handdator

Visa fullständig version : Hur mycket pengar för ett ärr?


isato
2007-09-03, 18:50
Hur bestämmer försäkringsbolagen hur stort beloppet skall vara? Om man tycker beloppet är för litet kan man överklaga då?

X-ecuter
2007-09-03, 18:53
Hur bestämmer försäkringsbolagen hur stort beloppet skall vara? Om man tycker beloppet är för litet kan man överklaga då?

Antar att det är ärr efter en operation som du blivit missnöjd med? Tycker inte sådant skall ersättas om det nu inte gör att det inte går att titta på ditt ansikte... Patetiskt är ordet för att man kräver staten på pengar för att man får hjälp nästan gratis


Ps: dåligt humör idag

lectris
2007-09-03, 18:54
Hur bestämmer försäkringsbolagen hur stort beloppet skall vara? Om man tycker beloppet är för litet kan man överklaga då?

De har vanligtvis tabeller som de går efter. Jag har ett ärr i ansiktet som jag fått ersättning för från flera bolag, dock varierande summor. Det är värt att göra ett läkarbesök och fastställa eventuella invalidiseringar som din skada har orsakat dig, i mitt fall nervskador och känselbortfall.

Och ja, man kan överklaga, men det brukar inte leda nånvart direkt. Speciellt om det inte handlar om stora summor.

Handcuff
2007-09-03, 18:54
Om man säger så här...man kan inte rispa sig själv lite här å där och tro att man ska få 10.000kr/ärr. (inte för att jag tor du menade så men ändå) :D

isato
2007-09-03, 18:55
Antar att det är ärr efter en operation som du blivit missnöjd med? Tycker inte sådant skall ersättas om det nu inte gör att det inte går att titta på ditt ansikte... Patetiskt är ordet för att man kräver staten på pengar för att man får hjälp nästan gratis


Ps: dåligt humör idag

Kan väll hålla med lite grann, men om andra får pengar för det vill ju jag också ha det!

Handcuff
2007-09-03, 18:56
Kan väll hålla med lite grann, men om andra får pengar för det vill ju jag också ha det!

Vadå får? Det är vi kunder som betalar genom premier. Hoppas du skickar ett tackkort till alla som du sedan "fått" pengar av. Jag vill inte ge dig några i alla fall...

isato
2007-09-03, 18:57
Om man säger så här...man kan inte rispa sig själv lite här å där och tro att man ska få 10.000kr/ärr. (inte för att jag tor du menade så men ändå) :D

Nej det är ett operationsärr

Empe
2007-09-03, 18:58
När vi ändå snackar ekonomiskt stöd för skador; Hur mycket kan man få om man bryter benet t.ex?

isato
2007-09-03, 18:58
Vadå får? Det är vi kunder som betalar genom premier. Hoppas du skickar ett tackkort till alla som du sedan "fått" pengar av. Jag vill inte ge dig några i alla fall...

tror nog jag betalat pengarna jag får själv

X-ecuter
2007-09-03, 18:58
Blir arg när jag ser sådanthär *cupid* Synd att man skall kunna kräva pengar om något går det minsta fel... :banned

lectris
2007-09-03, 19:00
Nej det är ett operationsärr

Operationsärr är i regel svårare att få ersättning för, beroende på hur omfattande den var, om den var akut eller frivillig, osv. Om inte läkaren gjorde fel någonstans och om du inte bevisligen lider av ditt ärr så lär du inte få någon betydande summa.

egge
2007-09-03, 19:01
Blir arg när jag ser sådanthär *cupid* Synd att man skall kunna kräva pengar om något går det minsta fel... :banned

Skit i att vara försäkrad då, problem solved.

X-ecuter
2007-09-03, 19:04
Skit i att vara försäkrad då, problem solved.

skit i att skriva inlägg om du inte har nått vettigt o skriva, jag menar självklart att om du opererar dig och dem gör något fel som tex, gör att det blir bestående men som tex. gör att du inte kan leva fullt ut, Jag hade tex gärna haft ett ärr som sträckte sig över hela ansiktet om det var resultatet av att jag opererades för att överleva :thumbup:

isato
2007-09-03, 19:06
Operationsärr är i regel svårare att få ersättning för, beroende på hur omfattande den var, om den var akut eller frivillig, osv. Om inte läkaren gjorde fel någonstans och om du inte bevisligen lider av ditt ärr så lär du inte få någon betydande summa.

Det var akut och ärret är inte vackert men jag får väll nöja mig med det jag får.


tråd låst

Runda Grodan
2007-09-03, 19:08
Det var akut och ärret är inte vackert men jag får väll nöja mig med det jag får.


tråd låst
Du kan överklaga, fråga personen som har hand om ditt ärende vart du skall vända dig.

lectris
2007-09-03, 19:09
Det var akut och ärret är inte vackert men jag får väll nöja mig med det jag får.

Nej, ärr brukar inte vara särskilt vackra. Men tro det eller ej, man lär sig leva med dem, med eller utan pengar. Om det inte sitter i ansiktet kan du åtminstonne dölja det med kläder, själv vägrar jag använda burka bara för att folk ska slippa se mig som scarface.. ;)

coxie
2007-09-03, 19:49
Antar att det är ärr efter en operation som du blivit missnöjd med? Tycker inte sådant skall ersättas om det nu inte gör att det inte går att titta på ditt ansikte... Patetiskt är ordet för att man kräver staten på pengar för att man får hjälp nästan gratis


Ps: dåligt humör idag

Vad har staten och dina pengar med privata försäkringsbolag att göra?

Tro fan man försöker få ut pengar om man betalar för en tjänst.

Rahf
2007-09-03, 20:05
Nej det är ett operationsärr

De kollar följande:

Besvär efter operation.
Karenstid.
Storlek och placering på ärr.

Karenstiden avgör kortsiktigt hur mycket pengar du får. De större summorna kommer inte förrän nåt år efter då du fått känna om du har men eller inte. Jag fick en hyfsad summa för mitt ärr på 19cm men jag skulle mycket hellre slippa ärret.

Ärr är jobbiga saker, ömmar och stramar. Huden är känslig som tusan där. Detta gäller åtminstone större ärr.

rain
2007-09-04, 21:20
Jag fick opererera bort gallblåsan, fick ett r på 7-8 cm, men grejen är att dom tog sig in rättigenom min mittersta magruta, så det är som en grop där muskeln ska sitta, kan dom bara skära av en muskel så, utan att fixa till det efteråt.
Har tränst mage ganska hårt dom sista tre åren för att få tillbaka den, men det är bara musklerna runtomkring som växer.

Skullr man kunna få ersättning för en sådan grej?

Metal_boy_
2007-09-04, 21:28
Alla tuffa människor har ärr.

aitamaa
2007-09-04, 21:33
En kompis fick 11000:- för ett ärr han fick när han slog sönder en portruta.. ärret är 2,5-3cm långt och sträcker sig från längstbak på handen till början av handleden.. Tror det var trygghansa som gav ut pengarna..

PowPow
2007-09-04, 21:38
En kompis fick 11000:- för ett ärr han fick när han slog sönder en portruta.. ärret är 2,5-3cm långt och sträcker sig från längstbak på handen till början av handleden.. Tror det var trygghansa som gav ut pengarna..

En vän till mig fick också en massa kosing (närmare 100 000 om jag minns rätt) för ett ärr han fick. Men om jag fått det rätt för mig så är det men från olyckan (eller vad det nu handlar om) som ger pengarna - inte det faktum att läkaren gjorde ett ärr. Ärr blir det ju.

Rahf
2007-09-05, 08:30
En vän till mig fick också en massa kosing (närmare 100 000 om jag minns rätt) för ett ärr han fick. Men om jag fått det rätt för mig så är det men från olyckan (eller vad det nu handlar om) som ger pengarna - inte det faktum att läkaren gjorde ett ärr. Ärr blir det ju.

Exakt. Ju större invaliditet desto större blir summan man får.

gibfel
2007-09-05, 08:42
Mitt tips till er som vill få ut pengar pga ärr är att gå till närmsta kommunala park/lekpark och hitta något vasst som du snittar dig på vaden med. Det syns ändå aldrig på killar med lite hår på benen och om du kan gråta lite över hur fult det är så kommer du med stor sannolikhet få ut runt 5000kr för ett medelstort ärr (3-4cm) ;)

lectris
2007-09-05, 08:48
Jag fick opererera bort gallblåsan, fick ett r på 7-8 cm, men grejen är att dom tog sig in rättigenom min mittersta magruta, så det är som en grop där muskeln ska sitta, kan dom bara skära av en muskel så, utan att fixa till det efteråt.
Har tränst mage ganska hårt dom sista tre åren för att få tillbaka den, men det är bara musklerna runtomkring som växer.

Skullr man kunna få ersättning för en sådan grej?

Nej. Man har bara tre år på sig att "anmäla" ärret till försäkringsbolaget. (så var/är det iaf för mig). Tidigast ett år efter olyckan/operationen och senast tre år efter.

lectris
2007-09-05, 08:51
Mitt tips till er som vill få ut pengar pga ärr är att gå till närmsta kommunala park/lekpark och hitta något vasst som du snittar dig på vaden med. Det syns ändå aldrig på killar med lite hår på benen och om du kan gråta lite över hur fult det är så kommer du med stor sannolikhet få ut runt 5000kr för ett medelstort ärr (3-4cm) ;)

Öh, nej. Försäkringsbolag slänger inte direkt pengar omkring sig, och man måste bevisligen ha problem med sitt ärr, 3-4 cm på ett ben räcker inte långt. Som jag skrev i inlägget ovan måste man även vänta ett år för att anmäla det, det går liksom inte att cutta sig med kökskniven och vandra ner till bolaget veckan efter och gnälla. Det är en del pappersarbete också, tex redogörelse för hur skadan gått till, läkarbedömning kan krävas, osv.

Rahf
2007-09-05, 09:08
Läkarbedömning krävs för att man ska få fastställa invaliditetsgrad. Däremot är det förskringsbolaget som gör själva bedömningen av invaliditet.

gibfel
2007-09-05, 09:14
Öh, nej. Försäkringsbolag slänger inte direkt pengar omkring sig, och man måste bevisligen ha problem med sitt ärr, 3-4 cm på ett ben räcker inte långt. Som jag skrev i inlägget ovan måste man även vänta ett år för att anmäla det, det går liksom inte att cutta sig med kökskniven och vandra ner till bolaget veckan efter och gnälla. Det är en del pappersarbete också, tex redogörelse för hur skadan gått till, läkarbedömning kan krävas, osv.


ÖÖÖÖÖHhhhhHÖHÖHÖHhhhH, jo. Jag fick ersättning för det iaf. Skar mig i en lekpark. Det var inga större problem att få ut dom pengarna efter att jag gått till läkare. Det tog dock några månader innan jag fick dom men sedan var jag bara glad med min tjocka plånbok:D
Som sagt var räcker 3-4cm gott och det är bara att påpeka att det ser förjävligt ut och att man inte kan gå med shorts på sommaren osv.

Tigerkotten
2007-09-05, 11:17
Hmms är det inom någon viss tid detta? För min syrra har ett ärr på magen som inte är så fint. Som kom efter en operation när hon skulle fixa till naveln eller vad det nu var. Ang försäkring och grejs har jag dock ingen aning om.