handdator

Visa fullständig version : Hamburgare, hur gör man?


jontet
2007-09-04, 10:36
Tänkte göra hamburgare att ha i frysen som man kan köra i micron när man är hungrig. Senast jag gjorde hamburgare gjorde jag på nötfärs och hade i två ägg i smeten och körde dem i ugnen och då blev de väldigt massiva och nästan lite sega.
Någon som kan rekommendera hur man skall göra för att få skiten bra och vilka kryddor man bör ha i köttfärsen, jag tycker snabbmatsrestaurangernas kött smakar väldigt bra.

lectris
2007-09-04, 10:48
Någon som kan rekommendera hur man skall göra för att få skiten bra och vilka kryddor man bör ha i köttfärsen, jag tycker snabbmatsrestaurangernas kött smakar väldigt bra.

Lök + grillkrydda i mängder. :hbang: Stek i grillpanna eller vanlig stekpanna, men kolgrill är godast. I ugn har jag aldrig gjort dock. :P

tntballe
2007-09-04, 10:49
1 kg köttfärs
1/2 dl vatten
1 msk soja
2 tsk salt
1/2 tsk svartpeppar
1/2 isbergssallatshuvud
4 tomater
1 rödlök
8 stora hamburgerbröd

eller

600 gram mager nötfärs
1 st finhackad, stor, gul lök
2 msk finhackad vitlök
1,5 msk currypulver
2 msk Worcestershiresås
1 tsk cayennepeppar
1 tsk örtkryddeblandning
2 kryddmått senapspulver
Salt och svartpeppar
Lite riven ost
4 stora hamburgerbröd
4 salladsblad
4 tomatskivor

eller

1 dl vatten
1 ägg
3 msk osötat ströbröd av vete
1 tsk salt
3 krm vitpeppar
600 g bland- eller nötfärs

blekfet2
2007-09-04, 11:17
Kör ett enkelt och snabbt recept som smakar gotta.

Nötfärs+ägg+salt+peppar+vitpeppar+stekpanna+värme+ rapsolja+steka båda sidor+äta.

isato
2007-09-04, 11:51
potatismjöl brukar jag ha i då det håller ihop biffarna/burgarna

Alfred Nobel
2007-09-04, 11:58
Jag brukar göra köttfärsåsburgare. Hamburgare fast i lösform :)

Endura
2007-09-04, 15:46
Finriven morot är supergott att blanda köttfärsen med, sen räcker det bara med salt, peppar och nåt ägg (som bindmedel) beroende på hur mycket man gör :P

Handcuff
2007-09-04, 15:59
Kör ett enkelt och snabbt recept som smakar gotta.

Nötfärs+ägg+salt+peppar+vitpeppar+stekpanna+värme+ rapsolja+steka båda sidor+äta.

Provade....kunde tyvärr ej svälja stekpannan :(

Langster
2007-09-04, 16:28
Jag kör endast 100% nötfärs, man behöver verkligen inte blanda in något annat när man gör hamburgare, de håller ihop väldigt bra ändå. De brukar bli väldigt saftiga också. Sen ska man steka i smör, med olja blir det inte alls gott.
Krydda gör man under tiden man steker, på sidan man har stekt. Börjar man krydda innan man steker eller på en ostekt sida blir det mycket torrare.
Man ska inte steka för länge, hög värme, kort tid och vända ofta är det som gäller.

Brukar göra typ 8 hamburgare av 1,5 kg färs.

Har försökt att blanda in andra saker i köttfärsen men det blir bara äckligt tycker jag.

Wain
2007-09-04, 17:26
... nästan lite sega.


Kan vara så att du har överarbeta färsen, försök att blanda och knåda så lite som möjligt!!!

Otroligt enkelt och gott recept:

Nötfärs (helst inte under 10% fett)
Senap, Svartpeppar, Salt

En specialare är att tillsätta lite oxfond.

MyungChul
2007-09-04, 18:15
Man ska inte steka för länge, hög värme, kort tid och vända ofta är det som gäller.

I regel ska man bara vända en gång. Skulle hellre grilla på dom relativt hårt på båda sidorna och sen skicka in dom i ugnen en vända.

blekfet2
2007-09-04, 22:16
Provade....kunde tyvärr ej svälja stekpannan :(

Aru klen ller? :D

hahavaffan
2007-09-13, 22:44
Provade....kunde tyvärr ej svälja stekpannan :(:(:(

joasimo
2012-01-14, 21:44
Jag gör det enkelt, nötfärs + tacokrydda + salt + ägg. Blir farligt gott

Ristretto
2012-01-14, 23:19
Salt och peppar tycker jag är det enda som behövs i själva burgaren.

robbban3
2012-01-15, 12:08
I regel ska man bara vända en gång. Skulle hellre grilla på dom relativt hårt på båda sidorna och sen skicka in dom i ugnen en vända.

http://aht.seriouseats.com/archives/2010/02/the-burger-lab-how-many-times-should-you-flip-a-burger-while-cooking.html

De stödjer direkt inte ditt påstående:)

Zorban
2012-01-15, 12:27
I regel ska man bara vända en gång. Skulle hellre grilla på dom relativt hårt på båda sidorna och sen skicka in dom i ugnen en vända.
Håller inte heller alls med om detta. Att vända dom en enda gång är ett bra sätt att få dem totalt över-stekta. Man bör vända allting som man steker/grillar flera gånger i minuten.

Infester
2012-01-15, 12:38
Nötfärs + Whey 100 Päronsplit protein = :D

patanga
2012-01-16, 12:04
Har tidigare hackat högrev, format till en burgare och stekt den i smör med salt/peppar. Har bara nötbog hemma nu, tror ni det funkar lika bra?

HMB
2012-01-16, 12:21
Jag kör endast 100% nötfärs, man behöver verkligen inte blanda in något annat när man gör hamburgare, de håller ihop väldigt bra ändå. De brukar bli väldigt saftiga också. Sen ska man steka i smör, med olja blir det inte alls gott.
Krydda gör man under tiden man steker, på sidan man har stekt. Börjar man krydda innan man steker eller på en ostekt sida blir det mycket torrare.
Man ska inte steka för länge, hög värme, kort tid och vända ofta är det som gäller.

Brukar göra typ 8 hamburgare av 1,5 kg färs.

Har försökt att blanda in andra saker i köttfärsen men det blir bara äckligt tycker jag. +1

Personligen köper jag angushamburgare som endast innehåller nötfärs. Kostar inte så mycket mer än "vanliga" frysta hamburgare.

Mental
2012-01-16, 14:03
http://aht.seriouseats.com/archives/2010/02/the-burger-lab-how-many-times-should-you-flip-a-burger-while-cooking.html

De stödjer direkt inte ditt påstående:)

Håller inte heller alls med om detta. Att vända dom en enda gång är ett bra sätt att få dem totalt över-stekta. Man bör vända allting som man steker/grillar flera gånger i minuten.

Det är ju just vad han säger, och vad the burgerlab konstaterar, använd pannan enbart för att få yta på båda sidor och låt ugn på låg värme sköta tillagningen.
The burger lab gör det i omvänd ordning bara.

Att flippa många gånger är bättre än bara en, om man gör det hela i stekpanna, men om man kör i ugnen räcker det med en flipp på spisen då man bara vill åt ytan.

plåtniclas
2012-02-13, 14:42
500g färs 1 äggula 1 tsk salt vit eller svartpeppar cayenpepper 1/2 lök

Jode
2012-02-14, 05:58
I matlagningsprogrammet "How to cook like Heston" går han igenom ett simpelt sätt att få till najs burgare. Dock krävs en köttkvarn.

http://www.channel4.com/4food/recipes/chefs/heston-blumenthal/beef-burgers-recipe

Ska testat nästa gång egen färs ska malas!!
(Riktigt bra tv-serie för övrigt)

Fishtank
2012-02-14, 09:09
Fast vidare simpelt var det ju inte om du orkar titta på hela.
Och kostnaden blir relativt hög för en burgare, Men sure blir säkert gott.

spoon
2012-02-14, 09:15
Hur länge ska den vara i ugnen efter att man har stekt upp en yta på burgaren?

nrd
2012-02-14, 09:46
Brukar göra en variant med lite sting i. Blanda i en liten skvätt tomatpuré och hackade jalapenos. Grill slår stekpanna och ugn med hästlängder enligt mig.

Zorban
2012-02-14, 12:08
Hur länge ska den vara i ugnen efter att man har stekt upp en yta på burgaren?
Beror på tjocklek och ugnens temperatur (och givetvis på vilken temperatur du vill ha burgaren till). Termometer är nog att föredra!

Färssen
2012-02-15, 10:24
Brukar bara mixa nötfärs, ett ägg, kryddor och kanske lite finhackad lök + lite vatten. Vispa ihop till en najs smet, sen forma "bollar" med en slev, sen slängs bollarna ned i pannan och trycks till/formas utefter önskemål. Går fruktansvärt fort och är minimalt med kladd och disk.

Oljan
2015-04-18, 14:54
Köttfärs salt svartpeppar. Rulla till en hård avlång korv i plastfolie, låt stå i kyl en timme. Skiva med vass kniv. :) saltet binder färsen fint..

Wilt the Stilt
2015-04-18, 15:32
Hamburgenörderiet har ökat markant sedan denna tråd skapades. Iaf om man jämför vad som skrivs i denna tråd och den större. Värt en applåd! Nörderi är alltid kul.

R Scarpa27
2015-04-18, 19:57
Hamburgenörderiet har ökat markant sedan denna tråd skapades. Iaf om man jämför vad som skrivs i denna tråd och den större. Värt en applåd! Nörderi är alltid kul.

precis :D innan var det aldrig snack om högrev och fin cheddar.

på senaste åren burgarna finpolerats =)

hoffmetal
2015-05-14, 23:29
Att göra hamburgare är en ritual.

Nr1: Man får bättre burgare om man maler själv. Kort och gott det bästa man kan göra. Köpa högrev och mala skiten själv. Har gjort burgare på entrecote, högrev, ryggbiff. Blir hur grymt som helst. Entrecote blir helt klart bäst.

Nr2: Arbeta inte med köttet för mycket. Är köttet kompakt och jävligt så blir burgarna kompakta och jävliga. Köttet skall vara luftigt. Har du malt själv så steker du burgarna medium/medium-well done. Färdigmalen färs ska alltid vara genomstekt.

Nr3: Använd bara kött. Inget ägg, inget ströbröd(gör ni köttbullar eller, hehe), potatismjöl eller olja. Och gör burgarna stora. Minst 200 g per burgare, hellre höga än breda. Tjockare=saftigare.

Kryddor: SALT OCH PEPPAR medans man steker, möjligtvis lite chilipulver eller cayenne. Det ska regna kryddor på burgarn, inte finnas från början i "köttsmeten". En vitlöksklyfta på sidan i pannan e förbannat gott, en kvist med timjan kan man borsta/dutta burgaren med.

Uppläggning: Bröd, sås, burgare, ost, pickles(ja man måste ha den där ättikskaraktären på burgaren), lök- och/eller sallad(högst frivilligt), och slutligen bröd. I den ordningen.


Sist men inte minst: Behandla burgarn som en stek. Ös den med fett när du vänt den i pannan, hög värme, borsta med en kvist med timjan osv osv. Detta säger jag utav erfarenhet. Det blir riktigt bra resultat om man visar burgaren kärlek. Sen har jag också gjort det lätt för mig och använt färdigmald färs, inget fel med det liksom.

OCH glöm för fan inte att rosta brödet!!!

Ps: Ni som hatar pickles. Pröva göra egna! Aslätt och går fort. Ska bara stå i kylen i en skål i typ 10 minuter. Jag har gjort med allt möjligt i spadet. Chili, citron, diverse kryddor. Go nuts!

Abbs
2015-05-15, 05:59
Att göra hamburgare är en ritual.

Nr1: Man får bättre burgare om man maler själv. Kort och gott det bästa man kan göra. Köpa högrev och mala skiten själv. Har gjort burgare på entrecote, högrev, ryggbiff. Blir hur grymt som helst. Entrecote blir helt klart bäst.

Nr2: Arbeta inte med köttet för mycket. Är köttet kompakt och jävligt så blir burgarna kompakta och jävliga. Köttet skall vara luftigt. Har du malt själv så steker du burgarna medium/medium-well done. Färdigmalen färs ska alltid vara genomstekt.

Nr3: Använd bara kött. Inget ägg, inget ströbröd(gör ni köttbullar eller, hehe), potatismjöl eller olja. Och gör burgarna stora. Minst 200 g per burgare, hellre höga än breda. Tjockare=saftigare.

Kryddor: SALT OCH PEPPAR medans man steker, möjligtvis lite chilipulver eller cayenne. Det ska regna kryddor på burgarn, inte finnas från början i "köttsmeten". En vitlöksklyfta på sidan i pannan e förbannat gott, en kvist med timjan kan man borsta/dutta burgaren med.

Uppläggning: Bröd, sås, burgare, ost, pickles(ja man måste ha den där ättikskaraktären på burgaren), lök- och/eller sallad(högst frivilligt), och slutligen bröd. I den ordningen.


Sist men inte minst: Behandla burgarn som en stek. Ös den med fett när du vänt den i pannan, hög värme, borsta med en kvist med timjan osv osv. Detta säger jag utav erfarenhet. Det blir riktigt bra resultat om man visar burgaren kärlek. Sen har jag också gjort det lätt för mig och använt färdigmald färs, inget fel med det liksom.

OCH glöm för fan inte att rosta brödet!!!

Ps: Ni som hatar pickles. Pröva göra egna! Aslätt och går fort. Ska bara stå i kylen i en skål i typ 10 minuter. Jag har gjort med allt möjligt i spadet. Chili, citron, diverse kryddor. Go nuts!
Naj naj naj, inte steka burgaren i massa fett :(

Stek egenmalda burgaren(som har en fetthalt på minst 20%) på full fräs i gjutgärnspanna utan något extra fett. Se till så att den bränner vid och får fin yta och du får med det när du vänder en gång. På med en bit cheddar/smältost. Utsidan hårt stekt, insidan nästan rå. Det e gött.

J.V
2015-05-15, 08:25
Naj naj naj, inte steka burgaren i massa fett+1

Jag föredrar mycket tvärtemot hoffmetal. :D

- Inget jävla extra fett i pannan, det behövs inte med rätt fetthalt.
- Och entrecote har inte rätt fetthalt... Högrev ska det vara, ibland kanske till och med extra fett som blandats i när man maler.
- Jag vill ha max 150g per puck och tunna för att få mycket stekyta, men sedan ska det fortfarande vara riktigt rött på insidan. Hellre 2x150g med mycket stekyta än en tjock jävla puck som ser ut som ett dåligt försök till en enorm köttbulle.
- Inget "regnande" av kryddor. Salt och svartpeppar i lagom mängd. Punkt.
- Jag skulle aldrig få för mig att lägga sås direkt på brödet, då blir brödet allt som oftast jävligt soggy, som om man doppat det i vatten, då är det ju ingen idé att rosta. Brödet ska behålla sin lätt krispiga textur från när det rostats, annars kan man lika gärna micra sitt bröd. Från botten: bröd, kött, ost, lök, bröd. Klart. Dat oldskool. Om man nu gillar sås på sin burglare tycker jag man bör använda ett stort blad från ett salladshuvud mellan bottenbrödet och köttet och varsamt placera sin sås/dressing ovanpå det så att salladsbladet agerar kondom mellan bröd och sås.

Däremot kan jag hålla med om att hamburglaren ska vara enbart kött och inga förbannade ägg, inget jävla ströbröd osv, samt att man ska behandla köttet så lite som möjligt för att hålla det luftigt.

hoffmetal
2015-05-15, 10:19
+1

Jag föredrar mycket tvärtemot hoffmetal. :D

- Inget jävla extra fett i pannan, det behövs inte med rätt fetthalt.
- Och entrecote har inte rätt fetthalt... Högrev ska det vara, ibland kanske till och med extra fett som blandats i när man maler.
- Jag vill ha max 150g per puck och tunna för att få mycket stekyta, men sedan ska det fortfarande vara riktigt rött på insidan. Hellre 2x150g med mycket stekyta än en tjock jävla puck som ser ut som ett dåligt försök till en enorm köttbulle.
- Inget "regnande" av kryddor. Salt och svartpeppar i lagom mängd. Punkt.
- Jag skulle aldrig få för mig att lägga sås direkt på brödet, då blir brödet allt som oftast jävligt soggy, som om man doppat det i vatten, då är det ju ingen idé att rosta. Brödet ska behålla sin lätt krispiga textur från när det rostats, annars kan man lika gärna micra sitt bröd. Från botten: bröd, kött, ost, lök, bröd. Klart. Dat oldskool. Om man nu gillar sås på sin burglare tycker jag man bör använda ett stort blad från ett salladshuvud mellan bottenbrödet och köttet och varsamt placera sin sås/dressing ovanpå det så att salladsbladet agerar kondom mellan bröd och sås.

Däremot kan jag hålla med om att hamburglaren ska vara enbart kött och inga förbannade ägg, inget jävla ströbröd osv, samt att man ska behandla köttet så lite som möjligt för att hålla det luftigt.
Haha. Regnandet är inte mängden utan hur man applicerar kryddorna 😉 och drar man sås nån annanstans än första brödskivan kommer allt bara halka ur.

J.V
2015-05-15, 11:33
Haha. Regnandet är inte mängden utan hur man applicerar kryddorna 😉 och drar man sås nån annanstans än första brödskivan kommer allt bara halka ur.Silken tur då att sås inte alls behövs. ;) Men som sagt, jag tycker det fungerar bra med bröd-sallad-sås-kött-ost-bröd om man nu måste ha sås. Det halkar inte.