handdator

Visa fullständig version : Innehåller allt alla EAA?


Koloftw
2007-09-04, 16:59
Hmm, jag har ju fått lära mig att ickefullvärdigt protein inte är bra eftersom att det saknar någon/några av aminosyrorna.

Men så kollade jag på en tabell som visades här på forumet, där såg jag att t.ex. vete, ris, majs osv. innehöll alla aminosyror. Men i mindre mängd och därför blev icke fullvärdigt.

Då undrar jag om detta stämmer? Och om man i så fall kan överleva på enbart veteprotein, så länge man får i sig ex. dubbelt så mycket jämfört med ägg.

Och den här "BV" skalan, det såg ut som att 0.75+ var fullvärdigt och under var icke fullvärdigt ... Där låg beef/muscle på 0.76 och var därför på gränsen till icke fullvärdigt.

Är det verkligen så här gråskaligt? Det verkar ju som att man inte kan dra hårfina gränser om vad vi verkligen behöver för att överleva och vad vi behöver större mängder av, för att överleva? ... Med tanke på att kött låg 0.1 över ickefullvärdigt osv.

Har jag rätt/fel?

Eddie Vedder
2007-09-04, 17:49
Finns gott om trådar angående det här på sistone. Varför undrar du om det stämmer när du precis faktiskt läst att det ÄR så?

Att ett protein inte är fullvärdigt innebär inte att det saknar en eller flera EAA utan helt enkelt innehåller för lite av det för att anses som fullvärdigt.

Du kan överleva på icke fullvärdigt protein men det kommer krävas att du äter betydligt mer av det än av fullvärdigt eftersom det inte absorberas och och kan användas i syntetisering av vävnad på samma sätt om inte tillräckligt med essentiella aminosyror finns att tillgå.

Koloftw
2007-09-04, 18:12
Tack, Eddie!
Det där gav mig en hel del.

Men en sak till, den här "gränsen" mellan ickefullvärdigt och fullvärdigt, är den där av någon speciell anledning eller bara för att dra en gräns?

Eddie Vedder
2007-09-04, 18:25
Proteinkvalitén avgörs av ett visst proteins sammansättning av aminosyror i förhållande till vilket behov man har av dessa. Ju "sämre" sammansättning desto lägre poäng så gränsen är väl troligtvis en uppskattning av när x antal gram av ett protein räcker/inte räcker för att täcka behovet av EAA hos en vuxen individ eller något sånt.

Det är dock bara en gissning, King Grub eller Sverker vet nog hur det ligger till.

Koloftw
2007-09-04, 18:26
Okej, tack igen för hjälpen :D. Får hoppas att Grub eller Sverker svarar då, isf.