handdator

Visa fullständig version : Bättre resultat med mjölksyra?


Magnus2000
2007-09-04, 15:54
Jag tränar kampsport och har märkt att min handled är lite svag och gärna viker sig "inåt" (flexion tror jag det heter, alltså att handflatan närmar sig underarmen) när jag slår raka slag mot mits. Jag har därför börjat träna upp styrkan i mina "wrist extensors" genom att göra övningen Barbell Reverse Wrist Curl (enligt exrx.net). Jag kör med en vikt där jag orkar göra ca 8-10 reps. Jag får aldrig mjölksyra i underarmarna vid detta repsintervall (men det får jag vid 15-20 reps). Jag kör alltid till failure.

Jag och en bekant pratade om denna övning och han kom med det i mina öron konstiga påståendet att man får "bättre resultat" om man kör så man får mjölksyra. Han hade ingen aning om varför jag gjorde denna övning och jag påstod heller aldrig att jag pysslade med nån slags mjölksyraträning.

Blir det bättre resultat om man får mjölksyra?

spange
2007-09-04, 16:08
Jag tränar kampsport och har märkt att min handled är lite svag och gärna viker sig "inåt" (flexion tror jag det heter, alltså att handflatan närmar sig underarmen) när jag slår raka slag mot mits. Jag har därför börjat träna upp styrkan i mina "wrist extensors" genom att göra övningen Barbell Reverse Wrist Curl (enligt exrx.net). Jag kör med en vikt där jag orkar göra ca 8-10 reps. Jag får aldrig mjölksyra i underarmarna vid detta repsintervall (men det får jag vid 15-20 reps). Jag kör alltid till failure.

Jag och en bekant pratade om denna övning och han kom med det i mina öron konstiga påståendet att man får "bättre resultat" om man kör så man får mjölksyra. Han hade ingen aning om varför jag gjorde denna övning och jag påstod heller aldrig att jag pysslade med nån slags mjölksyraträning.

Blir det bättre resultat om man får mjölksyra?

iom att mjölksyra är resultat av att muskeln jobbat under syrebrist så har det knappast så mkt positiva resultat vad jag kan förstå.

KaptenKnäsvag
2007-09-04, 18:10
Jag tränar kampsport och har märkt att min handled är lite svag och gärna viker sig "inåt" (flexion tror jag det heter, alltså att handflatan närmar sig underarmen) när jag slår raka slag mot mits. Jag har därför börjat träna upp styrkan i mina "wrist extensors" genom att göra övningen Barbell Reverse Wrist Curl (enligt exrx.net). Jag kör med en vikt där jag orkar göra ca 8-10 reps. Jag får aldrig mjölksyra i underarmarna vid detta repsintervall (men det får jag vid 15-20 reps). Jag kör alltid till failure.

Jag och en bekant pratade om denna övning och han kom med det i mina öron konstiga påståendet att man får "bättre resultat" om man kör så man får mjölksyra. Han hade ingen aning om varför jag gjorde denna övning och jag påstod heller aldrig att jag pysslade med nån slags mjölksyraträning.

Blir det bättre resultat om man får mjölksyra?

Mjölksyra = dåligt
"Pump" = bra

regus
2007-09-04, 18:54
"Pump" = bra

Varför?

KaptenKnäsvag
2007-09-04, 18:56
Varför?

Det bidrar till muskeltillväxt bättre än mjölsyra.

Liten Men Fet
2007-09-04, 19:29
Det bidrar till muskeltillväxt bättre än mjölsyra.

Ja jämfört med mjölksyra men annars är det diskutabelt om det gör nån nytta. Man får framförallt pump när man kör många antal reps på övningar som isolerar en muskel. Alltså övningar som oftast räknas som bortkastad tid om man siktar på att bli stark och stor, ett bra exempel är kickback för triceps som är en fullständigt värdelös övning jämfört med dips, smalbänk och liggande tricepextension eftersom rörelsebanan är minimal och vikten man kan hantera minimal. Men den ger en enorm pump.

Nadreas
2007-09-04, 19:47
Mjölksyra = dåligt
"Pump" = bra

Man vet inte vad mjölksyra egentligen har för uppgifter, det har på senare tid hypotiserats att det kanske inte är en meningslös "waste-product".

Olof
2007-09-05, 07:26
Tips:
http://www.pamf.org/sports/king/wrist.html

Samt knogarmhävningar och handstående på knogarna övningar som ger dig starka handleder.

major Pectoralis
2007-09-05, 13:02
Jag anar att hela diskussionen bygger på ett stort missförstånd; mjölksyra i vardagligt tal är inte det som gör en stumm vid hårt arbete. Stumheten beror istället på en alltför stor ansamling av vätejoner. Detta är anledningen till att man flåsar mer vid intensivt arbete; kroppen vill göra sig av med vätejonerna, vilket man gör via utandningen (därav molnet som uppstår vid utandning i kyla). Mjölksyra är snarare en buffert som motverkar vätejonsansamling; denna kapacitet kan man träna genom spjälkning.
"Utmattande träning" har visat sig leda till signifikant höjda nivåer av anabola hormoner som t.ex. GH. Dock har det även visat sig ge höjda nivåer av nedbrytande stresshormoner (som dock i viss mån behövs för att man skall kunna prestera). Vad detta har för praktisk betydelse är omöjligt att säga. Dock är en vedertagen uppfattning att "formeln" för ren hypertrofiträning är 3-4 x 6-12RM med relativt kort vila mellan seten, dvs. träning som leder till utmattning. Naturligtvis kan man tillägga en hel del "det beror" och "om inte" till den "sanningen".
Anerob träning kan vara en viktig del av träningen i många idrotter. Dock skall man beakta att sådan träning även kräver motsvarande återhämtning.