroppen.

Blä! Föreläsningar är en smittohärd, alla satt och hostade som om dom hade rethosta, säkert dom som gav mig halsont!

Taragon
2007-09-06, 10:25
Jag var oss doktorn idag och kollade mig för halsfluss eftersom jag haft ont i halsen, örat och varit snorig några dagar.

Jag hade ingen bakterie så han sa att det var ett virus och så länge man inte har feber så kunde jag träna och hålla på som vanligt...

Känns inte som man ska träna om man har ont i halsen och örat?

(Ursäkta om jag lånade tråden lite)

egge
2007-09-06, 11:15
Jag var oss doktorn idag och kollade mig för halsfluss eftersom jag haft ont i halsen, örat och varit snorig några dagar.

Jag hade ingen bakterie så han sa att det var ett virus och så länge man inte har feber så kunde jag träna och hålla på som vanligt...

Känns inte som man ska träna om man har ont i halsen och örat?

(Ursäkta om jag lånade tråden lite)

Konstigt, jag tycker man brukar få höra att man inte ska träna/antränga sig om man har ett virus i kroppen.:confused:

aitamaa
2007-09-06, 11:20
clamydia.

LunaSpice
2007-09-09, 06:24
Konstigt, jag tycker man brukar få höra att man inte ska träna/antränga sig om man har ett virus i kroppen.:confused:

Ja och så är det. Tränar man med virus i kroppen så riskerar man att sjukdomen bryter ut pga. nedsättning i immunsystemet.

egge
2007-09-09, 12:18
Ja och så är det. Tränar man med virus i kroppen så riskerar man att sjukdomen bryter ut pga. nedsättning i immunsystemet.

Tänkte väl det. Taragons doktor verkar inte gilla honom hehe.

Patriarch K
2007-09-09, 15:36
Ja det här förklarar ju varför jag också haft ont i halsen på precis samma ställe under en längre tid.
Du har smittat mig ditt kadaver *grr*