handdator

Visa fullständig version : Diabetes - rasa i vikt/ gå upp i vikt?

Emil_Larsson
2007-09-04, 18:55
Hej!

Min mor är lite nyfiken på information om diabetes hur den fungerar då hon inte är jätte hemma på det själv.
Just nu studerar jag, och i våran klass är vi mycket inne på det där med glukos.
Om jag inte minns HELT FEL, så sade min lärare någonting sånt här:

Insulin är ett hormon i kroppen som tar emot näringen i kroppen och driver ut den till alla kroppens celler. Har man insulin resistens så svälter cellerna pga att insulinet inte kan ta upp födan, därav kraftig viktminskning, avmagring.

En diabetiker måste spruta in insulin i kroppen via insulinsprutor så att insulinet i kroppen kan ta emot näringen och fylla kroppens funktioner...

Min mor har alltid högt blodsocker, trots att hon tar sprutor och äter bra, hon får numera högre dos insulin så att kroppen ska bli bättre och det blir lite bättre, men hon ligger ändå väldigt högt runt 10-12 i blodsocker ändå.

Iaf hon har hört att många diabetiker rasar i vikt, och hon själv gör inte detta? vad kommer det sig tro? är det att hon tar sån hög dos av insulin som hindrar det?

MVH

Sverker
2007-09-04, 19:22
Gissar att din mor har ålderdiabetes, dvs typ 2.

En viktminskning är ofta önskvärt för en typ 2-diabetiker då detta ökar insulinkänsligheten.

Din mor går inte ner i vikt, alltså äter hon lika mycket som hon förbränner ( inkl. förlorar i urinen ). Här är frågan ifall en viktminskning är önskvärt och ifall den skall uppnås med mer motion. Det är kanske blodglukosen som skall justeras med mer insulin. Det är frågor som din mor ska lösa med sin medicinläkare.

Emil_Larsson
2007-09-04, 19:29
Gissar att din mor har ålderdiabetes, dvs typ 2.

En viktminskning är ofta önskvärt för en typ 2-diabetiker då detta ökar insulinkänsligheten.

Din mor går inte ner i vikt, alltså äter hon lika mycket som hon förbränner ( inkl. förlorar i urinen ). Här är frågan ifall en viktminskning är önskvärt och ifall den skall uppnås med mer motion. Det är kanske blodglukosen som skall justeras med mer insulin. Det är frågor som din mor ska lösa med sin medicinläkare.

Aha sedär.

Min mor har diabetes typ 2 ja. Men iallafall, hon har hört dietister säga att ju mer insulin hon sprutar in i kroppen, ju svårare är det att gå ner i vikt.

Hon går ner, men det är svårt verkar det som. Tror mamma gått ner några kilo på något halvår, men hon får väl kämpa på bara, I guess :thumbup:

Tack.

Sverker
2007-09-04, 20:01
Jag gissar att läkaren främst vill få ned blodsockret till under 10. Att gå omkring med ett HbA1c på 10 - 12 sliter i längden på hela kroppen. Blodsockret är viktigast.

Mer insulin gör det lite svårare att gå ned i vikt.

Emil_Larsson
2007-09-04, 20:09
Jag gissar att läkaren främst vill få ned blodsockret till under 10. Att gå omkring med ett HbA1c på 10 - 12 sliter i längden på hela kroppen. Blodsockret är viktigast.

Mer insulin gör det lite svårare att gå ned i vikt.

Det du säger om "sliter på kroppen" har mamma märkt.

Nedsatt syn, sår som läkar långsamt, ont i leder bara för att nämna några..

MrKashchei
2007-09-04, 22:19
Det du säger om "sliter på kroppen" har mamma märkt.

Nedsatt syn, sår som läkar långsamt, ont i leder bara för att nämna några..
Sämre sårläkning är en av de negativa effekter diabetes har på kroppen, dock inte sagt att det har med en viss tids för högt blodglukos att göra, eller?

Sverker
2007-09-05, 06:19
Det finns lite olika sätt att se på det.
Ett sätt att se det är att ett högre blodsocker, vi pratar ju nu blodsockernivåer som ligger 50 - 100 % över normal blodsockernivå, ger ett aningen mer tjockflytande blod. Cirkulationen minska i de fina blodkärlen eftersom det blir svårare att pressa ut vätskan i de finaste kapilärerna. Mindre näring fram ger mindre byggstenar och energi för läkning. Större chans för mikroorganismer att etablera sig i vävnaden:(

MrKashchei
2007-09-05, 13:28
Det finns lite olika sätt att se på det.
Ett sätt att se det är att ett högre blodsocker, vi pratar ju nu blodsockernivåer som ligger 50 - 100 % över normal blodsockernivå, ger ett aningen mer tjockflytande blod. Cirkulationen minska i de fina blodkärlen eftersom det blir svårare att pressa ut vätskan i de finaste kapilärerna. Mindre näring fram ger mindre byggstenar och energi för läkning. Större chans för mikroorganismer att etablera sig i vävnaden:(
Så långt är jag med, (nu lånar jag tråden lite..) men kan denna period, som får anses som relativt kort i jfr med den tiden man faktiskt har diabetes dvs hela livet, påverka ens sårläkning i det långa loppet? Jag tycker sårläkningsprocessen borde återgå till det normala när man får bukt med sin diabetes. Iofs, blodglukosnivåerna pendlar ju mer hos en diabetiker än hos en som inte har diabetes, men är dessa skillnader relevanta?

Tintomara
2007-09-05, 16:24
Iofs, blodglukosnivåerna pendlar ju mer hos en diabetiker än hos en som inte har diabetes, men är dessa skillnader relevanta?
De är relevanta för en massa saker tyvärr. Det är t.ex inte för inte som tablett- och/eller insulinbehandlade diabetiker med jämna mellanrum får genomgå ögonbottenfotografering. Det där attans blodsockret ställer till en massa grejer i kroppen hos en diabetiker, saker som har med kärl (både stora och små) och nerver att göra. Naturligtvis är drabbas inte alla i samma utsträckning. Men ändå. Som att vara frisk är det INTE.

Frustrator
2007-09-05, 16:30
Så långt är jag med, (nu lånar jag tråden lite..) men kan denna period, som får anses som relativt kort i jfr med den tiden man faktiskt har diabetes dvs hela livet, påverka ens sårläkning i det långa loppet? Jag tycker sårläkningsprocessen borde återgå till det normala när man får bukt med sin diabetes. Iofs, blodglukosnivåerna pendlar ju mer hos en diabetiker än hos en som inte har diabetes, men är dessa skillnader relevanta?

Problemet för diabetiker är att glukosnivåerna nästan alltid är förhöjda..som du skriver är en kort period av högt blodsocker inte så farligt, men diabetes innebär att nivåerna kommer vara förhöjda resten av livet. Det är skadligt. Diabetes är en livslång sjukdom och inget man kan bli botad ifrån, i nuläget.