handdator

Visa fullständig version : Föräldraråd ang tandborstning?


Lellan
2007-09-04, 22:34
Ja, det skulle jag behöva.

Problem: Vill INTE borsta tänderna. Stressar mig som fan, försöker spela cool.

Bakgrund: Lillbus ääälskade att borsta tänderna. Sedan råkade en förälder (det var faktiskt inte jag) en tid råka blanda ihop tandkrämen (Skalman på) med solskyddskrämen (Bamse på), då blev det lite övergående gnissel. Inte fullt så entusiastisk efter det, men gick bra ändå.

Ja, sedan började lillknodd dagis vilket tydligen är himmelriket på jorden och jag är den elaka häxan som bär "kicking&screeming" hem (=helvetet på jorden, sedan dagis introducerades). Elaka häxan fick inte borsta, pappa gick ok - men han jobbar ibland kvällar.

Har borstat mina egna tänder till förbannelse, busat, skojat, varit bestämd och nu återstår typ sövning/fysiskt våld vilket inte känns lockande. Munnen är ju liksom stängd och ungen envis.

Var lite kreativa nu tack! :)

Angel
2007-09-04, 22:36
familjeliv.se

hahavaffan
2007-09-04, 22:36
Shit, jag ska nog aldrig ha barn.

Metal_boy_
2007-09-04, 22:38
Bild-googla på tandröta och karies och visa ungen hur hon/han kommer se ut i truten om man inte borstar tänderna. :)

Lellan
2007-09-04, 22:43
familjeliv.se

Lite allergisk. Men kan vara värt ett försök så tack för tipset! :thumbup:

Shit, jag ska nog aldrig ha barn.

Äh, kamma dig.

Bild-googla på tandröta och karies och visa ungen hur hon/han kommer se ut i truten om man inte borstar tänderna. :)

1 ½ år, dataointresserad. Thanx anyway! :)

tntballe
2007-09-04, 22:44
gör lite omvänt, borsta dina tänder, sen gömmer du borsten bakom ryggen när knodden ser det.

Lellan
2007-09-04, 22:51
gör lite omvänt, borsta dina tänder, sen gömmer du borsten bakom ryggen när knodden ser det.

Ah, typ "nee, det här är inget för dig.. mammas borste?" Värt ett försök. Allt man inte får står ju högst på önskelistan.

Fast en sak jag hakat upp mig på är att tandläkaren sagt att man absolut INTE får tex suga av barnets napp eller låta den låna sin tandborste, för då överför man alla sina dåliga munbakterier på barnet och dess munflora är inte moget för det typ.

Ska fan kolla med bvc/folktandvård en gång till, vilket som är värst. Inte borsta alt borsta med samma.

Good thinking iaf, bra bra..

Lellan
2007-09-04, 23:14
Angel, tack för rådet - det fanns faktiskt en massa tips där. Tex http://www.familjeliv.se/Forum-3-168/m4183792-1.html.

Känner mig lite peppad nu å övar på "tandborstsången"..:hbang:

Juliette
2007-09-05, 09:18
Minns när min son kom in en sån där villinteborstatänderna-period. Det var verkligen jobbigt! Vi försökte med mycket lock och pock, blandat med hot och mutor :D

Till slut så fick jag ett bra tips av en tandhygenist, hon sa att om de låg ner så skulle det dels vara lättare för oss föräldrar att komma åt, men även lättare (mer avslappnat) för barnet att gapa.
Nu vet jag inte hur gammal din Lillbus är, men skötbordet eller sängen funkar vilket som. Blir visserligen lite svårt att spotta, men man får ta det lite i etapper. Huvudsaken är ju att det blir en positiv upplevelse så att de så småningom tycker att det är kul att borsta tänderna.

Så kan man ju "leka tandläkare" eller sjunga nån tandsång som man hittar på, eller "räkna tänderna för att se om alla är kvar" för att göra det lite roligare oxå. Jag brukade säga att vi skulle borsta alla tänderna så att det inte blev orättvist, att det var viktigt att inte glömma någon. (rättvisa brukar vara viktigt i den åldern). Så om man fick borsta några tänder, men att han stängde munnen plötsligt och vägrade, så brukade jag spela på hur orättvist för de andra tänderna det var som inte fick bli rena och fina :).

Man kan oxå hitta på en saga som man berättar för tänderna, så när de har munnen öppen så berättar man, så när de stänger så slutar man berätta och väntar på att de ska öppna munnen igen innan man fortsätter att berätta. (det är ju bra om sagan är någorlunda spännande förstås)

Om barnet är lite äldre så kan man ju berätta varför det är så viktigt att borsta tänderna, och kanske nämna att mat (framför allt godis och söta saker) lockar fram tandtrollen, så man måste borsta bort det.

Minns att jag provade den här taktiken oxå: Man lite halvt förvånad frågar "jaha, borstar du inte tänderna? vad synd, då kan ju du inte äta lördagsgodis (fika eller valfritt gott, beroende på vilken dag det var) vilken tur att mamma borstar sina tänder, mmm vad gott det ska bli". Sen när det var dags för fika så sa jag bara "men du kan ju inte äta bullar, du som inte borstar tänderna, då kommer ju tandtrollen direkt!". Då lovade han att han skulle borsta sina senare, vilket han inte alls ville sen när det väl var dags, han bara knep ihop munnen.
Dan efter gick vi genom samma procedur, men han fick inget fika för jag sa att "igår lovade du, men sen borstade du inte tänderna i allafall", vilket resulterade i att han blev jättesur och arg, jag kände mig som världens elakaste mamma. Men sen efter det så var det inget snack, han borstade tänderna jämt. Men det gäller att vara positiv då när han sen vill borsta, att man kanske hittar på nån rolig taktik och glömmer allt tjat som varit innan.

Den sistnämda taktiken kanske räknas som lite hot/muta, men den funkade verkligen.

Blev ett långt svar det här, hoppas du hittar nåt som kan vara av nytta :)

J de Koof
2007-09-05, 09:54
Fast en sak jag hakat upp mig på är att tandläkaren sagt att man absolut INTE får tex suga av barnets napp eller låta den låna sin tandborste, för då överför man alla sina dåliga munbakterier på barnet och dess munflora är inte moget för det typ.

Ska fan kolla med bvc/folktandvård en gång till, vilket som är värst. Inte borsta alt borsta med samma.

Den där tandläkaren med bacillskräck, har han egna barn?

Det är klart att det är omysigt om hela familjen kör med samma borste, men att driva hygien för långt är inte mysigt det heller.

/J

Sheogorath
2007-09-05, 09:56
EsaPro

blekfet2
2007-09-05, 10:08
hah sitter i samma sits! :D

Kan funka hyfsat ok om man sjunger en tandborstvisa. :S

Ignatius72
2007-09-05, 10:21
Då lovade han att han skulle borsta sina senare, vilket han inte alls ville sen när det väl var dags, han bara knep ihop munnen.
Dan efter gick vi genom samma procedur, men han fick inget fika för jag sa att "igår lovade du, men sen borstade du inte tänderna i allafall", vilket resulterade i att han blev jättesur och arg, jag kände mig som världens elakaste mamma

Rent generellt så kan man säga att den taktiken aldrig fungerar. Den enkla modifieringen består i att man utför först och sen får man belöning. Belöning först är värdelöst och likaså att "om du gör detta nu så får du detta". Det är ingen belöning utan en muta. Det kommer att få barnet att kräva saker varje gång.
Alltså skilj mellan belöning och muta och mellan hot och tydliga konsekvenser. Och håll det du sagt.

Lellan
2007-09-05, 12:15
Tack för en massa bra råd att testa! :thumbup:

Snacka om att barn har förmågan att hitta ens ömma punkter liksom. :D

jakke
2007-09-05, 13:16
Tack för en massa bra råd att testa! :thumbup:

Snacka om att barn har förmågan att hitta ens ömma punkter liksom. :D

Det är väl mer att barn trycker på alla knappar samtidigt :Virro

tntballe
2007-09-05, 14:10
Finns det någon förälder som inte velat släppa allt, gå ut ur huset o bara skrika.

Pingu
2007-09-05, 16:26
Ja, det skulle jag behöva.

Problem: Vill INTE borsta tänderna. Stressar mig som fan, försöker spela cool.

Bakgrund: Lillbus ääälskade att borsta tänderna. Sedan råkade en förälder (det var faktiskt inte jag) en tid råka blanda ihop tandkrämen (Skalman på) med solskyddskrämen (Bamse på), då blev det lite övergående gnissel. Inte fullt så entusiastisk efter det, men gick bra ändå.

Ja, sedan började lillknodd dagis vilket tydligen är himmelriket på jorden och jag är den elaka häxan som bär "kicking&screeming" hem (=helvetet på jorden, sedan dagis introducerades). Elaka häxan fick inte borsta, pappa gick ok - men han jobbar ibland kvällar.

Har borstat mina egna tänder till förbannelse, busat, skojat, varit bestämd och nu återstår typ sövning/fysiskt våld vilket inte känns lockande. Munnen är ju liksom stängd och ungen envis.

Var lite kreativa nu tack! :)

Vill våra ungar inte göra nått så gör vi grejen till en lek, har hittils alltid funkat för oss.
Går det bra att pappan gör det så se hur han gör, vad han har för rutiner

Me_Myself
2007-09-05, 17:19
Jag är kanske kass på att leka men hos min dotter funderade det inte.
Borsta tänderna är något som man måste så när jag testat alla andra metoder så tog jag ungen i ett fast grepp och tvångsborstade. Efter ett tag så gick det över och nu har vi inga problem som helst.

Lycka till!

ALEXPALEX
2007-09-05, 22:13
Min knodd får borsta lite själv efter att jag har borstat, funkar fint ibland övriga gånger så tar man till milt våld och borstar bara. Sålänge som han får avsluta själv så känns det bra i alla fall.

Lellan
2007-09-05, 22:32
Min knodd får borsta lite själv efter att jag har borstat, funkar fint ibland övriga gånger så tar man till milt våld och borstar bara. Sålänge som han får avsluta själv så känns det bra i alla fall.

Ok, ungar finns i olika utföranden. Dagistant idag (2:a riktiga dagsidagen): "Under mina 17 år har jag inte sett en sådan vilja! De här reglerna väntar vi med tills resten funkar: bla bla blaa" (hemma väljer vi också strider, men menade hon att ungen är hopplös?:MrT: ).

Dagisfarbror "En vilja av ståål!" + den här minen :D . Han lät lite impad.

Älskar lillskit, men just den där viljan är lite impopulär hos mig för tillfället.. *gah!*

Idag testade vi: gömma NY jättefin blinkande tandborste (med glitter i som for runt + en anka mitt i glittret) bakom min rygg. Lite intressant? För att öka intresset dansade jag runt och sjöng lite. Nu var han snabbare än blixten och grabbade tag i tandborsten, slet den åt sig och - wtf??- kastade i den i toaletten. Å sen var det krokodiltårar när jag inte riktigt tyckte att den platsade i munnen längre.

Sedan var liksom lite fantasi slut så det blev som i morse, lite tandkräm på mitt finger vispandes i munnen. Det är tydligen helt ok, fast duger inte för mig. Nya tag imorrn.

tntballe
2007-09-05, 22:43
Ok, ungar finns i olika utföranden. Dagistant idag (2:a riktiga dagsidagen): "Under mina 17 år har jag inte sett en sådan vilja! De här reglerna väntar vi med tills resten funkar: bla bla blaa" (hemma väljer vi också strider, men menade hon att ungen är hopplös?:MrT: ).

Dagisfarbror "En vilja av ståål!" + den här minen :D . Han lät lite impad.

Älskar lillskit, men just den där viljan är lite impopulär hos mig för tillfället.. *gah!*

Idag testade vi: gömma NY jättefin blinkande tandborste (med glitter i som for runt + en anka mitt i glittret) bakom min rygg. Lite intressant? För att öka intresset dansade jag runt och sjöng lite. Nu var han snabbare än blixten och grabbade tag i tandborsten, slet den åt sig och - wtf??- kastade i den i toaletten. Å sen var det krokodiltårar när jag inte riktigt tyckte att den platsade i munnen längre.

Sedan var liksom lite fantasi slut så det blev som i morse, lite tandkräm på mitt finger vispandes i munnen. Det är tydligen helt ok, fast duger inte för mig. Nya tag imorrn.

:laugh:
dom små liven :laugh:

Juliette
2007-09-06, 06:12
Rent generellt så kan man säga att den taktiken aldrig fungerar. Den enkla modifieringen består i att man utför först och sen får man belöning. Belöning först är värdelöst och likaså att "om du gör detta nu så får du detta". Det är ingen belöning utan en muta. Det kommer att få barnet att kräva saker varje gång.
Alltså skilj mellan belöning och muta och mellan hot och tydliga konsekvenser. Och håll det du sagt.

Exakt, men bullen var ingen belöning utan meningen med det hela var att konsekvensen av att inte borsta tänderna var att man då inte kan äta sånt som är dåligt för tänderna (bullar exempelvis). Och det var ju därför det funkade så bra. Plus för att jag höll det jag sagt.

Just i tandborstfallet så blir det lite att man säger emot sig själv om han ska borsta tänderna innan kakan (eftersom man ska borsta tänderna efteråt för att få bort kakan), och man kan ju inte säga att "jag vet att du kommer inte borsta tänderna i kväll så du får ingen kaka nu" det skulle bli för otydligt, bara kännas orättvist och ingen konsekvens som de kan koppla till att de inte vill borsta tänderna.
För barn är det viktigt att man är tydlig innan de får konsekvenser av sitt handlande, så att de vet vad som gäller. Jag visste att han troligen inte skulle vilja borsta när det väl kom till kritan, men för att förtydliga det för honom så gjorde jag på det sättet.

Sen kan även barn få en chans att lova saker tycker jag, det är en del i att visa att man kan lita på dem och att de kan ta ansvar för det de säger. Tex om barnet ligger på sängen och läser en serietidning, och man kommer in och säger till att rummet behöver städas. Och de svarar att de bara ska läsa klart först så tycker jag inte man ska propsa på att städa exaxt nu, bara för att "de ska utföra först, och sen få belöning". Sen får man ju förstås ta tag i det om de inte håller vad de lovar.

Tolkia
2007-09-06, 06:42
Ok, ungar finns i olika utföranden. Dagistant idag (2:a riktiga dagsidagen): "Under mina 17 år har jag inte sett en sådan vilja! De här reglerna väntar vi med tills resten funkar: bla bla blaa" (hemma väljer vi också strider, men menade hon att ungen är hopplös?:MrT: ).
Min gissning är att hon menade att de tänker ta en sak i taget på dagis istället för att skapa brutalkaos; ingen mening med att försöka korrigera bordsskick innan man fått ungen att sitta vid matbordet, typ.

Ignatius72
2007-09-06, 06:47
Sen kan även barn få en chans att lova saker tycker jag, det är en del i att visa att man kan lita på dem och att de kan ta ansvar för det de säger. Tex om barnet ligger på sängen och läser en serietidning, och man kommer in och säger till att rummet behöver städas. Och de svarar att de bara ska läsa klart först så tycker jag inte man ska propsa på att städa exaxt nu, bara för att "de ska utföra först, och sen få belöning". Sen får man ju förstås ta tag i det om de inte håller vad de lovar.

Helt rätt. Men det förändrar ingenting. Om belöningen är för städning så spelar det ingen roll om de städar efter de har läst eller före.
Att tvinga ungen att städa (eller liknande) när det är två sidor kalle Anka kvar är bara att söka konflikt. Många föräldrar hamnar dessvärre i den fällan.

Juliette
2007-09-06, 07:09
Helt rätt. Men det förändrar ingenting. Om belöningen är för städning så spelar det ingen roll om de städar efter de har läst eller före.
Att tvinga ungen att städa (eller liknande) när det är två sidor kalle Anka kvar är bara att söka konflikt. Många föräldrar hamnar dessvärre i den fällan.

Ja, det är också viktigt att man har konsekvenser som är förenliga med det som de gör/inte gör.
Har en kompis som alltid säger så dramatiska saker till sina barn typ "om du inte plockar undan barbiehuset så får du inte åka med familjen på semester till Spanien". Hon plockade inte undan barbiehuset, men det klart att hon fick åka med på semestern sen. Då blir det ju verkligen bara tomma hot, plus att nästa gång hon säger något så vet ju barnet att man ändå inte behöver göra som mamma säger.

Lellan
2007-09-06, 08:11
Peppar peppar ta i trä, men i dag gick det till slut! *flex*

Kom att tänka på att han älskar att fotas. Så kameran åkte fram. Första kortet ingen hit, asförbannad pojk. Visade honom det "näää, bebis.." sa han å såg ledsen ut. Tog kort på mig glad med tandborste imorrn (asläcker). Han gav (vattentäta) kameran en puss. Å han fattade galoppen! Poserade med tandborsten i mun. Fotade. Borstade lite, fotade, tittade osv osv. TA DAA!! :hbang:

Fy fan va nöjd jag är. Om detta funkar kan jag lätt ha fotosession varje morgon.:D

Ignatius72
2007-09-06, 08:20
Ja, det är också viktigt att man har konsekvenser som är förenliga med det som de gör/inte gör.
Har en kompis som alltid säger så dramatiska saker till sina barn typ "om du inte plockar undan barbiehuset så får du inte åka med familjen på semester till Spanien". Hon plockade inte undan barbiehuset, men det klart att hon fick åka med på semestern sen. Då blir det ju verkligen bara tomma hot, plus att nästa gång hon säger något så vet ju barnet att man ändå inte behöver göra som mamma säger.

Ytterligare en klassiker, oproportionerligt hot som dessutom aldrig kommer att uppfyllas.
Om man vill uppnå någon slags effektivitet så bör man sträva efter naturliga konsekvenser (tex ingen glass om man inte käkat upp maten). Det blir lättare att förklara varför och konsekvensen (både positiv och negativ) kommer direkt.

JJ
2007-09-06, 08:34
Ytterligare en klassiker, oproportionerligt hot som dessutom aldrig kommer att uppfyllas.
Om man vill uppnå någon slags effektivitet så bör man sträva efter naturliga konsekvenser (tex ingen glass om man inte käkat upp maten). Det blir lättare att förklara varför och konsekvensen (både positiv och negativ) kommer direkt.

En annan klassiker är att hota med läggdags, att sova ska inte vara ett straff om man vill ha en lättare sängläggning.

Ignatius72
2007-09-06, 08:45
En annan klassiker är att hota med läggdags, att sova ska inte vara ett straff om man vill ha en lättare sängläggning.

Nä, tacka fan för att ungar inte vill gå och lägga sig frivilligt om det är ett straff när man beter sig illa. Men kanske är det en av de vanligaste föräldramisstagen.

Pepz
2007-09-06, 09:16
"jag är en tandborste tandborste här kommer jag,
och jag gör tänderna reeena
jag borstar när jag borstar och jag borstar var dag
för jag gör tänderna reeeeena
a a a aaaah
a a a aaaah"

;)

Ironbabe
2007-09-06, 09:23
Tigge vill bara suga bort tandkrämen *gah!* När jag försöker borsta runt lite så blir han tjurig och försöker stänga igen munnen. För att sen när jag slutat vilja ha mer tandkräm..

I början gick det jättebra och han tyckte det var roligt att klara av det själv. Men nu vill han bara åt tandkrämen som sagt så jag brukar lite milt våld och borstar hans tänder lite snabbt och berömmer honom när vi är klara. Hoppas att han ska hitta tillbaka till att borsta tänderna själv och inte bara käka tandkrämen!

mela
2007-09-06, 09:36
Kan man inte mata ungen med något som gör att det smakar räva i käften? ;D De borde väl veta att tandkräm är gott osv... kanske.. Barnplågeri ftw

Lellan
2007-09-06, 09:49
Kan man inte mata ungen med något som gör att det smakar räva i käften? ;D De borde väl veta att tandkräm är gott osv... kanske.. Barnplågeri ftw

Barn äter allt. Sand tvål jord och tom blodpudding.

mela
2007-09-06, 09:51
Barn äter allt. Sand tvål jord och tom blodpudding.

Ja men inget som är sådär riktigt äckligt. Prova sån.. sluta bita på naglarna eller något .. Det är sån.. frätande smak..

Lellan
2007-09-07, 23:09
Till en ev intresseklubb vill jag meddela att vi sedan senast kör med okrossbar spegel han kan hålla i handen, gott resultat! :D

Verkar som att striden är över för denna gång! *peppar peppar ta i trä*

Mago
2007-09-07, 23:27
Ja men inget som är sådär riktigt äckligt. Prova sån.. sluta bita på naglarna eller något .. Det är sån.. frätande smak..

Haha. Du ska nog inte ha barn på ett tag. ;)

Racso
2007-09-07, 23:50
Äh, bara mjölktänder ju... Kommer nya.

mela
2007-09-08, 10:34
Haha. Du ska nog inte ha barn på ett tag. ;)

Jag ska aldrig ha barn :D

mangs
2007-09-09, 12:47
dubbelpost

mangs
2007-09-09, 12:48
Kör på rutiner. Få in tandborstningen på fasta punkter så att barnet vet att nästa punkt är tandborstning. Byt tandborste och tandkräm till någon annan. Gärna en rolig tandborste och en smaskig tandkräm. Borsta munnen på samma sätt och på samma ställe och beröm samtidigt barnet hur duktig h*n är när tandborstningen går bra. Skölj med mycket vatten och låt barnet sörpla i sig. När den "riktiga" tandborstningen är klar så låt barnet få borsta själv. Förslagsvis kan du ju borsta dina egena tänder samtidigt så att barnet ser hur man skall göra.


Dessutom skall tandborstningen vara en kul grej som barnet längtar till, inte en bestraffning.