handdator

Visa fullständig version : paradox (doping vs BB)?


Ignatius72
2007-09-03, 21:32
Olympia seglar upp och förväntningarna är stora. Sannolikheten att någon skulle glömt att gräva i pillerburken är minimal. Frågan är om man kan se fram emot dessa mästerskap och allt runt omkring och samtidigt vara emot doping.
En poll kanske?

mystic[-_-]
2007-09-03, 21:34
Detta har det funnits några trådar om och alla har blivit låsta :)

mini
2007-09-03, 21:47
:sleep:

jwzrd
2007-09-03, 21:59
Olympia seglar upp och förväntningarna är stora. Sannolikheten att någon skulle glömt att gräva i pillerburken är minimal. Frågan är om man kan se fram emot dessa mästerskap och allt runt omkring och samtidigt vara emot doping.
En poll kanske?

På samma vis som du kan vara "för" Bob Marley men mot ganja. Varken musik eller bodybuilding kräver droger, men en jäävla massa byggare och musiker drogar. Viss typ av musik/viss utveckling i bodybuilding finns antagligen inte utan droger.

Sheogorath
2007-09-03, 22:13
Jag tycker att det är hyckleri.

internethjälten
2007-09-03, 22:30
Det hela är som att pissa i motvind - inget annat.

tp_88
2007-09-03, 22:49
Aldrig sett problemet. Efter Fotbolls-VM är Mr. O nog det sportevenemang jag längtar mest till! 4 weeks out! :hbang:

Jaive
2007-09-03, 23:45
Kan väl vara kul att se vad man kan uppnå när det kommer till maximal muskeltillväxt om alla medel är tillåtna. Tycker mest att det är en form av "freakshow" och sådan drar alltid publik.

Ignatius72
2007-09-04, 06:11
Samma typ av paradox ser man, nästan, i cykelsporten. För att inte tala om alla som dopat sig men kommer tillbaka efter avstängning.
Men Bob Marley exemplet är ju också intressant. Det var ju ingen slump att den söta röken låg tung över Uppsala under reaggefestivalen. Samtidigt så är det självklart inget krav på att man msåte brassa för att man lyssnar. Lika självklart att det finns många fans som itne gör det.
Är det på samma sätt inom BB, man ligger närmare att testa, promota därför att ens idioler gör det?
Hyckleri är det när en känd byggartidning tar avstånd från doping och sedan flashar upp 30 färgsidor på Belgian Blue.

J de Koof
2007-09-04, 07:37
Kan väl vara kul att se vad man kan uppnå när det kommer till maximal muskeltillväxt om alla medel är tillåtna. Tycker mest att det är en form av "freakshow" och sådan drar alltid publik.

Jag håller med. Nackdelen är alla yngre (och äldre) som hänger på idén om "alla medel tillåtna".

/J

mini
2007-09-04, 07:55
Samma paradox ser du nog inom en hel del sporter på elitnivå. Orka fundera, det är en freakshow. Jag har inga moraliska betänkligheter alls.

Timme
2007-09-04, 08:48
Byggning är en cirkus där alla proffs har större mängder steroider i sig än vad som finns i ett thailändskt apotek och alla tävlar mot varandra på lika vilkor. Eftersom de inte fuskar när de dopar sig på den nivån så ser jag inga problem att se fram emot dessa mästerskap trots att jag är emot doping.

Jacksatan
2007-09-04, 09:09
Samma paradox ser du nog inom en hel del sporter på elitnivå. Orka fundera, det är en freakshow. Jag har inga moraliska betänkligheter alls.

Nej, det gör du inte. Det är en stor skillnad mellan bodybuilding och andra idrotter. I andra idrotter arbetar man aktivt och jagar folk som dopar sig med blåslampa samt lägger ner rätt mkt pengar på att utveckla nya tester. Vad görs inom bodybuilding? Personligen tycker jag det är roligt att se kropparna som byggts upp på Olympia men jag ser det inte som någon tävling utan mer någon typ av show.

Jacksatan
2007-09-04, 09:11
Byggning är en cirkus där alla proffs har större mängder steroider i sig än vad som finns i ett thailändskt apotek och alla tävlar mot varandra på lika vilkor. Eftersom de inte fuskar när de dopar sig på den nivån så ser jag inga problem att se fram emot dessa mästerskap trots att jag är emot doping.

Man kan inte se det så. Det är stor skillnad på hur folk reagerar på doping. En del ökar mer, andra ökar mindre men framförallt så tål en del en helvetes mkt mer bola än andra. Detta sammantaget för att det är långt ifrån säkert att den som vinner nu även skulle vinna om alla var rena.

Jaive
2007-09-04, 11:31
Nej, det gör du inte. Det är en stor skillnad mellan bodybuilding och andra idrotter. I andra idrotter arbetar man aktivt och jagar folk som dopar sig med blåslampa samt lägger ner rätt mkt pengar på att utveckla nya tester. Vad görs inom bodybuilding? Personligen tycker jag det är roligt att se kropparna som byggts upp på Olympia men jag ser det inte som någon tävling utan mer någon typ av show.

Utom i 4 av de största ligorna i världen NHL, NFL, NBA och National League.
Men visst, många sporter är väldigt bra på att hålla idrotten ren.

hultman
2007-09-04, 11:38
Man kan inte se det så. Det är stor skillnad på hur folk reagerar på doping. En del ökar mer, andra ökar mindre men framförallt så tål en del en helvetes mkt mer bola än andra. Detta sammantaget för att det är långt ifrån säkert att den som vinner nu även skulle vinna om alla var rena.

Enligt samma metodik så har vissa proffs bättre genetiska förutsättningar än andra, vilket direkt tar fokus från "spela på samma villkor"-löjligheterna.

Själv bryr jag mig inte ett piss om plucke_12 och Kålman dopar sig.

Jaive
2007-09-04, 12:01
Enligt samma metodik så har vissa proffs bättre genetiska förutsättningar än andra, vilket direkt tar fokus från "spela på samma villkor"-löjligheterna.

Själv bryr jag mig inte ett piss om plucke_12 och Kålman dopar sig.

Lite skillnad på genetik och på doping eller? Syftet med en "ren" sport är inte att alla ska vara lika utan att alla utifrån sina förutsättningar ska kunna ha samma möjligheter. Självklart finns det faktorer som spelar in och gör att alla inte har exakt samma möjligheter att bli så bra som de kan bli men bara för det så kan man ju inte tycka att doping ska ses lätt på.

Ignatius72
2007-09-04, 19:19
Fast om byggartidningar hyllar dessa stjärnor så är, åtminstone i mina ögon, riksen för att småkillar börjar med skiten större än om man tagit avstånd från cirkusen. Även om det förekommer i andra sporter så fördömer man iaf användare som åker dit. Här hyllas de.