handdator

Visa fullständig version : Cardioupplägg vid deff?


Tompeii
2007-09-04, 10:56
Hej!

För några dagar sedan startade jag en liten deff. Hade tänkt skala av ca 12-15 kilo. men jag är lite osäker på hur jag ska göra med cardioträningen? Jag tränar gym 4 dagar i veckan, och tänkte träna cardio 4-5 gånger i veckan i form av cykling eller löpning. Eller är det bättre att köra kanske 2 cardiopass i form av cykling/löpning samt att komplettera med prommenader? Jag har läst att för mycket cardio under deff gör det svårare att behålla muskelmassan. Eller spelar detta inte så stor roll i början när jag har så pass mycket fett, och blir viktigare mot slutet av en deff?

Jag är 185cm lång och väger 100kilo. född 88:a och tänkte till en början ligga på ett underskott om cirka 1000kcal/per dag, för att mot slutet även minska detta.

Hur bör jag göra med cardion? Tack på förhand

MVH

Yucko
2007-09-04, 11:01
Du behöver ingen cardio alls om du inte vill, det räcker att ligga på ett kcal-underskott som skapas i form av mindre mat i magen.

Själv föredrar jag promenader då det inte sliter så mycket på kroppen och dess prestanda.

Endura
2007-09-04, 11:02
Cardion hjälper dig enbart att uppnå ett kaloriunderskott som kan vara svårt/jobbigt att uppnå enbart genom att skära ner på kosten, samt att det ger en bra kondition...
Muskelmassan tappar du av oavsett mer eller mindre, men om du styrketränar och fyller upp med 1,5-2g protein per kilo du väger, minskar du den förlusten.

Att enbart köra cardio och minska kalorimängden kommer inte spara dina muskler, det kan enbart styrketräningen göra.

Bästa sättet för att spara musklerna är egentligen tuff styrketräningen och kaloriunderskott, men i längden mår kroppen och hjärtat bäst av cardion, plus att det är alltid trevligt att kunna äta mer (mha cardion)...

Det är en balansgång som man själv väljer... vad är viktigast för dig?

Tompeii
2007-09-04, 11:21
Tack för era mycket snabba och kloka svar!

Jo, jag vet att man klarar sig helt utan om man uppnår rätt kaloriminus. Men jag vill dock kunna unna mig lite mer mat då och då. Ska prommenera istället, men ändå ett par intensivare cardiopass i veckan för hälsans och psykets skull!

MVH

Endura
2007-09-04, 11:31
Låter förnuftigt, lycka till! :)

Tompeii
2007-09-04, 11:35
Låter förnuftigt, lycka till! :)

Tack!

diablogtr
2007-09-04, 16:49
Är det så? Att det är kaloriunderskottet som konditionsträning skapar som gör att man lättare förlorar muskelmassa?

Jag har fått uppfattningen om att det är just krävande konditionsträning i sig som gör att man tappar muskler.


Lycka till med din deffning :thumb

Eddie Vedder
2007-09-04, 17:52
Är det så? Att det är kaloriunderskottet som konditionsträning skapar som gör att man lättare förlorar muskelmassa?

Ett kaloriunderskott innebär att muskelmassa bryts ner i större utsträckning än den byggs upp ja. Det är väl inget nytt.

Men den eviga frågan om hur "optimalt" det är med konditionsträning som komplement om man vill bygga muskler beror på helt andra saker som behandlats många många gånger. Bara att söka om du vill få mer klarhet i detta.

Paltkoma
2007-09-04, 19:45
Det bästa om du vill köra kardio i deff-syfte är att köra intervall a'la Satan, dvs otroligt hårt i 16 minuter.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/archive/index.php/t-7971.html

diablogtr
2007-09-04, 19:48
Ett kaloriunderskott innebär att muskelmassa bryts ner i större utsträckning än den byggs upp ja. Det är väl inget nytt.

Men den eviga frågan om hur "optimalt" det är med konditionsträning som komplement om man vill bygga muskler beror på helt andra saker som behandlats många många gånger. Bara att söka om du vill få mer klarhet i detta.

Bara för att man tränar kondition betyder inte det att man ligger på kaloriunderskott. Jag har fått intrycket av att det är just konditionsträningen som nöter på musklerna.

Eddie Vedder
2007-09-04, 19:51
Jag har fått intrycket av att det är just konditionsträningen som nöter på musklerna.

Ja det var ju det jag skrev också. Konditionsträning påverkar muskulaturen på motsatt sätt än styrketräning och är inte optimalt för tillväxt. Befinner man sig dessutom i en period där man inte tillför kroppen tillräckligt med energi blir det ju förstås ytterligare nedbrytning.

diablogtr
2007-09-04, 20:12
Jag förstår.