handdator

Visa fullständig version : Vad ska min C-uppsats handla om?


mini
2007-09-03, 18:34
Efter att ha påbörjat inte en utan två C-uppsatser som båda hamnat på skräphögen efter x antal timmars jobb vänder jag mig till det allvetande kreativa Kollo. Hjälp mig hitta ett uppsatsämne inom medie- och kommunikationsvetenskap. Jag har inga begränsningar för vad jag kan tänka mig att skriva om. Journalistik, tv, film, radio, internet, användning av medier, produktion, whatever.
Hit me.

olwe
2007-09-03, 18:41
Tyst kommunikation mellan människor? Kommunikation som som vi inte uppfattar medvetet men som ändå försiggår till en hög grad mellan alla människor i sociala interaktioner. Kanske sväva ut till hur detta utnyttjas av medier och i reklam för att påverka oss utan att vi är medvetna om det.

Oerhört intressant för mig i alla fall.

Angel
2007-09-03, 18:46
Hur bloggarna kom att bli ett stort opitionsmedel samt den värsta smygreklamen jag sett, speciellt modebloggarna! Intervjua Schulman

mini
2007-09-03, 18:47
Ah, tack för två intressanta förslag! :bow:

backflash
2007-09-03, 18:51
Efter att ha påbörjat inte en utan två C-uppsatser som båda hamnat på skräphögen efter x antal timmars jobb vänder jag mig till det allvetande kreativa Kollo. Hjälp mig hitta ett uppsatsämne inom medie- och kommunikationsvetenskap. Jag har inga begränsningar för vad jag kan tänka mig att skriva om. Journalistik, tv, film, radio, internet, användning av medier, produktion, whatever.
Hit me.

Undersöka:

*Skillnader i användning av internet, om det finns några, mellan storstadsbor och ... bybor? :) Tankesätt bakom detta: Mer hektiskt, mer anonymt i städerna kanske? Ett tvång att hålla sig uppdaterad.

*Attitydskillnader, om det finns några, mellan gratistidningsläsare och de som betalar för sin tidning till de som läser gratis eller betalar för den. Bakgrund: Psykologi. Positiva illusioner (har jag för mig). Man blir förbannad på någon som kan göra x då ens egna y ses som bättre, eller vägen att gå, eftersom man själv, eller en majoritet, gör/gjort så.

mini
2007-09-03, 18:53
Tack backflash, gillar speciellt andra idén mycket.

Dumleman
2007-09-03, 18:56
Smileyns betydelse på diskussionsforum.

backflash
2007-09-03, 18:57
Smileyns betydelse på diskussionsforum.
:D

Deceiver85
2007-09-03, 19:01
När ni ändå är igång, jag ska skriva C-uppsats i Statskunskap. Några förslag?

backflash
2007-09-03, 19:34
När ni ändå är igång, jag ska skriva C-uppsats i Statskunskap. Några förslag?

Gammal elaboration runt förslag till forskning från mig, men du kanske gillar något ur det :) Bara att plocka något om du känner för det. Blir lite rörigt mot slutet. Avdelning inom SV borde väl vara internationella relationer.


If one is considering the refugee reception concept without actually considering the refugees we end up with the state and its interests. It then could mean, although probably not spoken that loudly about, quite many jobs through ‘migrationsverket’ as well as ‘Svenska För Invandrare’ in a Swedish case and also other labour market opportunities (Appelqvist, 2005, spoken). Thus, this tickles the imagination of a researcher in the way of what further beneficial outcomes of the refugee reception itself might yield. Although a knowingly cynical approach to the concept of refugee reception where ‘aid’ seems to be a keyword it is a tantalizing approach where ‘aid’ also becomes a keyword in the new case but from this view not intended primarily for the refugee but for the receptionists. The research question would be somewhat in the region of: whether refugee reception in a country is in the interest of the state due to the possibilities the concept allows for.

Such a question would be in particular interest, at least in mine, since it might lead to an understanding of how the chess of the world is played where as Xenos argues that the “refugees [are] being used as pawns in struggles between states” (qtd in Warner, 1999, p257). Understandably, there is a need to aid the refugees and an expression of not wanting to aid refugees would lead to a loss of face, which actually complies with Xenos’ argument. Also, negligence and/or lack of knowledge of how to direct, at the refugees, efficient labour market measures and other introductory training as hypothesized by Ekberg in a Swedish scenario (1999, p423), as well as a lack of other measures and means to integrate refugees after receiving the refugees as argued by Joly: “reception facilities sometimes evidence a policy of deterring integration” (1999, p346). Of course, Ekberg’s scenario could somewhat be explained by that Sweden is quite a rookie from an immigration perspective, at least when it comes to the amounts of refugees they have accepted lately. However, from the same perspective, it could be argued that an argument such as Joly’s should be taken in deep consideration when bethinking how the possibilities for the refugees look like if not repatriated or resettled. Also, the same argument could strengthen Xenos’s argument about struggles between states as it could be assumed that the institutions involved in the reception process, although a great source for labour, are not as skilled at what they are assumed to do as they perhaps should be, but uphold a facade outwards and thereby also a face. If such is the occasion, it can be assumed that a country will try to hide, in a sense, the fact that everything with the refugee reception is not in order through different means, at least if one goes with Aleinikoff’s argument about refugees being, in the eyes of the state: “a failure to the state system, a ‘problem’ to be ‘solved’” (1995, p257). Thus, the one hiding the problem will have an advantage on the international chess table, supposing the other player’s do not do the same as a face-saving act.

There would probably be problems involved with the research question but yet in theory, it would in all likelihood be a need for an overlapping analysis across sections. Thereby, one could begin by maybe looking at some of the researchers mentioned in this paper thus maybe beginning with Ekberg, even if another country is the subject of research and look at it economically to perchance get a viewpoint on what Ekberg perceives as a problem with the Swedish system. And, from that try to look at what structural problems it causes and how institutions uphold power thus seeking an understanding of whether there is some truth in the research questions formulation by making comparisons. Also, as sociologists and economists as Brettell and Hollifield argue often use the same secondary data as demographers (2000, p11), glancing at them might lead to see if changes in policies are made when floods instead of trickles of refugees stand before the door. Comparing policies amongst countries then will be very interesting if one glances at the international chess board at the same time as noting that there at some times are vast differences between countries concerning refugee reception such as after the war in Bosnia, when even the High Commissioner of Refugees proposed temporary protection but where Sweden instead adopted a permanent residence for the refugees on humanitarian grounds, thus going their own way (Appelqvist, 2000, pp89-90). Additionally, there would probably be a need, or an interest, to see if a higher income for the state through taxation of the hypothesized increase in labour force connected to as an example ‘migrationsverket’ and teachers plus other personnel connected to training programs, remembering Ekberg, such as “Svenska För Invandrare” as previously mentioned. Of course, higher incomes could only be a slight interest of the state, albeit important, and how refugee reception affects the appearance and the struggles on the international chessboard would be something in need of analysis. In that case, it would probably be necessary to go over immensely many papers by NGO’s, the UN, and even Media coverage of how refugees are treated to be able to analyze, on a theoretical level, how the state acts and find ‘evidence’ of if it sets aside ‘aid’ for the refugees in benefit for ‘aid’ for the state and/or even if ‘aid’ directed at refugees is aiding the state outward.

Considering such a papers research question one could assume that there will be some, or actually many, problems involved in making it. The approach to the hypothetical interest of the state might lead to that chances of funding such a paper would be close to nil, or if funding would be offered by organisations with doubtful interests one should think twice about one’s credibility if connected to them. Of course, the lack of chances to funding will be the quite, at least if looking at this paper, aggressive tone of the quotes used to support the hypotheses by Xenos, Joly and Aleinikoff. Also to be noted, so that my apparent hybris is knocked down a few notches, is that the search for data to analyze might pose a problem as if it is more to the research question than just hypothesises surrounding it, thus meaning that if states actually do use refugees in the states interest, maybe as face-savers, they would assumably know how to hide data and prevent research about it thus making it difficult or even impossible to find anything of incriminating character. Then again, such a cynical approach to the issue will not lead to any research at all to be made if it is assumed that failure is the only option and will be imminent if research is conducted, even though it is due to powerful factors and structures on the international chessboard. Well actually, if failure seems to be the only option then it again could be assumed that it is due to some reasons that seclusion of info in this area is made by the state, thus moving around also the researchers, and not only the refugees, as they want on their playfield. However, in the defence of the chessboard, the state, or its representatives, could argue that the laws, interpretation of laws, conventions and the vast and different interpretations of them, such as the Geneva Convention, are to be followed in compliance with relations between countries and thus set the rules of the chessboard. Also, it can not be disregarded that there are many labour opportunities made by the reception and ‘highlighting’ problematic ideas behind them might not be that widely accepted, thus leading to lesser chances of funding. Further, the amount of data would probably consume very many hours and the search for it even longer. Also, it would depend on who would write it, of course, since there seem to be people one wants to listen to in favours of others, which is highly problematic. The paper could be used as a campaign pamphlet against ruling governors of the state in a country –and there is that hybris again. However, interpretations, or misinterpretations, and unwanted usages are something one can not be shielded against, although they should be taken in consideration when formulating a paper. Knowingly, if speaking about consequences one should also consider the possible consequences for the refugees themselves if putting the paper on paper so to speak.


Aleinikoff, Alexander T. (1995) “State-Centered Refugee Law: From Resettlement
to Containment” in D. Knudsen, Mistrusting refugees. Berkley: University of California
Press, pp 257-278.

Appelqvist, Maria (2000) “Party politics and the Bosnian question: the Swedish decision to
grant permanent residence” in Journal of Ethnic and Migration Studies Vol. 26, No. 1, pp
89-108.

Brettel, Ed & James Hollifield (2000) Migration Theory: Talking Across disciplines, New
York & London: Routledge.

Ekberg, J. (1999) “Immigration and the public sector: Income effects for the native population
in Sweden” in Journal of Pupulation Economics (1999) 12, pp 411-430.

Joly, Daniéle (1999) “A new asylum regime in Europe” in F. Nicholson & P. Twomey
Refugee rights and realities: evolving international concepts and regimes. Cambridge:
Cambridge University press, pp 336-356.

Warner, Daniel (1999) “The refugee state and state protection” in F. Nicholson & P. Twomey
Refugee rights and realities: evolving international concepts and regimes. Cambridge:
Cambridge University press, pp 253-268.

mini
2011-08-14, 10:13
Bump deluxe.

Jag har fortfarande inte skrivit uppsatsen, men i höst skall den skrivas. Jag har hela tiden haft Kollo i bakhuvudet och det vore skoj att få skriva något om bästa platsen på nätet.

Så, jelp?

(Smiley-idén, vad kan man göra med den? Gillart.)

MasterChief
2011-08-14, 10:21
"Varför människor prokrastinerar sina skoluppgifter för att istället ägna sig åt internetforum"

Sheogorath
2011-08-14, 10:26
Bump deluxe.

Jag har fortfarande inte skrivit uppsatsen, men i höst skall den skrivas. Jag har hela tiden haft Kollo i bakhuvudet och det vore skoj att få skriva något om bästa platsen på nätet.

Så, jelp?

(Smiley-idén, vad kan man göra med den? Gillart.)

Kanske hur vi vant oss vid att använda smileys i den utsträckning att vi blir direkt handikappade när vi i vanlig handskrift ska uttrycka oss?

Nordenator
2011-08-14, 11:09
Bump deluxe.

Jag har fortfarande inte skrivit uppsatsen, men i höst skall den skrivas. Jag har hela tiden haft Kollo i bakhuvudet och det vore skoj att få skriva något om bästa platsen på nätet.

Så, jelp?

(Smiley-idén, vad kan man göra med den? Gillart.)

Att undersöka om smileys är ett standardiserat kommunikationsverktyg bland Internetanvändare. Smileys är en rätt stor del av skrift på Internet, men har de verkligen samma innebörd för alla? De ser annorlunda ut mellan olika fonter. På olika sidor har de tolkats olika och gjorts i grafiskt format. Betyder verkligen ": )" samma sak för alla individer? Kommer olika individer tolka en bild på ett smiley på samma sätt?

Eddie Vedder
2011-08-14, 11:10
Jag går på samma program som de som tar en master i medie- och kommunikationsvetenskap och det enda jag kan säga är väl att de alla verkar inne på det här med sociala medier. Så skriv inte om det. :D

David Brent
2011-08-14, 11:12
"Varför människor prokrastinerar sina skoluppgifter för att istället ägna sig åt internetforum"

Haha, bästa förslaget :D

stevebc
2011-08-14, 11:14
Attityder på Flashback.

Deceiver85
2011-08-14, 11:19
Anonymitet på nätet - problem/möjligheter. Här kan du ta upp allt från dödsrasistiska kommentarer på nyhetssidor till Wikileaks och andra whistleblowers.

Kul förresten att du ännu inte skrivit klart din C-uppsats. Själv har jag två C-uppsatser som ligger och skräpar - en i historia som jag körde helt fast med i våras och sedan min gamla i statskunskap C med inriktning internationella relationer.

Onåd
2011-08-14, 11:26
Jag går på samma program som de som tar en master i medie- och kommunikationsvetenskap och det enda jag kan säga är väl att de alla verkar inne på det här med sociala medier. Så skriv inte om det. :D

Fast det är ju ointressant vad andra skriver om sett till uppsatsen som en praktisk examination i forskningsmetodik. Vill man däremot försöka satsa på en forskarutbildning kan det vara en god idé att välja uppsatsämne mer strategiskt och långsiktigt.

Pudzianovski
2011-08-14, 11:45
Välja något som rent praktiskt underlättar om det är inom något särskilt område man vill arbeta.

Exempel: Vill du arbeta på facebook så kan det vara smart att skriva om facebook.

Så vill du typ arbeta med något inom SL/internetforum kan det vara ide att försöka dra uppsatsen däråt.

Finns en del roliga förslag i tråden. Speciellt Masterchefen. :D

mini
2011-08-14, 11:50
Att undersöka om smileys är ett standardiserat kommunikationsverktyg bland Internetanvändare. Smileys är en rätt stor del av skrift på Internet, men har de verkligen samma innebörd för alla? De ser annorlunda ut mellan olika fonter. På olika sidor har de tolkats olika och gjorts i grafiskt format. Betyder verkligen ": )" samma sak för alla individer? Kommer olika individer tolka en bild på ett smiley på samma sätt?

Det här tyckte jag om.

tjabon
2011-08-14, 11:51
När ni ändå är igång, jag ska skriva C-uppsats i Statskunskap. Några förslag?

Kända svenska styrkelyftare som bor i Örebro och sympatiserar med SD ??


:D

Loke
2011-08-14, 11:51
Fast det är ju ointressant vad andra skriver om sett till uppsatsen som en praktisk examination i forskningsmetodik. Vill man däremot försöka satsa på en forskarutbildning kan det vara en god idé att välja uppsatsämne mer strategiskt och långsiktigt.

Men ärligt talat, en enormt viktig del i alla forskning är ju att förklara varför den forskning man gör är intressant. Om det redan finns en C-uppsats som behandlar samma sak så tycker jag nog att ens metodik har failat lite pga detta. Iofs har väl kanske examinatorer överseende med det, men det är lite tragiskt i så fall.

Deceiver85
2011-08-14, 12:01
Kända svenska styrkelyftare som bor i Örebro och sympatiserade med SD ??:D

Rättade din text ;) SD känns lagom 2009 för min del.

Onåd
2011-08-14, 12:08
Men ärligt talat, en enormt viktig del i alla forskning är ju att förklara varför den forskning man gör är intressant. Om det redan finns en C-uppsats som behandlar samma sak så tycker jag nog att ens metodik har failat lite pga detta. Iofs har väl kanske examinatorer överseende med det, men det är lite tragiskt i så fall.

C-uppsatser räknas inte direkt som forskning på det sättet. Såklart bör man kortfattat redogöra för relevans och forskningsläge, men då gäller det just tidigare forskning. Man behöver alltså inte förutom det sitta och göra uppsatssökningar. Med det menar jag förstås inte att man ska närapå plagiera en annan uppsats problemformulering, frågeställning/-ar och metod.

Nordenator
2011-08-14, 12:16
Det här tyckte jag om.

Det skadar inte heller att alla och deras mormor har sett/använt smileys och har en åsikt rörande dem :D Respondenter i överflöd är inte tokigt då det kommer till det praktiska. Det hade inte jag.

qwerty1
2011-08-14, 12:18
Smileys betydelse för att få reda på om man är sur, glad, fundersam etc.

Jag hatar er alla. :devil:

Jag hatar er alla. :D

Eddie Vedder
2011-08-14, 12:28
Fast det är ju ointressant vad andra skriver om sett till uppsatsen som en praktisk examination i forskningsmetodik. Vill man däremot försöka satsa på en forskarutbildning kan det vara en god idé att välja uppsatsämne mer strategiskt och långsiktigt.

C-uppsatser räknas inte direkt som forskning på det sättet. Såklart bör man kortfattat redogöra för relevans och forskningsläge, men då gäller det just tidigare forskning. Man behöver alltså inte förutom det sitta och göra uppsatssökningar. Med det menar jag förstås inte att man ska närapå plagiera en annan uppsats problemformulering, frågeställning/-ar och metod.

Jag håller med dig. Jag menade mest att det är ett ämne som väldigt många verkar intresserade av just nu och då kanske det bara blir ytterligare en uppsats i mängden bland alla andra om sociala medier. Visst är det ingen katastrof men vissa kanske vill göra en uppsats som är lite annorlunda än andras. Även om man inte planerar en forskarframtid.

mini
2011-08-14, 12:33
Ska sätta mig vid ritbordet lite.
Jag är lite intresserad av papperstidningar också, tex att undersöka hur en yngre generation använder papperstidningar och se på trender och förändringar.

mini
2011-08-14, 12:36
Sportjournalistik intresserar mig, men sport gör det inte. Klurar lite åt det hållet också.

Andreas Guiance
2011-08-14, 12:45
Lite mer inom språkområdet, men jag hade velat ha en uppsats som redde ut behovet av ett tecken som betydelsemässigt ligger mellan punkt och utropstecken. Jag anser nämligen att behovet av ett sådant är stort:)

Det finns massor av tillfällen då man ser ut som en dåre om man använder utropstecken, men å andra sidan verkar helt oengagerad om man kör på punkt. Vi hade behövt ett mellanting helt enkelt, och jag ser din uppsats som plattformen för att få igång den rörelsen:thumbup:

Exempel 1:
– Hur mår du?
– Bra! (Dåre)

Exempel 2:
– Hur mår du?
– Bra. (Oengagerad tråkmåns)

Edit: Lite som semikolon, som ligger mellan punkt och komma.

mini
2011-08-14, 12:52
Sjukt bra idé Andreas. Jag skyr utropstecken och ser dem ofta som en idiotmarkör. Tyvärr är det nog inte riktigt mitt område, men jag ska klura på om jag kan använda det på något vis.
Ingen studie Body sitter och väntar på ska göras?

Andreas Guiance
2011-08-14, 13:03
Sjukt bra idé Andreas. Jag skyr utropstecken och ser dem ofta som en idiotmarkör. Tyvärr är det nog inte riktigt mitt område, men jag ska klura på om jag kan använda det på något vis.
Ingen studie Body sitter och väntar på ska göras?

You and me both – för att inte tala om när det blir flera i rad:) Men samtidigt känner man sig ofta så jävla träig om man bara skriver med punkter, och i normal text går det ju inte att slänga in 118 smileys för att lätta upp det hela.

Angående BODY så hmm...inget jag vet, men om du lite snabbt kan forska fram hur man blir stor som ett hus på en månad är jag övertygad om att vi är intresserade:D (Kommer jag på något på riktigt pm:ar jag dig.)

Olegh
2011-08-14, 13:07
Nej nej nej. Utropstecken är snarare en markör för påfrestande glättighet. Det finns inget bättre sätt att ta sig an en bitter tråkmåns! :)

High1ander
2011-08-14, 13:16
Hur C-Vitamin hjälper en slutföra och marknadsföra en C-uppsats via iPhone.

stevebc
2011-08-14, 13:17
Lite mer inom språkområdet, men jag hade velat ha en uppsats som redde ut behovet av ett tecken som betydelsemässigt ligger mellan punkt och utropstecken. Jag anser nämligen att behovet av ett sådant är stort:)

Det finns massor av tillfällen då man ser ut som en dåre om man använder utropstecken, men å andra sidan verkar helt oengagerad om man kör på punkt. Vi hade behövt ett mellanting helt enkelt, och jag ser din uppsats som plattformen för att få igång den rörelsen:thumbup:

Exempel 1:
– Hur mår du?
– Bra! (Dåre)

Exempel 2:
– Hur mår du?
– Bra. (Oengagerad tråkmåns)

Edit: Lite som semikolon, som ligger mellan punkt och komma.Vi som skyr utropstecken får helt enkelt återerövra den glada punkten. På något vis.

hangatyr
2011-08-14, 13:25
Bump deluxe.

Jag har fortfarande inte skrivit uppsatsen, men i höst skall den skrivas. Jag har hela tiden haft Kollo i bakhuvudet och det vore skoj att få skriva något om bästa platsen på nätet.

Så, jelp?

(Smiley-idén, vad kan man göra med den? Gillart.)

jag tycker du ska skriva om de strömningar hos myndigheter som finns att begränsa möjligheterna att anonymt få skriva saker på nätet. tänker bland annat på Camerons märkliga censur-idéer. koppla ihop det med tidningscensur från förr och jämför demokratiska kontra mer eller mindre diktatoriska regimer, exempelvis vitryssland.

filmjölk
2011-08-14, 13:35
Det är väl ganska mycket juridik i den utbildningen? Upphovsrätt och dyl.

Skriv om offentlighetsprincipen. Bara av att googla det ordet har du halva uppsatsen :D

Andreas Guiance
2011-08-14, 19:23
Vi som skyr utropstecken får helt enkelt återerövra den glada punkten. På något vis.

Det blir klurigt. Men vi får väl ge det ett försök. Se hur lycklig jag är när jag skriver de här raderna.

MasterChief
2011-08-14, 19:29
Lite mer inom språkområdet, men jag hade velat ha en uppsats som redde ut behovet av ett tecken som betydelsemässigt ligger mellan punkt och utropstecken. Jag anser nämligen att behovet av ett sådant är stort:)

Det finns massor av tillfällen då man ser ut som en dåre om man använder utropstecken, men å andra sidan verkar helt oengagerad om man kör på punkt. Vi hade behövt ett mellanting helt enkelt, och jag ser din uppsats som plattformen för att få igång den rörelsen:thumbup:

Exempel 1:
– Hur mår du?
– Bra! (Dåre)

Exempel 2:
– Hur mår du?
– Bra. (Oengagerad tråkmåns)

Edit: Lite som semikolon, som ligger mellan punkt och komma.

Man kan ju skriva mer än ett ord kanske?

Typ: "Det är riktigt bra".

Trance
2011-08-14, 19:39
Efter att ha påbörjat inte en utan två C-uppsatser som båda hamnat på skräphögen efter x antal timmars jobb vänder jag mig till det allvetande kreativa Kollo. Hjälp mig hitta ett uppsatsämne inom medie- och kommunikationsvetenskap. Jag har inga begränsningar för vad jag kan tänka mig att skriva om. Journalistik, tv, film, radio, internet, användning av medier, produktion, whatever.
Hit me.

1. Total anonymitet på Internet via TOR/Darknets/Freenet och de konsekvenser det får. Både hur folk undviker förtryckar-regimer men även hur brottslingar/pedofiler använder det och vilka konsekvenser det har.

2. Bitcoin. En valuta ej bunden till ett land som är gjort för att kunna användas anonymt. Vilka konsekvenser får det?

3. Twitter hypades enormt under protesterna i mellanöstern. Hur stor roll spelade det egentligen och hur användes det.

4. Vad för stöd har sidor som Wikileaks hos allmänheten? Anses det positivt eller negativt att det existerar.

Andreas Guiance
2011-08-14, 20:37
Man kan ju skriva mer än ett ord kanske?

Typ: "Det är riktigt bra".

Jag är så pass internetskadad att jag ofta tolkar det som närmast sarkasm om någon skriver förstärkningsord och sedan drar på med en punkt:)

Typ:
Jag mår riktigt bra.

Min tolkning:
Det kunde inte vara mer skit.

Doctor Snuggles
2011-08-14, 20:46
"Varför människor prokrastinerar sina skoluppgifter för att istället ägna sig åt internetforum"

We have a winner. Kanske omformulera lite så fokus ligger på mediet.

Språkets "utveckling" på nätet kan också vara något.