handdator

Visa fullständig version : Fråga ang. nätagg. Fläkten får "jammas"? för lägre ljud


Spritza
2007-09-04, 20:17
Jo det är så att jag har ett Hiper 530W nätagg. funkar fint men jag stör mig på fläkten till den, hade tänkt att byta ut den till en 120mm Noctua - men under väntetiden som kan vara ett bra tag(då jag har råd) vill jag "jamma" fläkten lägga något som förhindrar den från tt snurra, kommer detta att skada nätagget eller fläkten? Risk för brand?
mvh/spritza

Chris
2007-09-04, 20:18
Jo det är så att jag har ett Hiper 530W nätagg. funkar fint men jag stör mig på fläkten till den, hade tänkt att byta ut den till en 120mm Noctua - men under väntetiden som kan vara ett bra tag(då jag har råd) vill jag "jamma" fläkten lägga något som förhindrar den från tt snurra, kommer detta att skada nätagget eller fläkten? Risk för brand?
mvh/spritza

Ja fläkten är ju där av en anledning, lär INTE vara speciellt smart att stänga av den.

Raggis
2007-09-04, 20:19
Nej, "jamma" inte igen den, såvida du inte vill att skiten ska börja smälta.

tntballe
2007-09-04, 20:20
risk att nätagget överhettas

NiXPhoenix
2007-09-04, 20:20
Först så ska du se till att ha fläkten stoppad från start och inte försöka göra det medan den är igång och spinner, då är det stor risk att nåt blad går sönder. Fläktar som är igång kan man stoppa genom att trycka med fingret på mitten, men det är ju bara temporärt.

Sen tycker jag inte det är en alltför bra idé, låter den extremt mycket?
Nätagg blir ganska så varma och fläkten finns där av en anledning men det borde ju gå bara du har bra chassiventilation i övrigt.

Kabuto
2007-09-04, 20:21
Prova att rengöra hela datorn och nätagg från damm.

Prankie
2007-09-04, 20:23
Förutom cpu och gpu är nätagget det varmaste platsen i datorn. Kylflänsen i nätagget kan lätt mäta upp till 80-90 grader varm. Har du bra luftflöde och övertryck inne i lådan kan du klara dig. Annars rekommenderas det inte. Min nätagg har brunnit en gång då fläkten gick sönder. Ett tips är kör på 7volt istället för 12v med din nuvarande fläkt. koppla bara den gula med röda så har du 7v.

Spritza
2007-09-04, 20:33
efter så många varningsråd så låter jag bli att "jamma" fläkten, tar nog och gör så som Prankie föreslår, byter på sladdarna.

NiXPhoenix
2007-09-04, 20:35
efter så många varningsråd så låter jag bli att "jamma" fläkten, tar nog och gör så som Prankie föreslår, byter på sladdarna.


Blåser den hyfsat med luft i nuläget då?
Har du någon chassifläkt som blåser ut luft?