handdator

Visa fullständig version : Kliar när jag springer


RapidLee
2007-09-03, 17:29
Hejsan. När jag är ute och springer så börjar det klia något fruktansvärt på låren och bröstet (vandligast) och ibland på övriga ställen så som smalbenen och magen. Detta är fruktansvärt irriterande och kan liknas med tortyr. Detta medför också att jag lägger mer energi på att klia än på att springa.
Någon som har en bra lösning? Eller finns det någon annan info som behövs? Har för övrigt haft detta hela mitt liv vad jag vet. Och bara när jag är ute och springer. inte när jag utövar andra idrotter.

Jorgen
2007-09-03, 17:33
Uppsök en hudläkare. Jag kommer inte ihåg vad åkomman heter just nu tyvärr. Klådan kommer när pulsen går upp, right?

Srednq
2007-09-03, 20:11
det kliar när du börjar svettas. avtar det efter en stund när du är fuktig på huden?

RapidLee
2007-09-04, 17:33
det kliar när du börjar svettas. avtar det efter en stund när du är fuktig på huden?

Hejsan. ingen aning. brukar "ge upp" innan då jag inte har diciplin att ta mig igenom hellvätet. För det är precis vad det är! Det brukar dock komma vandligtvis när det är lite svalt ute eller när benen blir lite kalla. Vet inte om det har med svett att göra eller om det har med pulsen att göra.
Bör sägas också att jag alltid har ganska hög puls och är väldigt varmblodig av mig.

joak1m
2007-09-04, 17:44
Hejsan. När jag är ute och springer så börjar det klia något fruktansvärt på låren och bröstet (vandligast) och ibland på övriga ställen så som smalbenen och magen. Detta är fruktansvärt irriterande och kan liknas med tortyr. Detta medför också att jag lägger mer energi på att klia än på att springa.
Någon som har en bra lösning? Eller finns det någon annan info som behövs? Har för övrigt haft detta hela mitt liv vad jag vet. Och bara när jag är ute och springer. inte när jag utövar andra idrotter.

Har exakt likadant problem!

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=100388

Tillsammans kan vi kanske gissa oss till anledningen :D

Låt mig se, är du också väldigt smal (låg bf%), alt inte speciellt mycket vätska i kroppen?

Har förövrigt tidigare haft problem med eksem, men detta var när jag väldigt ung kanske 10 år eller yngre (är 23 nu) och har inte haft andra problem förutom detta nu

olwe
2007-09-04, 17:49
Jag har exakt samma sak. Det uppstod för övrigt efter en magoperation (tog bort tjocktamren).

För mig inträffar det inte alltid och det har nog avtagit en del med tiden.

olwe
2007-09-04, 17:52
Låt mig se, är du också väldigt smal (låg bf%), alt inte speciellt mycket vätska i kroppen?



Det där med vätskan låter som ett vettigt samband. För mig uppstod det som sagt efter att jag tog bort min tjocktarm. Tjocktarmens uppgift är att suga upp vatten från maten/avföringen och efter en sådan operation så behöver man dricka lite mer för att tillgodose sitt vattenbehov. Jag antar att jag blir lite kännsligare för vattenbrist.

Doctor Snuggles
2007-09-04, 18:10
En post på ett annat forum:
" It usually occurs during exercise performed after a long period of inactivity. The itching is not on the skin, it's inside the actual limbs. There are millions of tiny capillaries and arteries inside our muscles which expand rapidly due to the demand for more blood that is brought on by exercise. When fit, these capillaries remain open allowing maximum blood passage, but when unfit and inactive they tend to collapse, allowing only minimal blood passage (which is sufficient for a sedentary person however). The rapid expansion of these vessels causes adjacent nerves to send impulses back to the brain which are interpreted as an itch. That's why after a few sessions the sensation tends to go away.

Sitta i bastu innan? ;)

joak1m
2007-09-04, 18:11
En post på ett annat forum:
" It usually occurs during exercise performed after a long period of inactivity. The itching is not on the skin, it's inside the actual limbs. There are millions of tiny capillaries and arteries inside our muscles which expand rapidly due to the demand for more blood that is brought on by exercise. When fit, these capillaries remain open allowing maximum blood passage, but when unfit and inactive they tend to collapse, allowing only minimal blood passage (which is sufficient for a sedentary person however). The rapid expansion of these vessels causes adjacent nerves to send impulses back to the brain which are interpreted as an itch. That's why after a few sessions the sensation tends to go away. "

Låter intressant, kan du vara vänlig och posta länk till tråden?

mellankrigarn
2007-09-04, 18:56
Hejsan. När jag är ute och springer så börjar det klia något fruktansvärt på låren och bröstet (vandligast) och ibland på övriga ställen så som smalbenen och magen.

Gäller detta bara löpning? eller händer det när du springer med?
Har en kompis som är allergisk emot fysiskansträning (men bara när han springer, inte när han cyklar osv) han hade exakt samma symtom som du beskriver.

RapidLee
2007-09-04, 19:15
Vill passa på att tacka alla som har lagt ner tid att svara på tråden. SKa försöka svara på så många frågor jag kan utan att quota (då det alltid blir fel när jag gör det:( )

Nej jag är inte direkt smal. 181cm och 77kg.
Jag har vad jag vet ganska mycket vätska i mig hela tiden.
Jag är inte allergisk mot något.
Jag har aldrig haft exsem eller hur det nu stavas.
Jag har (vad jag vet) högre snittpuls och kroppstempratur än normala (dock inget extremt) .
Jag motionerar inte allt för ofta, men när jag gör det brukar det bli lite längre pass (springa ~20-30 min eller fotboll 1.5-3 timmar).

Det som någon tog upp om kliandet skulle sitta i att man inte rör sig så ofta är väl det som stämmer bäst! Har inte varit så aktiv på senaste tiden. Dock tycker jag att det är ännu mer konstigt då jag inte hade rört mig på ett jävla tag förut och sedan sprang 2.5 km i skogen i högt tempo utan att det började klia.

Men att sitta i bastu eller kanske dra en varmdusch innan kanske vore något att prova? helt klart värt ett försök om kliandet försvinner.

Åter igen. TUSEN tack för alla seriösa svar!

newbeginning
2007-09-05, 15:21
Har haft samma problem men vet inte riktigt vad det beror på. Har märkt att två saker hjälper för mig iaf.

1. Ta en dush innan du springer (alltså tvätta dig med schampo osv) och ha rena kläder på dig. Av nån anledning är det bra att vara helt ren innan men ger sig ut. Låter konstigt kanske men testa!

2. Ta på dig REJÄLT med kläder så att du är rikitgt varm.

bankis
2007-09-05, 17:26
Jag har också detta probelm. Det konstiga är att jag bara får det när ja springer inte om jag cyklar eller åker skidor mm. Destu snabbare ja springer destu snabbare börjar det klia och håller jag vanligt löpartempo kan jag springa ca 3 km sen måste jag stanna för det går inte stå ut.

Jag har testat allt möjligt och det enda som har blivit bättre men absolut inte bra är att tvätta sig innan och att smörja in med liniment. Kan tillägga att jag var hos en läkare för någon vecka sen och han trodde att jag var allergisk mot fysisk aktivitet så han tog lite blodprover men jag har inte fått svar än. Jag tvivlar starkt på att det är allergi eftersom för övrigt är jag inte allergisk och ja tycker det låter konsigt.

joak1m
2007-09-05, 22:09
Jag har också detta probelm. Det konstiga är att jag bara får det när ja springer inte om jag cyklar eller åker skidor mm. Destu snabbare ja springer destu snabbare börjar det klia och håller jag vanligt löpartempo kan jag springa ca 3 km sen måste jag stanna för det går inte stå ut.

Jag har testat allt möjligt och det enda som har blivit bättre men absolut inte bra är att tvätta sig innan och att smörja in med liniment. Kan tillägga att jag var hos en läkare för någon vecka sen och han trodde att jag var allergisk mot fysisk aktivitet så han tog lite blodprover men jag har inte fått svar än. Jag tvivlar starkt på att det är allergi eftersom för övrigt är jag inte allergisk och ja tycker det låter konsigt.

Verkar som att det som är gemensamt för alla är att detta endast händer vid löpning och inte någon annan fysisk aktivitet, att man skulle vara allergisk mot fysisk aktivitet låter ju som ett skämt, men posta gärna med svar på vad läkaren kommer fram till!

Jaive
2007-09-05, 22:24
jag säger som House: det är lupus.

Doctor Snuggles
2007-09-06, 08:52
Låter intressant, kan du vara vänlig och posta länk till tråden?

Rädd för google?
Tog mig 1 sekund att hitta igen, genom att söka efter ITCHING och RUNNING.
Nej, jag är inte morgonsur.

joak1m
2007-09-06, 18:24
Rädd för google?
Tog mig 1 sekund att hitta igen, genom att söka efter ITCHING och RUNNING.
Nej, jag är inte morgonsur.

Nej då, du är bara en riktig idiot?

Doctor Snuggles
2007-09-06, 18:51
Nej då, du är bara en riktig idiot?

Ledsen i ögat?
Var glad för att nån bemödade sig att leta info åt dig istället.
Varsågod.

Math
2007-09-06, 19:52
Känner igen det där.. Börjar få det på lår och vader men aldrig så mycket att jag måste bryta men det kan bli lite drygt att klia sig ibland.