View Full Version : Frågan?
Jag undrar vilket ger bäst resultat:
Träna sketa hårt och vila i kanske 2 min
Träna sketa hårt och vila kanske 30 sek
Får man mer ut av träningen destå längre man vilar eller är det tvärt om att när man pressar musklerna så hårt man kan så fort man kan igen?
Bäst resultat för vad?
Muskelbyggnad
Danny Devito
03-09-2007, 12:57
Vila 2-4 min istället för 30 sek.
Muskelbyggnad
Båda två fyller sina funktioner, men jag skulle rikta in mig på förslag nummer 1 i det långa loppet - kombinerat med kortare vila periodvis.
Vila 2-4 min istället för 30 sek.
Tänker mellan varje set då. Eller det kanske var det du menade?
Om så var fallet så tror jag att 4 min är lite för lång tid har inte riktigt den tiden att lägga ner på varje övning
Danny Devito
03-09-2007, 13:12
Vila 1-2 min för mindre övningar, 3-5 min för tunga böj och mark. Mellan varje set.
Liten Men Fet
03-09-2007, 13:16
Tänker mellan varje set då. Eller det kanske var det du menade?
Om så var fallet så tror jag att 4 min är lite för lång tid har inte riktigt den tiden att lägga ner på varje övning
Då ger det ju sig av sig självt, vila så länge som du tycker är lagom mellan seten så du hinner träna det du vill på ett pass som du tycker är lagom långt.
Att optimera en detalj är ju inte så intressant om det leder till att 3 andra blir sämre. Sen tror jag inte att det spelar så stor roll, jag vilar tills jag känner att det är dags att lyfta igen. Ibland är det 30 sek ibland 4 minuter om det är på slutet av 5-6 set knäböj.
Då ger det ju sig av sig självt, vila så länge som du tycker är lagom mellan seten så du hinner träna det du vill på ett pass som du tycker är lagom långt.
Att optimera en detalj är ju inte så intressant om det leder till att 3 andra blir sämre. Sen tror jag inte att det spelar så stor roll, jag vilar tills jag känner att det är dags att lyfta igen. Ibland är det 30 sek ibland 4 minuter om det är på slutet av 5-6 set knäböj.
Okey tack, ville bara veta ifall det fanns något optimalt men ska köra på som vanligt
Whistler
03-09-2007, 13:48
Muskelbyggnad
Glöm inte att det är kaloriöverskott som bygger musklerna.
Glöm inte att det är kaloriöverskott som bygger musklerna.
Det har jag koll på borde ligga rätt mkt över käkar frulle - gröt sen runt halv 11 blire stor portion mat idag" makaroner med köttbullar" sen träning och efter den vassle,kolhydratkoncentrat och kreatin drink sen runt 3-4 blir det en till portion med köttbullar sen runt 6 blir det stor portion mat av ngt slag, runt 23:00 blir det tallrik gröt.
Borde ligga över?
pragmatist
03-09-2007, 14:09
Om du kan använda samma vikt och köra lika många repetitioner så bygger det bättre att vila 30 sekunder snarare än 2 minuter. Tveklöst. Allt annat lika bygger det mer muskler att vila lite snarare än att vila mycket.
Ska man då träna på det sättet? Troligen inte, eftersom man förmodligen begränsas för starkt av muskelns återhämtningskapacitet snarare än styrka. Men någon gång då och då kan det vara nyttigt.
Det har jag koll på borde ligga rätt mkt över käkar frulle - gröt sen runt halv 11 blire stor portion mat idag" makaroner med köttbullar" sen träning och efter den vassle,kolhydratkoncentrat och kreatin drink sen runt 3-4 blir det en till portion med köttbullar sen runt 6 blir det stor portion mat av ngt slag, runt 23:00 blir det tallrik gröt.
Borde ligga över?
Går du upp i vikt? I så fall ligger du på överskott :)
Går du upp i vikt? I så fall ligger du på överskott :)
3.5kg på drygt 1 månad men mkt vätska tror jag
jojjep91
03-09-2007, 16:45
3-5 min för mark? damn, vilar 2min o tkr de e mkt för mark. :s
Musselbank
03-09-2007, 18:19
Åtminstone för mark och böj tycker jag också att det hänger lite på konditionen; jag måste oftast pausa ordentligt för att inte ramla omkull (typ), inte pga utmattning i ben el. rygg utan till följd av brister i allmänt flås :-/ jag märker direkt om jag snålar för mycket med setvilan i basövningarna.
Sen måste man väl ändå också ta i beräkning hur många repetitioner man gör... 12 rep m 2 min vila vs 6 rep & 30 sek vila tex.
Vänligen skriv en ordentlig rubrik nästa gång du startar en tråd!
Vänligen skriv en ordentlig rubrik nästa gång du startar en tråd!
kaj
Btw ingen komentar på min kost? Äter jag tillräckligt ofta? Protionerna är stora
kaj
Btw ingen komentar på min kost? Äter jag tillräckligt ofta? Protionerna är stora
Kostfrågor tas upp i kostdelen av forumet. Inte här.
vBulletin® v3.7.3, Copyright ©2000-2009, Jelsoft Enterprises Ltd.