handdator

Visa fullständig version : Fotskada


terese_sixtensson
2007-09-04, 22:04
Tränade innebandy idag och skadade foten ganska rejält (för att vara mig, jag brukar inte skada mig så hårt annars. Så de var väl kanske inte så där generellt alvarligt, men ont gjorde de. Kunde ju upp och spela igen, men de kändes. Efter ett tag gick de bättre, försökte massera och så.
Sen gick jag en timma hemmåt också.

Borde jag inte tränat efter den skadan, borde jag vilat.
Jag känner lite nu när jag vrider foten att de gör lite ont, tror ni jag kan träna på torsdag, eller bör jag vila foten, får väl se i morgon om den är svullen, men de ser lite ut som den är svullen.

Jag har lite problem med mina fötter, har ofta lite ont faktiskt, kan de hjälpa att kanske tejpa foten, hur gör man då ?
något spec sätt.

terese_sixtensson
2007-09-09, 20:37
Nu har de gått snart en vecka, och jag känner inte att de blivit spec mycket bättre. undrar om man kanske kan skynda på läkeprocessen lite. Har haft den i stort sett lindad hela tiden förutom när jag sovit.
Sen har jag haft varma fotbad.
Undrar den är fortfarande svullen och de gör lite ont när jag trampar snett eller lite så där annorlunda.
Undrar om ja kanske vågar mig på ett träningspass eller om ja ska vänta nån vecka till, vad tror ni, det är liksom kulan på utsidan av foten som är svullen, om ja trycker precis nedanför kulan så är de riktigt ömt.

Någon som har något tips på hur ja ska göra.
Finns de spec skenor eller liknande, vet att jag haft sådan till handen, när den var överansträngd, kanske finns något liknande till foten.

Rahf
2007-09-09, 20:40
Du ska uppsöka läkare och/eller sjukgymnast. Det här är inget problem som Kolo kan hjälpa dig med. Punkt.

Att träna när du har ont GER INGET! Du kommer få mer ont eller skjuta upp läketiden. Få det kollat och få en korrekt diagnos.

Vi kan inte göra ett skit eller ge dig tips som är direkt bra.

Detta är för ditt eget bästa.

Tolkia
2007-09-09, 22:16
Skippa fotbaden och halta till doktorn snarast.

Guddi
2007-09-10, 08:50
Så farligt låter det inte. Du har haft foten lindad för länge bara. Om du har kunnat spela vidare på den så är det med största sannolikhet inget brutet och du har "bara" sträckt ut något/några ledband.

Av med lindan och ut och rör på dig så fort som möjligt. Helst ska man börja röra på foten så mycket som smärtan tillåter redan efter 2 dagar. Träning med laget ska du nog avstå tills du är smärtfri vid löpning.

Här har du en liten text (http://uploadfile.org/download.php?id=RGxdSBrPUBNxEFYrJOql) (vänta 30sek så börjar nedladdningen) som jag skrev om ankelskador för nått år sen. Den är inte heltäckande då det var ett veckoprojekt men den tar upp det viktigaste. Det som inte står med som ändå är viktigt är att du fortsättare träna fotleden i minst 12v för att minska risken att du slår upp skadan igen. Om du bor nära ett bibliotek så gå dit och kontrollera om de har tidningen "svensk idrottsforskning". I nummer 2, 2007 är där också en artikel om fotledskador som kan vara intressant för dig.

Det allra viktigaste för dig att komma ihåg är att du troligen aldrig kommer att få tillbaka samma statiska stabilitet (dvs den stabiliteten som skapas av ligament och ben) i dina fötter som du hade innan du skadade dig. Ett uttöjt ligament är ett uttöjt ligament. För att kompensera för det så måste du träna upp musklerna kring foten tills dem kan stabilisera aktivt istället.

Hur mycket stabilitet du tappat och hur mycket du måste träna upp musklerna beror helt på skadans grad och omfattning och är omöjligt att säga här. Om du har tur så kanske foten fungerar perfekt igen utan någon träning. Det är tyvärr det som de flesta chansar på, för många går det bra, för andra så är det återkommande fotledsstukningar nån gång om året som gäller tills det att dem slutar träna så hårt.

Om du känner att du vill ha hjälp med träningen så är det bara att uppsöka en sjukgymnast. Du kommer troligen inte att göra något fantastiskt avancerat men du får tillgång till utrustning som du kanske inte har hemma eller på gymmet och vägledning för du ska stegra övningarna.

terese_sixtensson
2007-09-11, 19:38
Tack för era svar, ja på vårdcentralen sa de att ja inte behövde komma ner så de skulle kolla på det, men de sa också att jag inte bör äta så mycket bröd på grund av mina magsår. Så... undrar vad man ska tro på, jag sprang lite lätt idag, och de funkade ganska fint, dock hade jag ju känningar, men tror och hoppas jag kan träna på torsdag, får se ska ner till hallen i alla fall, vara med på uppvärmningen så får ja se om de känns mycket eller lite, och hur ja går vidare.
tack så mycket för era svar.

Rahf
2007-09-11, 20:26
Ta det lugnt på torsdag då. Inga häftiga vridningar eller vändningar i den mån du kan undvika det.