handdator

Visa fullständig version : Leif GW får 69 000kr i månaden för?


Handcuff
2007-09-05, 08:42
Artikel i Aftonblaskan (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article706585.ab)

Med sina 69 000 kronor i månaden är Leif GW Persson en av landets mest välavlönade professorer inom samhällsvetenskap och humaniora.

Inget extremt i sig. Han är trots allt den ende proffesorn vid PHS.

Det uppseendeväckande är detta: Jag tycker det är förjäkligt att man kan sitta så länge utan att publicera något. Han har skrivit deckare och gjort någon utredning, men på forskningssidan är det noll.

Det känns som om vi får valuta för våra skattepengar i alla fall. Fast egentligen borde hans böcker vara gratis då han får så mycket pengar för att sitta och göra böcker av de utredningar han snokar i :smash:

Röda_Lacket
2007-09-05, 09:11
Han är väl med i efterlyst? Och verkar alltid lika "glad" innanför västen

hahavaffan
2007-09-05, 09:15
Jag tycker att alla borde ha samma lön.

Nitrometan
2007-09-05, 09:38
Intressant. Jag hade inte koll på hans lön. Först vill jag bara säga att det finns bara en Leif GW Persson och det är Leif GW Persson. Han är värd vartenda öre som PHS vill ge honom.

Kan man inte se alla statliga löner som en form av bidrag? Det är ju våra skatter som går till det? Leif GW Persson får alltså bidrag av staten för att sitta i ett rum på PHS (eller på RPS i Stockholm), undrar vad de vill ha för motprestation av honom?

Så varje månad när jag ser hur mycket skatt jag har betalat från min lön så vet jag att jag har sponsrat Leif GW Perssons dyra vanor, mycket posititvt tycker jag.

I Sverige har vi inget publiceringskrav på våra professorer. Däremot ska de handleda doktorander och undervisa. I vissa fall är de också "chefer" för en institution/avdelning på den högskola/universitet där de jobbar. I USA kallas ju alla som undervisar på högskole-/universitetsnivå för professor.

Handcuff
2007-09-05, 10:08
GW kontrar Klick! (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article708856.ab)

För övrigt så håller jag med (till viss del) Nitro ovan. :thumbup:

Magnus
2007-09-05, 11:11
tycer han är värt varenda öre, coolhetsfaktorn är hög på gubben

Kwon
2007-09-05, 12:39
GW är WUNDERBAR

AFanatic
2007-09-05, 13:00
Ja för alla andra har säkert stenkoll på exakta innehållet i GW's arbete, och har läst alla hans publikationer.

Varför skulle han inte ha 69kkr?

olle lindblad
2007-09-05, 13:24
Att låta en ovän till den man skriver kritiskt om "rasa" lite är ett klassiskt och billigt grepp som tas till lite för ofta. Jag ser det som underhållning, inget annat.

coxie
2007-09-05, 13:25
Ja för alla andra har säkert stenkoll på exakta innehållet i GW's arbete, och har läst alla hans publikationer.

Varför skulle han inte ha 69kkr?

QFT, kan vi ha sura kärringar som bara sitter och klagar på en massa komunala bolag kan vi gott löna av en vettig person.

David86
2007-09-05, 13:29
Varför skulle han inte ha 69kkr?
Varför ska han ha 69 kkr?

hultman
2007-09-05, 13:37
Varför ska han ha 69 kkr?

Nu är det faktiskt så att han har 69 kkr i månaden, vilket torde betyda att de som proklamerar för lönesänkning bör legitimera en lönesänkning snarare än de som ruskar på huvudet och frågar varför folk bryr sig om vad andra tjänar. Det finns många statligt anställda som tveklöst tjänar mer pengar på mindre arbete, om du nu vore intresserad av det.

AFanatic
2007-09-05, 14:01
kan vi gott löna av en vettig person.

Då jag inte tror att du menar "quit fucking talking" (:D) så kan jag bara säga:
Exakt. :thumbup:

Nu är det faktiskt så att han har 69 kkr i månaden, vilket torde betyda att de som proklamerar för lönesänkning bör legitimera en lönesänkning snarare än de som ruskar på huvudet och frågar varför folk bryr sig om vad andra tjänar. Det finns många statligt anställda som tveklöst tjänar mer pengar på mindre arbete, om du nu vore intresserad av det.

QFT än en gång, för det blir inte mycket mer rätt än sådär.

nr16
2007-09-05, 14:07
Jaha, så att du tycker att en städare som inte har ett skit utbildning ska käna lika mycket som en fotbollsspelare som ägnat hela livet åt att bli bäst ;)?

Nej men du tycker att en städare som supit varje dag, hela tiden från han/hon var 10 år tills han/hon är 20 år och då helt plötsligt ska ha lika mycket lön som en som jobbat röven av sig i skolan och fått typ läkarutbildning och allt sånnt shit?

rikke_B
2007-09-05, 19:08
Vete fasen hur mycket han forskar med tanke på att han är överviktig, har hjärtproblem (?) och skriver deckare samt är med i efterlyst... Hur mycket hinner karln med egentligen?

Men samtidigt hur mycket bryr man sig egentligen... *whistle*

Handcuff
2007-09-05, 19:25
Jaha, så att du tycker att en städare som inte har ett skit utbildning ska käna lika mycket som en fotbollsspelare som ägnat hela livet åt att bli bäst ;)?

Nej men du tycker att en städare som supit varje dag, hela tiden från han/hon var 10 år tills han/hon är 20 år och då helt plötsligt ska ha lika mycket lön som en som jobbat röven av sig i skolan och fått typ läkarutbildning och allt sånnt shit?

Är du förvirrad?:Virro WTF snackar du om och till vem:confused:

nr16
2007-09-05, 19:28
Är du förvirrad?:Virro WTF snackar du om och till vem:confused:

Hahaha, ja jag är förvirrad :P Det var ett svar till hahavaffan eller vad han nu hette, han som ville att alla skulle tjäna lika mkt..

David86
2007-09-05, 19:38
Nu är det faktiskt så att han har 69 kkr i månaden, vilket torde betyda att de som proklamerar för lönesänkning bör legitimera en lönesänkning snarare än de som ruskar på huvudet och frågar varför folk bryr sig om vad andra tjänar. Det finns många statligt anställda som tveklöst tjänar mer pengar på mindre arbete, om du nu vore intresserad av det.
Så för att vi redan slösar pengar på andra håll blir det mer rätt att slösa "lite" på Leif?

Nu är det så att något ljushuvud har kommit fram till att han ska ha 69 kkr i månaden, jag vill gärna ha förklarat för mig varför det är så. Jag har inte gett han denna extremt höga lönen, motivera varför ca 5 svenssons inkomstskatt går till denna person, vad gör han som är så jävla viktigt?

Om nån statligt anställd slänger 1 mille om året ner i en brunn vill jag gärna ha förklarat för mig varför, och inte tvingas behöva förklara för denna snubben varför jag anser det är idiotiskt. Det är våra pengar, vi har fan rätt att ifrågasätta vad dem går till.

shut teh face
2007-09-05, 19:48
Som enda person i Sverige som är professor inom sitt ämne så kan han gott ha sin lön. Det finns andra personer man kan klaga på ifall man nu ska vara stalinjunge.

Jacksatan
2007-09-05, 20:02
Artikel i Aftonblaskan (http://www.aftonbladet.se/nyheter/article706585.ab)



Inget extremt i sig. Han är trots allt den ende proffesorn vid PHS.

Det uppseendeväckande är detta:

Det känns som om vi får valuta för våra skattepengar i alla fall. Fast egentligen borde hans böcker vara gratis då han får så mycket pengar för att sitta och göra böcker av de utredningar han snokar i :smash:

Den polischef som tillsatte honom har ju senare även erkänt att det var ett jävla misstag och att GW i realiteten inte gör ett skit.

viktore
2007-09-05, 20:16
Finns alltid två sidor av myntet,det visste väl folket vid det här laget.

Underhållande att läsa folks kommentarer som blint sväljer den version som låter bäst, ha ha

Nitrometan
2007-09-05, 20:18
Som enda person i Sverige som är professor inom sitt ämne så kan han gott ha sin lön. Det finns andra personer man kan klaga på ifall man nu ska vara stalinjunge.
Jerzy Sarnecki är också professor i kriminologi, fast vid Stockholms Universitet istället för vid PHS.

Leif GW Persson är kool. Han är värd sina pengar.

Boyahed har en avdelning av sitt forum som handlar om Leif GW Person, (http://forum.boyahed.com/viewforum.php?f=6&sid=b58f9e23e18bcf55d097722485914532) det måste ju betyda nåt.

Nitrometan
2007-09-05, 20:48
En intervju med Leffe Gurra Willy... http://www.city.se/nyheter/1.822135/polisprofessorn-ingenting-pekar-pa-christer-pettersson

Han tror inte att det var Christer Pettersson som sköt Palme. *screwy*

Snygg är han också:
http://www.city.se/polopoly_fs/1.822134!defaultImage/377862504.jpg

Nitrometan
2007-09-05, 21:08
Jag avskyr AB men här får iaf Leif GW komma till tals i frågan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article708856.ab

Och en artikel i SVD oxå: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17015293.asp

Handcuff
2007-09-05, 21:11
Jag avskyr AB men här får iaf Leif GW komma till tals i frågan: http://www.aftonbladet.se/nyheter/article708856.ab

Och en artikel i SVD oxå: http://www.svd.se/dynamiskt/inrikes/did_17015293.asp

Du är nästan exakt 20 poster sen:D

pragmatist
2007-09-05, 22:01
69,000:- är en mycket hög lön för en professor i ett samhällsvetenskapligt/juridiskt ämne i Sverige. Troligen finns det bara en handfull professorer som tjänar så pass bra, och alla är internationellt mycket meriterade forskare med en lång lista publikationer. Medianlönen är 48,000:-. Högst professorslöner finns inom det medicinska området men även där är det bara 5% som når upp till den summan.

Nitrometan
2007-09-06, 07:55
Kritik mot Leffe i DN:
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=689003

internethjälten
2007-09-06, 18:13
Leffe är en skön lirare, klart han ska ha sina 69Kkr =)

aitamaa
2007-09-06, 18:19
Leif ska ha sina pengar å där med basta. Jag nöjer mig gott med att han syns i tv eller är med i nån kvällstidning då och då.. Va han presterar i forskningen skiter jag i.

hultman
2007-09-06, 18:20
69,000:- är en mycket hög lön för en professor i ett samhällsvetenskapligt/juridiskt ämne i Sverige. Troligen finns det bara en handfull professorer som tjänar så pass bra, och alla är internationellt mycket meriterade forskare med en lång lista publikationer. Medianlönen är 48,000:-. Högst professorslöner finns inom det medicinska området men även där är det bara 5% som når upp till den summan.

Sluta. Skulle bara 5 % av alla professorer inom medicin tjäna 69 lax eller mer i månaden? En genomsnittlig överläkarlön är betydligt högre än 69.000 kronor i månaden, och att professorerna skulle tjäna betydligt sämre är ett direkt löjligt påstående.

Pudzianovski
2007-09-06, 18:29
Sluta. Skulle bara 5 % av alla professorer inom medicin tjäna 69 lax eller mer i månaden? En genomsnittlig överläkarlön är betydligt högre än 69.000 kronor i månaden, och att professorerna skulle tjäna betydligt sämre är ett direkt löjligt påstående.

Men läs vad han skriver...puhhh

hultman
2007-09-06, 18:34
Men läs vad han skriver...puhhh

Gör det själv!

"Högst professorslöner finns inom det medicinska området men även där är det bara 5% som når upp till den summan."

Såvitt jag vet är det bara läkare som innehar professurer inom medicinska områden. Om mitt påstående är felaktigt så kvarstår dock det faktum att ickeläkarna knappast är någon majoritet i urvalsgruppen professorer inom medicin.

Pudzianovski
2007-09-06, 18:36
Gör det själv!

"Högst professorslöner finns inom det medicinska området men även där är det bara 5% som når upp till den summan."

Såvitt jag vet är det bara läkare som innehar professurer inom medicinska områden. Om mitt påstående är felaktigt så kvarstår dock det faktum ickeläkarna knappast är någon majoritet i urvalsgruppen professorer inom medicin.

Ursäkta. Jag missförstod helt vad det stod.

Nitrometan
2007-09-06, 18:36
En genomsnittlig överläkarlön är betydligt högre än 69.000 kronor i månaden
Du säger att genomsnittslönen för en överläkare i Sverige är över 69kkr?
Är du säker på det?

Inte för att jag direkt tvivlar men har du kollat vad lönerna ligger på över hela landet?

hultman
2007-09-06, 18:39
Du säger att genomsnittslönen för en överläkare i Sverige är över 69kkr?
Är du säker på det?

Inte för att jag direkt tvivlar men har du kollat vad lönerna ligger på över hela landet?

Jag vet mycket väl hur mycket en genomsnittsöverläkare får ut i månaden efter alla tillägg. Grundlönen som överläkare i Gävle, Uppsala och Eskilstuna är över 63.000 kronor (ju mindre ort ju högre lön iofs), och sedan tillkommer mellan 15 och 30.000 beroende på hur mycket jourtid du har. Sedan är det givetvis möjligt att tjäna betydligt mer om du arbetar mer, blir inhyrd eller är väldigt duktig.

Nitrometan
2007-09-06, 18:54
Jag vet mycket väl hur mycket en genomsnittsöverläkare får ut i månaden efter alla tillägg.
Bra. Jag har bara koll på ett par överläkare som jag känner. Jag har ingen aning hur statistiken för landet ser ut. Men jag gissade rätt när jag gissade att du hade koll. :thumbup:

Tricklev
2007-09-06, 19:52
http://forum.boyahed.com/viewtopic.php?t=5125&sid=2fb97979450977374e488b57803eb89c

Intressant tråd*popcorn*