handdator

Visa fullständig version : Slarv med maten, hur påverkar det?


GrovJens
2003-04-14, 10:35
Låt säga att jag sitter hemma framför tv'n en hel dag och enbart äter en panpizza på hela dagen, sen sover jag 12-13h på det, hur påverkas egentligen kroppen då?
Jag fattar att det inte byggs några muskler, men kan kroppen börja bryta ner muskler på så kort tid?
Borde jag inte bränna en del fett?
Kan jag inte få någon slags mineral och vitaminbrist?

King Grub
2003-04-14, 10:52
Visst lär du bränna en del fett. När man sitter still är fett den procentuellt största energikällan. Kroppen behöver inte så pass bra bränsle som kolhydrater för att fungera när du sitter still.

Muskelnedbrytningen kommer att påbörjas, visst. Du är alltid antingen i katabol eller anabol status, aldrig "neutral". Men inte hinner det bli många gram som går förlorade på ett dygn, om du börjar äta normalt sedan.

Vitamin- och mineralbrister hinner inte uppstå på en dag. Det är möjligt att provocera fram brist på vissa mineraler med vätskedrivande, men det är en annan sak.

Officer
2003-04-14, 10:58
Människokroppen är mycket tåligare på att behålla muskler i mer än 1 dag, bara för att man käkat dåligt just den dagen.
Kroppen tål mycket :bpump:

GhostFace
2003-04-14, 12:53
M&F angav i en artikel/notis att upp till ca 5-6 veckor behåller man muskelmassan man erhållit OM man äter tillräckligt med främst protein sedan kolhydrater & fett.

Inget jag dock rekommenderar eller vill göra heller, det räcker med max en veckas uppehåll från gymet vilket får mig att klättra på väggarna ! :MrT:

Wilson
2003-04-14, 14:10
När jag var sjuk nu i veckan (ca 4-5 dagar ungefär), gick jag ner ungefär 1 kg!
Fortfarande idag (3 dagar sedan jag var sjuk och efter lika många dagars träning) väger jag ungefär lika lite. Vad kan det bero på? är det fett, muskler, vatten lr vad som jag har förlorat? jag har ju ätit rätt bra under de dagar jag varit sjuk så förstår inte hur jag kan ha förlorat muskler i så fall..

King Grub
2003-04-14, 14:15
Originally posted by Wilson
När jag var sjuk nu i veckan (ca 4-5 dagar ungefär), gick jag ner ungefär 1 kg!
Fortfarande idag (3 dagar sedan jag var sjuk och efter lika många dagars träning) väger jag ungefär lika lite. Vad kan det bero på? är det fett, muskler, vatten lr vad som jag har förlorat? jag har ju ätit rätt bra under de dagar jag varit sjuk så förstår inte hur jag kan ha förlorat muskler i så fall..

Hade du feber? I så fall är det inte konstigt, för då kannibaliserar kroppen sig själv, även om du äter bra.

Mega Mike
2003-04-14, 19:50
Är det bara jag som kan skilja upp till ett kilo per dag trots att jag äter, tränar, sover likadant :confused:

King Grub
2003-04-14, 20:21
Originally posted by Mega Mike
Är det bara jag som kan skilja upp till ett kilo per dag trots att jag äter, tränar, sover likadant :confused:

Vattenvikt. Hormonnivåer och mycket annat spelar in. T ex binder 1 gram salt 50 gram vatten.

Everest
2003-04-14, 20:42
ibland skiljer det 4 kg mella min morronvikt o kvällsvikt:eating:

Herkulez
2003-04-15, 07:01
det är inte dom få stora misstagen som gör skillnad, utan dom flera små

King Grub
2003-04-15, 10:02
Originally posted by Herkulez
det är inte dom få stora misstagen som gör skillnad, utan dom flera små

Om man gör många stora då? :D

Jazzman
2003-04-15, 14:10
Originally posted by King Grub


Om man gör många stora då? :D

Då kan man bli president i USA... :cool:

/Jazz