handdator

Visa fullständig version : Går i datorköps tankar..


aitamaa
2007-09-04, 21:45
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo E6750 processor (2.66GHz, 1333MHz, 4MB cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Business redigera
SINNESRO 3 års hårdvarusupport för företag - nästa arbetsdag redigera
BILDSKÄRM Skärm medföljer ej redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 640 GB (2 x 320 GB) 7 200 v/min SATA-hårddisk med dubbel hårddiskkonfiguration redigera
GRAFIKKORT Videokort 256 MB nVidia GeForce 8600GTS-grafikkort redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 16x DVD+/-RW och 16x DVD-enheter redigera
TANGENTBORD Dell™ trådlöst Bluetooth-tangentbord och optisk mus - svenska/finska (QWERTY) redigera
MUS Mus ingår i alternativet med trådlöst tangentbord och mus


Ska slö surfar / tanka / spela poker / och se film via datorn, möjligtvis att det blir endel spel..

Duger den? 8039:- + moms.. Prisvärt??

Nån som kan säga nått om dells service?

foxx
2007-09-05, 06:01
Absolut, den får jobbet gjort.

Men jag hade sparat lite kosing och byggt den själv, bytt ut minnena mot 800mhz minnen också.

Men visst, prestanda har du så det räcker ett tag iaf...

loolY
2007-09-05, 06:40
Du skulle kunna köpa en dator för halva priset med dina krav.

edit: såg inte att de stod spel också. Så är de på morgonen :). Antingen den eller så bygger du en egen från till exempel komplett

manko
2007-09-05, 08:06
PROCESSOR Intel® Core™ 2 Duo E6750 processor (2.66GHz, 1333MHz, 4MB cache) redigera
OPERATIVSYSTEM Äkta Windows Vista® Business redigera
SINNESRO 3 års hårdvarusupport för företag - nästa arbetsdag redigera
BILDSKÄRM Skärm medföljer ej redigera
MINNE 2 048 MB 667MHz DDR2 SDRAM-minne med dubbla kanaler [2x1024] redigera
HÅRDDISK 640 GB (2 x 320 GB) 7 200 v/min SATA-hårddisk med dubbel hårddiskkonfiguration redigera
GRAFIKKORT Videokort 256 MB nVidia GeForce 8600GTS-grafikkort redigera
OPTISK(A) ENHET(ER) 16x DVD+/-RW och 16x DVD-enheter redigera
TANGENTBORD Dell™ trådlöst Bluetooth-tangentbord och optisk mus - svenska/finska (QWERTY) redigera
MUS Mus ingår i alternativet med trådlöst tangentbord och mus


Ska slö surfar / tanka / spela poker / och se film via datorn, möjligtvis att det blir endel spel..

Duger den? 8039:- + moms.. Prisvärt??

Nån som kan säga nått om dells service?

Låter som en Vostro 400 eller? :)

Finns det inte möjlighet att få grafikkortet och ram minnena i DDR3?

Kryss
2007-09-05, 08:29
DDR3 ram är inget att satsa på än, minimala prestandavinster till ett vansinnigt dyrt pris

aitamaa
2007-09-05, 08:39
Låter som en Vostro 400 eller? :)

Finns det inte möjlighet att få grafikkortet och ram minnena i DDR3?

Nja vet inte, med att utöka minnet till 4gb skulle dom ha 2300:- extra för.. Så det är inte aktuellt.. det som lockar mig betala nån extra krona för dellmaskinen är att jag tror bra om deras service om nått råkar inträffa senare..

2048 i ram ska man väl klara sig med? Iofs är ju minnena rätt billiga nu.. Kan man bygga ut en delldator sen i efterhand?? eller ryker allt vad garantier/service heter då?

edt, Ja det är en vostro 400

Hardrocker
2007-09-05, 08:52
Dell brukar vara shyssta när det gäller att uppgradera på egen hand bara man vet vad man gör. Har själv bytt ut hårddisk i min dell på jobbet efter att ha pratat med supporten.
2 Gb klarar du dig ok med om du inte ska köra nåt minnesintensivt. Vista drar ganska mycket ram.

Varför har du valt Vista Business? Till det du ska använda den passar nog Home Premium bättre.

aitamaa
2007-09-05, 08:55
Dell brukar vara shyssta när det gäller att uppgradera på egen hand bara man vet vad man gör. Har själv bytt ut hårddisk i min dell på jobbet efter att ha pratat med supporten.
2 Gb klarar du dig ok med om du inte ska köra nåt minnesintensivt. Vista drar ganska mycket ram.

Varför har du valt Vista Business? Till det du ska använda den passar nog Home Premium bättre.

Ingen aning, det medföljde i paketet.. Vad är skillnaden på home/business??

Kimball
2007-09-05, 15:55
Ska man spela nyare krävande dx10 spel skulle jag rekomendera 8800gts 320mb ist för 8600, då rykten säger att 8600 serien inte kan hanatera dx10 bra (kan väl knappt 8800gt heller men orkar man vänta till nästa generations grafikkort?). Annars inget fel på burken.

Scratch89
2007-09-05, 15:57
Jag skulle vilja ha mer minne på grafikkortet, annars så vare en fin dator.

Lord_Real
2007-09-05, 16:56
Generellt är det inte bra att köpa datorer från de större firmorna (DELL, PC-City, o.dyl) eftersom de har sådan lagerföring att de inte riktigt kan ge rätt prestanda för pengarna och därför ofta kapar hörn (slänger in sämre saker där man inte tittar lika noga, typ sämre nät-agg, sämre moderkort och lägger krutet på grafikkort och sådant som de vet att kunden tittar på).

Du tjänar inte på DDR3. DDR2 är mer prisvärt. Stanna på 2 GIG med (man tjänar bara på 4 GIG om man håller på med bildredigering och/eller mycket videoeditering). Moderkorten är optimerade för 2 stycken minnesstickor med så i vissa fall kan man till och med få en effektförlust av att ha 4 stickor (syns marginellt i VISSA spel).

rekomenderar dig att plocka ihop en dator på www.komplett.se (suverän service) och att kontrollera den mot forumet på www.sweclockers.se innan du gör köpet.

Och glöm inte att ALDRIG kolla vad din dator är värd EFTER du köpt den. Man blir bara olycklig av en dators värdeförlust. ;P

Scratch89
2007-09-05, 17:51
Och glöm inte att ALDRIG kolla vad din dator är värd EFTER du köpt den. Man blir bara olycklig av en dators värdeförlust. ;P

+1. Datorers värde sjunker med 20% på bara ett par månader, inget roligt alls. *grr27*

Hardrocker
2007-09-06, 08:07
Ingen aning, det medföljde i paketet.. Vad är skillnaden på home/business??
Business innehåller funktioner för att underlätta anslutningar till företagsnätverk, mer avancerat backupprogram, möjligheter att faxa och scanna medans Home premium är inriktat på underhållning och innehåller program för att skapa dvd-filmer, hantera foton m.m.

Finns mer att läsa på Microsofts hemsida: http://www.microsoft.com/sverige/windows/products/windowsvista/editions/n/choose.mspx

Vinter
2007-09-06, 08:24
Om du kan plocka ihop datorn själv tycker jag denna är ganska prisvärd :

http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=323837

hultman
2007-09-06, 11:12
Ingen aning, det medföljde i paketet.. Vad är skillnaden på home/business??

Den största frågan är varför du ska köpa ett operativsystem överhuvudtaget.

shut teh face
2007-09-06, 12:09
Generellt är det inte bra att köpa datorer från de större firmorna (DELL, PC-City, o.dyl) eftersom de har sådan lagerföring att de inte riktigt kan ge rätt prestanda för pengarna och därför ofta kapar hörn (slänger in sämre saker där man inte tittar lika noga, typ sämre nät-agg, sämre moderkort och lägger krutet på grafikkort och sådant som de vet att kunden tittar på).

Du tjänar inte på DDR3. DDR2 är mer prisvärt. Stanna på 2 GIG med (man tjänar bara på 4 GIG om man håller på med bildredigering och/eller mycket videoeditering). Moderkorten är optimerade för 2 stycken minnesstickor med så i vissa fall kan man till och med få en effektförlust av att ha 4 stickor (syns marginellt i VISSA spel).

rekomenderar dig att plocka ihop en dator på www.komplett.se (suverän service) och att kontrollera den mot forumet på www.sweclockers.se innan du gör köpet.

Och glöm inte att ALDRIG kolla vad din dator är värd EFTER du köpt den. Man blir bara olycklig av en dators värdeförlust. ;P
Det stämmer inte Dell kan jag säga. Visst kan det hända att man får en Samsung hårddisk istället för Seagate men de slänger inte in hårddisk gjord av en stam i kroatien.

Min dell med det extremt krävande 8800GTX har ett nätagg på endast 350w som leverar extremt kvalitativ ström. Inget "PWNZ 700w q-tec" som knappt driver ett 1950xt som siba, elgiganten etc leverar.
Datorn är även helt tyst och har extremt många fläktar på lågvarv i den lilla lådan som erbjuder gryyym cirkulation till nästan inget ljud alls.

Dina teorier stämmer grymt på siba, pc city, computer city, elgiganten, onoff