PDA

View Full Version : HJÄLP! Vad sjutton hände!?

Triathlon
03-09-2007, 14:20
Gick till gymmet idag för att köra b.la. bröst.
Min träningspolare kunde inte komma och passa, så jag valde att köra bänkpress i smithen istället.

Värmde upp kanske inte jättenoga men värmde iaf upp, först 15-20 rep med stången (30kg) sedan, 12 rep på 50kg, 12 rep på 80 kg, kändes bra.

La på 110 kg, körde 7 reps, kändes fortfarande helt ok.
Sänkte till 105, gjorde 8 reps och skulle påbörja den 9:onde repetitionen, kom ungefär 10-15 cm upp och jag fick ett kraftig knak i vänstra övre delen av bröstmuskeln (alltså längst innåt på bröstmuskeln, precis vid kanten), lyckades ändå hålla emot stången och hänga tbx den.

Blev skiträdd och tänkte att nu har muskelfästet släppt!
Blev alldeles yr och illamående, förmodligen för att jag blev alldeles chockad och uppstressad. Satte mig ner och det kändes bättre.

Det känndes väldigt ömt i bröstet och svullnade ganska snabbt upp en liten bulle precis där vi kanten. Men eftersom jag inte låg och skrek av smärta precis och jag kunde ju hålla emot stången så tänkte jag att muskelfästet kan inte ha släppt, så den värsta chocken gick över lite.

Avbröt självklart passet direkt. Vågade allteftersom känna efter mer o mer, det kändes inte så allvarligt som jag trodde, kunnde röra och spänna bröstmuskeln, men det känndes ganska ömt.

Så, vad var det som hände? :confused: Kan det varit pga att jag körde i smithen istället för fri bänk så det blev någon konstig rörelsebana?
Jag körde med helt rak bänk, stången snuddade vid nedre delen av bröstet, precis som jag alltid kört.

Bör jag gå och kolla upp det? Känns inte så farligt nu längre, men är fortfarande ömt och smärtar lite svagt i vissa rörelser, svullnaden blir inte värre, har haft is emot ett tag nu...

Tacksam för hjälp!

Triathlon
03-09-2007, 14:35
Oj, sorry, såg att det fanns en del för träningsskador, så ni (moderatorer) får gärna flytta den dit.

Triathlon
03-09-2007, 16:48
Alltså nu börjar jag bli väldigt orolig för vad det är för något?
Kan det va en muskelbristning av något slag?

Är det bara att vila eller bör man söka vård?

jojjep91
03-09-2007, 16:50
När jag kör i smithen så känns det obehagligt precis vid bröstkanten, jämte axlen.

Det spänns skit mkt, + ibland gör de ont, för jag är så van vid vanlig bänkpress.

Hatar smithen, känns obehaglit, ibland gör det ont fast man är riktigt uppvärmd.

Jag tror att de var för att du körde i smithen. För de känns som att hela bröstet och axlarna ska gå isär när jag kör bänk i smith. Har provat jätte många olika placeringar. Där emot går det bra att köra lutande i smithen för mej.

agazza
03-09-2007, 16:51
Skulle gissa på bröstkorgen (bröstplattan), brukar få samma knak i mitten av bröstkorgen då jag går djupt ner i dips. (händer endast då jag inte tränat på länge)

Ps. det brukar inte göra ont för mig när det knakar så jag brukar inte bry mig, bara sluta göra den övningen tills nästa vecka.

Triathlon
03-09-2007, 17:09
Jo det kändes lite liknande det man kan få när man gör djupa dips, men nu svullnade det ju lixom upp lite.

Men fattar inte att jag fick det på 105 och inte när jag körde som tyngst (110).

Har läst runt lite och misstänker att det är en lättare muskelbristning... :(

agazza
03-09-2007, 17:28
Jag tror inte det är någon fara för dig, jag fick en fraktur i bröstbenet då jag tappade stången i bänken och jag kunde träna igen efter 2 veckor.

Men du borde ändå gå till en läkare än att fråga här, vi är inga experter

Guddi
03-09-2007, 17:33
sternoklavikularleden (http://images.google.se/images?q=sternoclavicular+joint&hl=sv&um=1&sa=X&oi=images&ct=title) har nog fått sig en liten omgång. Ta det lungt tills svullnaden lagt sig plus någon dag extra och börja sen sakta med träningen igen. Låga vikter och få set är det som gäller de första passen.

Triathlon
03-09-2007, 17:33
Tack, det lät väldigt skönt att höra.
Ska kolla upp det imorrn om det inte känns bättre.