handdator

Visa fullständig version : Tvavgift..


Prankie
2007-09-03, 14:43
Bläha, radiogubbe har just varit förbi. Hade fönstret öppet och tv på. :cryout:
2000kr borta från min redan fattiga konto. Gäller i Umeå Ålidhem. Stäng fönstret och öppna inte dörren!

Ignatius72
2007-09-03, 14:44
Bläha, radiogubbe har just varit förbi. Hade fönstret öppet och tv på. :cryout:
2000kr borta från min redan fattiga konto.

Det låter dyrt. Why?

Prankie
2007-09-03, 14:46
Det låter dyrt. Why?

2000kr per år för SVT som jag inte kolla på. Kollar seriöst inte ens på tv, men tydligen så hjälper det inte ens om man plocka ut kanalväljare som privatperson.

Ignatius72
2007-09-03, 14:52
2000kr per år för SVT som jag inte kolla på. Kollar seriöst inte ens på tv, men tydligen så hjälper det inte ens om man plocka ut kanalväljare som privatperson.

Skriv till Radiotjänst och säg att du sålt TV:n så är det lungt och du har sparat 2000 spänn, eller förresten 1500, 500 kan du skicka till mig som tack för hjälpen.

Guybrush
2007-09-03, 16:26
Välkommen i klubben!

joak1m
2007-09-03, 16:44
Skriv till Radiotjänst och säg att du sålt TV:n så är det lungt och du har sparat 2000 spänn, eller förresten 1500, 500 kan du skicka till mig som tack för hjälpen.

Behöver inte ens skicka brev, ring upp dom och berätta att du sålt tvn.

Utan diskussion skickar dom tillbaka pengar (ifall du nu betalat något) :thumbup:

NiXPhoenix
2007-09-03, 16:48
Om man har hyfsat med pengar tycker jag ändå man ska betala tv-avgiften, SVT har en del bra program faktiskt.

Även om jag nu själv nästan aldrig kollar på kanalen men det är en annan sak. :D

Prankie
2007-09-03, 16:49
Jag har 108000kr i skuld. 800kr i konton just nu och inväntar CSN. :Virro

NiXPhoenix
2007-09-03, 16:56
Jag har 108000kr i skuld. 800kr i konton just nu och inväntar CSN. :Virro


Jo i det fallet förstår jag dig absolut. Tänker själv antagligen mygla (som jag gjort de senaste två åren) och köpa ett billigare SL-kort än jag egentligen får ha. Har också sinande konton.

coxie
2007-09-03, 17:23
Om man har hyfsat med pengar tycker jag ändå man ska betala tv-avgiften, SVT har en del bra program faktiskt.

Även om jag nu själv nästan aldrig kollar på kanalen men det är en annan sak. :D

Skulle inte betala TV-avgiften om jag så var god för 100 miljarder. Om vissa vill ha kvar en vänstervriden Public Service tjänst kan de gott betala för den själva.

Tycker det är bra att Centern har tagit upp att TV-avgiften spelat ut sin roll.

NiXPhoenix
2007-09-03, 20:13
Skulle inte betala TV-avgiften om jag så var god för 100 miljarder. Om vissa vill ha kvar en vänstervriden Public Service tjänst kan de gott betala för den själva.

Tycker det är bra att Centern har tagit upp att TV-avgiften spelat ut sin roll.


Visst att SVT och även säkert även SR är vänstervridna, men hur tycker du då att de ska finansieras?
Om det istället tas via skatten så får alla betala det, även såna som du som idag smiter undan.

Ganymedes
2007-09-03, 20:20
Pejlargubben var här nyss också. Jag sålde min tv för några månader sedan och sade upp tv-licensen som då stod på min hustru. Sedan köpte jag en ny tv och tänkte "vänta" med att anmäla innehavet. Men så tog min moraliska sida överhanden och jag anmälde innehavet, denna gången på mig själv. Thank you lord, för annars hade det blivit peniblelt när han stod där...

Litecore
2007-09-03, 20:35
jag köpte en ny tv för snart ett år sen och ingen har varken ringt eller besökt mig,
fick höra att elektronikfirmorna "måste" registrera alla som köper tv till radiotjänst också ;)

Kryss
2007-09-03, 20:45
Såvitt jag vet har de väl ingen chans att sätta dit en trots att de har sett din TV i hemmet via fönstret eller liknande? Sen finns det väl en paragraf som säger att man får ha en tv på prov i x antal dagar och något om utlandsköp som man alltid kan skylla på.

petah
2007-09-03, 21:06
Jag är för dålig på att ljuga för att slippa tv-avgiften. *mini*

Om det går bara att maila som ni säger ska jag fan prova det, borde kunna ljuga ihop ett mail.

kanske.

:em:

Scratch89
2007-09-03, 21:10
Skulle inte betala TV-avgiften om jag så var god för 100 miljarder. Om vissa vill ha kvar en vänstervriden Public Service tjänst kan de gott betala för den själva.

Tycker det är bra att Centern har tagit upp att TV-avgiften spelat ut sin roll.
Grymt bra skrivet!

Visst att SVT och även säkert även SR är vänstervridna, men hur tycker du då att de ska finansieras?
Om det istället tas via skatten så får alla betala det, även såna som du som idag smiter undan.
Tja, varför ens ha en statlig TV?

coxie
2007-09-03, 21:12
Visst att SVT och även säkert även SR är vänstervridna, men hur tycker du då att de ska finansieras?
Om det istället tas via skatten så får alla betala det, även såna som du som idag smiter undan.

Reklam eller så kan man köra med donationer. För min (och de flesta jag känner) del kan de gärna lägga ner. I dagens uppkopplade samhälle ser jag inget behov av något som är allt annat än en neutral källa av information.

SVT är i mina ögon lika Public Service som Fox är i USA.

Muskelbyggaren
2007-09-03, 21:23
Jag uppskattar SR och SVT oerhört men skulle se att avgiften infördes i skatten istället. Oavsett hur man står politiskt håller inte fri marknads-idealet här. Se bara på kvalitén hos de kanaler som en gång i tiden skulle stå som exempel på fri television - Kanal 5 och TV3. De talar mycket väl för sig själva med sin programagenda så jag ser ingen ytterligare förklaring nödvändig.

Ni som klagar på SVTs vänstervridenhet, har ni exempel på någon annan kanal som täcker samma ämnen som SVT gör fast på ett för er mindre vinklat vis?

Ignatius72
2007-09-03, 21:27
Det finns ju bra system för betal TV. betalar man inte så får man inte. jag hade mycket väl kunna tänka mig att betala en avgift (på samma sätt som man betalar andra kanaler) Licens är dock ett jävla otyg.

NiXPhoenix
2007-09-03, 22:06
Reklam eller så kan man köra med donationer. För min (och de flesta jag känner) del kan de gärna lägga ner. I dagens uppkopplade samhälle ser jag inget behov av något som är allt annat än en neutral källa av information.

SVT är i mina ögon lika Public Service som Fox är i USA.


Donationer, i Sverige? Kom igen nu, troligt att de kan få in mycket pengar den vägen. Reklam kan jag köpa, men många tycker inte det är så roligt att titta på, dessutom är det bara TV4 (huvudkanalen, inte nån av deras avfällingar) som går runt på enbart reklam. Resten av kanalerna får man betala för, om du tar bort SVT så blir det bara TV4 och TV6 kvar i det fria marknätet.
Sen handlar inte allt om politik heller, visar de serier med vänsterpropaganda i också? Min morsa kollade på Morden i Midsomer nu i sommar, en serie jag själv aldrig sett, men jag har svårt att se att den eller andra serier skulle innehålla någon politik. Alla deras faktaprogram, Vetenskapens värld som man kollade på när man var yngre. Mycket politik där?? Brukade Bo G Eriksson ha röd slips alldels för ofta eller?

Var hittar du egentligen dina neutrala källor? Sitter du enbart och läser TT och Reuters telegram eller, låter kul.

blekfet2
2007-09-03, 22:10
betala en gång sedan avsäger du dig ditt "innehav".

coxie
2007-09-04, 09:11
Donationer, i Sverige? Kom igen nu, troligt att de kan få in mycket pengar den vägen. Reklam kan jag köpa, men många tycker inte det är så roligt att titta på, dessutom är det bara TV4 (huvudkanalen, inte nån av deras avfällingar) som går runt på enbart reklam. Resten av kanalerna får man betala för, om du tar bort SVT så blir det bara TV4 och TV6 kvar i det fria marknätet.
Sen handlar inte allt om politik heller, visar de serier med vänsterpropaganda i också? Min morsa kollade på Morden i Midsomer nu i sommar, en serie jag själv aldrig sett, men jag har svårt att se att den eller andra serier skulle innehålla någon politik. Alla deras faktaprogram, Vetenskapens värld som man kollade på när man var yngre. Mycket politik där?? Brukade Bo G Eriksson ha röd slips alldels för ofta eller?

Var hittar du egentligen dina neutrala källor? Sitter du enbart och läser TT och Reuters telegram eller, låter kul.

Nyheter kan man få från oändligt många källor, personligen får jag det mesta svenska från DN internationella nyheter får jag från utländska sidor. Inte för att dessa källor är totalt neutrala men jag betalar inte 2000 ofrivilliga kronor om året för att få ta del av dem.

Programutbudet i SVT har jag ingen stenkoll på numera eftersom jag inte använder SVT/SR (en så stor hycklare är inte ens jag :D). Dock tror jag få kvalitetsserier är producerade av SVT. Vetenskapensvärld och mitt i naturen (inte sett på det sedan Arne Weise försvann så serien kanske inte går?) är i mina ögon undantag men substitut för dessa är inte speciellt svårt att hitta på de 15 olika dokumentärskanalerna jag får för samma pris som SVT. Det mesta på SVT köps helt enkelt in på mässor, precis som alla andra kanaler jobbar för att fylla ut tablåerna, vilket en annan kanal kunde gjort istället.

Nalfaren
2007-09-04, 09:42
Jag fick betala dubbla tv-licenser för 1 hushåll när min sambo flyttade in.
Skickade avbeställning på henne via deras hemsida. Sedan gick det
ett halvår och så får hon en licens att betala på ca 1000 bupp. Jag
försökte ringa i 2 veckor för att prata med dem, samt maila.
Det var på mitt ansvar att avanmäla en licens. Tyckte det va sjukt då
tv-licens skall gälla hushåll.. grrrrr... Så det fick jag betala.

Power
2007-09-04, 10:01
Jag flyttade för ett halvår sedan och Radiotjänst har ringt tre gånger coh skickat två brev om att jag ska betala TV-licens.
Hade TV:n på fullt ljud en gång när de ringde, löste situationen genom att säga att jag kollade på nyheterna på datorn... De (SVT) lägger ju ut massor av proram där som är alldeles gratis att se på... utan TV-licens.
Av "nån anledning" stänger jag alltid av ljudet på TV:n när jag ska svara i telefon! :hbang:

Bamse79
2007-09-04, 10:03
Har nyss flyttat, ringde igår och sa att jag sålt iväg tv apparaterna. Ok så dom och min uppsägning var fullbordad...svårare än så är det inte...

grisbil3n
2007-09-04, 15:06
Måste man betala även om man inte äger antennkabel, lr box lr vad fan somhelst? Om vi antar att det går att bevisa.

Power
2007-09-04, 15:21
Har du ingen TV behöver du ju inte betala!

Så här står det på Radiotjänst site:

"Vem ska betala tv-avgift
Alla som äger, hyr eller lånar en tv-mottagare ska betala tv-avgift, enligt 2a § lag om finansiering av radio och tv i allmänhetens tjänst. Som tv-mottagare räknas exempelvis:

- Tv
- Video med kanalväljare
- Dator med tv-kort
- Videokamera med kanalväljare
- Inspelningsbar DVD med kanalväljare/mottagare
- Digital-tv-mottagare"


Måste man betala även om man inte äger antennkabel, lr box lr vad fan somhelst? Om vi antar att det går att bevisa.

Prankie
2007-09-04, 15:21
Måste man betala även om man inte äger antennkabel, lr box lr vad fan somhelst? Om vi antar att det går att bevisa.

Det är tv-tuner du betala för. :Virro

grisbil3n
2007-09-04, 15:56
Det är tv-tuner du betala för. :Virro

Ok : >

Garnax
2007-09-04, 17:33
Dom ringde mig igår och kollade vem som stog för tv-avgiften i mitt hushåll då dom såg att jag nyligen flyttat men ingen betalade.

Jag ljög naturligtvis och sa att jag inte har någon tv utan min dator med bredband försörjer mig med det jag vill se.

Hon frågade om jag hade TV-kort och det har jag inte.

Så var det klart :)