handdator

Visa fullständig version : Löparskor livslängd mm


Musselbank
2007-09-03, 13:15
Det sägs att löparskor "slits" av sig själva, plasten eller gummit tål inte tid och dämpningen ger upp efter ett par år oavsett hur lite skorna använts.

Det är trist. Några frågor:

1) Ungefär hur länge håller ett par (icke-lågpris) skor, dvs om man ej lyckas slita ut dem innan de självdör?

2) Hur mycket behöver man springa för att hinna slita ut dem innan de åldras sönder?

3) Märker man att dämpningen inte längre är bra? Hur, närmare bestämt?

4) Är det troligt att man hittar dugliga skor under ~900kr?

5) Vad mer är att säga om skoekonomi?

Noodles
2007-09-03, 13:30
Det sägs att löparskor "slits" av sig själva, plasten eller gummit tål inte tid och dämpningen ger upp efter ett par år oavsett hur lite skorna använts.

Det är trist. Några frågor:

1) Ungefär hur länge håller ett par (icke-lågpris) skor, dvs om man ej lyckas slita ut dem innan de självdör?

2) Hur mycket behöver man springa för att hinna slita ut dem innan de åldras sönder?

3) Märker man att dämpningen inte längre är bra? Hur, närmare bestämt?

4) Är det troligt att man hittar dugliga skor under ~900kr?

5) Vad mer är att säga om skoekonomi?

1.) Ca ett år brukar man säga att de håller
2.) Ungefär 100 mil. Du ska helst byta skor när det gått 100 mil eller ett år, beroende på vilket som kommer först. Dock kan milantalet variera beroende på vikt och löpstil. Väger du mycket kommer du sannolikt slita ut skorna snabbare och har du bra löpekonomi sparar du mer på skorna.
3.) Jag brukar märka att skorna helt enkelt känns stela och att jag lätt får ont när jag springer med dem.
4.) Visst kan du göra det. Ibland finns det bra erbjudanden. Se bara till att det inte är för gamla skor som reas ut eftersom gummit då redan har åldrats ett tag. Senaste åren har jag inte hittat bra skor under 1000 kr. Över tusenlappen är det däremot inte så stor skillnad om du är vanlig motionär. Det viktiga är att skorna passar dig.
5.) Det är ingen idé att kompromissa med skorna. Ska du springa är det värt att lägga pengar på bra skor. Vårda skorna och se till att göra rent dem när de är leriga. OBS: Du ska aldrig tvätta skorna i tvättmaskin.

Musselbank
2007-09-03, 16:49
Mange tak!

Då blir det fan i mig billigare att typ simma eller nåt. Helt galet :-(

Vinter
2007-09-03, 17:02
1,2 Skor kan hålla betydligt längre om man har tur, det är stor skillnad mellan olika skomodeller och märken. Ju längre du springer per löppass desto snabbare slits de ut, enkel matte.

3. Skorna blir stumma och ger ingen dämpande effekt.

4. Jadå, men inte om du extrem pronerar eller har någon annat problem med tex hålfoten. Det är viktigt att du har bra skor om du vill slippa problem och onödiga skador.

5. Det finns vissa kedjor som ger viss rabatt/bonus om du köper skor, kan vara värt att kolla upp. Dessutom gå helst till en special butik när du köper skor så slipper du oftast klåpare.

Du kan varva med dina gamla skor när du kör en snabb runda, och spara dina nya till långdistans så håller de längre.

skaparn
2007-09-04, 08:26
Löpning är en gratissport, så att snåla på skor är helt oförlåtligt. Köp nya, och det ofta. Dessutom kan du köpa hur mycket fräcka löparkläder som helst och det är ändå inte ens årskostnaden för hockeyklubbor för en C-pojkspelare.

...eller några schyssta tuber under ett normalår med punkteringar.