handdator

Visa fullständig version : Hur sent efter bör man äta och vad.


terese_sixtensson
2007-09-04, 22:00
Jag slutar tränar runt tio (när ja håller på med innebandyn), bör jag äta något direkt efter där, någon bar eller nåt (håller de verkligen måttet), eller går de lika bra med någon frukt.
tar ungefär en timma innan jag är hemma nämligen.

Bör man äta något extra de dagar man vet med sig att man ska träna hårdare, eller ska man bara äta extra efter träning så att säga.

Vad händer om man inte får i sig tillräckligt med mat efter träningen, byggs inte musklerna som de borde göra, eller tar det från kroppens resurser.

Eddie Vedder
2007-09-04, 22:11
Jag slutar tränar runt tio (när ja håller på med innebandyn), bör jag äta något direkt efter där, någon bar eller nåt (håller de verkligen måttet), eller går de lika bra med någon frukt.
tar ungefär en timma innan jag är hemma nämligen.

Visst kan du äta det du nämner, väldigt dumt med så lågt energiintag efter fysisk ansträngning dock. Men har du väldiga sömnproblem av mycket mat i magen så har du och då får du ju se till att äta rejält under dagarna och rejäla frukostar för att iaf försöka komplettera det du gått miste om på kvällen.

För jag antar att det är sömnpåverkan du tänker på när du inte vill äta mer än sådär på kvällen?

Bör man äta något extra de dagar man vet med sig att man ska träna hårdare, eller ska man bara äta extra efter träning så att säga.

Att äta mer under dom dagarna kan ju vara klokt, inget måste dock. Om jag skall köra ett pass på eftermidaggen är frukost och lunch i regel nästan identiska på träningsdag som vilodag men efter träning äter jag rejält mycket mer än jag hade gjort under kvällen på en vilodag.
Så fungerar jag, andra måste kanske ladda under dagen med mycket mat för att prestera i träningen.
Det där märker du nog själv, men att äta mer utspritt över dagen tror jag faktiskt är mer regel än undantag och att rekommendera.:)

Vad händer om man inte får i sig tillräckligt med mat efter träningen, byggs inte musklerna som de borde göra, eller tar det från kroppens resurser.

Exakt. Kroppen får alltid sin energi någonstans ifrån, oavsett om du äter eller ej. Finns inte energi att tillgå från kosten så tas det från befintliga energidepåer i form av t.ex. kroppsfett och muskelprotein.