handdator

Visa fullständig version : Långsamma reps?


Lellan
2003-04-13, 22:30
Tänkte variera träningen lite så jag började köra väldans långsamma reps, typ 15 sek/rep. Jag är helt hooked!! :love: Alltid perfekt kontakt, plågsamt så jag döör, så väldans skönt och rejäl träningsverk.

Nu är jag lite nyfiken på om det finns någon kul vits med det, bortsett från smärtnjutningen? :em: :D

Det blir ju inte så tunga vikter men ändå hyfsade, och rätt många reps men inte så många set som annars kanske.

Om det skulle vara "bra" (allt är ju relativt), är det främst för styrka eller för volym? (lär jag ju märka om jag fortsätter ett tag).

Känns som att skaderisken är ganska minimal i alla fall...

shirunai
2003-04-13, 22:36
är väll mer eller mindre statiskträning men gör man 5seks negativa reps då händer det grejjer :)

davve
2003-04-13, 22:41
explosiv träning fungerar väl bättre om man vill ha större muskler... fast det är ju ganska självklart
iaf så vet jag inte om det finns några fördelar med långsamma reps

Lellan
2003-04-13, 22:42
Det är ju framförallt i negativa fasen jag tar tid på mig, men även på vägen upp. Har inte roat mig med detta så länge precis men funderar om det mest är "pumpen" jag tycker är trevlig, och vitsen med pump är väl inte så stor?

Tex om jag kör vanliga reps på en tung vikt några reps, och sedan sänker och kör den långsamma varianten så blir det ju "pump" men finns det någon vits vad det gäller muskelbygge?

(shit, jag får verkligen bli bättre på att formulera mig snart.. :rolleyes: )

feldtarn
2003-04-14, 00:02
Brukar köra hyffsat explosivt i positiva fasen o långsamt negativt... dock utan att swinga allt för dant!

O det ger grymm pump o kontakt för mig iaf.... (läs vidrig)

enligt vissa är det ju den negativa fasen som ger träningsverk!


Aja! Föressten vad kul det är att va helt pigg såhär dags när jag ska upp o jobba om 5 h:insane: :smash: :insane: :furious: